Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten


Ik snap niet zo goed dat Bijtje nu meer moet gaan werken en zelfs een deeltijdprinses genoemd wordt. 
Ze ontvangt toch geen huurtoeslag?

Ze heeft nu meer vermogen waar ze het beste rendement uit wil halen. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 11:58

Waar halen jullie die ton vandaan? Dat is het bij lange na niet. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 12:01

_Arianna_ schreef op 18-01-2022 om 11:50:

Ik snap niet zo goed dat Bijtje nu meer moet gaan werken en zelfs een deeltijdprinses genoemd wordt.
Ze ontvangt toch geen huurtoeslag?

Ze heeft nu meer vermogen waar ze het beste rendement uit wil halen.

Ik snap het ook niet helemaal. Voel me een beetje een veroordeelde hier, terwijl ik alleen maar het beste uit mijn vermogen wil halen. 

dat komt door de een-na-laatste alinea uit je openingspost.

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 12:22

Tijgeroog schreef op 18-01-2022 om 12:11:

dat komt door de een-na-laatste alinea uit je openingspost.

Misschien niet zo handig geformuleerd idd. Maar goed, is al in meerdere posts aangegeven dat ik alleen advies wil. 

Kan de OP helaas niet aanpassen. 

_Arianna_ schreef op 18-01-2022 om 11:50:

Ik snap niet zo goed dat Bijtje nu meer moet gaan werken en zelfs een deeltijdprinses genoemd wordt.
Ze ontvangt toch geen huurtoeslag?

Ze heeft nu meer vermogen waar ze het beste rendement uit wil halen.

Omdat ze in de openingspost schrijft dat ze haar vermogen niet wil opsouperen aan vaste lasten. Lijkt me dat je dat alleen bedenkt als je je vaste lasten niet helemaal van je salaris kan betalen. Aangezien je weinig extra inkomen kan genereren door je vermogen van enkele tienduizenden euro's veilig te beleggen terwijl je er ook op elk moment bij wil kunnen was het advies om extra te gaan werken. 

Maar inmiddels geeft op aan dat ze prima rond komt van haar salaris. 

Complimenten Bijtje voor je geduld om het telkens weer uit te leggen. 
Als ik een cadeaubon krijg als kerstgeschenk wil ik dat bedrag ook niet opsouperen aan de gewone boodschappen. Dat is een hele normale gedachte. 

"Lijkt me dat je dat alleen bedenkt als je je vaste lasten niet helemaal van je salaris kan betalen" 
Wat een onzin. Ik lees dat gewoon als: ik wil uitkomen met het inkomen dat ik heb. 
Stel dat ze had geschreven: Ik wil dat geld niet uitgeven aan luxe zaken. Was iedereen dan wel ingegaan op haar echte vraag?  

Ik denk het niet. Op allerlei manieren worden haar en haar keuzes de maat genomen, inclusief oordelen over het 'willen' scheiden. 
Alsof je niet zo goed mogelijk met je vermogen om mag gaan. Alsof je na een scheiding, met een sociale huurwoning en/of een parttime baan geen recht meer hebt op een zo goed mogelijk rendement. En wat heb je toch een geluk. En wat zijn er mensen die het veel slechter hebben. Schaam je!

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 18:32

Sas-OO schreef op 18-01-2022 om 17:40:

Complimenten Bijtje voor je geduld om het telkens weer uit te leggen.
Als ik een cadeaubon krijg als kerstgeschenk wil ik dat bedrag ook niet opsouperen aan de gewone boodschappen. Dat is een hele normale gedachte.

"Lijkt me dat je dat alleen bedenkt als je je vaste lasten niet helemaal van je salaris kan betalen"
Wat een onzin. Ik lees dat gewoon als: ik wil uitkomen met het inkomen dat ik heb.
Stel dat ze had geschreven: Ik wil dat geld niet uitgeven aan luxe zaken. Was iedereen dan wel ingegaan op haar echte vraag?

