Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verdeling uren over de week en dus meer BSO?

Wat moet ik doen: een baan van 32 uur verdelen over 3 hele en 2 halve dagen of over 4 hele dagen en dus 1 dag per week vrij?

Jongste moet dan 3 in plaats van 2 dagen naar de BSO en dat vind ik eigenlijk niet zo... Daar staat dan weer tegenover dat ik die dag in de week thuis ben en dat is ook wel weer fijn.

Oudste zit in de brugklas van de middelbare school en die heeft toch ook nog wel wat (bij-)sturing nodig.

Wat vinden jullie?

Angela67

Angela67

18-05-2017 om 14:55

ik ben er net 'doorheen'

en ik zou zeggen : jongste 3x bso en jij zelf die derde keer thuis voor brugklasser / jezelf.
gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 15:21

Vier dagen

Als schooltijdwerker heb je voor jezelf vooral de lasten. Vijf dagen per week haasten om op tijd bij school/opvang te zijn. Ik zou dus zeker kiezen voor vier hele dagen.

Erica

Erica

18-05-2017 om 15:34

Drie hele en twee halve

Ik zou kiezen voor drie hele en twee halve dagen, maar dan vooral met het oog op de brugklasser. Ik neem aan dat drie hele en twee halve dagen betekent dat er dan drie dagen iemand thuis is. Dat lijkt me fijn voor de brugklasser.

Pirata

Pirata

18-05-2017 om 15:36

geen idee

Hoe ver is het reizen of is het om de hoek?

Dees

Dees

18-05-2017 om 15:49

Hmmm

Wij hebben beiden gekozen voor 3 hele en 2 halve....resultaat 1 dag opvang nodig in de vorm van een familielid. Het is op die dagen wel haasten en dat levert stress op dat merk ik ook. Vooral het schoonmaakwerk levert wat stress op maar wij vinden het heerlijk (zowel financieel als emotioneel) dat ons kind elke dag lekker thuis kan zijn.

Kun je

3 x 8.5 en 1 dag 6.5 doen zodat je die dag toch aan school staat en ook een dag vrij hebt? Of mag dat niet?
Dan zou ik denk ik voor 3 hele en 2 halve gaan. Dat lijkt me voor brugklasser fijner dan 4 dagen alleen zijn.

Vesta

Vesta

18-05-2017 om 16:59

flexibel + thuiswerken

Wat de mogelijkheden zijn hangt ook af van je type werk en de flexibiliteit /aan/afwezigheid van de andere ouder.
Want het zijn (zeer waarschijnlijk) niet alleen jouw kinderen.
Hoe oud is je jongste? Die van mij gaat sinds groep 7 (10) niet meer naar de BSO, wel moet ze mij met de huistelefoon bellen. (Dan weet ik zeker dat ze thuis is) of de ouder waar ze gaat spelen moet mij bellen. (Dat kan alleen op dinsdag of woensdag)

Zelf werk ik 28 uur op papier maar in de praktijk 32+
Mijn werk is heel flexibel te doen, als ik een wifi aansluiting heb kan ik 80% doen.

Ik werk maandag van half 8 of half 9 tot 15;30, dinsdag half 9 tot 17:30, woensdag ben ik in principe vrij, maar werk ik meestal in de ochtend een uurtje of 2 thuis, en als dochter niet thuis is 's middags ook nog wat, donderdag van half 9 tot half 7, vrijdag van half 10 (zo heerlijk even rustig aandoen aangezien ik geen ochtend mens ben.) tot half 4 of half 5 (afhankelijk van de trainingstijd van dochter) En in het weekend wil ik ook nog wel eens wat doen.

Ik heb het voordeel dicht bij mijn werk te wonen dus als ik om 5 uur stop ben ik om kwart over 5 thuis.
Voordeel van iets meer werken is dat als ik eens iets op school wil doen de flexibiliteit er ook is.

Maar dat hangt natuurlijk helemaal van je type werk af, en van de afstand naar je werk.

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 18:27

Hoe oud is je jongste?

