Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bezorgde dochter

bezorgde dochter

27-09-2018 om 16:56

verzakte vloer garage seniorencomplex

Mijn bejaarde ouders wonen in een koopflat in een seniorencomplex. Het complex heeft naast koopwoningen ook huurwoningen. Mijn ouders maken deel uit van een VVE: de koopflats hebben ieder 1 stem en de huurflats vallen onder de woningbouwvereniging, die voor elke huurflat 1 stem heeft. Komt het op stemmen aan, dan wint de woningbouwvereniging altijd, want er zijn veel meer huurflats dan koopflats.
In de statuten is vastgelegd wat er allemaal onder het onderhoud van de VVE valt. De gebruikelijk zaken als dak, lift enzovoort en ook de garages die bij het complex horen. De meeste garages hebben een betonvloer, die van mijn ouders en van hun buurvrouw een zandbodem met tegels.
Nu huizen er rond en onder het complex nogal wat ratten, die gangen graven bij de garages. De zandbodem van de garage van mijn ouders is al twee keer verzakt, waardoor de tegels braken en er gaten en kuilen ontstonden. De eerste keer veroorzaakte dat schade aan het autootje van mijn ouders en de tweede keer kneusde mijn moeder haar enkel doordat ze in zo'n gat terecht kwam. Een expert heeft aangegeven dat er een betonnen vloer met fundering moet worden gemaakt in de garage van mijn ouders en in die van de buurvrouw (die hetzelfde probleem heeft). Maar de woningbouw heeft in de VVE vergadering de offerte afgekeurd en gezegd dat een beetje nieuw zand en wat nieuwe tegels goed genoeg zijn. Mijn vader heeft wel gevraagd wie er dan aansprakelijk is als hij straks zijn heup breekt, maar de woningbouw roept vrolijk 'wij niet' en gaat over tot de orde van de dag.
Mijn ouders zijn over de 80 en niet bestand tegen onwillige organisaties. Zij hebben geen idee wat ze nu nog kunnen doen. Een rechtszaak gaat veel te veel van hun krachten vergen.
Iemand nog ideeën? Zou het helpen als ik zelf de woningbouw bel en ze bij voorbaat aansprakelijk stel?
Mijn ouders zijn nog aardig bij de pinken maar lichamelijk broos en wankel aan het worden. Mijn vader is in de zomer al een keer lelijk gevallen en dat kwam niet eens door een ongelijke vloer. Ik heb toen al weken gemantelzorgd. Met liefde, maar als ik het kan voorkomen heel graag.

Ben geen jurist maar

Ik denk dat je de woningbouwvereniging niet aansprakelijk kunt stellen. Dat voelt voor mij hetzelfde als de buurman van nr 33 aansprakelijk stellen. Ook al heeft de wbv meer huizen, zijn zij niet de baas, dat is de hele groep.
Dan zou je dus de VVE aansprakelijk moeten stellen.

Maar zo ver wil je het niet laten komen, want je wil alleen maar zorgen dat je ouders niets overkomt. Is het niet mogelijk dat ze het zelf betalen? Beter zelf wat geld uitgeven dan een gebroken heup? Geen idee van de kosten, maar het is een idee.

Jasmijn

Jasmijn

27-09-2018 om 17:50

laten doen

Ik zou misschien sowieso dat nieuwe zand en tegels laten doen, met de clausule dat wanneer het wéér verzakt het opnieuw moet gebeuren, en opnieuw, en opnieuw.... wellicht dat ze dan wel voor een definitievere oplossing gaan. En anders ieder jaar opnieuw zand en opnieuw tegelen, is het voorlopig weer in orde.

Jasmijn

Jasmijn

27-09-2018 om 17:53

oh en nog wat

Ik vergeet nog iets, ik kijk vaak van die woonprogramma's waar ze cementzand door het gewone zand heen mengen, misschien is dit een oplossing die wat langer houdt? Maar dan verder wel de clausule van mijn vorige bericht, het moet goed zijn en blijven, dus desnoods ieder jaar opnieuw als ze graag willen lappen, kost uiteindelijk meer geld denk ik. (alhoewel, hoe lang heeft het nu gelegen voordat het inzakte?)

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2018 om 18:59

Jasmijn

Precies, dat is de simpelste oplossing en die wbv heeft er al mee ingestemd.

