Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wendelmoed

Wendelmoed

10-10-2020 om 13:33

Uithuisplaatsing met 17?

Kan een kind van 17 jaar nog uit huis geplaatst worden door SAVE als het kind het daar niet mee eens is en de ouders ook niet?

Kan

Het is niet erg praktisch maar het kan. Omdat er natuurlijk ook situaties zijn waarin het wel gebeurt met instemming van ouders en kind.

Een loopt echter zo naar huis, dus het lijkt me niets. Dat zou ik in elk geval onder de aandacht brengen van de rechter.

Ik vermoed overigens dat het een dreigement is. Als je niet dit dan dat. Die wereld hangt van de ongein aan elkaar.

Instellingen

Mijn ervaring is dat instellingen niet zitten te springen om 17-jarigen, omdat ze dan weinig nog kunnen doen voor een kind, met 18 loopt zo'n uithuisplaatsing af.
Het alternatief is: inzetten op begeleid kamerwonen. Dat lukt vaak beter als het kind nog geen 18 is, na 18 is het kind volwassen en heb je weer meer bureaucratische problemen. Als ouders en kind daar wel aan mee willen werken is het een prima alternatief (hopelijk).
Laat ouders en kind zelf zoeken op termen als 'begeleid kamerwonen' of 'zelfstandigheidstraining' en laat ze zelf gaan bellen. Instanties denken vaak dat alles via hen moet lopen, maar dat hoeft niet. Ze zijn alleen niet gewend dat ouders en kinderen zelf hulp organiseren. Gewoon proberen.

Tsjor

Wendelmoed

Wendelmoed

12-10-2020 om 22:41

Begeleid wonen

Dat klinkt op zich wel als een goede tip, om dat liever nog voor de 18de verjaardag te regelen. Daarboven wordt het inderdaad lastig.

Alleen vinden zowel kind als ouders dat het op dit moment juist allemaal goed loopt en de goede kant op gaat (ook op school, examenjaar), en willen alledrie dat het kind thuis blijft wonen; en dan is het wat jammer als de GGZ ineens vindt dat Veilig thuis maar even langs moet komen om eventueel een uithuisplaatsing in gang te gaan zetten.

Wat daar bij de GGZ dan naijlt in de langzaam malende molens, of dat iemand het dossier heeft gelezen en ineens vindt dat er actie moet komen op zaken die drie jaar terug zijn voorgevallen, geen idee. Maar we gaan kijken hoe we kunnen helpen.

(En ik heb het verhaal ook nog niet helder, maar dan moet ik me er actief mee gaan bemoeien en dat doe ik tot nu toe niet).

zo makkelijk gaat dat nu ook weer niet

Het kind is 17? En waar zou het dan geplaatst moeten worden?

Ik begrijp dat de GGZ nu een melding doet bij VT. Maar VT vraagt geen uithuisplaatsing aan, dat moet de Raad voor de Kinderbescherming doen, of, als er al een ots loopt (is dat zo? ) de gecertificeerde instelling die die ots uitvoert. Kortom: voordat er bij de rechtbank een verzoek tot uithuisplaatsing ligt, zijn we wel even verder. Als er een acuut gevaar dreigt (kind wordt midden in de nacht in laveloze toestand aangetroffen in een drugspand, dat werk) dan kan het allemaal snel gaan, maar als er alleen maar zorgen zijn en er geen bloed vloeit dan kan het hele besluitvormingsproces best lang duren, dus zelfs als er al een verzoek voor een machtiging uithuisplaatsing zou worden ingediend - wat ernstig de vraag is - dan komt het mogelijk pas voor de rechter als het kind al bijna 18 is.

Ondertussen zou ik als ouder en kind vooral lief blijven lachen en braaf in gesprek blijven met de verschillende betrokken clubjes - wel weerwoord bieden natuurlijk - en daarbij proberen subtiel te rekken ("deze week komt erg slecht uit, kan het volgende week vrijdag"). Hoe langer het allemaal duurt, hoe dichterbij de 18e verjaardag komt.

Twee dingen die ik me afvraag: - wat is de geboortemaand van dit kind (ofwel: wanneer wordt het 18)
- is het kind al onder toezicht gesteld of loopt er geen ots?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.