Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Miep

Miep

16-08-2020 om 14:18

verplicht worden tot invallen bij andere diensten

ivm eventuele herkenbaarheid maar even gekozen voor een andere nick. Het gaat niet om mezelf maar om een collega.
Van haar wordt steeds maar verwacht dat ze invalt bij de avonddienst als er daar iemand vakantie heeft of wegens andere reden afwezig. Ze wilde een week vakantie maar kreeg te horen dat dit niet kan omdat iemand van de avonddienst dan ook vakantie heeft en zij dan moet invallen, ze was daar best boos over en dat kan ik goed begrijpen.
Zelf doe ik ook regelmatig avonddienst en het vervangen hiervan is echt een ramp. Er zijn nog andere collega's maar om een of andere reden hoeven die nooit in te vallen, ze willen het ook gewoon niet.
Mijn vraag is dan ook of die ene collega wel verplicht kan worden om in te vallen als de rest het blijkbaar nooit hoeft.

Triva

Triva

16-08-2020 om 14:39

in ieder geval

heb je het recht dat als je vakantie wordt afgekeurd dat ze met een alternatief komen.

Triva

Triva

16-08-2020 om 14:40

en dan

wat staat er in het contract?

Miep

Miep

16-08-2020 om 16:37

Alternatief

Er is wel een alternatief aangeboden maar eigenlijk is ze daar niet blij mee. Wat er in hstcontract staat van mijn collega's weet ik niet. Maar het lijkt me sterk dat de een wel verplicht wordt om haar vakantie te verzetten en dat dit niet voor de anderen geldt. Deze collega is ook al vrij lang in dienst, sommigen zijn pas na haar in dienst gekomen.

Flavia

Flavia

16-08-2020 om 17:48

Contract + cao

En klop aan bij je vakbond om desnoods een formele reactie te geven.

Miep

Miep

16-08-2020 om 18:15

Vakbond

Daar is al een mail heen maar kan een paar dagen duren voordat er een reactie komt

Jacquel

Jacquel

16-08-2020 om 19:01

Is vriendin toevallig alleenstaand zonder (kleine) kinderen?

Dan is het bijna een automatisme bij bedrijven en instellingen om zo iemand maar overal voor te laten invallen en ook achter te stellen als er keuzes gemaakt moeten worden. Geen idee of dit een vorm van discriminatie mag heten, maar check het even met de vakbond of wetswinkel.

Miep

Miep

16-08-2020 om 19:14

Mondig zijn

Ze heeft geen jonge kinderen maar die heeft bijna niemand meer bij ons. Het is iemand die anderen graag helpt en niet snel nee zegt op een verzoek. En als ze eens aangeeft niet steeds in te willen vallen, dan wordt er overheen gewalst door de manager. Deze is niet capabel voor deze functie.De andere collega's zijn mondiger en lijken gewoon maar te doen waar ze zin in hebben. Ze worden ook niet aangesproken op hun gedrag of gevraagd of ook zij eens willen invallen waar nodig. Zelf ben ik wel vrij mondig overigens en ik laat niet snel over me heen lopen.

Hoezo "moet" ze invallen?

Hoeze "moet" ze invallen? Wat betekent dat? Moet ze bereikbaar zijn? Moet ze nuchter zijn? Hoe snel moet ze ter plekke zijn? Krijgt ze betaald of krijgt ze avonduren ingeroosterd ook als het invallen onverhoopt toch niet nodig blijkt te zijn?