Bezorgde dochter

Bezorgde dochter

27-09-2018 om 19:25

dan blijft het gebeuren

De eerste keer zakte het na een jaar in, de tweede keer een paar maanden later. Het gaat mij erom dat één van mijn ouders de volgende keer zomaar lelijk terecht kan komen. Die tegels breken namelijk als het zand eronder door de ratten is weggegraven en er dan kracht op de tegels komt te staan. De eerste keer zakte de auto er doorheen en de tweede keer stapte mijn moeder uit de auto en zakte toen door een tegel (waar de auto net overheen was gereden met zijn voorwielen). Je weet nooit wanneer dat gebeurt, alleen dát het weer gebeurt.
De expert die erbij kwam zei dat alleen een betonvloer met fundering afdoende zou zijn. Mijn ouders kunnen dat zelf niet betalen. Bovendien betalen zij gewoon servicekosten voor het onderhoud.
Ik ben het wel met Sarah-Sarah eens dat de VVE als geheel dan aansprakelijk zou zijn. Maar ik blijf het een maffe toestand vinden dat zo'n wbv alles kan tegenhouden of laten doorgaan.
Cementzand is een tip die ik zeker meeneem, bedankt.

Zeetakje

Zeetakje

27-09-2018 om 20:04

Waarom is de vloer van je ouders niet van beton?

Wat ik me afvraag is de reden van de zandondergrond van je ouders en hun buurvrouw en de betonnen vloer van de andere bewoners.

Als dat bij de koop een bewuste keus van je ouders is geweest en de kopers met een betonnen vloer daarvoor extra meerwerk hebben betaald dan lijkt het me niet terecht dat er voor je ouders nu geld uit een potje gehaald wordt waar alle bewoners aan meebetalen. In dat geval hebben zij namelijk allemaal wél hun eigen vloer betaald.

Dat staat m.i. los van de woningbouwvereniging en hun huurders. Andere kopers die wél de volle mep betaald hebben voor hun betonnen ondergrond zullen er ook geen voorstander van zijn om mee te betalen aan een betonnen vloer voor je ouders.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2018 om 21:18

Zeetakje

Goed punt. Als het goed is staat er in de splitsingsakte beschreven wat gezamelijk is en wat niet. Als het iedere 2 mnd op kosten van de vve gefixt moet worden kunnen ze natuurlijk beter beton storten. Maar ik krijg de indruk dat OP de zaak ietwat dramatiseert.

Bezorgde dochter

Bezorgde dochter

27-09-2018 om 21:37

zo was het niet

Het complex is gebouwd op grond waar eerst iets anders stond. Het rijtje garages stond er al en zou worden opgeknapt. Alle nieuwe eigenaren hebben hetzelfde bedrag betaald. Toen na een jaar de vloer voor het eerst inzakte, bleek dat mijn ouders en de buuf de enigen waren zonder betonvloer.
Dat het onderhoud voor de VVE is wordt niet betwist. De manier waarop dat moet gebeuren wel. En hierin heeft de wbv dus de doorslaggevende stemmen.
Ik had nog een hele zin getypt voor Ad over dat dramatiseren, maar ik heb 'm weer gewist.

VVE

Het is geen moeilijke klus en ook geen hele dure. Mijn man zou het zelf kunnen doen en betonmolen/trilplaten zijn te huur. Heb je offertes van klusjesbedrijven en zijn die dan zoveel duurder dan wat zand/tegels en het arbeidsloon wat dat kost om te leggen?

De VVE is een vereniging en daarmee een rechtspersoon. Bij schade kun je de VVE aansprakelijk stellen en dus niet de woningbouw. Al zijn zij wel lid van de VVE, maar dat doet er niet toe. Echter je zult wel moeten onderbouwen. Is er een rattenvanger ter plaatse geweest om het rattenprobleem te bekijken en heeft die beton aangedragen als oplossing? Bel anders ook de gemeente of ze wat aan die rattenplaag gaan doen. Is er een bouwtechnisch rapport waaruit blijkt dat de vloer gevaarlijk is en dat beton de veilige oplossing is. Dat helpt je bij de aansprakelijkheid, maar je kunt het ook gebruiken om de VVE te overtuigen toch voor beton te kiezen.

Oftewel onderbouw je zaak en probeer het nog eens en schakel de rechtsbijstand/juridisch loket in, misschien kunnen zij je helpen om een brief op te stellen waarbij je de VVE nadrukkelijk aansprakelijk stelt voor de al geleden maar ook te verwachte schade. Maar dan moet je dus wel rapporten hebben waaruit blijkt dat de vloer anders moet.

Bezorgde dochter

Bezorgde dochter

28-09-2018 om 10:19

AnnaNiem

Dank AnnaNiem, dit zijn tips waar ik iets mee kan. Ik weet dat er iemand is geweest voor de ratten en iemand voor de vloer. Mijn ouders noemen dat 'de experts'. De 'vloerexpert' had beton aangedragen als enige afdoende oplossing. Ik zal navragen wie die experts zijn geweest en of er iets op papier staat (en als dat niet zo is, of ze het alsnog op papier willen zetten). Van daaruit dan weer verder!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.