Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verdeling erfenis na overlijden zus

Hallo,

Ik heb een vraag over de onderstaande situatie.
Mijn beide ouders leven (gelukkig) nog maar mijn zus is dit jaar overleden.
Ik ben daardoor het enig overgebleven kind.

Mijn zus was getrouwd en heeft twee kinderen.
Ik hoop dat het nog jaren duurt maar wat gaat er nu met de erfenis van mijn ouders gebeuren?
Mijn zus had natuurlijk recht op haar "kindsdeel" als ik het juist heb en gaat dit deel nu naar het twee kinderen?

En wat gebeurd er met de rest van de eventuele erfenis? Gaat hier ook een deel van naar haar kinderen?

Bedankt voor het advies.

In jouw situatie treedt plaatsvervulling op. Dat houdt in dat haar kinderen in haar plaats komen bij het verdelen van de erfenis (als je zus tenminste geen man (meer) heeft, anders erft die ook van haar). Dus als jouw ouders overlijden (en er is in de tussentijd niks veranderd in de rest van de familie en er is geen testament met afwijkende bepalingen), dan erven jij en je zus ieder de helft (jullie kindsdeel). Je zus is er niet meer, dan gaat haar deel van de erfenis naar haar kinderen. Dat zijn er twee, dus die krijgen ieder 1/2 X 1/2 is 1/4 van de hele erfenis.
Je vraag over het kindsdeel begrijp ik niet goed. Buiten jullie kindsdeel is er geen 'rest', tenzij er een testament is dat anders bepaalt. Ik denk dat jij de legitieme portie bedoelt?

bruce the boss

bruce the boss

04-10-2021 om 17:00 Topicstarter

Bedankt voor je snelle reactie. 
Stel dat er 100.000 euro erfenis is dan gaat er dus 50.000 euro naar mij en 50.000 euro naar hij weduwe en 2 kinderen........ 

Nee, als je beide ouders overleden zijn en er is een erfenis van € 100.000.
Dan gaat € 50.000 naar jou en je zus' kinderen krijgen ieder € 25.000
Haar man erft niets van je ouders. 
Tenzij er in een testament iets anders bepaald is. 

ik lees het zo; je zus is overleden. Afhankelijk hoe zij en haar man een testament hebben opgesteld, gaat normaal het geld naar de langstlevende en deze heeft vruchtgebruik van het totale bedrag of zij heeft haar helft ( vermogen) in testament vastgelegd als erfdeel over kinderen, welke vrijkomt bij overlijden van haar man of welke ze al direct kunnen opnemen alleen brengen ze hun vader mogelijk in de problemen. Dus voorlopig zal het vermogen van haar bij haar man liggen.

Als je ouders overlijden, gaat erfdeel zus naar haar kinderen en krijg jij jouw deel. In principe klopt het dat haar kinderen ter zijnde tijd haar deel van je ouders krijgen plus nu of later hun erfdeel bij verlies van hun moeder.
 Het heeft niets te maken met een legitieme portie als er niemand onterft is.

——
 Wat is nu eigenlijk je probleem? Heb je er moeite mee dat de kans bestaat dat ze in totaliteit meer krijgen dan jij? Je weet helemaal niet hoe het allemaal gaat verlopen want hun vader kan bij vruchtgebruik een groot deel van de erfenis gebruiken om van te leven en dan blijft er voor zijn kinderen weinig over, of hij kan hertrouwen en dan zijn er bij overlijden van hun vader meer mensen die de erfenis gaan delen ( helft tweede vrouw en kwart ieder kind). Alles hangt er van af hoe je zus en haar man hun zaken geregeld hebben.
Dat geldt ook voor jouw ouders. Als ook daar sprake is van langstlevende, is het maar de vraag hoeveel jaar de andere ouder nog blijft leven. Stel dat de langstlevende in een zorgcentrum komt, en later als evt demente of lichamelijke achteruitgang extra zorg nodig heeft. Dan wordt 8 % van het vermogen opgeteld als bijdrage aan de jaarlijkse zorg.
 Dat roomt flink van de erfenis als ze niet geregeld hadden dat het deel van de ouder die als eerste overleed, via testament is vastgelegd dat die erfdelen van (klein)kinderen buiten vruchtgebruik vallen.
Dat deel vastleggen wordt vaak over hoofd gezien; meestal zijn de ouders al zo bejaard en mogelijk dement dat die optie ( kindsdeel buiten vruchtgebruik) niet is opgenomen in een testament, dus voor langstlevende.
Als je in ieder geval jouw kindsdeel veilig wilt stellen, kan je je ouders hierop attenderen voor de WMO een percentage gaat innen.

Mijn ouders waren te dement om zoiets nog te regelen en zo betaalt mijn moeder elk jaar een flinke bijdrage aan WMO. Daarentegen krijgt ze wel goede zorg en dat is ons ook heel wat waard. Goede zorg met dank aan mijn overleden vader en het geld waar hij hard voor gewerkt heeft. 

Sorry voor lang verhaal, hopelijk duidelijk genoeg.

