Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Samantha

Samantha

09-12-2018 om 17:29

Voogdij over zusje krijgen?

Met mijn jongere zusje gaat het al een aantal jaar erg slecht. Omdat we allebei in hetzelfde huis zijn opgegroeid begrijp ik ongeveer wat er speelt.

Ik ben zelf 27, mijn zusje 16. Onze moeder is depressief en lijdt aan post traumatische stress. Onze vader is verslaafd aan drugs en alcohol. Geen van beide werkt en ze leven nu van de uitkering. Vroeger werd er wel eens geslagen door vader, en mijn zusje had dat toen ook aan haar school maatschappelijk werkster verteld. Sinds toen hebben ze veel familie therapie sessies gehad, en mijn zusje ook individueel psychotherapie omdat ook zij depressief was. Vorig jaar deed ze een poging haar leven te beeëindigen, waardoor ze ze in het ziekenhuis belandde en het niet zeker was of ze het zou overleven.

Mijn zusje deed VWO, maar intussen is ze een keer blijven zitten en overgestapt naar HAVO. Ook dit jaar gaat het niet zo goed op school, ze mist te veel uren. Van september tot en met december heeft ze al 200 lesuren gemist. Dat komt vooral doordat het mentaal niet goed gaat, maar ook door de thuissituatie. Nu heeft ze gesprekken met een psychiater, die haar het medicijn Escitalopram hebben voorgeschreven, een anti depressiva. Ikzelf ben ook depressief geweest, vooral door alles wat er thuis speelde en ik wil er heel graag voor haar zijn.

Echter ben ik 5 jaar geleden verhuisd naar Duitsland omdat mijn man Duits is. We hebben een zoontje van vier. We hebben beide een vast inkomen en een stabiele leefomgeving. Ik wil heel graag dat mijn zusje bij ons komt wonen, en ze wilt het zelf ook heel graag. Ik weet dat het niet makkelijk gaat zijn om voor haar te zorgen omdat ze het erg moeilijk heeft mentaal, en dat dit een grote verantwoordelijkheid is. Thuis wordt er überhaupt niet voor haar gezorgd. Vader is nooit thuis en moeder komt soms niet eens uit bed, waardoor mijn 16 jarige zusje verplicht wordt om voor haar te zorgen in plaats van andersom.

Onze ouders weten dat wij haar in huis willen nemen en zijn daar ook akkoord mee gegaan. Ik weer dat dit erg lastig gaat zijn aangezien we ook in Duitsland wonen, maar net over de grens dus heel ver is het niet. Ik wist niet zo goed waar ik om hulp moest vragen, dus ik hoop dat iemand kan helpen. Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen om uiteindelijk de voogdij over te nemen? Wat kan ik vanuit hier regelen en wat moet ik vanuit Nederland regelen? Ik weet niet goed waar ik moet beginnen...

V@@s

V@@s

09-12-2018 om 17:33

waarom zo ingewikkeld?

Als jullie ouders gewoon instemmen zijn voor de resterende twee jaar dat je zusje nog minderjarig is toch geen verregaande stappen nodig? Of verwacht je dat je ouders hun toestemming weer intrekken?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-12-2018 om 17:41

Niet formaliseren

Voor twee jaar zou ik het niet meer officieel maken, maar dan wel even uitzoeken hoe dat met kinderbijslag en kindgebonden budget zit. Je ouders hebben er dan officieel geen recht meer op en je wilt niet dat dat teruggevorderd gaat worden, met boetes en andere narigheid.

Samantha

Samantha

09-12-2018 om 17:47

Ingewikkeld

Omdat ik in Duitsland woon.. kan ik haar zomaar meenemen hierheen zonder iets formeel te regelen? Ze heeft toch leerplicht en dus moet ze hier dan ook naar school. En inderdaad de kinderbijslag. Ik dacht ook dat ik dan haar voogd zou moeten zijn, want ze is nog geen 18 en ik dacht altijd dat je dan met je voogd moet wonen..

V@@s

V@@s

09-12-2018 om 18:20

met toestemming van

degenen die haar ouderlijk gezag heeft kan ook. Dus zolang je ouders instemmen met inschrijven bij jou en inschrijven op een school daar kan het ook zonder verder dingen formeel te regelen.

Overigens betekent dat niet automatisch dat je ouders geen recht meer hebben op kinderbijslag. Zolang ze bijdragen aan het onderhoud van je zusje blijven ze daar recht op hebben volgens mij.

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/veranderingen_in_gezin/uw_kind_gaat_uit_huis/

mirreke

mirreke

09-12-2018 om 21:24

School in Duitsland...?

zou ik niet doen. Je woont vlakbij de grens, zeg je? Is het mogelijk dat je zusje in Nederland op school blijft? Duitse en Nederlandse scholen verschillen nogal van elkaar, en ik zou het je zusje niet aan willen doen om naast alle veranderingen ook nog eens in het Duitse onderwijssysteem te moeten wennen... En dan heb ik het niet eens over de taal, maar over het systeem, de sfeer, de wijze van omgang, de wijze van lesgeven, de stof, de cultuurschok enz. enz.

Onze kinderen vonden het verschrikkelijk op school in Duitsland. Nu reizen gaan ze elke dag met de bus naar school in Nederland. Als je nichtje al niet zo lekker in haar vel zit, is de overgang helemaal enorm...

Verder stelt het Jugendamt:

Kann ich zu meiner Schwester/meinem Bruder ziehen?

Üblicherweise liegt das Sorgerecht bei den Eltern, daher haben sie über den Aufenthalt ihres Kindes zu entscheiden. Wenn ein minderjähriges Kind zur volljährigen Schwester oder zum volljährigen Bruder ziehen will, so geht das nur mit Zustimmung der Eltern, die auch die Kosten für den Umzug und des Lebensunterhalts zu tragen hätten.

In Duitsland is dat dus gewoon toegestaan, als je ouders het goedvinden. Extra kosten die jij voor je zusje maakt, dienen je ouders te dragen. Volgens mij zou er niets mis mee zijn als je ouders gewoon de kinderbijslag blijven krijgen en die dan aan jou betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.