Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vlekken in kleding door zonnebrandspray

Op vakantie in de tropen hebben wij ons netjes dagelijks ingesmeerd met factor 50, van 2 merken, uit Nederland meegenomen. Een van de twee bleek gele vlekken te geven in onze kleding. Omdat ik dacht dat dat er in de was wel weer uit zou gaan, stom genoeg niet meteen het flesje weggemikt, maar gewoon blijven gebruiken. Het deed namelijk wel waar het voor bedoeld was. Thuis gekomen blijken die vlekken helaas helemaal niet in de was te verdwijnen. Dus een paar t-shirts, sokken en mans lievelingsshirt kunnen bij de vodden. Balen! Ik heb contact opgenomen met de fabrikant, maar (uiteraard) staat er in de gebruiksaanwijzing op de verpakking dat je contact met kleding moet voorkomen en dus kunnen ze niets met mijn klacht. Lekker dan, hoe zien ze dat voor zich? Een randje huid niet insmeren, en daar dan alsnog lekker verbranden??
Kortom, mijn vraag aan jullie is: vinden jullie dat de fabrikant hier gelijk heeft, of kan ik van een product dat bedoeld is om je huid te gebruiken, en dus in contact komt met je kleding, verwachten dat ik dat ook veilig (voor de kleding dus) kan gebruiken? En wat zouden jullie doen in dit geval? Alsnog een poging wagen bij de fabrikant (hoe pak ik dat dan aan)? Reisverzekering inschakelen?
Bedankt vast voor jullie reactie!

ja

Fabrikant heeft gelijk. Er staat een waarschuwing op de verpakking. Dus ik denk dat je er helemaal niets mee kunt.

Wel zonde van je kleren. Al lijken vlekken in sokken mij geen reden om ze weg te gooien. Trouwens: sokken in de tropen?!?

Moni

Moni

26-08-2015 om 13:31

Ook laten weken ?

Heb je de kleding alleen in de wasmachine gewassen of ook van tevoren laten weken?

Engeltje

Engeltje

26-08-2015 om 13:40 Topicstarter

Juist sokken in de tropen!

Je wil niet weten wat voor beesten en beestjes je daar tegen kunt komen! We lagen er natuurlijk niet aan het strand, dat kan ook in Frankrijk. We hebben veel gelopen, ook een jungletrekking gedaan, dus dan draag je natuurlijk stevige schoenen en sokken...
Ik heb de kleding niet eerst laten weken, wel voorwas en extra vlekkenspul erbij gedaan.

Maar los daarvan, jullie vinden het dus niet gek dat gewoon gebruik vlekken oplevert?

Miekemieke

Miekemieke

26-08-2015 om 13:52

nee niet gek

Daarom gaan de meeste mensen ook niet in hun goede goed op het strand of naar warme oorden. Zonnebrandmiddel was vroeger helemaal een vette boel, daar deed je heel voorzichtig mee. Make up kan trouwens ook heel erg vlekken op kraagjes en dergelijke.

ah

Je hebt natuurlijk tropen en tropen. Wij waren ook in de tropen maar dan een soort zonder oerwoud. Daar heb ik geen sok aangeraakt dus

En nee, ik vind het ook niet gek, eerder logisch, zeker als het op de verpakking staat. Ik smeer mij eigenlijk ook nooit in als ik (goede) kleren aan heb... We hebben wel zoiets gehad met anti-muggenzooi. Wat je juist ook smeert/spuit op de overgang van kleren naar huid, zeg maar. Dat geeft dus ook onverwijderbare vlekken. Het is nooit bij me opgekomen daar over te klagen. Maar goed, mijn gezinsleden zitten altijd wel onder de vlekken, ik kijk er niet meer van op...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2015 om 14:27

Tip van P20

In de terpentine met die vlek. Heb het nog niet geprobeerd.
Mijn lievelingsjurk is ook niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Tja soms gaan andere zaken voor.

Op de meeste flessen staat duidelijk een waarschuwing en je kunt veel leed voorkomen door eerst goed in te laten trekken voordat je je kleren weer aantrekt.
En inderdaad, niet je goeie goed aandoen. Maar voor mijn kinderen gledt dat eigenlijk zowat de gehele zomer.

Jasmijn

Jasmijn

26-08-2015 om 16:14

had het ook

Bij één zonnebrand merk had ik het ook ontdekt. Wat we deden was ons helemaal naakt insmeren en dan even goed laten intrekken en daarna pas kleding aan. Volgens mij was het ook dat P20, waarbij je de rest van de dag niet meer hoefde te smeren. En als ik al smeerde was het met een ander merk wat geen vlekken gaf.
Ik vrees dat je er niets aan kunt doen, de fabrikant had de waarschuwing al gegeven.

Carla

Carla

27-08-2015 om 10:43

reisverzekering???

Je hebt zelf niet goed gelezen.

Eerst laten intrekken, dan kun je je aankleden.
Betadine is ook voor de huid, zinkzalf en trekzalf ook, tanningspray en ga maar door, maar het geeft vlekken als de neten. Dus dat dek je af, laat je langer intrekken, doe je oude kleding voor aan, maar ga je niet de reisverzekering voor inschakelen en de fabrikant voor bellen??? Toch?

Engeltje

Engeltje

27-08-2015 om 11:40 Topicstarter

Dus ik heb gewoon pech. Uiteraard hebben we het steeds eerst goed in laten trekken, maar zo in de tropen zweet een mens nogal, dus dat hielp blijkbaar niet.
Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt, terwijl ik met mijn rossige haar en sproeten toch al 45 jaar driftig smeer, en met verschillende merken, dus vandaar mijn teleurstelling. Voor ons geen HEMA-spul meer om te smeren. Meteen een tip voor jullie, dat je beter een ander merk kunt nemen . Verder best een HEMA-fan, maar dat zonnebrandspul bevalt dus niet.
Dank voor jullie input!

Charis

Charis

27-08-2015 om 14:12

Hmm

Ik zie die gele verkleuring ook bij andere merken hoor, zoals Vision of Ambre Solaire. Er zit iets in die moderne chemische filters wat zulke vlekken geeft. Heel jammer, maar de kwaal is erger dan het middel in dit geval.

Lucerna

Lucerna

28-08-2015 om 10:24

"altijd eerst laten intrekken"

Ten eerste lukt dat gewoon lang niet altijd, maar verreweg de meeste middelen (ook de zgn "één-keer-per-dag-middelen") moet je om de paar uur smeren. Dan kun je je redelijkerwijs toch niet elke keer uitkleden, insmeren, wachten tot het is ingetrokken en dan weer verder lopen/fietsen/andere activiteit doen?

Met Vision hebben wij er in elk geval weinig last van. Als je bij het insmeren rechtstreeks met de crème tegen kleding aankomt, geeft het wel vlekken. Maar als ik de mouw/broekspijp/iets anders even omhoog doe, insmeer en heel even wacht, dan heb ik normaal gesproken geen vlekken. Wij zweren bij Vision.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.