Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verdeling gezamenlijke kosten bij samenwonen


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-09-2017 om 14:22

Dat snap ik Paddington

Ik moet eerlijk zeggen dat ik andersom even met mijn ogen zat te knipperen. Ik snap de vraag van Miekemieke namelijk wel. Is er dan nooit ruimte voor een kopje koffie op een terras? Of valt dat niet onder zakgeld?

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Voor sommige mensen is die ruimte er inderdaad niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-09-2017 om 14:26

5 euro

Vrienden van mij hebben ook die 5 euro zakgeld. Grappig genoeg ook voortgekomen uit stoppen met roken. Van die 5 euro moeten ook biertjes en kopjes koffie buiten de deur, maar niet als ze samen uit eten gaan. Ze gaan ook tig keer per jaar op vakantie, kopen gewoon kleding etc. Overigens verdienen ze ongeveer evenveel en doen even weinig in het huishouden.

5 euro

5 euro per week voor je zelf te besteden vind ik erg weinig. Maar sowieso vind ik het concept zakgeld een beetje vreemd voor een volwassene. Van mijn salaris betaal ik mijn deel van de vaste lasten. Wat over is spaar/investeer/besteed ik naar eigen inzicht. Het is gewoon mijn geld.
Net zoals mijn man ook gewoon zijn geld heeft. Soms hou ik per maand meer over dan andere maanden (bijvoorbeeld als er extra rekeningen waren of een dure periode) en dan pas ik mijn bestedingen daarop aan.

Vesta

Vesta

15-09-2017 om 15:31

definitie

wat is 'voor jezelf besteden' vallen kleding, schoenen en naar de kapper daar ook onder? Of dat terrasje of die keer uiteten?

Of zie je het alleen voor je hobby?

kleding, schoenen en naar de kapper vallen bij mij bv onder 'persoonlijke verzorging' terwijl terrasje en uit eten valt onder 'recreatie - uiteten' (we hebben ook recreatie-vakantie bv)

Voor mijzelf daarnaast reserveer ik € 10 per maand voor hobby, dat kan zijn deelname aan een toernooitje of een knutselmateriaal etc.

Nu heb ik natuurlijk het grote voordeel dat ik helemaal alleen mag beslissen over alles. Maar om te zien hoeveel ik aan bepaalde zaken kan besteden is een gedetailleerd budget wel handig.
Met mijn ex waren we meer van de grote hoop en net zo'n gedetailleerd budget.

Vesta

Daar valt voor mij alles onder: kleren, boeken, hobbymateriaal,horeca, kapper, dagje weg met vrienden, sparen, goede doelen...
En hoe en wat precies dat verschilt per maand.
Ik heb niet een heel gedetailleerd budget. Ik maak elke maand x bedrag over naar de gezamenlijke rekening (voor vaste lasten en boodschappen), x bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening (voor vakanties, vervanging van spullen, en ? )
De rest hou ik zelf en dan heb ik natuurlijk nog mijn eigen vaste lasten (telefoon, auto, goed doel)
En wat dan nog overblijft dat besteed ik naar eigen inzicht. Ik heb daar dan niet echt een budget voor. De ene maand ga ik vaker uit eten, de andere maand koop ik wat meer kleren, dan blijft er een maand nauwelijks wat over en doe ik weinig/niks, dan ga ik een keer een weekend weg met vrienden...
Wat over is aan het eind van de maand (soms veel, soms weinig, soms niks) dat boek ik naar mijn eigen spaarrekening.
Eigenlijk zou dat andersom moeten: een vast bedrag naar de spaarrekening en de rest kan je zelf besteden. Maar zo werkt het voor mij ook.

Ik vind dit zelf een prettige methode want als bijvoorbeeld kleding wel van de gezamenlijke rekening zou gaan en niet onder eigen geld valt dan is dat heel onvoordelig als je weinig kleding wil kopen. Stel voor dat ik nauwelijks kleding koop maar wel graag op een terrasje ga zitten. Ik vind het dan onzin dat het eerste wel onder de gezamenlijke rekening zou vallen en het tweede niet. Want het kan ook net andersom zijn. Ik ga nooit op een terrasje zitten maar ik koop wel graag mooie en dure kleding.Per saldo zou ik dan dus voordeliger uit zijn want mijn man zou deels mee betalen aan mijn kleding.

Dus ik hou liever de vrijheid om naast de vaste lasten gewoon zelf te beslissen hoe ik mijn geld besteed en waar ik de prioriteit aan geef.

Miekemieke

Miekemieke

15-09-2017 om 19:25

5 euro

5 euro per week voor de vrouw die altijd maar zorgt voor de kinderen en de man, 5 euro per week voor de vrouw die hard werkt voor de baas (meestal iets in de zorg) en in de kantine altijd haar thuis bereide boterhammen eet, 5 euro voor de vrouw die bloemen of iets lekker voor haar oude moeder of vader meebrengt, 5 euro voor de vrouw die de zegeltjes nauwgezet spaart om met een volle spaarkaart te scoren voor 2 euro 50.
Zo'n vrouw was ik ook, het geld was er niet en toen het er wel was kon ik het niet uitgeven aan iets voor mijzelf. Ik zie ze zoveel om mij heen die vrouwen die alles uitsparen voor hun geliefden.
Maar wat doet een man? Die koopt die doet en die voelt zich goed, hij verdient het! Ja ik vind het weinig 5 euro voor wat je er allemaal voor doet.

Bregje

Bregje

16-09-2017 om 13:43

miekemieke

Natuurlijk is er geld voor als we een avondje weg gaan of zo, maar verder hebben we geen zakgeld verder. Zo rijk zijn we niet met 1 werkende en kleine kinderen.

Stickertje

Stickertje

16-09-2017 om 14:46

Alles op de grote hoop

Toen wij ons huis kochten adviseerde de bank dat ik (met het kleinste salaris) 50 % zou bijdragen aan de gezamenlijke kosten en man 50%. In de praktijk hield ik dan voor kleding sport en hobby de helft over van wat man overhield. Na een half jaar had ik een nieuwe winterjas nodig en die kon ik niet betalen! Ik was blut. Na een stevig gesprek doen we het nu anders.
Alle inkomsten komen hier nu binnen op 1 rekening. En van die rekening gaan we uitsplitsen, om overzicht te bewaren en eerlijk te verdelen.
Bedrag x sparen, op een gezamenlijke rekening voor vervanging van auto, cv ketel, bankstel enzovoort en voor ons als partners op een eigen rekening ook een vast bedrag.
Man en ik krijgen uit dat inkomen ieder een bedrag als zak en kleedgeld. Voor kleding, kapper, sport en hobbyuitgaven.
Alles voor de kinderen wordt betaald vanaf de rekening waarop het geld binnenkomt. Net als de vaste lasten. Iedere week pin ik een bedrag waar ik de boodschappen van doe.
Zo hebben we ieder eigen geld, vrij te besteden en (vinden wij) eerlijk verdeelt. Dat degene die het minst werkt in verband met zorgtaken en een chronische ziekte minder recht heeft op eigen geld gaat er bij ons niet in! Wij draaien samen het bedrijf dat ons gezin is. Man verdient het meest en ik zorg het meest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.