Ik zie hier drie invalswegen:
- Aantonen dat het invalwerk een dermate verplicht karakter heeft, dat er "de facto" als een consignatiedienst of een bereikbaarheidsdienst aangemerkt kan worden. Er is een maximaal aan het aantal consignatiediensten of bereikbaarheidsdiensten. Als zij de enige is die deze diensten draait, dan gaat ze ruimschoots over dat maximum heen. Aantonen dat er sprake is van consignatiedienst zou ze kunnen door (schriftelijke) instructies van de baas dat ze buiten werktijd bereikbaar moet zijn, of dat ze nuchter moet zijn, of dat ze binnen een bepaalde tijd ter plekke moet kunnen zijn etc. Als ze echter onder haar eigen werktijd "gevraagd" wordt voor invalwerk, dan zal er geen sprake zijn van een consignatie- of bereikbaarheidsdienst.
- Beroepen op het recht op 'gelijke behandeling'. Het zal waarschijnlijk niet lukken om aan te tonen dat ze bij het invalwerk ongelijk wordt behandeld, omdat dit gebeurt met haar toestemming en ze altijd het recht heeft om 'nee' te zeggen (als het geen consignatiedienst is tenminste...). Ze kan echter wel proberen aan te tonen dat er bij het goedkeuren van de vakantie sprake is van ongelijke behandeling. Als een collega een vakantieverzoek indient voor dezelfde week NADAT haar verzoek geweigerd is, en die collega krijgt vakantie toegekend, dat is er sprake van ongelijke behandeling.
- De derde optie is gewoon 'nee' zeggen tegen invalwerk. Tenzij in het contract anders staat, en ze gewoon volledig vrij om nee te zeggen. Dit is waarschijnlijk de meest kansrijke route. Dat helpt niet om nu nog deze vakantie toegekend te krijgen, maar wel om in de toekomst een situatie te creeren waarbij de werkgever niet alleen maar op haar leunt.

Miep

Miep

17-08-2020 om 11:11

gemakzucht

ik denk dat het vooral uit gemakzucht is van onze teamleider, als zij komt dan hoeft hij verder geen moeite te doen om de vervanging rond te krijgen want de rest doet altijd erg moeilijk als er vervanging geregeld moet worden.
Als ze gevraagd wordt, dan is het omdat iemand van de avondploeg afwezig is door vakantie, ziekte of calamiteiten dus ze komt nooit voor niks.
Ik heb haar er zelf ook al diverse keren op gewezen dat ze ook gerust nee mag zeggen, ook zij heeft een priveleven naast haar werk. Dan is het verder aan de teamleider om een oplossing te zoeken. Dat kan zijn dat de andere collega een extra avonddienst draait. Mijn ene collega doet daar niet moeilijk over zolang het niet wekelijks is maar ik wil het niet meer. Niet omdat ik een moeilijk persoon zou zijn maar omdat ik het gevoel heb dat er op den duur steeds meer van me verwacht wordt. Bij calamiteiten wil ik een uitzondering maken maar niet bij vakanties want die zijn van tevoren bekend dus kan de vervanging ook al van tevoren geregeld worden.

juf Ank

juf Ank

17-08-2020 om 11:59

tja....

Als je onregelmatig werkt en je bent niet assertief dan is dat de makke voor iemand. Als je dan ook een gemakzuchtige teamleider hebt dan is het cirkeltje rond.
Ze zal zelf 'nee' moeten leren zeggen. Ingewikkelder is het niet.

Miep

Miep

17-08-2020 om 12:19

verplicht

maar wat ik me afvraag is of zoiets echt verplicht is? Dit omdat de anderen nooit invallen of althans zelden tot nooit. Als deze collega rekening moet houden met de vakanties van ons, dan moet dit toch ook gelden voor de rest van het team?
Zolang ze ja blijft zeggen, is het inderdaad een makkie voor de teamleider en voor de rest van de groep. Als ze echter nee zegt, dan zal hij er toch achteraan moeten om iemand anders te vinden.

Triva

Triva

17-08-2020 om 13:07

miep

Nee miep, dat kan niet verplicht zijn tenzij dat in het contract staat. Hoe moeilijk is het. In mijn werk draai ik dit soort lastige vragen die medewerkers aan mij stellen altijd om: vraag je leidinggevende WAAR staat dat dit verplicht is. Jij kunt als mdw veel lastiger aantonen dat iets nergens staat dan dat een leidinggevende laat zien waar het wel staat. Zo simpel is het.

Ze zal echt wat mondiger moeten worden: Vraag waar staat dat dit verplicht is? En vaker nee zeggen én daarbij zeggen dat dit eerlijker verdeeld moet worden. Vakantie aanvragen moet in 1x voor iedereen en niet wie het eerst komt het eerst maalt. Dat kun jij ook voorstellen.Tenslotte zullen er afspraken gemaakt moeten worden over vervanging bij ziekte en verlof. Maak hier een agendapunt van op een vergadering ofzo.