Veel hangt af hoe je ouders hun testament hebben opgesteld. Is er koude uitsluiting? Dan gaat het bedrag (de helft) naar de twee kinderen. Je ouders kunnen dan iemand aanwijzen die dat bedrag beheert, voor als de kinderen nog geen 18 zijn.(dit hoeft dus niet hun vader te zijn) Of zelfs afspreken dat het beheer loopt tot bijvoorbeeld 25 jaar.
Maar je ouders kunnen ook besluiten dat jij en je zus(dus haar kinderen) alleen de legitieme portie krijgen en de rest verdelen onder alle andere kleinkinderen, of naar goede doelen etc. Net wat je ouders beslissen. 
Maar zonder koude uitsluiting gaat het portie van je zus naar haar man.

Lotte78 schreef op 05-10-2021 om 09:31:


Maar zonder koude uitsluiting gaat het portie van je zus naar haar man.

Dat zou alleen waar zijn als ouders eerder overlijden dan zus. Nu is er sprake van plaatsvervanging door haar kinderen.

Wel is dan als er niets anders geregeld is èn de kinderen zijn nog minderjarig hun vader degene die de erfenis beheert.

(maar kleinkinderen zijn vaak genoeg al meerderjarig als hun grootouders overlijden, dus dan gaat de erfenis gewoon rechtstreeks naar hun).

Misschien is langs de notaris om alles uit te leggen en  vast te leggen een goed idee.
Hebben wij ook gedaan. Was erg verhelderend en fijn gevoel dat alles was geregeld.
Ook meteen een beheerder etc geregeld.

Je hebt nog twee gezonde ouders. 
Je ouders bepalen voor 100% wat ze doen met hun geld terwijl ze nog leven, en ook voor een zeer groot deel wat er gebeurt als ze na hun dood nog geld over hebben.

Je ouders kunnen er voor kiezen "bij leven" hun schoonzoon te ondersteunen. Ze kunnen gaan reizen. Ze kunnen in hun laatste levensfase veel dure zorg nodig en al hun geld gebruiken om de laatste levensfase draaglijker te maken.

En als er dan toch geld over is, dan komt het zeer vaak voor dat ouders het geld ongelijk verdelen. Bij mensen die oud genoeg zijn dat hun kinderen een "voltooid gezin" hebben, zie ik het echt zeer zeer vaak gebeuren dat de erfenis ongelijk verdeeld wordt. Vaak laten mensen meer geld na aan kinderen die een groot gezin hebben dan aan kinderen die kinderloos zijn gebleven. Of ze laten meer geld na aan het kind dat alleenstaand ouder is dan aan het kind dat een goed verdienende partner heeft.

Dus reken je niet rijk.

syboor schreef op 05-10-2021 om 10:18:

 zie ik het echt zeer zeer vaak gebeuren dat de erfenis ongelijk verdeeld wordt. Vaak laten mensen meer geld na aan kinderen die een groot gezin hebben dan aan kinderen die kinderloos zijn gebleven. 

Ja, zo doet mijn schoonmoeder het ook. Die deelt, als ze weer eens een schenking doet, uit in drie gelijke delen: kind 1, kind 2, en de twee kleinkinderen samen. 
Dat zijn mijn kinderen, maar het voelt toch een soort van oneerlijk.

Hier niet echt last van wat jij schrijft Valeria.

Mijn ouders schonken vorig jaar 1000 euro aan ieder persoon: kind 1, partner kind 1, kind 2, partner kind 2, en kleinkind 1 + kleinkind 2 (die kleinkinderen zijn mijn kinderen). Het komt er dus op neer dat naar het ene stel 2000 ging en naar het gezin (die van mij) 4000. Toch voelt het niet oneerlijk want mijn oudste woont al niet meer thuis, het geld is echt van hun en niet verkapt ook een beetje van ons. Het zijn eigen personen en de enige kleinkinderen van mijn ouders. Dus mijn man en ik kregen (net als sibling en partner) in totaal 2000 euro.

@Valerie, is dat niet om zo gebruik te maken van de vrijstelling bij schenkingen om zo minder belasting te hoeven betalen over je spaartegoeden; of geld naar je kinderen of naar de belasting.
Vrijstelling kind: ca.€6600 en vrijstelling kleinkind: ca €3200.
Ik snap je moeder wel; zie het als verkapt studiepotje. Als je schoonzus of zwager kinderen had, had ze hen wrs evenredige geschonken. Niet omdat ze het meer of minder nodig hebben, maar om zo van de vrijstelling gebruik te kunnen maken. Toch iets anders dan waar Syboor op doelde.
Misschien dat het nu iets minder oneerlijk aanvoelt...

Flanagan schreef op 05-10-2021 om 19:41:

@Valerie, is dat niet om zo gebruik te maken van de vrijstelling bij schenkingen om zo minder belasting te hoeven betalen over je spaartegoeden; of geld naar je kinderen of naar de belasting.

Ja, nou je het zegt, volgens mij is het inderdaad de belasting. 
Maar bij contante schenkingen ging het net zo, al kregen de andere partner en ik dan zeg maar 50 euro als de rest 500 kreeg. Sibling van man voelt zich toch al af en toe achtergesteld, dus ik vond dat nogal genant zo. Maar goed, ik weet natuurlijk niet of die ook nog iets krijgt buiten groepsbijeenkomsten om. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.