Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verhuizen met gezin of op kamers?

Hallo,

Ik wil graag verhuizen voor werk, omdat ik op een behoorlijke reisafstand zit. Het punt is dat ik maar 3 dagen werk en mijn partner 5. Ik rij nu al zo’n 16 jaar heen en weer voor mijn baan en ik kan het niet meer volhouden. Een baan in mijn regio is er niet te vinden. Ik woon in het noorden en werk als docent in het VO en een baan in mijn regio op een half uur reizen is er helaas niet.

Rationeel gezien heb ik 4 opties:
1 Verhuizen, want dat maakt het voor mij een stuk makkelijker, maar de kinderen zijn minder blij, want uit vertrouwde omgeving gehaald.
2 Toch een andere baan dichterbij zoeken, maar dan in ander vakgebied, maar wat dan? En geen voordelen van een best wel goede cao
3 Stoppen een goed inkomen laten vallen, en dus minder voor een gezin van 6, studeren de kinderen
4


Jan

Jan

31-05-2020 om 22:20

Hoe oud zijn de kinderen?

Gaan de kinderen op korte termijn uit huis of niet?

Honingvrouw

Honingvrouw

31-05-2020 om 22:23 Topicstarter

Ik weet niet

Hoe het kan, maar ik had mijn bericht nog niet af.
4 op kamers? Of bij een hospita, kost geld en ik weet niet of ik mijn gezin kan missen. En is praktisch misschien niet te doen vanwege sport van kinderen, brengen halen partner, drukke baan.

Voordeel 1 Verhuizen:, meer rust en praktische voor sport etc. Ik houd mijn salaris, kinderen zijn waarschijnlijk flexibeler dan ik denk, oudste studeert in beoogde nieuwe woonplaats, voor haar ook meer rust.
Voordeel 2 Andere baan, zelfde als hierboven, maar dan in huidige woonplaats, maar is tot op heden nog geen baan in de buurt voorbij gekomen.
Voordeel 3 stoppen: meer rust,
Voordeel 4 meer rust,

Ik slinger heen en weer tussen schuldgevoel wat ik mijn kids aan doe en partner aan doe als we gaan verhuizen en mijn behoefte aan rust en minder stress.
We zouden een tijdje zonder mijn inkomen kunnen, maar niet heel lang. Aangezien er hier geen werk is voor mij, ben ik bang dat ik uiteindelijk toch weer uit de buurt werk ga vinden.

Wie heeft er misschien een idee, waaraan ik nog niet heb gedacht?

Honingvrouw

Honingvrouw

31-05-2020 om 22:24 Topicstarter

Nee

@Jan, De kinderen gaan niet op korte termijn uit huis. Althans oudste binnen nu en 3 jaar, maar andere kinderen zijn stuk jonger.

Jan

Jan

31-05-2020 om 22:58

Tja

Dan zou ik toch gaan voor verhuizen. Andere opties lijken me niet realistisch.

Triva

Triva

31-05-2020 om 23:07

16 jaar?

En nooit een baan in het vo dichterbij gevonden?
Hoe ver rijden is het eigenlijk?
Als je drie dagen achter elkaar daar werkt hoef je toch maar een bed ergens te huren op een kamertje voor 2 nachten? Bij bijv een ouder iemand die niet de hele week de privacy wil opgeven of jongvolwassenen wil in huis?

Triva

Triva

31-05-2020 om 23:09

en zes

studerende kinderen waarvan de oudste pas over 3 jaar het huis uit gaat?

Ik snap even niet dat je met 6 kinderen dit dan 16 jaar hebt volgehouden?

Liv

Liv

31-05-2020 om 23:10

Op kamers

De vraag is of je een kamer kunt vinden. Als student zijn er goedkope te vinden, als volwassene misschien moeilijker. Bovendien maar voor max 2 nachten per week.

En kan je dan 3 dagen achter elkaar werken en 2 nachten op kamers zitten?

Misschien is 1 nacht voldoende: dag 1 heen, nacht slapen, dan 2 alleen terug en dan 3e dag toch op en neer. Dat is vast beter te doen dan 3x op en neer.