Ik denk het niet. Op allerlei manieren worden haar en haar keuzes de maat genomen, inclusief oordelen over het 'willen' scheiden.
Alsof je niet zo goed mogelijk met je vermogen om mag gaan. Alsof je na een scheiding, met een sociale huurwoning en/of een parttime baan geen recht meer hebt op een zo goed mogelijk rendement. En wat heb je toch een geluk. En wat zijn er mensen die het veel slechter hebben. Schaam je!

Bedankt! Wilde in mijn positie als TS dit niet zo neerzetten, maar dit is precies de spijker op de kop. 

Bijtje82 schreef op 18-01-2022 om 18:32:

[..]

Bedankt! Wilde in mijn positie als TS dit niet zo neerzetten, maar dit is precies de spijker op de kop.

Had toch een hoop gescheeld als je wel in je openingspost had geschreven wat je bedoelde. 

En dan nu inhoudelijk. Hier een vermogen van bijna 50.000 euro. 
Net laag genoeg om geen belasting over te betalen. Maar als het meer zou zijn, valt de belasting reuze mee, vooral als je niet veel verdient. Je betaalt over het deel boven de 50.000 euro ongeveer 0,6 procent. 
Probleem is de inflatie. Om dat goed te maken heb je meer rendement nodig. De stijging van de woning prijzen goedmaken is lastig - misschien niet te doen. 

Mijn tip is om het geld te verdelen in: 
- wat heb ik nodig als back-up?  Bij mij is dat 10.000 euro, voor vakantie staat een ander potje klaar. 
- 20.000 euro zit in beleggingen, verdeeld over relatief veilig en risico. Dat geld is vrij snel opneembaar maar gaat wel op en neer (gemiddeld op tot nu toe) . Beide soorten zitten in een fonds (twee fondsen dus) dat wereldwijd verspreid zit. Je hebt daardoor nauwelijks last van problemen in één bedrijf of branche. Een wereldwijde daling heeft uiteraard wel invloed. 
- 20.000 euro in crowd funding in het MKB (midden kleinbedrijf). Per bedrijf is dat 500 euro. Dus het risico is verspreid want totaal 40 bedrijven. Ik ga nooit boven die 500 euro zitten, al lijkt het nog zo'n goede deal. Rendement is na drie jaar ongeveer  3,5  procent. Je kiest zelf waar je in mee wil doen. 
Dit geld is niet vrij opneembaar. Het komt in de loop van de tijd vrij, looptijden variëren van twee tot 6 jaar. Rente en aflossing komen wel maandelijks. Dat geld investeer ik opnieuw. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 19:03

skik schreef op 18-01-2022 om 18:41:

[..]

Had toch een hoop gescheeld als je wel in je openingspost had geschreven wat je bedoelde.

Soms verwoord je de dingen anders dan bedoeld. Daarom ook meer duidelijkheid gegeven in latere posts.

Maar ook in mijn OP vraag ik niet hoe ik rond moet komen toch? Mijn laatste stukje was misschien wat onhandig geformuleerd idd. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 19:19

Sas-OO schreef op 18-01-2022 om 18:54:

En dan nu inhoudelijk. Hier een vermogen van bijna 50.000 euro.
Net laag genoeg om geen belasting over te betalen. Maar als het meer zou zijn, valt de belasting reuze mee, vooral als je niet veel verdient. Je betaalt over het deel boven de 50.000 euro ongeveer 0,6 procent.
Probleem is de inflatie. Om dat goed te maken heb je meer rendement nodig. De stijging van de woning prijzen goedmaken is lastig - misschien niet te doen.

