Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mari39

Mari39

30-11-2020 om 19:11

vakantie uren moeten inleveren

Hoi,

mijn werkgever heeft volgens mij mijn vakantie uren onterecht ingenomen, dus ik wil dat even bij deskundigen voorleggen.

Ik heb een baan in een winkel voor 10 uur per week. Ik heb 1 vaste vrije dag waarop ik niet word ingeroosterd. De andere 6 dagen ben ik flexibel inzetbaar voor 10 uur in de week. Ik heb geen formele vaste werkdagen.
Normaal gesproken worden de roosters 6 weken van te voren gemaakt, ivm corona is dat anders, 1 week van te voren. Dat vind ik op zich geen probleem. Tevens worden ik en mijn collegas allemaal minder uren ingezet, ik in de praktijk geen 10 uur per week, maar ik denk zo'n 6 uur gemiddeld.
Nu heb ik tot het eind van het jaar elke week 2 dagen dat ik niet kan worden ingeroosterd. Die wil ik dus blokken. Dat moet ik formeel aanvragen en dat heb ik gedaan. Dus van de 6 dagen 2 dagen niet, 4 dagen wel. Meer dan genoeg om dus mijn 10 uur te kunnen werken.

Nu zag ik dus dat ik daarvoor opgebouwde verlofuren heb moeten inleveren en best veel ook.
Ik denk eigenlijk dat dat niet mag, omdat ik nl wel nog beschikbaar ben om aan mijn contractsverplichtingen te voldoen.

Ik wil dit dus bespreken maar wil beslagen ten ijs komen. Iemand wat juridische kennis op dit punt?

Alvast bedankt

Triva

Triva

30-11-2020 om 19:22

Maar

Wat zijn de afspraken hierover? Doe moeten toch ergens staan?

Hoeveel uur werk je op een dag gemiddeld als je die dag werkt?

Mari39

Mari39

30-11-2020 om 19:29

triva

Ik heb daar geen afspraken van gezien.
Mijn werkuren per dag zijn verschillend. Sinds corona werk ik eigenlijk alleen de maandag van 1 tot half 6. Overigens is de maandag niet de dag die ik heb willen blokken. Dus die kan altijd worden ingepland.

Voor corona eigenlijk ook altijd de maandag, en een ander dagdeel erbij. Dat wisselde.

Triva

Triva

30-11-2020 om 20:00

Nou als zij zoveel uren afschrijven

dan vraag je waar dat is afgesproken. Er moeten regels zijn.

Flavia

Flavia

30-11-2020 om 20:39

Vakbond?

Is er een kaderlid of iemand van de OR die je hierbij kan helpen?
Welke cao val je onder?
Anders navragen bij je vakbond.

Anouk

Anouk

30-11-2020 om 22:40

Contract en afspraken

Heb je een schriftelijke arbeidsovereenkomst?

Wat staat daar precies over welke dagen en uren je moet werken of oproepbaar bent?

Wil je de tekst even letterlijk citeren?

Als er niets over dagen of uren in je arbeidsovereenkomst staat, geldt dan en CAO?

Zo ja, staat er dan bijv in je arbeidsovereenkomst een ‘oproepcontract’ is (of andere benaming)?

Staat er dan in de CAO uitgelegd hoe dat werkt met dagen en uren als je zo’n soort contract hebt?

Vakbond vragen is altijd handig als je lid bent. De OR gaat niet over individuele kwesties. Een rechtswinkel kan daar juist wel weer mee helpen. Neem dan je arbeidsovereenkomst, CAO (die nu geldt) en loonstrookjes mee.

Mari39

Mari39

01-12-2020 om 12:19

Arbeidsovereenkomst

Die moet ik opduikelen.
Ik heb de vraag gesteld aan bedrijfsleider, maar nog geen reactie.
Ik bedacht me wel dat ik in september ook gevraagd heb een aantal dagen mij niet in te plannen. Ik heb toen nog gevraagd of ik die data even kon doorappen, of dat dat formeel moest. Dat laatste. Maar dat heeft me toen geen uren gekost.

Dus vandaar dat ik er nu heel erg van sta te kijken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-12-2020 om 14:17

Hoe

Hoe had je zelf bedacht om je vakantie-uren te boeken als je vrije dagen altijd kunt uitwisselen binnen een week? Ik snap wel dat die werkgever die niet te lang wil laten staan, dat brengt de bedrijfsvoering in gevaar, zeker bij kleine bedrijven.

