Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

videoconferencing - aaargh!

Ik mag natuurlijk blij zijn: ik kan thuiswerken, ik heb een baan in loondienst waarin ik gewoon word doorbetaald (in elk geval tot mijn aanstelling in het najaar afloopt...als er bezuinigd moet worden sta ik straks op straat), mijn kinderen zijn de peuterleeftijd voorbij dus die hinderen het thuiswerken niet, en ik ben vooralsnog niet ziek.
Genoeg zegeningen om te tellen. Maar mèn - videoconferencing:wat een ellende! Wij hebben normaal gesproken wekelijks overleg met ons volledige - maar niet heel grote - team (8 man). Dat moest dus nu digitaal. Skype! Maar vanochtend kwam het bericht vanuit de organisatie dat Skype het bij ons niet zo goed doet, we moesten werken met Windows Teams. Dat had men gelukkig al voor ons geïnstalleerd, behalve dan bij sommigen die dat dus eerst nog moesten doen. Daarna inloggen. We zijn ongelogen meer dan een half uur bezig geweest met "Hé daar is Pietje" "Waar is Maaike?" "Kan je me horen?" "Misschien kan je beter oortjes gebruiken" "Waarom is Pietje nu verdwenen?" "Hij is niet weg, maar hij is niet meer in beeld" enzovoort enzoverder. De teamleider moest uiteindelijk opgeven omdat ze ons echt niet hoorde. Uiteindelijk na ruim een half uur divers technisch leed, inclusief verschillende vergeefse pogingen om het dan maar via Facetime te regelen, hebben we nog ongeveer 20 minuten min of meer productief overlegd, wat via de mail ook wel zou zijn gelukt.

Tot overmaat van ramp ontvingen wij een mail van onze immer optimistische teamleider dat ze elke dag even via videochat contact zoekt met het team 'voor de verbinding'. Zij is ervan overtuigd dat de technische problemen snel verleden tijd zullen zijn. Ik ben iets minder optimistisch ingesteld.

Een paar jaar terug zat ik in een bestuur dat wel eens via Skype vergaderde, daar zijn we na een paar keer diep gefrustreerd mee gestopt. We kwamen liever echt bij elkaar en de rest ging per mail of telefoon.

Hoe zit het met de thuiswerkers op dit forum? Videoconferencing: een nuttige werkvorm, of een bron van frustratie?

Groeten,

Temet


Triva

Triva

17-03-2020 om 22:40

Bellen

Hier houden we het nog bij conferece calls. Teams is vorige week al wel geoefend op kantoor door mdws die dat echt nodig hebben.. Dus betere voorbereiding dan bij jullie!

Emmawee

Emmawee

17-03-2020 om 22:49

Zoon

Las de mail van zijn opleiding en riep met wanhoop in zijn stem: "oh nee... Teams!"Ik vroeg of hij erover wilde praten, maar hij wilde alleen maar kwijt dat het verschrikkelijk is. Ik snap nu waarom. Morgen gaat het beginnen.

Ik onderhoud zelf het meeste contact via Whatsapp en mail. Donderdag ga ik een belrondje maken.

bicyclette

bicyclette

17-03-2020 om 22:51

ja hoor

Ja hoor, hier behoorlijk wat ervaring met video conferencing. En geloof mij: zo'n eerste overleg gaat altijd mis, zeker als het voor iedereen nieuw is. Je moet even leren werken met de techniek, en het vraagt een andere manier van vergaderen. Niet door elkaar praten, geen instemmende geluiden maken (let er maar eens op, dat doen veel mensen onbewust heel vaak). Goede voorzitter is extra belangrijk.

Voordeel vind ik dat het vaak wat efficiënter en sneller gaat dan een echt overleg. Maar het kost wel energie als je de hele dag in video-overleggen zit, je moet toch alerter ofzo zijn.

Ik gebruik vooral Google Hangout, maar ook Skype en FaceTime.

