Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dieneke

Dieneke

03-03-2020 om 22:08

Vakantie en corona

Mijn schoonzoon gaat jaarlijks met een aantal collega’s een lang weekend op wintersport. Dit jaar hebben ze dat een aantal maanden terug ook geboekt, voor over anderhalve week, naar de Franse alpen.
Maar: nu vindt hun baas dat ze niet weg mogen. Meerdere collega’s die tegelijk ziek zouden worden of in isolatie moeten zou het bedrijf teveel schaden. Er is geen negatief reisadvies en bij annuleren is het dus geen geld terug. Dit is door de collega’s, die door het werk ook goede bekenden /vrienden zijn, zelf geregeld en betaald.
Kan hun baas dit eisen, onder de noemer bedrijfsbelang?

Flavia

Flavia

03-03-2020 om 22:18

Ja, dat mag

Ja, dat mag maar dan zijn de kosten ook voor het bedrijf en moeten ze later in de gelegenheid gesteld worden wel met zijn allen op vakantie te gaan.

Baas

Ik neem aan dat ze voor het boeken vrij hebben gevraagd aan hun baas. Als hij toen wel akkoord is gegaan kan hij dat niet zomaar terugdraaien.
Doet hij dat wel, dan zal hij redelijkerwijs de kosten moeten vergoeden.
Je schoonzoon zal daarover het gesprek met zijn baas aan moeten gaan.

Anemone

Anemone

04-03-2020 om 12:41

Nee dat mag niet

De baas gaat er niet over wat de werknemer in zijn eigen tijd doet. Verbieden mag dus niet, in elk geval niet als er geen negatief reisadvies is.

Anemone

Anemone

04-03-2020 om 12:47

Toevoeging

Want bij een negatief reisadvies neemt de werknemer onnodig veel risico. Toevallig stond hier gister een artikel over in de krant, waarin de zaak belicht werd door een jurist arbeidsrecht.

Flavia

Flavia

04-03-2020 om 19:26

Anemone

Als het bedrijfsbelang het nodig acht mag verlof ingetrokken worden, dat is iets anders dan wel verlof verlenen maar onder beperkende voorwaarden.
De werkgever mag dus wel zeggen: je moet doorwerken en wij vergoeden de door jou gemaakte kosten.
De werkgever mag niet zeggen: je mag op vakantie maar niet naar Maastricht.

Dieneke

Dieneke

05-03-2020 om 09:35

Het leek mij ook al vreemd. Ze gaan met de baas in overleg. Het gaat om een aantal artsen van een ziekenhuisafdeling. Dat had ik er expres niet bijzet.
Maakt dat het anders in jullie idee? Niet wettelijk natuurlijk, maar ethisch? Zouden ze vanwege hun functie hun geldelijk verlies maar moeten nemen?

vlinder72

vlinder72

05-03-2020 om 09:44

Dieneke

Nee, als het ziekenhuis nu (terecht waarschijnlijk ivm te verwachten drukte) dan zou het ziekenhuis ook de kosten van de annulering moeten vergoeden.

Is er al contact geweest met de annuleringsverzekeraar? Is in dit geval er een mogelijkheid dat de annuleringskosten vergoed worden? Geen negatief reisadvies maar wel een verzoek van de werkgevers om te blijven werken (artsen die hard nodig zijn ivm mogelijke corona uitbraak)

Bo

Bo

05-03-2020 om 10:00

ervaring

Ik moest een keer mijn vakantie annuleren op verzoek van mijn werkgever. Ging niet om mijn 3 weekse zomervakantie, maar om een weekje weg. Was daarom ook geen probleem voor mij en werkgever heeft de kosten op zich genomen. Leek mij niet meer dan logisch.

Ik jullie geval vind ik ook dat de werkgever in zwaarwegende omstandigheden alle verloven moet kunnen intrekken. Maar als er kosten zijn gemaakt die niet verhaald kunnen worden, dan moeten die vergoed worden.

Nee

“ Zouden ze vanwege hun functie hun geldelijk verlies maar moeten nemen?”
Nee.
De werkgever moet het verlies compenseren.
Tenzij.... de eigen annuleringsverzekering vergoedt. Ik sluit niet uit dat de verzekering die de artsen hebben, dat doet.

Nee

Nee, de baas kan niet zeggen dat je bepaalde dingen niet mag doen tijdens je verlof. Skiën, snowboarden, bungeejumpen, het mag allemaal. En als iemand na z'n vakantie niet aan het werk kan door een wintersportblessure, dan moet gewoon het loon doorbetaald worden. Sterker nog, de vakantiedagen vanaf het moment dat iemand ziek/geblesseerd raakt moeten gerestitueerd worden zodat ze later alsnog opgenomen kunnen worden.

Onder bepaalde omstandigheden kan het verlof ingetrokken worden. Dat kan met een beroep op een ZWAARWEGEND bedrijfsbelang. De werkgever zal dan moeten AANTONEN dat de vakantie leidt tot een ERNSTIGE verstoring van de bedrijfsvoering. Die verstoring moet veroorzaakt worden door de afwezigheid van de werknemers, niet door de bestemming of activiteit. Want daar heeft de werkgever niets over te zeggen (zie alle jurisprudentie over gevaarlijke wintersporten). Als de ene werknemer wel op verlof mag, en bij de ander wordt het ingetrokken, dan kan dat niet gebaseerd zijn op waar die werknemer heen gaat of wat die werknemer wil gaan doen.

Deze werkgever is een ziekenhuis. Een plotselinge toestroom van extra patiënten of een opdracht van het RIVM om zich daarop voor te bereiden, zou een legitieme reden zijn om alle verloven in te trekken.

Als de werkgever verlof gaat intrekken na een eerdere toestemming, dan moet hij compenseren voor de gemaakte kosten. Overigens, als je geen expliciete toestemming hebt gekregen, dan mag je veronderstellen 2 weken na het indienen van je verzoek om verlof dat je toestemming hebt.

Dus:
- bepaalde vakantieactiviteiten of -bestemmingen verbieden kan niet
- het verlof intrekken kan, indien die "handen aan het bed" echt nodig zijn, met compensatie, en zonder aanziens des bestemming...

Syboor

Ik ken iemand die na een ernstig ongeluk met parachutespringen van zijn werkgever te horen kreeg dat hij moest kiezen: of zijn werk, of doorgaan met parachutespringen. Hij ging weg bij de werkgever (en kreeg een jaar later een nog veel ernstiger ongeluk, helaas).

Sydney

Ik snap je punt niet. Iemand neemt vrijwillig ontslag na een mondeling gesprekje met z'n baas. En dus?

Piepdemuis

Piepdemuis

06-03-2020 om 13:51

Hmmm

Geen verstand van de rechten en plichten in deze maar als ik nou mocht meedenken heb ik toch liever dat artsen ffkes extra opletten dat ze fit en beschikbaar zijn de komende periode en zo min mogelijk risico lopen een latent Coronatje per ongeluk mee te nemen en te verspreiden
Maar ja ....

Syboor

Het was niet vrijwillig.

Sydney

Wat was het dan wel? Een ontslag via het UWV? Een ontslag via de kantonrechter? Einde looptijd contract? Wat was de transitievergoeding, en was dat meer/minder/evenveel als was toentertijd gebruikelijk was voor iemand met zijn diensttijd?

Syboor

Transitievergoeding? Welnee. Het was iemand onder druk zetten.

Janeway

Janeway

07-03-2020 om 15:52

artsen

Tja ik snap de werkgever dan wel. Maar ik denk niet dat ie wettelijk een poot heeft om op te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.