Mari39

Mari39

01-12-2020 om 15:50

Phyne

Ik boek vakantie uren af voor vakantie, en als ik op een ingdplande dag toch niet kan werken. En trouwens, als ik dan zou vragen of ze mijn dienst kan wisselen kan dat altijd. Nu werk ik 2 weken niet, ben niet ingepland. Dat weet ik sinds gisteren pas omdat de roosters erg laat komen. Afhelopen week 4 uur gewerkt. Verder niet ingepland.
Al weken werk ik maar 4 uur per week en heb ik mijn compensatie uren en overuren moeten inzetten om mijn urentekort goed te maken. Iedereen trouwens. Daarvoor sta ik nu in de min. En dan worden nu 10 vakantie uren afgeschreven. Als ik niets had gezegd was ik niet eens ingepland voor die uren. Maar omdat het rooster zo laat komt, en ik dus geen afspraken kan plannen, heb ik dat zo geregeld. Zoals altijd overigens.

Ik mag mijn vrije uren tot 1 juli volgend jaar meenemen.

Triva

Triva

01-12-2020 om 21:42

Anouk

"De OR gaat niet over individuele kwesties. Een rechtswinkel kan daar juist wel weer mee helpen. '

Nou dit lijkt mij geen individuele kwestie, hier moeten afspraken over zijn gemaakt, ze zal echt niet de enige zijn.

Triva

Triva

01-12-2020 om 21:44

Phryne

"Hoe had je zelf bedacht om je vakantie-uren te boeken als je vrije dagen altijd kunt uitwisselen binnen een week?"

Ik begrijp wellicht je vraag niet maar als ze twee hele weken op vakantie gaat neem je je vakantie-uren toch op? Dat hoeft toch niet elke keer als je één dag van de zes die je potdorie elke week beschikbaar moet zijn niet kan en je maar 10 uur per week contract hebt? Dit is dus zeker wel een zaak voor de OR, daar kun je vragen wat de afspraken zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-12-2020 om 22:17

Triva

Ik vind het niet stroken met gelijke behandeling. Je mag parttimers niet benadelen, dus als bijv fulltime medewerkers onder werktijd naar de tandarts mogen, zouden parttimers dat ook moeten mogen (wettelijk gezien). M.i, geldt dat andersom ook. Dus fulltimers die geen dagen kunnen uitwisselen, dan parttimers ook niet. Ik weet niet of het zo werkt, bij veel werkgevers gaat het anders, maar kan me voorstellen dat het mag.

Anouk

Anouk

01-12-2020 om 23:05

Mari

Heb je je arbeidsovereenkomst en de CAO er nou al bijgepakt?

De rest is speculeren.

Kijk eerst wat er schriftelijk geregeld is.

Zet je het hier? Denken we met je mee.

Mari39

Mari39

02-12-2020 om 07:34

Arbeidsovereenkomst

Zegt over werktijden dat deze in onderling overleg worden vastgesteld. Wat betreft opname vakantie uren het zelfde, in overleg met elkaar.
Verder dat de Cao retail van toepassing is. Daar heb ik in gekeken maar kan ik niets vinden over dit soort gevallen.

Het is geen kwestie van dagen uitwisselen. Ik werk geen vaste dagen dus ik wissel niet. Soms kan je niet op een dag vanwege afspraken die moeten en die je buiten werktijd wil. Heb ik mijn rooster 4 tot 6 weken van te voren (zoals voor corona) dan plan ik daar om heen. Of ik ga in overleg.
Nu zijn de roosters er zo kort van te voren dat dat niet gaat.

Mari39

Mari39

02-12-2020 om 08:08

Verschil parttimers en fulltimers

Fulltimers werken bij ons 36buur, waarvan altijd 1 weekdag vrij. We zijn nl 7 dagen per week open. Zij weten dus altijd dat zij op de maandag bijv vrij zijn. En als dan de tandarts alleen op dinsdag kan, dan wordt er wat geregeld.
De parttimer zijn wat dat betreft slechter af, die weten hun diensten niet voordat het rooster bekend is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.