Miep

Miep

17-08-2020 om 13:14

aanvraag van vakanties

dit gebeurt aan het begin van het jaar en worden dan ook gelijk besproken en goed- of afgekeurd. Deze collega wilde onlangs 1 week vakantie verschuiven en dan die week nemen die de collega van de avonddienst ook thuis is. Zoiets zou ik zelf niet snel doen maar ja, het is nu eenmaal zo.
Als ik het goed begrijp, is dus niemand echt verplicht om in te vallen en is het dus een kwestie van nee zeggen. Wordt het wel wat lastig als iedereen dat gaat doen

Miep

"Wordt het wel wat lastig als iedereen dat gaat doen "

Ja, en dan moet die teamleider wat. Maar dat moet dan wel op voet van gelijkheid. Als jouw collega maar steeds ja zegt is er geen enkele stimulans voor die teamleider om de confrontatie aan te gaan met collega;s die kennelijk meer haar op hun tanden hebben. Hij/zij kan het vriendelijk vragen, maar als het antwoord "nee" is, houdt het kennelijk al snel op.

Die collega van jou moet even oefenen op gedecideerd "nee" zeggen bij invalbeurten. "Nee, ik heb al andere plannen"
""wat dan?"
" dat is privé""

Dat die andere plannen neerkomen op netflixen op de bank hoeft de leidinggevende niet te weten.

Groeten,

Temet

Miep

Miep

17-08-2020 om 16:33

haha

tja, zo ben ik zelf ook hoor, een ander hoeft niet te weten wat mijn plannen zijn als ik eens zeg dat het me niet uitkomt om iets te doen. In veel gevallen is het dan hier rondsnuffelen, wat appen, muziek luisteren enz.

ElenaH

ElenaH

17-08-2020 om 19:51

Precies

'Die collega van jou moet even oefenen op gedecideerd "nee" zeggen bij invalbeurten. "Nee, ik heb al andere plannen"
""wat dan?"
" dat is privé""

Dat die andere plannen neerkomen op netflixen op de bank hoeft de leidinggevende niet te weten.'

Helaas, dan heb ik al een afspraak (met mezelf/een goed boek/...)

Triva

Triva

18-08-2020 om 01:44

Miep

"Als ik het goed begrijp, is dus niemand echt verplicht om in te vallen en is het dus een kwestie van nee zeggen. Wordt het wel wat lastig als iedereen dat gaat doen "

Tja, dan moeten er dus wél afspraken worden gemaakt, of een rooster en, dat kan niet anders: een beter beloningssysteem of tijd voor tijd als je invalt.

Flavia

Flavia

18-08-2020 om 09:35

Of toch meer mensen aannemen want die verlofuren zijn er niet voor niets. En ook ziekte zal opgevangen moeten worden.

Miep

Miep

18-08-2020 om 11:49

er gloort hoop

aan de horizon want de teamleider vindt dat de rest het moet oplossen als beide collega's dan toch tegelijkertijd vakantie zouden hebben.
Het beloningssysteem is, naar mijn mening, prima. Die uren kunnen opgenomen worden waar ze willen (mits de bezetting het toelaat natuurlijk).
Een rooster zou op zich nog niet verkeerd zijn in periodes waarin er langere tijd vervanging nodig is.
Een aantal jaar geleden moest er ook met grote regelmaat ingevallen worden, dat was elke keer weer een ramp. Vorig jaar zaten we met hetzelfde probleem maar toen liet de rest het helemaal afweten en kwam alleen die ene collega geregeld bijspringen.

Miep

Miep

03-12-2020 om 11:45

en ja hoor

ook de komende weken is er vervanging nodig ivm vakantie van een collega en iedereen draait nu mee, al dan niet van harte maar dat is mijn probleem niet
Ik heb duidelijk aangegeven wat voor mij haalbaar is wat betreft eventueel extra diensten en dat heb ik een andere collega ook aangeraden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.