Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Voordeurdelerskorting

Ik zit niet zelf in de situatie, maar wil graag weten hoe dat in de praktijk nu werkt: de kostendelerskorting.
Achtergrond is dat ik een enkele keer zie/hoor dat ouders met een bijstandsuitkering hun kind het liefste het huis uit hebben, omdat hun uitkering lager wordt als een kind ouder wordt dan 18 (of 21?).
Of dat ouders plotseling veel uitkering moeten terugbetalen, omdat hun kind werkte.

Ik probeer te begrijpen wat de informatie uit de volgende link betekent in de praktijk: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand

Stel: vader, moeder, 3 kinderen. Oudste kind is 21, gaat niet meer naar school en heeft nog geen werk. Krijgt ieder dan 43,33%? Van wat? Bijstandsnorm of minimumloon?

En hoe doe je dat dan in de praktijk? Laat je je kind dan het bedrag overmaken waarmee de uitkering van de ouders verlaagd wordt (dat zou dan 16,34% zijn)? Of meer? Of laat je je kind een commercieel huurcontract tekenen? Of dring je erop aan dat je kind zelfstandig gaat wonen?

Tsjor

kostendelersnorm

Stel vader en moeder ontvangen een bijstandsuitkering. Dit betekent dat vader en moeder ieder 50% van het bijstandsbedrag ontvangen. Indien zoon van 21 jaar nog thuis woont wordt de bijstand aangepast naar 43,33% voor de vader en de moeder. Gezamenlijk ontvangen zij dus 86,66% waar het eerst 100% was omdat zoon nog niet meetelde onder de 21 jaar.

Nu is zoon 21 jaar maar dat betekend niet dat de zoon nu ineens ook in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering. Hij dient of naar school te gaan en komt via DUO in aanmerking voor studiefinanciering of hij zoekt een baan en betaald kostgeld om zijn ouders te compenseren voor de vermindering van de bijstand van 100% naar 86,66%. (verlaging 16,34%)
als er nog een kind 21 jaar wordt krijgen de ouders nog maar gezamenlijk 80% ( ieder 40%)

Een commerciële huurovereenkomst wordt trouwens niet geaccepteerd indien de partijen eerstegraads familie van elkaar zijn.

Vanaf dat zoon 23 jaar is vervalt ook de vrijstelling voor de huurtoeslag van € 4827 euro. Alles wat zoon meer verdient telt vanaf dat moment ook mee voor de berekening van de huurtoeslag.

Oftewel, dat de zoon uit huis zou moeten is een keuze. Je kan ook kostgeld vragen aan je kind om die 16,34% te compenseren.

tsjor

tsjor

04-03-2018 om 21:30 Topicstarter

Dat begrijp ik

Maar wat is dan 'het bijstandsbedrag'? In de bijstand geldt een bedrag voor gehuwden. En voor alleenstaanden. Wordt het dan 86,66% van de norm voor gehuwden? Dan zou kind 220,00 moeten bijdragen (voordat hij 23 is).
Als kind geen studie volgt waarvoor hij/zij studiefinanciering krijgt en/of geen werk heeft, dan neem ik aan dat kind een bijstandsuitkering krijgt. Is dat dan de uitkering voor een alleenstaande? Dus krijgt kind dan 43,33% van de bijstand voor een alleenstaande? Dat zou dan 408 euro zijn.

Daarnaast missen ouders de kinderbijslag (95,74 per maand) en het kindgebonden budget (131 per maand als er 1 kind is, anders iets minder). Deze bedragen zijn ze ook kwijt als het kind uit huis gaat, alleen hebben ze dan de kosten voor eten en drinken etc. niet meer.

Maar als het kind uit huis gaat krijgen ze dus 220 euro per maand meer uitkering, en kind krijgt 100% bijstand voor alleenstaande.