Hbodocent

Hbodocent

17-03-2020 om 22:56

teams

We hebben standaard Teams op onze laptops. Het management wil ons er graag aan. In ons team zitten een paar collega's die er al veel mee doen met groepen studenten maar verder niet veel animo. Gisterochtend kregen we een oproep om in te bellen in een gezamelijke start van de week en het ging eigenlijk prima. Ja wel even wennen met die knoppen, achtergrondgeluiden, microfoon etc. dat wel. Er moet ook niet net een dochter in haar onderbroek even achter je langs rennen
Morgen mijn eerste college vanuit teams. Ik ga geen groepsgesprek houden met 30 studenten. Ik hoop het af te kunnen met documenten, instructie en linkjes in.mijn "kanaal". De chat staat open gedurende de collegetijd. We gaan het zien.
Het management krijgt haar zin en ik denk dat door de Coronacrisis het onderwijs versneld digitaliseert. Niet erg hoor, je kunt er niet meer omheen en met een powerpoint kom je echt niet meer weg. Eigenlijk vind ik het wel leuk.

Zelfde ervaring

Net als Temet bevalt het hier matig. Het went vast wel, maar ik vind het tot nu toe zeker geen alternatief voor een gewoon overleg.

Evert

Evert

17-03-2020 om 23:13

Gisteren

Gisteren nog overleg gehad via videoconferentie. Wij gebruiken kpn, zoom, gotomeeting en nog een waarvan ik de naam niet meer weet.
Wat helpt is als iedereen zijn microfoon uitzet behalve degene die praat. Dan heb je ook bijna geen hinderlijke achtergrondgeluiden zoals huilende kleuters. Wil je wat zeggen, doe je je microfoon aan, zwaait en gaat dan pas praten.
Of je zwaait, de voorzitter zegt je naam en je begint pas te praten.
Sowieso kun je niet heel snel op elkaar reageren in een vc. Heel vervelend als je met hanige kerels bent die zichzelf graag horen praten.

Hbodocent

Hbodocent

17-03-2020 om 23:20

Alternatief

Het is wel erg vermoeiend, zo'n online vergadering. Misschien moet ik er gewoon nog aan wennen, dat zal blijken. Er gaat natuurlijk niks boven een gewoon overleg, maar het is mooi dat het bestaat in deze bizarre tijden.

Flavia

Flavia

17-03-2020 om 23:21

Altijd

We werken met teams en ons team overleg is altijd via teams.
Moet ook wel we zitten op 3 continenten.

Digitaal overleggen is vooral een kwestie van wennen.

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2020 om 23:47

Tja

Mijn man zou het liefst doorgaan (na corona) met alleen maandag op kantoor en daarna vanuit huis werken met conference calling en digitale overleggen. ("hunh, zou je dit niet eerst overleggen met je vrouw!" was mijn reactie).

Zelf maandag het eerst digitale overleg via Teams gehad en dit ging eigenlijk prima. Degene die het organiseerde/leidde had zijn laptopbeeld als beeld, zodat we allemaal naar hetzelfde keken. Ging oké, zal vast nog wel meer wennen.

Voordeel is dat mensen sneller tot afspraken komen omdat ze niet meer fysiek ergens hoeven te zijn.

Teams

Tot.nu toe alleen maar.droog geoefend met collega's en vanaf morgen live met pubers. Ik kan ze wel on "still" zetten als ze te druk zijn. Dat kan irl niet
Sini

Eindelijk

Veel meer digitaal, in mij organisatie wordt nog veel te veel oud gedacht en tig mails verzonden om kleinigheidjes.

Ik vind teams een uitkomst, het is ook vermoeiender, maar het werkt!

Vanochtend aan onze eettafel

hoorde ik man exact dezelfde conversatie hebben als in de openingspost alleen met andere namen. "Misschien kan je beter oortjes gebruiken" heb ik ook voorbij horen komen. ))

skik

Flavia

Flavia

18-03-2020 om 07:48

Huisdieren

Bij ons zijn nu door het thuiswerken de diverse huisdieren de storende factor geworden. Katten die op toetsenborden gaan liggen of op 2 cm van de camera. Heel hard gaan miauwen.

