Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

uitbetaling loon van zoon (15) bij Poiesz supermarkt

Mijn zoon werkt sinds 20 juli bij Poiesz supermarkt in Sneek.
Nu is hij helemaal in rep en roer omdat hij tot heden nog geen salaris heeft ontvangen.
Heeft iemand toevallig een idee hoe de uitbetaling van salaris werkt bij poiesz?

Hij kan gewoon toch even bellen of langsgaan en vragen hoe de betaling normaal gesproken gaat?

Er zal een vaste betaaldatum zijn en wellicht moet hij gewoon even wachten. En natuurlijk kan hij het gewoon even navragen. Hij heeft een arbeidscontract, dus daar zal het wel in staan lijkt me.

Vanwaar die onmiddellijke paniek? Ik zou er ook eerst maar eens een telefoontje aan wagen voordat ik in rep en roer raakte. Het meest waarschijnlijk lijkt me dat er ergens een vergissing is gemaakt.

Mijn zoon werkt ook bij Poiesz.
Omdat ze werken met oude software enz duurt het heel lang voordat het loon van een periode uitbetaald is (3,5 week na einde periode)

Hij gebruikt altijd onderstaande website om te checken wanneer hij zijn euro's uitbetaald krijgt:

https://daanbijbaan.nl/poiesz/uitbetaaldata/

Of je kunt mailen naar [email protected]

marielsneek

marielsneek

02-09-2022 om 16:51 Topicstarter

Mija schreef op 02-09-2022 om 16:44:

Vanwaar die onmiddellijke paniek? Ik zou er ook eerst maar eens een telefoontje aan wagen voordat ik in rep en roer raakte. Het meest waarschijnlijk lijkt me dat er ergens een vergissing is gemaakt.

ja, het werkt er net en durft nog niet zoveel te vragen.

ik zal hem overtuigen om zijn baas eens te vragen

Normaal gesproken krijg je per maand of per week (bij payroll bedrijven komt dat regelmatig voor) betaald. Ik zou het hem gewoon eens laten vragen. Hij vraagt niks geks, gewoon wanneer zijn salaris komt waar hij recht op heeft. Ik begrijp dat het spannend is, maar dit is één van de dingen die je leert van een bijbaantje. 

Kennelijk mag dat. Maar vertel hem wel dat dit heel erg ongebruikelijk is en dat 99% van de werkgevers beschaafder is dan dit.

En verkoop vooral geen sprookjes dat zoiets door verouderde software zou komen. Tussen het moment dat hun werknemers het geld verdienen (dwz klanten betalen Poiezs voor het werk wat die werknemers gedaan hebben) en het moment dat Poiezs haar werknemers betaalt zit dus tussen de 3.5 en 7.5 weken. Reken maar dat dat geld die 2 maanden niet contact stof ligt te vergaderen, maar dat het geld elke avond direct naar de bank gaat om te renderen via rente of beleggingen.

Albert Heijn doet hetzelfde, maar dan met haar leveranciers in plaats van de werknemers. Die krijgen betaald pas maanden nadat de producten aan de klanten verkocht zijn.

Maar goed, klinkt alsof ze niet specifiek je zoon te grazen aan het nemen zijn, dus geen reden voor hem om in actie te komen tenzij hij dat graag wil.

Als hij uit dienst gaat moeten ze hem binnen een maand na de laatste werkdag betalen. Wachten tot hun standaard uitbetaaldag is illegaal (tenzij hij toevallig in de laatste dagen week van een betaalperiode ontslag neemt). En mocht hij ontslagen worden en in aanmerking komen voor WW, vraag zo snel mogelijk aan UWV welke bewijsmiddelen je zoon moet aanleveren (verzamelen) om te voorkomen dat ontvangen betalingen van de uitkering afgetrokken worden.

Bijtje82

Bijtje82

02-09-2022 om 23:16

Het kan best zijn dan je zoon bijvoorbeeld net na of juist vlak voor de loonbetalingen is begonnen met werken. Stel dat de 25e de uitbetaaldag is en je zoon de 22e begon, dan kan het best zijn dat deze firma in september de extra uren in die maand mee uitbetaald. Officieel mag het niet, maar het gebeurt wel. 

Meestal worden de uren voor betreffende maand rond de 20e doorgegeven zodat rond de 25/30e betaald kan worden, voor de laatste dagen van de maand wordt vaak een schatting gedaan. In de maand erna zal dan een nabetaling of herstelinhouding worden gedaan voor de laatste dagen van de maand. Hij zal de betaling van juli zijn misgelopen en in de batch van augustus worden meegenomen.

Sommige bedrijven doen het weer anders en geven de uren in de eerste week van de nieuwe maand door en krijgen dan in de weken erop uitbetaald. Daarnaast is nog de vraag of er sprake is van 4 weken loon of maandloon.

even de link van Markdracho bekeken en daarin staat dat je zoon woensdag geld krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.