Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vera

Vera

07-11-2018 om 12:36

Vakantie of ziek

Ik heb in juli gepost onder deze nick over een vakantiebestemming. Die vakantie is er niet van gekomen, door een opstapeling van zorgen in gezin, familie en omgeving. Ik was echt ingestort en heb mijn vakantie gebruikt om weer op de been te komen, ik had geen energie om weg te gaan en had ook niet kunnen werken. Na mijn vakantie dacht ik dat het wel weer ging en ben weer gaan werken.
Maar ik blijf een beetje langs het randje lopen, ik merk dat ik echt niks kan hebben of ik schiet al in de stress. Je bent ook veel te snel weer begonnen zeggen mijn collega’s, je had meer tijd voor herstel moeten nemen. Tja misschien wel, had ik me ziek moeten melden en alsnog een uitrustvakantie moeten doen.
Ik ga steeds slechter slapen. En de zorgen houden nog niet op, nu weer man een onverwachte operatie met een tijd ziekenhuisverblijf in het vooruitzicht. Dus thuis de zorg alleen en elke dag naar het ziekenhuis.
Omdat ik best nog veel vakantie uren heb staan dacht ik slim te zijn en die de komende tijd in te zetten om een halve dag per week meer lucht te krijgen (even van 24 naar 20 uur) en het zo hopelijk vol te houden. Maar ik ben gister teruggefloten door de manager, dat is niet de bedoeling. Ik ben er toch, ben toch niet met vakantie? Dan kom ik maar gewoon werken. Vakantie uren mogen zo niet worden ingezet.
Ik ga er echt doorheen zitten. Teamgenoten dringen aan op ziek melden: zorg voor jezelf, zorg dat je niet omvalt want dan is iedereen verder van huis, je wilt vakantie inzetten terwijl je eigenlijk ziek moet zijn.
Maar ja. Ik heb geen griep, geen gebroken been. Het zijn prive-omstandigheden die mijn belastbaarheid nu hebben aangetast. Moet de baas dat betalen? Ik vond die vakantie uren wel een elegante oplossing maar helaas dat mag niet. Ik heb ook geen zin om nu een paar weken thuis met mijn vakantie uren op de bank te gaan zitten. Werken is ook afleiding en goed voor me alleen nu graag tijdelijk wat rustiger.
Hoe nu verder? Wat is redelijk? Hoe ga ik het volhouden?

V@@s

V@@s

07-11-2018 om 12:41

zorgverlof?

En praten met je baas dat je die vrije dagen echt nodig hebt, omdat je anders uitvalt, dan is hij verder van huis (en duurder uit).

Fransien

Fransien

07-11-2018 om 12:42

Zorgverlof en arbo-arts

Voor de tijd dat je man in het ziekenhuis ligt of thuis moet revalideren kun je zorgverlof opnemen.
Voor het overbelast zijn nu en eigenlijk tijd nodig hebben voor herstel heb ik goede ervaringen met de arbo-arts, zij zijn er ook om langdurige uitval te voorkomen. Misschien is het een idee om daar mee te gaan praten?

Lou

Lou

07-11-2018 om 13:07

Rare manager

Ik vind het een rare reactie van je manager. Ik vind je juist heel betrokken overkomen dat je je vakantie-uren hiervoor wil inzetten. Kun je met hem of haar niet nog eens praten? Overbelast is een vorm van ziek zijn. Ziek zijn is ook een privé-omstandigheid die 'de baas betaalt'. En jij stelt dus voor om je eigen vakantie-uren te gebruiken. Die manager zou blij met je moeten zijn!

Het gaat erom dat je je werk niet goed kunt doen zo. Je trekt aan de bel, omdat je het niet goed volhoudt. En je biedt ook nog eens een elegante oplossing aan. Als je het zo nog eens uitlegt, zou dat helpen?

eens met Lou

Ik vind de opstelling van je manager ook een vreemde. Ik heb jaren geleden in vergelijkbare omstandigheden gezeten, prive-omstandigheden die leiden tot overbelast zijn. Ik kon toen wel minder gaan werken met inzet van verlof uren en dat was precies wat ik nodig had. Een paar weken bleken al genoeg te zijn om weer wat lucht te krijgen. Hele weken thuis op de bank hadden mij toen zeker niet verder geholpen.
Ik zou de tip van Fransien volgen en een afspraak met de arbo-arts maken.

Miekemieke

Miekemieke

07-11-2018 om 15:36

je hoeft toch niet elke dag naar het ziekenhuis

Je man is volwassen, natuurlijk is het fijn om bezoek te krijgen maar het kost jou meer dan dat het hem oplevert. Vraag vrienden en familie of zij hem willen bezoeken als hij opgenomen is, jij hebt momenteel te veel op je bordje. Daar zal je man toch wel begrip voor hebben?

Vera

Vera

07-11-2018 om 15:42

Opleveren

Het levert mij ook wat op hoor, om op bezoek te gaan.
Zorgverlof kan niet voor iemand die in het ziekenhuis ligt, die wordt daar immers verzorgd.
Ik ga inderdaad maar eens proberen om een afspraak met de bedrijfsarts te maken, goede tip.

Vera

"Het zijn prive-omstandigheden die mijn belastbaarheid nu hebben aangetast. Moet de baas dat betalen?"

Ja.

Als jij je been breekt en daarom niet kan werken maakt het voor de loondoorbetalingsverplichting van je baas ook niet uit of je je been hebt gebroken op het werk of thuis. Ook bij griep wordt niet nagegaan waar je het virus hebt opgelopen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Werknemer is ziek, werkgever moet doorbetalen (in de praktijk is dat dan de verzekeraar). Klachten over deze gang van zaken graag richten aan Den Haag.

Je manager is raar bezig, maar jij bent zo te lezen aan het eind van je Latijn en dan kan je je maar beter ziek melden. Vervolgens kan je dan met de bedrijfsarts bespreken wat er nodig is om het werk weer geheel of gedeeltelijk te hervatten.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2018 om 19:06

Dat zijn ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’

Vroeger, lang lang geleden, toen de maatschappij nog wat minder sociaal ingesteld was had een werknemer gewoon pech als ie uitviel. Dan was het aan de bedelstaf. Er zijn mensen die lang en hard gevochten hebben tegen dit soort arbeidsomstandigheden. En nu is loondoorbetaling bij ziekte gewoon een recht.
Bovendien loopt werk en privé vaak in elkaar over. Als je geen werk had liep het privé vast ook beter.

En bovenal: je nu ziekmelden voorkomt mogelijk langdurig uitvallen op langere termijn.

Dus ook je manager is gebaat bij tijdig een stapje terugdoen, ookal ziet ie dat nu wellicht anders (wat een onnozele beslissing van hem trouwens, wellicht dat ie daar nog op terug komt als ie het hele verhaal kent?).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.