Is het dan logisch dat ouders hun kind het huis uit sturen? Ze gaan er in totaal 440 euro op achteruit en dat kan het kind niet compenseren, zelfs niet als hij alles afgeeft. Kind moet ook zelf ziektekostenverzekering afsluiten, dus hij moet wel iets van eigen geld hebben. (Kind kan wel zelf zorgtoeslag aanvragen).

Ik wil het even zo goed mogelijk op een rijtje hebben, omdat ik jongeren en ouders daarover wil voorlichten.

Tsjor

kijk hier eens

Algemene tip: wie vragen heeft over de bijstandswetgeving kan soms veel opsteken van de interne werkvoorschriften van de gemeente Amsterdam. Dat is voor een deel gemeentelijk beleid en dus niet altijd toepasbaar in heel Nederland, maar vaak staat er ook een uitleg van de wettelijke bepalingen in en die gelden wel overal. De werkvoorschriften (waanzinnig uitgebreid) zijn te vinden op www.werkvoorschriftenwwb.nl (dat is eigenlijk niet het oude adres, maar het linkt door)

De uitleg van de kostendelersnorm is er ook te vinden en wel hier: https://www.amsterdam.nl/beleidwerkeninkomen/5-normen-verlagingen/#h8caa2e5b-9844-4a38-92ef-5baa6916da7d, met daarbij een heel handig tabelletje (geldende norm totaal en per persoon). De percentages zijn de percentages van het minimumloon.

Studerenden (mits in aanmerking komend voor stufi, vziw) van 21 jaar en ouder tellen overigens *niet* mee. Dat is nog een lelijke instinker, want als een student met zijn studie stopt en daarmee het recht op stufi verliest, verliest hij ook de status van studerende in de zin van deze bepalingen en wordt alsnog de kostendelersnorm van toepassing. En voor de uitkeringsgerechtigde (dat zal/zullen dan vaak de ouder(s) van de ex-student zijn) geldt een inlichtingenplicht. Dus moeder moet het meteen doorgeven als haar inwonende dochter van de opleiding wordt geschopt. Moet je ook maar net aan denken.

Groeten,

Temet

aanvulling

Tikfoutje: het webadres is dus wel het oude adres. En belangrijker: studerende kan je ook zijn als je geen stufi hebt, volg even de link. Maar er gelden wel voorwaarden en niet elke jongere die een opleiding volgt valt als studerende te beschouwen.

Groeten,

Temet

Kind het huis uit

Het kind dat je graag het huis uit wilt hebben is dus het kind van 21 jaar of ouder dat niet studeert en ook geen (of bijna geen) werk heeft. Studeert het, dan is er geen probleem, en werkt het, dan kan het bijdragen in de woonlasten. Maar wie als student is gesjeesd en ook geen geld binnenbrengt, kost zijn ouders geld.

Wat ik me trouwens afvraag is of het ontvangen van kostgeld door de ouders geen problemen oplevert voor het recht op bijstand. Dat zijn namelijk inkomsten. Als kind structureel de gasrekening betaalt is er waarschijnlijk weer niks aan de hand. Kan ik nog wel eens uitzoeken in diezelfde werkvoorschriften, maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

04-03-2018 om 22:56

Ping loket gemeente

Voor dit soort vragen kun je volgens mij ook terecht bij het Ping-loket van de gemeente.
http://www.ping.nl/home.ashx

Kostendelersnorm

https://decorrespondent.nl/7985/wie-de-overheid-het-hardst-nodig-heeft-heeft-er-vaak-een-hekel-aan/3273158538925-2762d511

Pieter Hillhorst verzamelt verhalen van mensen die van de wal in de sloot komen door te stricte regelgeving van de overheid.

"De zoon van Mohammed heeft niks, alleen maar deurwaarders
‘Ik ga mijn zoon toch niet op straat zetten!?’ Mohammed Idrissi (73) verheft zijn stem. Makkelijk gaat dat niet. Hij heeft kanker gehad. Als hij spreekt, moet hij een vinger op zijn keel leggen. Een stemknop heeft hij nog niet.