Ik denk dat het dan beter is om ergens een B&B te vinden, voor die ene nacht per week. Als vaste gast misschien een goede deal te maken. Evt een B&B niet vlakbij je werk, maar zodanig dat het dicht genoeg bij werk is.

Ik zou zoiets eerst proberen. Je partner zal zich dan wat moeten plooien, maar he, jij hebt je 16 jaar geplooid met al dat gerij (hoe lang in tijd trouwens enkele reis?).

Verhuizen kan altijd nog, niet ideaal voor de kinderen schat ik. Hoe oud zijn ze?

Baan opgeven en financieel afhankelijk worden van je partner zou ik nooit doen. Oh nee, was financieel voor jullie ook geen optie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-05-2020 om 23:31

Tussenweg?

Niet verhuizen maar teruggaan in uren?
Zodat je minder reistijd hebt of minder lange dagen.

Of voor 1 nacht in de week ergens een b&b zoeken.

En dan evt. je inkomen aanvullen met een baan in de buurt.

Hoe zit het overigens met de reistijd van je man als jullie zouden verhuizen? Is dat niet verplaatsen van het probleem?
Verder: zijn er in het noorden dan echt geen VO-scholen? Kun je je ook niet laten omscholen naar leerkracht voor het basisonderwijs?

ElenaH

ElenaH

01-06-2020 om 07:27

Andere baan zoeken

Ik zou toch kijken naar een andere baan. En dan even de tijd nemen om daar goed over na te denken. Omscholing, bijscholing (als je iets anders wilt) of via een flexpool kleine contracten op scholen dichter bij je werk. Als stoppen met werk een optie is, zou een reeks kleine contracten dat ook kunnen zijn. Dan rol je uiteindelijk wel weer in een vaste asnstelling.

Honingvrouw

Honingvrouw

01-06-2020 om 07:43 Topicstarter

Reistijd

Is nu anderhalf uur, exclusief files. Al vallen de files in het noorden mee. Die anderhalf uur lijkt misschien niet veel, maar na een dag lesgeven is dat best veel. En voor mij is het gewoon enorm vermoeiend gebleken de laatste jaren. Dat lukt mij nu niet, dus ik zit vaak op mijn vrije dagen te werken of voor de hele week voor te bereiden.

Partner zou na verhuizen 5 dagen een uur moeten reizen, maar heeft geen voor of nawerk. Ik een half uur.

Ik heb geen zes kinderen, we zijn met zijn zessen, maar 4 kids is ook niet mis, wel gezellig.😄

In uren minderen is geen optie. De cao bepaalt dat je een aantal dagen beschikbaar moet zijn.Dan kan ik net zo goed gaan stoppen. Dat kan zoals gezegd, maar niet voor lang.

Helaas geen baan in vo in het noorden, althans niet waarvoor ik ben geschoold en al jaren doe. Heb heel veel gesolliciteerd hoor, maar wordt dan toch niet uitgenodigd. Of na een gesprek afgewezen, omdat ik geen ervaring heb met bepaalde leeftijdsgroepen of niveau.

Ook in bo hier toch minder banen. En een studie heb ik aan gedacht, maar is ivm met instellingscollegegeld niet te betalen. Ik heb geen recht meer op lerarenbeurs.

Met op kamers bedoel ik eigenlijk ook niet met studenten opzoeken. Misschien bij een hospita. B&B is misschien ook een optie. Ik ga het erover hebben.

Bedankt voor het meedenken!

Waar staat dat dan?

"In uren minderen is geen optie. De cao bepaalt dat je een aantal dagen beschikbaar moet zijn."

Waar staat dat dan?

