Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vakantie-uren uitbetalen tijdens ziekte

Ik hoop dat iemand hier verstand heeft van dit soort zaken. 

Lang verhaal kort; zes jaar werkzaam bij dezelfde werkgever. Vast contract voor 40 uur. Eind vorig jaar een burn-out gekregen. Toch eigenlijk wel grotendeels werkgerelateerd. Een deel ligt natuurlijk ook aan mijn eigen persoonlijkheid. De bedrijfsarts heeft mij een behoorlijk dure, intensieve therapie geadviseerd. Hier vrijwel direct na zijn advies mee gestart, maar later bleek dat de werkgever dit niet (deels) vergoed, ookal leek dit eerst wel zo te zijn.

Het afgelopen jaar heb ik veel vakantie-uren opgebouwd en ook het jaar daarvoor al. Dit omdat er eigenlijk zelden ruimte was voor vakantie. Nu wil ik eigenlijk graag wat uren laten uitbetalen zodat ik hiermee mijn therapie deels kan betalen. Mag dit? En is dit gek? 
Bedankt voor het meedenken

Sammy70

Sammy70

09-07-2021 om 19:31

Zijn het wettelijke vakantieuren? Die van vorig jaar zijn per 1 juli vervallen. Bovenwettelijke gaan 5 jaar mee. Wettelijke mag je niet uit laten betalen. Bovenwettelijke wel. 

Bij ons kunnen we de bovenwettelijke vakantieuren laten uitbetalen, maar dat moeten we aanvragen voor het jaar waarin die uren gelden. Wanneer we ze dan uitbetaald krijgen weet ik niet. 

Niet laten uitbetalen: stel je werkgever een uitruil voor! Ik weet niet of dat nog mogelijk is omdat je blijkbaar zelf je therapie al betaald hebt? Anders laat je je werkgever je therapie betalen en verreken je dat met bovenwettelijke vakantiedagen tegen de bruto waarde.

Vraag je werkgever eens om te kijken of er wat mogelijk is met de cafetariaregeling.

Het laten uitbetalen van je bovenwettelijke vakantiedagen is trouwens helemaal niet raar hoor! Dat zou je ook kunnen doen als je er anders toch te veel hebt en het geld nu goed kunt gebruiken.

dan

dan

23-07-2021 om 14:03

ik zou het gewoon voorleggen, wie weet zijn er nog wel andere mogelijkheden waar je nu niet van op de hoogte bent? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.