Mohammed kwam pas later in zijn leven naar Nederland en heeft dus minder AOW opgebouwd. Tot voor kort kreeg hij een aanvulling op zijn schamele pensioenuitkering, maar daarop wordt hij nu fors gekort. Zijn werkloze zoon van 21 woont namelijk nog thuis.

De overheid zegt eigenlijk dat Mohammeds zoon moet meebetalen of verhuizen, volgens de zogenoemde kostendelersnorm. Maar goed, Mohammed heeft het al zo vaak geprobeerd - zijn zoon aan het werk krijgen of weer naar school laten gaan. Het lukt hem niet.

‘Die jongen heeft niks,’ vertelt Mohammed. ‘Alleen maar deurwaarders.’

Sinds de jaren tachtig is de verzorgingsstaat permanent hervormd. De kostendelersnorm is een van de laatste bezuinigingen. Steevast is het doel om alleen geld te geven aan mensen die het ‘echt’ nodig hebben, om zo de verzorgingsstaat betaalbaar te houden. De angst dat iemand meer krijgt dan nodig, is groter dan de angst dat iemand niet krijgt wat hij nodig heeft.

Omdat de kostendelersnorm ook wordt toegepast als een inwonend meerderjarig kind geen inkomen heeft, zit ingebakken in het beleid dat gezinnen onder de armoedegrens zakken.

Is het gek dat mensen die daar de dupe van zijn dan een hekel krijgen aan de overheid?

En dus is Mohammed boos. ‘Ik heb mijn hele leven lang keihard gewerkt. En nu word ik gewoon weggekankerd. Toen ik kwam was het een fijn land. Mensen zeiden: hartelijk welkom. Maar dat Nederland bestaat niet meer.’ "

tsjor

tsjor

05-03-2018 om 10:03 Topicstarter

AnneJ

'De overheid zegt eigenlijk dat Mohammeds zoon moet meebetalen of verhuizen, volgens de zogenoemde kostendelersnorm.' Vader probeert kind aan het werk te krijgen, of aan de studie. Maar eigenlijk moet hij ook proberen om kind mee te laten betalen. En dat is vaak een te grote stap.
Het is in elk geval één van de dingen die ik probeer te vertellen: waarom is het normaal dat kinderen kostgeld gaan betalen?
Ik snap overigens wel dat er ooit zoiets gekomen is, want daarvoor konden uitkeringen zich opstapelen tot riante inkomens. Een gezin met drie kinderen krijgt nu nog 190% van de bijstandsnorm. Dan zou dat inkomen 2557,00 euro kunnen zijn. Dat is niet niks, zal ik maar zeggen.
Maar er ontstaan inderdaad grote problemen als mensen niet tijdig weten wat er gaat veranderen en daar niet goed op inspelen.
De verhalen over 'dan maar uit huis' riepen bij mij in elk geval de vraag op of het grote aantal allochtone (excusez le mot) jongeren onder daklozen daarmee verband zou kunnen houden.
Je moet de regels heel goed kennen; je moet de relatie kinderen-ouders ook als een financiële relatie zien; en jongeren moeten zich realiseren dat er geen financieel paradijs op hen ligt te wachten.

Tsjor

tsjor

tsjor

05-03-2018 om 10:35 Topicstarter

De gemeente

Dag Temet, bedankt voor de link. Die is inderdaad helder en uitvoerig.
De instinker die je beschrijft ben ik helaas ook al enkele keren tegen gekomen. Kind stopt, gaat werken, ouder meldt dat niet en moet vervolgens een groot bedrag terugbetalen.
Ik denk/hoop dat kostgeld valt onder 'gezamenlijk een huishouding voeren' en dat de hoogte daarvan verder geen invloed heeft op de bijstandsnorm.
Wat ik tot nu toe verzameld heb is:
- kind 21, studerend: bijstandsnorm blijft gelijk;
- kind 21 werkend: bijstandsnorm blijft gelijk
- kind 21, niet werkend en niet studerend: kind krijgt ook bijstand, bedrag voor ouders wordt verlaagd met 220 euro; samen 130% van minimumloon.
- kind 23: inkomen van kind telt mee voor huurtoeslag, die wordt verlaagd.