Bij een werktijdfactor van 0,6 is het maximum aantal dagdelen dat je beschikbaar moet zijn 6 dagdelen en mag je op maximaal 3 dagen ingeroosterd worden. Bij 0,5 wtf is het 5 dagdelen en 3 dagen, bij 0,4 wtf 4 dagdelen en 3 dagen. Dus een dag minder werken houdt inderdaad niet automatisch in dat je een dag minder naar school zou moeten. Maar let op, het is een maximum dat de cao stelt, ter bescherming van de werkgever, dat je niet 10 lesuren over 5 dagen verdeeld krijgt ingeroosterd bijvoorbeeld. Het is geen minimum! Je zou met je werkgever kunnen overleggen of je met bijvoorbeeld 0,5 wtf twee dagen op school ingeroosterd zou kunnen worden (dat zijn dan wel relatief lange lesdagen) en je voorbereidings- en nakijkwerk thuis doet op die andere dag, zodat het je 3 uur reistijd per week scheelt. De cao biedt daar gewoon ruimte voor.

skik

vakantiehuisje

Stel dat je verhuist, is de reistijd voor partner dan ook minder? Wat betekent het voor de kinderen (school, clubjes)?
Twee overnachtingen in de buurt van je werk is ook een optie.Of een vakantiehuisje in de buurt van je werk, waar jullie op andere momenten ook nog gebruik van kunt maken.

Tsjor

Famke

Famke

01-06-2020 om 08:27

OV?

Kun je (deels) met het OV? Dat lijkt me minder vermoeiend dan met de auto. Je hoeft niet zelf op te letten en kunt even slapen, vast wat werken of voor jezelf wat ontspannends doen.

Of kun je je werk over meer dagen verdelen? Dan heb je natuurlijk nog meer reistijd, maar ik vond zelf de periode waarin ik vier dagen zes uur per dag werkte met vierenhalf uur reistijd rustiger dan de periode waarin ik drie dagen acht uur werkte met die reistijd. Een beetje doe je dat natuurlijk al. Je werkt op je vrije dagen, omdat dat op je werkdagen niet meer gaat. Dat is natuurlijk prima! Misschien kun je proberen daar anders naar te kijken, dat geeft ook rust.

Kun je schuiven met de dagen waarop je werkt? Als je ergens gaat slapen is een aantal dagen achter elkaar misschien het fijnst. Als je dat niet doet is zoveel mogelijk verspreid over de week wellicht handiger (maar eventueel niet handig met de hobby's van de kinderen). Of twee dagen achter elkaar met een overnachting en dan later in de week een dag op en neer. Denk na over het fijnste schema.

Of kun je een baan zoeken die wel dichterbij is, maar niet meteen in je woonplaats? Zelf heb ik nu twee uur reistijd per dag.
Wat ook een optie is, maar op de korte termijn alleen maar meer vergt, is een baan erbij in de hoop dat die uitgebreid kan worden.

Anders zou ik kiezen voor een B&B of ander werk zoeken. Ik zou voor de kinderen (die dan naar andere scholen, hobbyclubs, en eventueel opvang moeten) en partner (die dan in totaal meer reistijd zou hebben) niet graag verhuizen en stoppen met werken vind ik ook geen optie.

Pirata

Pirata

01-06-2020 om 08:29

Camping

Vaste caravan op een camping?

Vanuit het noorden....

is bijna alles 1,5 uur rijden.
Is het niet door de koude afstand, dan wel door de inefficiente routes.
Hier moet je de files nog eens bij optellen.

Je redding is het OV (zoals eerder al gezegd). Zoek een baan dichtbij het ov.
Als het werkelijk waar is dat het je aan ervaring oid ontbreekt, dan moet je zorgen dat je met aanvullende cursussen wel aantrekkelijk wordt.

Overigens heb je natuurlijk gewoon een hbo opleiding. Je kunt uitwijken naar andere sectoren waarin hbo geschoold personeel gevraagd wordt. Dat kan ook een gemeente of provincie zijn. Sla je vleugels uit.

Wat opvalt is dat je vraag hier (na 16 jaar) samenvalt met het weer open gaan van het vo. Klopt het dat je daar gewoon huizenhoog tegenop ziet?

