Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zwoeger

Zwoeger

06-01-2012 om 16:40

Typologie volgens starreveld (huiswerk voor cursus)

Ik ben bezig met huiswerk voor een cursus, o.a. over de typologie van bedrijven volgens Starreveld. Appeltje eitje, zul je denken, maar nu deze casus. Bedrijf A levert grondstoffen aan bedrijf B die ze verwerkt tot eindproducten. Na verwerking komen de eindproducten weer naar A. Alle goederen blijven van bedrijf A en A betaalt een vergoeding voor het produceren aan B. Is A dan een handelsbedrijf of een industrieel bedrijf?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

06-01-2012 om 19:02

Industrieel

volgens mij en bedrijf B is de toller voor bedrijf A.
Een handelsbedrijf is als bedrijf A een product kant en klaar koopt van bedrijf B en dat verder door verkoopt.
Het is een distributeur als het onder merknaam van bedrijf B blijft.

Zwoeger

Zwoeger

06-01-2012 om 19:17

Twijfel

Het begrip toller ken ik niet. Wat bedoel je daarmee?
In eerste instantie was ik ervan overtuigd dat A een handelsbedrijf was, maar in feite is B geen industrieel bedrijf maar een dienstverlener. En dan zou er dus geen industrieel bedrijf zijn, terwijl er wel goederen geproduceerd worden. Dat kan niet.
A zal dus i.d.d. wel een industrieel bedrijf zijn. Als B een vestiging van A was geweest had ik niet getwijfeld, maar nu is het minder duidelijk. Daarom vragen ze het ook natuurlijk

amk

amk

06-01-2012 om 21:22

Toller

een toller is een bedrijf dat voor jou met jouw grondstoffen, volgens jouw receptuur/beschrijving en onder jouw label een product maakt.

Zwoeger

Zwoeger

06-01-2012 om 22:00

Amk

Bedankt voor het meedenken, eindelijk mijn huiswerk af Misschien dat er ook nog een accountant of bedrijfskundige reageert, om het zeker te weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.