In geval van daling van de bijstand voor ouders is de eenvoudigste oplossing dat kind kostgeld betaalt aan ouders om het tekort te compenseren.

In haar ijver om zoveel mogelijk jongeren aan het werk of de studie te krijgen stelt de gemeente het hebben van werk of studie nogal eens rooskleurig voor (dan heb je je eigen geld), maar wat ik uit de verhalen opmaak is, dat de gemeente geen goede voorlichting geeft over de gevolgen van een en ander, waardoor sommige klappen pas achteraf aankomen.

Ik moet ook veel moeite doen om uit te leggen dat werken vaak geen vetpot oplevert. Als je minimumloon verdient is dat net zoveel als de bijstand. Maar je gaat bijvoorbeeld uit de collectieve ziektekostenverzekering van de gemeente. Gevolg: per persoon ongeveer 50 euro per maand extra betalen; en dat dan meestal na twee maanden met terugwerkende kracht, zodat er ineens een rekening op de mat ligt van 4 maal 50 euro plus 2 maal 140 euro (voor de volgende maand). De zorgtoeslag biedt dan wel enige compensatie, maar die extra 50 euro ben je wel kwijt. En als je iets meer verdient (bruto) val je plotseling uit nog meer regeltjes, waardoor je wel gemeentelijke belastingen moet betalen, minder huurtoeslag krijgt en minder zorgtoeslag.

Voorlichting helpt wel, merk ik. Al valt het kwartje meestal pas als het daadwerkelijk aan de orde is. Maar als je al eerder iets daarover gehoord hebt valt er in elk geval een kwartje en anders blijft er alleen maar onbegrip over.

Tsjor

tsjor

tsjor

05-03-2018 om 10:40 Topicstarter

Hoe lossen ouders het op?

Wie heeft dergelijke problemen ondervonden en in de praktijk oplossingen moeten zoeken? Een kamerhuurcontract is in elk geval geen reële mogelijkheid. Kostgeld vragen kan wel. Maar wellicht zijn er andere mogelijke oplossingen?

Tsjor

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-03-2018 om 10:49

kostgeld

"In geval van daling van de bijstand voor ouders is de eenvoudigste oplossing dat kind kostgeld betaalt aan ouders om het tekort te compenseren. "

Is dat kostgeld dan geen "voorliggende voorziening" in de ogen van de sociale dienst?

kostgeld

Sally legt de vinger op dezelfde zere plek als waar ik m legde. Een ouder en inwonend kind kunnen geen gezamenlijke huishouding vormen (wettelijk bepaald - dat is met name gunstig als kind eigen inkomen heeft. Zie art 3 lid 2 onder a van de Pw). Dat zou kunnen betekenen dat kostgeld dat door een kind wordt betaald als inkomen wordt gezien van de ouder die het ontvangt en daarmee zou kunnen leiden tot een korting op de toch al magere uitkering. Als ik 'bijstand' en 'kostgeld' in google gooi, komt daar niks uit, wat mij doet vermoeden dat dit in de praktijk wel losloopt, maar zeker weet ik het niet.

Het Amsterdamse beleid wijdt een apart stukje aan kostgangers en stelt kostgeld voor een deel vrij, maar duidelijk is dat dat gaat over kamerhuurders en niet over inwonende volwassen kinderen.

Kortom ik weet niet hoe dat precies zit.

Tsjor, je zit mis in je overzichtje van hierboven: kinderen van 21 en ouder die niet studeren tellen altijd mee voor de kostendelersnorm. Of ze nou werken of niet.