Mijn tip is om het geld te verdelen in:
- wat heb ik nodig als back-up? Bij mij is dat 10.000 euro, voor vakantie staat een ander potje klaar.
- 20.000 euro zit in beleggingen, verdeeld over relatief veilig en risico. Dat geld is vrij snel opneembaar maar gaat wel op en neer (gemiddeld op tot nu toe) . Beide soorten zitten in een fonds (twee fondsen dus) dat wereldwijd verspreid zit. Je hebt daardoor nauwelijks last van problemen in één bedrijf of branche. Een wereldwijde daling heeft uiteraard wel invloed.
- 20.000 euro in crowd funding in het MKB (midden kleinbedrijf). Per bedrijf is dat 500 euro. Dus het risico is verspreid want totaal 40 bedrijven. Ik ga nooit boven die 500 euro zitten, al lijkt het nog zo'n goede deal. Rendement is na drie jaar ongeveer 3,5 procent. Je kiest zelf waar je in mee wil doen.
Dit geld is niet vrij opneembaar. Het komt in de loop van de tijd vrij, looptijden variëren van twee tot 6 jaar. Rente en aflossing komen wel maandelijks. Dat geld investeer ik opnieuw.

Dan zitten we ongeveer gelijk. Heb voor mezelf max 15000 beschikbaar gesteld voor de lopende rekening. Om iig een nieuwe auto te kopen, m'n huisje in te richten (vloer, koelkast, fornuis en verf) De rest voor onvoorziene zaken. 

Het overige deel wil ik tegen een zo laag mogelijk risico investeren. Er zijn beleggingsfondsen met een lager risico, daar moet ik me dus even in verdiepen. Wellicht dat ik daar de helft of 2/3 in zou kunnen investeren.

Met het laatste en kleinste deel zou ik dan misschien iets kunnen zoeken met een iets hoger risico, maar meer rendement.

Aangezien het vermogen is uit overwaarde, dacht ik dat er belasting technisch nog een bepaald iets was. Maar dat heeft volgens mij meer te maken met het aankopen van een andere woning binnen 2 jaar. 

Dat belastigtechnische stukje is wel iets om je in te verdiepen. Je betaalt nu niets, verrekening volgt later als blijkt dat de overwaarde niet in de aankoop voor een nieuwe woning is gestoken. 
Daar zit idd een termijn aan vast. Ik heb er wat over zitten lezen op de site van de belastingdienst, maar durf zeker geen adviezen te geven.

Ook gekeken naar deposito's, maar zag dat veel banken ze nu niet nieuw afsluiten en de rente stelt ook niets voor. 

Bijtje82

Bijtje82

19-01-2022 om 13:40

wil40 schreef op 19-01-2022 om 13:11:

Dat belastigtechnische stukje is wel iets om je in te verdiepen. Je betaalt nu niets, verrekening volgt later als blijkt dat de overwaarde niet in de aankoop voor een nieuwe woning is gestoken.
Daar zit idd een termijn aan vast. Ik heb er wat over zitten lezen op de site van de belastingdienst, maar durf zeker geen adviezen te geven.

Ook gekeken naar deposito's, maar zag dat veel banken ze nu niet nieuw afsluiten en de rente stelt ook niets voor.

Ik weet niet of dat zo helemaal klopt.

 Het heeft met de bijleenregeling te maken. 

u bent niet verplicht om deze overwaarde mee te nemen naar uw nieuwe woning. Echter, als u de overwaarde niet inbrengt in de nieuwe woning, kunt u de rente over dit deel niet meer fiscaal aftrekken.

Dit is het gevolg van de bijleenregeling. Deze bijleenregeling is sinds 1 januari 2004 van toepassing. In het kort houdt de bijleenregeling in dat u fiscaal gezien wordt geacht de overwaarde die vrijkomt bij verkoop van uw woning als eigen geld in te brengen in uw nieuwe koopwoning. Doet u dit niet en financiert u ook dit bedrag, dan hebt u over het bedrag ter grootte van de overwaarde geen renteaftrekmogelijkheid.

Ik hoop dat ik over 2 jaar de mogelijkheid heb om weer een huis te kopen. Wellicht tzt met mijn nieuwe vriend. Van samenwonen is voorlopig nog geen sprake. 

Na 2 jaar vervalt volgens mij ook weer die rente regeling. Al bekijk ik dat tegen die tijd wel weer. Geen idee wat ze dan inmiddels weer hebben gewijzigd. 

Voor nu wil ik iig proberen om het vermogen dat ik weg zet zo goed mogelijk te investeren

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.