Kan jongste zelfstandig naar huis? Kan jongste zelfstandig een tijdje alleen thuis zijn?
Mijn oudste paste in de brugklas 1x per week op jongste. Dat paste in haar rooster. Ongeveer 45 minuten nadat ze thuis waren, was ik ook thuis.

Ik zou in de eerste plaats gaan voor een flexibele werkweek, wat je de ene dag meer doet kun je de andere dag goedmaken in uren. Daarnaast bij voorkeur de afspraak dat je (minimaal) 4 uur per week thuis werkt.

Het lijkt mij ook dat de oudste het meeste heeft aan een ouder die thuis is. Dat die ouder dan thuis werkt, maakt weer niet zoveel uit.

LindadR

LindadR

19-05-2017 om 11:55 Topicstarter

Wat veel reacties!

Jongste is 8 en gaat na de zomer naar groep 6, oudste is 12 en gaat na de zomer naar 2 HAVO. Hun vader en ik zijn niet meer bij elkaar en hebben co-ouderschap, de kinderen zijn iedere week van woensdag t/m vrijdag bij mij.

De mogelijkheid van thuis werken is nog niet besproken. Mijn reistijd is ongeveer 25 minuten.

Vivianne

"Mijn oudste paste in de brugklas 1x per week op jongste. Dat paste in haar rooster". Maar die roosters veranderen toch om de haverklap? Ik zou daar mijn BSO-planning niet van willen laten afhangen.

Groeten,

Temet

Krisje

Krisje

19-05-2017 om 12:22

Temet

Hier was de middelbare iedere donderdag, 6 jaar lang, vanaf 14.00 uit. Die middag was bestemd voor vergaderingen. Mijn oudste heeft dus ook jarenlang de jongste uit school gehaald op die dag.

40er

40er

19-05-2017 om 12:57

Linda

Dan zou ik proberen of ik maandag en dinsdag zo veel mogelijk uren kan werken, ik weet niet of dat kan op je werk, maar vroeg beginnen en lang door. Woensdag en vrijdag halve dagen en de donderdag dan om 3 uur ofzo bij school.

Marie

Marie

19-05-2017 om 14:38

3 dagen bso

Ik zou ook zeggen: 3 dagen bso. Hier gingen de meiden al vanaf 3 maanden 3 dagen naar kdv en later 3 middagen naar BSO.

Voor jezelf geeft het ook meer rust. Een hele dag werken is gewoon efficiënter dan een halve dag. Ook voor thuis. Want voordat je na een halve dag werken, kind halen, eten, etc. wat kunt gaan doen is de dag alweer om.
Over de woensdag. Onze kinderen vonden het juist prettig om op woensdagmiddag op de BSO te zijn. Lekker rustig en genoeg tijd om leuke dingen te doen: naar de kinderboerderij, grote speeltuin in de buurt, koekjes bakken, toneelstukjes doen, film kijken, etc.
Korte middagen vonden ze maar druk en hectisch, waren ze net lekker bezig werden de vriendinnen alweer opgehaald enzo.

Vanaf groep 7 gingen ze 2 middagen (nog wel op woensdag) en vanaf begin groep 8 bouwden we het af.

Eerder thuis wanneer je kinderen er zijn

Ik ben ook gescheiden en probeer langer te werken op de dagen dat zoon (inmiddels 15 maar 10 toen we uit elkaar gingen) bij zijn vader is (op de donderdag en vrijdag). Op maandag, dinsdag en woensdag werk ik tot een uur of 2, of helemaal niet (dinsdag). Ondanks het feit dat hij inmiddels in de 3de klas zit, vindt hij het nog fijn dat er iemand thuis op hem wacht en eventueel helpt met huiswerk.
Mocht het mogelijk zijn om hele lange dagen te maken op ma en di, wanneer je kinderen er niet zijn, dan gewoon doen. De dagen dat ze er zijn dan vroeg naar huis.
Sini

LindadR

LindadR

29-05-2017 om 08:54 Topicstarter

Probleem opgelost

Baan is naar een ander gegaan... Dus voorlopig hoef ik hier niet over na te denken.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval, wellicht weer zinvol in de (nabije) toekomst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.