Dat allochtone jongeren zijn oververtegenwoordigd onder daklozen - ik weet niet of het zo is, maar wil het aannemen - zou hiermee te maken kunnen hebben. Een andere categorie zijn jongeren die door hun ouders het huis worden uitgebonjourd, niet vanwege de kostendelersnorm, maar vanwege schuldenproblematiek. Je wilt niet iemand op je adres ingeschreven hebben staan die een voortdurende stroom van deurwaarders veroorzaakt, want straks komen die deurwaarders beslag leggen op jouw inboedel.

Wat betreft jouw opmerking over de matige opbrengsten van werken: voor een alleenstaande die inwoont, is werken tegen minimumloon al snel heel veel aantrekkelijker dan de bijstand, want alles wat je meer werkt dan een halve werkweek is winst. De kostwinner in een gezin daarentegen (gezinsnorm = 100% minimumloon) is met voltijds werken tegen minimumloon inderdaad niet beter af. En soms zelfs slechter.

In Amsterdam zie je dat nu dank zij de SP-wethouder de voorzieningen voor minima en de faciliteiten voor uitkeringsgerechtigden zijn/worden opgekrikt. Daar ben ik op zich niet op tegen, maar bij die bijstandskwesties dreigt de armoedeval weer wijd open te worden gezet. Wie in de bijstand zit, kan onder omstandigheden wat bijverdienen. Wie precies de bijstandsnorm verdient komt niet in aanmerking voor een uitkering, en is slechter af dan de bijverdienende bijstandsklant. En voor vrijstellingen en voorzieningen moet de minimumlijdende nugger (niet-uitkeringsgerechtigde) veel meer moeite doen dan de bijstandsklant (die krijgt veel dingen semi-automatisch, want dat hij geen geld heeft, heeft de sociale dienst al vastgesteld. Dat is tamelijk onvermijdelijk, maar wel vervelend. Geen ideale situatie.

Groeten,

Temet

nav AnneJ

De kostendelersnorm zou worden ingevoerd in de bijstand, de AOW en de AIO (de regeling voor ouderen met een gemankeerde AOW wegens langdurig verblijf buiten Nederland - deze groep was vroeger op de aanvullende bijstand aangewezen, maar daar is nu de AIO voor).
In de AOW is e.e.a. niet doorgegaan vanwege het geweeklaag dat opsteeg over de "mantelzorgboete". De zaak is de ijskast ingegaan en ik vermoed dat hij daar ook niet meer uitkomt. Maar in de AIO - ook voor ouderen, net als de AOW - geldt de kostendelersnorm wel. Daar is met name de eerste generatie gastarbeiders nu dus fors door gedupeerd.

Enige rechtvaardiging zou je daarvoor in zoverre kunnen vinden dat de AIO eigenlijk een soort verkapte bijstand is en daarmee een ander karakter heeft dan de AOW (het is een minimumvoorziening, de AOW niet), maar het is natuurlijk wel een tikje wrang dat juist de groep die toch al in de hoek zit waar de klappen vallen (en gelet op de leeftijd die hoek ook niet meer uit zal komen) hier door wordt getroffen.

Groeten,

Temet

tsjor

tsjor

05-03-2018 om 13:34 Topicstarter

Spiraal naar beneden

'Dat zou kunnen betekenen dat kostgeld dat door een kind wordt betaald als inkomen wordt gezien van de ouder die het ontvangt en daarmee zou kunnen leiden tot een korting op de toch al magere uitkering.'

Maar dan krijg je een neerwaartse spiraal naar de bodem: kind gat meer verdienen om te compenseren, gevolg: uitkering nog lager.

Dat kan toch niet? Ik geloof dat ik dit ballonnetje maar even niet oplaat.

Bedankt voor je correctie, Temet.

En inderdaad: schuldenproblematiek zal zeker ook een oorzaak zijn. Schulden heb je al snel. Twee maanden wachten op bijstand en je hebt al een schuld bij de ziektekostenverzekering.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.