En natuurlijk de kinderen.

Dat vinden we wel gezellig want normaal hoor je alleen de verhalen maar nu zie je ze ook een keer.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 07:53

Groot huis

Je hebt best een groot huis nodig om twee videobellende volwassenen en twee kinderen vreedzaam te laten coexisteren.

Conference call

Hier gisteren twee conference calls met gedeeld beeldscherm. Inderdaad ook gedoe met de verbinding, mensen die weer 'verdwenen', kinderen van collega's op de achtergrond. En dan iemand anders die op 'jouw' beeldscherm door een document gaat scrollen om iets te zoeken ...
Heel vermoeiend.

Maar het zal allemaal wel wennen.

Hangkous

Hangkous

18-03-2020 om 11:29

Etherdiscipline

Man was gisteren helemaal blij over de skype vergadering.
Strakke regels afgesproken.
Wie niet aan het woord was moest microfoon uit. Wie het woord wilde kon dat aangeven in de chat.
Er werd niet door elkaar gekakeld, de vergadering was binnen de aangegeven tijd klaar. Heel efficiënt was zijn oordeel.
Nu zit hij met een andere organisatie in een conference call. Daarvan hoor ik de resultaten straks als ik de kantine open voor de lunch.

guera

guera

18-03-2020 om 12:23

goede hygiene afspreken

Gelukkig werken wij al vaker met Skype vanwege verschillende kantoren door het land heen en de beperking van reistijden.

In het begin is het wennen. Je moet ook echt van mensen 'eisen' dat ze zich goed voorbereiden, zodat het efficient kan blijven en je niet krijgt: o nou ff denken hoor, bladerdeblader. Vind ik face to face ook irritant maar nu is dat nog ergerlijker.

Ook kun je een link sturen bij SKYPE in elk geval en dan moet iedereen gewoon 5 minuten vantevoren inloggen in het gesprek. Dan hang je er gewoon vast in. Vanwege de belasting van het netwerk doen wij ook wel zonder video.

Ik vind het niet ideaal maar ja in deze tijden het beste alternatief.
Ik merk wel dat ik echt geen dagen van 8 uur kan maken op deze manier.
Het is echt wennen.

Temet

Temet

18-03-2020 om 13:20 Topicstarter

Vandaag

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat een videovergadering geen geweldig alternatief is voor een echte vergadering. Maar ja, we moeten wat. Wat mij gisteren zo frustreerde was dat alles zo rommelig verliep dat we beter hadden kunnen mailen.
Vandaag weer een kort video-overlegje en dat ging wel goed. Er waren ook maar vier deelnemers, dat hielp enorm.

Grappig dat meer mensen benoemen dat het vermoeiend is. Dat vond ik gisteren ook. Veel vermoeiender dan gewoon vergaderen. Gelukkig is vergaderen niet de hoofdmoot van mijn werk.

Behuizing is hier wel een punt. Partner en ik hebben elk een eigen bureau in de werkkamer, maar die zijn klein en staan in een hoek van 90 graden tegen elkaar. Als ik videobel, zie je hem op de achtergrond. Hij werkte vandaag voor het eerst thuis en ik hoop dat hij morgen weer naar zijn normale werkplek kan, want ook als we beiden moeten bellen is dit lastig. Dan moet er een de kamer uit.

Ik heb mijn videovergaderingetje vanochtend op de trap gedaan. Nog een geluk dat we niet in een klein appartement wonen, wat hier in Amsterdam bepaald geen uitzondering is. Mijn schoolgaande kinderen zitten ondertussen elk aan hun eigen laptopje in keuken en woonkamer..

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-03-2020 om 15:15

Haha

Ik op de overloop op de zolder.
Je moet ook wat hè.

