Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zoekende

Zoekende

20-11-2018 om 06:50

Verzekeringen die echtscheidingskosten dekken?

Er schijnen verzekeringen zijn die de kosten van een echtscheiding dekken.

Wie weet welke dit zijn?

En dekken ze alleen de kosten i.g.v. mediation?

Of kent iemand ook verzekeringen die eenzijdige echtscheidingen (via advocaat) dekken? Bestaan die?

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2018 om 07:51

Als het goed is heeft de gemeenteambtenaar je bij de voorbereidingen van je huwelijk een foldertje meegegeven. Of heb je dat soms weggegooid?

verzekeringen

Het is goed om weer even te bedenken waar verzekeren goed voor is. Schat in hoe groot de kans is dat het verzekerde risico zich voordoet, bepaal wat de omvang (van de kosten in dit geval) is en vraag jezelf dan af kan ik dit zelf betalen (in een keer of sparen). Zo nee, dan verzekeren.
Daarom is een brandverzekering vrijwel altijd nuttig en een aanvullende ziektekostenverzekering voor veel mensen niet.
De echtscheidingsverzekering valt wat mij betreft in categorie overbodige verzekeringen.

Zoekende

Zoekende

20-11-2018 om 08:21

Alkes

Helemaal terechte overwegingen van jou.

Dat gezegd hebbende, ben ik benieuwd of er mensen zijn die antwoord op mijn vraag kunnen geven.

Flavia

Flavia

20-11-2018 om 08:23

brandend huis verzekeren

Misschien als je een dergelijke verzekering bij het aangaan van een huwelijk afsluit dat er betaald wordt, maar een verzekering afsluiten als je al op het punt van scheiden staat gaat niet lukken. Als het al kan heb je meestal al een wachttijd voor uitkeren voor 1 of meer jaar.

Een brandend huis kun je ook niet meer verzekeren voor brandschade.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2018 om 11:32

Inderdaad niet pas als het al verkeerd gaat

Verzekeringen dekken onzekere situaties. Dus als een situatie niet meer onzeker is, is het te laat om nog een verzekering te zoeken.

Ik zeg eerlijk dat ik er nog nooit van gehoord had, of het vergeten ben (ik heb in 2016 rechtsbijstandregels moeten leren, haha). Ik heb de DAS-verzekering eens bekeken. Wat duur! Dat kun je ook zelf. Als je 10 jaar lang 300 euro opzij legt (dat is meer dan de premie), dan heb je na die 10 jaar 3000 euro gespaard. Dat is 25 euro per maand naar een spaarrekening waar je niet aan mag komen. Als je het dan toch al bij aanvang wilt regelen, dan kan het ook zo. Elk jaar wat je langer getrouwd bent, is dan meegenomen. Dan hoef je geen spaargeld meer aan te vullen voor dit doel. Ja... misschien af en toe een beetje vanwege inflatie, hogere tarieven. Die 3000 euro is over 12 jaar misschien niet meer genoeg. Verzekeraars bieden dan vast niet aan dat je geen premie meer hoeft te betalen.

Maar ja, als een huwelijk geen 10 jaar standhoudt, dan is een verzekering doeltreffender misschien. De keus gaat dus om welk risico je kunt of wilt nemen. Maar voor een verzekering is het dus niet de bedoeling dat je al in een vechtscheiding verwikkeld bent geraakt. Er zit namelijk ook een wachttijd op van 1 tot wel 3 jaar. Zie je de bui nu al hangen, dan zou ik ook nu al speciaal voor dit doel gaan sparen.

weet het niet, maar vrees van niet

Wat ik vroeger wel zag langskomen waren verzekeringen voor de financiële risico's van het wegvallen van ik meen alimentatie. Ik weet niet of dergelijke verzekeringen nog bestaan en ik heb zo'n vermoeden dat je er iha ook weinig aan hebt.

Maar wat je bedoelt is kennelijk een verzekering voor de kosten van rechtsbijstand etc igv een procedure. Voor zover ik weet worden bij rechtsbijstandverzekeringen familierechtelijke zaken nooit gedekt. Het risico is te groot.

En als er al verzekeringen zijn die ook rechtsbijstand voor familiezaken dekken, dan zal er in elk geval een uitsluiting gelden als de narigheid al aan de gang was op het moment dat de verzekering werd afgesloten, want brandende huizen verzekert men niet.

Kortom: ik denk dat hier geen verzekering voor is, omdat rechtsbijstandverzekeringen familierecht in het algemeen uitsluiten.

(Terzijde: dit is een van de redenen waarom rechtsbijstandverleners zo moe worden van politici die denken dat het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand goedkoper kan door alles over te hevelen naar de verzekeraars (die discussie laait om de zoveel tijd weer op). Verzekeraars sluiten heel veel uit - zo houden ze hun winsten op peil - waaronder hele rechtsgebieden).

Groeten,

Temet

o wacht even

Kennelijk sluiten niet alle verzekeraars het hele familierecht uit, want als je de link volgt van AnneJ en dan vervolgens naar de polisvoorwaarden gaat dan blijken sommige familiezaken wel degelijk onder de dekking te kunnen vallen,

Maar dat geldt niet voor conflicten bij echtscheiding. Kennelijk kan je wel scheidingsmediation meeverzekeren, maar ook daar zijn nogal wat mitsen en maren.

Nuance ten opzichte van mijn eerdere posting: er zijn kennelijk mogelijkheden, maar het houdt niet over. Geen idee over de premie trouwens.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.