Sawo

Sawo

01-06-2020 om 12:12

optie 4

Hoi

Ik heb een aantal jaren voor optie 4 gekozen. Alleen sliep ik dan bij vrienden. En ik reisde met OV zodat ik ook kon werken in de trein.

Verhuizen voor pubers is vreselijk. Dus niet doen als het niet hoeft. En waarschijnlijk een dure optie omdat de huizen in het midden een stuk duurder zijn. Dus dat moet je alleen doen als je ook andere voordelen op de lange termijn ziet, bv dichterbij familie wonen.

Groet

Saar

zebra

zebra

01-06-2020 om 12:22

b&b

ik denk dat ik dan zou kiezen voor een b&b of, indien mogelijk, reizen met het ov. Verhuizen zou ik niet doen. Of misschien toch kijken voor een ander soort baan iets dichterbij.

juf Ank

juf Ank

01-06-2020 om 12:54

toch snap ik niet

waarom het na 16 jaar ineens niet meer gaat. Komt dat door de periode met Corona? dat je nu zo'n tijd geproefd hebt van een luxe leven zonder op en neer gedoe?
Zou ik toch eerst proberen om te beginnen en eens te voelen of je er weer aan kunt wennen.
Hoe staat je partner t.o. een verhuizing?
Je dochter woont in diezelfde plaats. Kun je niet met haar een dealtje sluiten?

Honingvrouw

Honingvrouw

01-06-2020 om 13:22 Topicstarter

Ik ben

het al jaren beu om te reizen. Heb heel wat jaren, dus verhuizen stond al langer op het verlanglijstje, maar lukte financieel niet. Dochter woont nog thuis, maar studeert in de beoogde woonplaats.

Partner is positief, maar vindt het ook spannend.

Ik ga alle tips en opmerkingen samen met Lief nog eens goed doornemen en van daaruit nemen we een beslissing.

Dank!

Honingvrouw

Honingvrouw

01-06-2020 om 13:24 Topicstarter

En die

Thuiswerken vond ik in het begin wel leuk, maar nu echt niet meer. Ik verlang er juist naar om mijn leerlingen te zien. Wat dat betreft wil ik juist wel weer naar mijn werk reizen.

Thuiswerken

Gezien de lange reistijd op je lesdagen neem ik aan dat je toch al thuiswerkt. Het nakijk- en voorbereidingswerk bijvoorbeeld. Je kan je leerlingen gewoon blijven zien als de scholen weer normaal gaan draaien, je zou kunnen vragen of je lessen geconcentreerd ingeroosterd kunnen worden op twee dagen en je het niet-leerlinggebonden werk thuis doet.

skik

Honingvrouw

Honingvrouw

01-06-2020 om 14:30 Topicstarter

@Skik

Ik geloof dat je dat al eens eerder zei.

Daar ga ik eens naar vragen. Ik ben dit jaar al eens eerder zo geroosterd, maar toen werd ik wel geacht op school te komen, vanwege de verplichting beschikbaar zijn op die drie dagen. De niet lesgevenden taken kunnen natuurlijk ook thuis. Wellicht hoeft ik dan nu niet te komen.

Ik heb alleen het idee dat ik dan niet aan mentoraat toekom op deze manier. Bij ons is het gebruikelijk dat iedereen mentor is. En of het wenselijk is met drie examenklassen vraag ik mij af. Misschien valt er een mouw aan te passen. en wie niet vraagt, die niet wint.

Triva

Triva

01-06-2020 om 14:48

Misschien

kan dat mentoraat voortaan wel online?

Liv

Liv

01-06-2020 om 16:54

Uitproberen

Honingvrouw, ik zou eerst wat andere opties proberen voor jullie gaan verhuizen.
Al is het maar vanwege de mega impact op de kinderen, maar je weet ook dat verhuizen sowieso duur is. En ja, woningen in de richting van midden Nederland zijn vast ook duurder.

Dus: eerst vragen of je twee dagen op school kunt werken, en dan niet twee dagen achter elkaar, en de derde dag vanuit huis, mentoraat deels online.

