Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding

Dag allemaal
Is iemand een beetje thuis in bovenstaande? Blijkt dat ik 2 jaar na de scheiding al een formulier had moeten invullen om de pensioenfonds(en) van mijn ex te moeten informeren over de scheiding. Ik kom er nu pas achter, kan me echt niet herinneren dat het toentertijd verteld is maar misschien heb ik het gewoon verdrongen...
Hoe dan ook. Ik lees dat de verdeling onderling moet gebeuren als het niet binnen 2 jaar doorgegeven is. Maar is dat is dat mijn ex verplicht is om te doen of ben ik overgeleverd aan zijn welwillendheid? Wie is hier er in thuis?
Groetjes
Sini

Ook een vader

Ook een vader

02-01-2020 om 22:05

Klopt

Het klopt dat je na peildatum van je scheiding 2 jaar de tijd hebt om je pensioenfondsen op de hoogte te stellen dmv een formulier wat jullie hebben afgesproken mbt je pensioen(en).

Na je formele scheiding heb je per pensioensfobds een brief gehad waarin ook uitgelegd is dat standaard het pensioen verdeeld wordt. Toen gad je al getriggered moeten zijn onderzoek/navraag te doen.

Mediator/advocaat had het jullie ook uit moeten leggen wat de consequenties zijn van het afzien van elkaars pensioen.

Als het goed is staat e.e a. echter ook benoemd in het convenant dus ik zou met dat in de hand je pensioenfonds benaderen. Je zal vast niet de eerste zijn die het vergeet in de rollercoaster van een scheiding.

Het convenant zijn de formele afspraken en dat zou bindend moeten zijn. Ik heb de 'stel nou dat ik het vergeet..' vraag ook gesteld aan mediator. Stel dat ik er bij pensioen pas achter kom.. en ze gaan mijn ex dan 50% uitkeren terwijl in convenant staat dat we afzien van elkaars pensioen.

Dan kan het scenario bestaan dat je het net terugwerkende kracht alsnog doorvoerd en de al uitgekeerde bedragen teruggestort moeten worden. Maar actie nu dus lijkt me verstandiger.

Formulier staat hier:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2016/10/26/formulier-mededeling-van-scheiding-in-verband-met-verdeling-van-ouderdomspensioen

Ook een vader

Ook een vader

02-01-2020 om 22:06

Spelfouten

Excuses.. doorvoert met een t natuurlijk en de overige typos.. telefoon en grote vingers

Ook een vader

Ook een vader

02-01-2020 om 22:09

Trouwens

Jouw ex informeert zijn/haar fondsen, jij de jouwe.
Als jouw ex pensioenfonds vertelt dat jullie pensioen niet verdelen en convenant zegt van wel dan heb je tzt je convenant om mee te slaan. Maar je krijgt in principe netjes bericht van het pensioenfonds van je ex bij wijziging en vice versa.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.