Halverwege kwamen er een paar kinderen nieuwsgierig kijken wat mama nu allemaal aan het doen was. En dat was nu juist net niet de bedoeling....

Angela67

Angela67

18-03-2020 om 15:50

op slaapkamer

ik heb een laag vakantietafeltje ('Japanse' hoogte) op ons bed gezet.
Daarop laptop en kussen in m'n rug.
In kleermakerszit zitten kan, benen gestrekt onder tafeltje kan ook.
Prima plek om te bellen/conference callen, les te volgen.
Ik dacht dat slaapkamer niet handig zou zijn overdag, maar dat kan dus wel.
scheelt weer met het verdelen van de ruimte.
gr Angela

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 17:58

Tijdsslot

Wij hebben een aparte werkkamer. In de ochtend plan ik mijn belafspraken en videogesprekken en in de middag man. Die afspraken doen we in de werkkamer, dan heeft niemand er last van. De ander zit aan de keukentafel en daar kun je echt niet rustig bellen, want iedereen valt daar binnen of heeft er last van. Ik loop ook wel vaak even naar buiten met de hond als ik een lang telefoongesprek verwacht. Twee vliegen in één klap. De kinderen zitten op hun eigen slaapkamers en hebben ook geen last van elkaar (doen nog niks, maar toch.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 19:15

Headset!

Als je last hebt van bijgeluiden en ander gedoe, kijk dan naar een headset:

https://www.headsetwinkel.nl/bluetooth-headsets/cid=2853

Volgens mij zijn die dingen ideaal. Als je zelf last heb van bijgeluiden, koop dan een dubbele en anders een enkele. De microfoon bij je mond zorgt ervoor dat je gesprekspartners minder last hebben van bijgeluiden (honden, kinderen) aan jouw kant.

Ik heb twee van deze gekocht:

https://www.headsetwinkel.nl/sennheiser-mb-pro-1-premium-bluetooth-headset/pid=31913

Draadloos, dus je kunt gewoon door het huis lopen. Bluetooth, dus past op je PC, je tablet of je telefoon.

Volgens de verkoper hebben ze het druk omdat iedereen bezig is zijn thuiswerkplek te optimaliseren. Kans is groot dat ze volgende week zijn uitverkocht.

Temet

Temet

18-03-2020 om 19:36 Topicstarter

slaapkamer hier geen optie

Ik kan niet werken in de slaapkamer: ik ben afhankelijk van de WiFi en die is op die verdieping heel slecht. Dat is normaal gesproken prima, het voorkomt eindeloos YouTube kijken door het kroost in bed. Maar het betekent nu wel dat ik veroordeeld ben tot de werkkamer. Of de trap.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 19:42

Temet

Een wifiversterker dan? Of een 4g-kaartje?

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 19:42

Koptelefoon

Dat is een enorm goed idee!

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 20:57

Temet

En met je telefoon als hotspot?

Ik weet niet hoe groot je databundel is, maar als die te laag is kun je hem misschien ophogen tegen redelijke kosten.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 20:59

Pluk

Mijn ervaring is dat een telefoon hotspot beter werkt dan een 4g kaartje. Alles wat je nodig hebt is data tegoed.

(ik heb zelf een tele2 unlimited abo voor 25 EUR excl dus daar zou ik een eind mee komen als ik niet op alle vier de verdiepingen een access point had staan)

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 21:00

Pluk II

Ik krijg ze morgen binnen.
Dan laat ik wel weten hoe het in de praktijk werkt.

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 21:11

En besteld

Deze:
https://www.headsets.nl/nl/se-507086-sennheiser-sc75-usb-ms
Draadloos heb ik niet nodig. Inderdaad zijn er al veel headsets uitverkocht en zo’n hele dure hoef ik niet. Totdat ie binnen is mag ik de gameheadset van mijn jongste gebruiken

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 21:13

Internet

Dat is bij ons heel goed geregeld. Wij kunnen allemaal alles tegelijk. Dat is nu wel heel erg fijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.