Als dat niet (snel genoeg) te regelen is, zou ik beginnen met een nacht B&B voor twee aaneengesloten dagen dan een dag rust en dan de derde dag.
Heb je nu toevallig ook twee aaneengesloten dagen?

Dan kijk je eerst hoe dat bevalt.
Een niet te dure B&B (goede deal maken, en zorg dat je er een maaltijd kunt opwarmen in de magnetron, kan je meenemen vanuit huis) of iets dergelijks voor 1 na ht per week, is echt veel goedkoper dan verhuizen, schat ik zo in.

Verhuizen kan altijd nog.

Famke

Famke

01-06-2020 om 17:00

Thuis

"misschien kan dat mentoraat voortaan wel online?"

Tenslotte: "Werken we zoveel mogelijk thuis."

Triva

Triva

01-06-2020 om 17:38

Liv

Voor die ene avond kun je ook niet warm eten als dat een probleem is.

Maar toch denk ik dat een B&B in verhouding erg veel duurder is dan ergens gewoon voor 1 of 2 nachten een bed/kamer huren. Er zijn echt zat mensen die een beetje geld nodig hebben maar niet de hele week of hele midweek hun privacy kwijt willen. Vooral oudere mensen met een te groot huis. Zet eens een oproepje in een facebookgroep van een paar woonplaatsen in de buurt van je school. Lijkt me voor de kinderen veel prettiger dat ze niet hoeven te verhuizen dan gedoe met sport van de kinderen. Vaak kan een andere ouder ook wel meehelpen eens per week met halen/brengen.

Honingvrouw

"vanwege de verplichting beschikbaar zijn op die drie dagen" Die verplichting bestaat dus niet vanuit de cao. Tenminste niet als minimale beschikbaarheid, maar als maximale beschikbaarheid. Bovendien kan je je beschikbaarheid ook thuis invullen. Ik neem aan dat je nu redelijk op tijd weg probeert te gaan om op tijd thuis te zijn voor het eten. Na je lessen zal je op school niet veel werk meer doen. Dat werk zou je prima thuis kunnen doen.

skik

Passie?

Heb je niet een of andere passie waarbij je voor jezelf kunt beginnen in het Noorden des Lands? Lesmethodes schrijven? Bijlesbureau starten, iets in de recreatie doen met groepen? Werkweek organiseren?
Ik zou het zelf ook vreselijk vinden, al dat op en neer reizen. Als je het geld kunt missen zou je je ook.kunnen opgeven als invaller op een VO school in de buurt. Dan kom je er wel tussen misschien.

Vriendin

Vriendin

01-06-2020 om 23:11

Vrienden op de fiets

Is een goedkoop alternatief.

Overigens vind ik het mooi te lezen dat je Cao en ik geloof ook salaris VO positief ziet. Dat horen en lezen we niet zo vaak. En , echt OT, ik ben het met je eens. Partner valt onder deze CAO. Ik onder CAO VVT. Alletwee HBO opgeleid maar zeer veel verschil in beloning.

Tamar

Tamar

02-06-2020 om 10:21

hier

reis ik al jaren 2x per dag anderhalf uur, maar heb dat wel weten te beperken tot 2x per week. Dat is net te doen.

Volgend jaar haalt mijn laatste kind zijn diploma en gaat man met pensioen, dus dan verhuizen we allemaal naar de stad waar ik werk. We gaan als het ware samen op kamers. De kinderen kunnen daar in de buurt studeren en eentje studeert er al. Dus voor ons valt alles wel erg mooi samen. Met jongere kinderen zou ik het niet gewild hebben, plus dat het niet kon voor mijn man (eigen bedrijf).

Ik ken trouwens ook een gezin dat verhuisd is terwijl het kind nog op de middelbare school zat. Daar reisde het kind in plaats van de ouders, maar hij had ook dingen in de nieuwe stad (muziek). Op de basisschool kan dat natuurlijk niet.

Dus het kan allemaal wel, maar het hangt erg af van de omstandigheden van iedereen in het gezin. En anders zou ik een paar jaar wachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.