Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen verstand van

Geen verstand van

05-06-2020 om 10:09

Voorlopige teruggaaf stopzetten

Hallo allemaal,

Wij krijgen een kleine, maandelijkse voorlopige teruggaaf van de belastingdienst en de rest 1 x per jaar.

Nu loopt onze rentevaste periode af en de nieuwe rente wordt heel veel lager, zoveel dat we het kleine beetje vt dat we ontvangen graag willen stopzetten om te voorkomen dat we terug moeten betalen.

Maar hoe doe ik dat. Al op mijn belastingdienst ingelogd en daar het formulier deels ingevuld, maar dan rekent de site met bedragen van 2018 en als ik alles hetzelfde laat hebben we er nog gewoon recht op. Welke dingen moet ik nu aanpassen om de vt te stoppen? Echt geen idee. Een rondje googlen werd ook niet veel duidelijker.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-06-2020 om 11:48

Zou moeten kunnen

Je kunt de gegevens, betaalde rente e.d. gewoon wijzigen in dat formulier. Ik heb het zelf ook pas gedaan. Je moet het formulier voorlopige aanslag 2020 gebruiken.

Hanny61

Hanny61

05-06-2020 om 16:52

Reserveren

Ik heb hetzelfde probleem (gehad). Door gewijzigde inkomsten in 2020 zullen we minder belastingteruggaaf krijgen. Ik heb de voorlopige teruggaaf niet kunnen terugdraaien. Ik heb nu een extra spaarrekening geopend, waarop ik de voorlopige teruggaaf stort. Volgend jaar kan ik dan zo nodig het hele bedrag terugstorten, na het doen van de aangifte.

koffie

koffie

05-06-2020 om 17:04

wijzigen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/hoe-kan-ik-mijn-voorlopige-aanslag-wijzigen

Ik vermoed dat je hebt aangegeven dat je gegevens automatisch moeten worden ingevuld. Dan wordt inderdaad 2018 gebruikt. Je zou dit zelf moeten kunnen wijzigen, net als bij de gewone aangifte. Of anders "nee" kiezen en alles zelf invullen.

Uit bovenstaande link:

Uw gegevens vooraf laten invullen?

We kunnen uw voorlopige aanslag alvast zo veel mogelijk voor u invullen. Wel zo makkelijk. We gebruiken hiervoor gegevens over het jaar 2018. Is uw situatie in 2020 anders? Dan kunt u uw gegevens makkelijk aanpassen of verwijderen. Controleer dus goed wat er al staat. En vul aan waar dat nodig is.

Wilt u dat wij uw gegevens alvast invullen? Kies dan ‘Ja’ bij de vraag ‘Wilt u dat wij de gegevens die we vooraf hebben ingevuld in uw aangifte over 2018 ook voor u invullen voor dit formulier?’.

ElenaH

ElenaH

05-06-2020 om 17:30

Van de belastingdienst

'Jammer genoeg kunt u niet simpelweg doorgeven dat u uw maandelijkse voorlopige aanslag wilt stoppen. Wél kunt u de gegevens wijzigen waarop wij uw voorlopige aanslag baseren.'

Wat ik er van begrijp, moet je dus het hele online formulier 'Verzoek of wijziging voorlopige aanslag' opnieuw invullen, met de ongewijzigde gegevens én de gegevens die u wilt aanpassen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/hoe-kan-ik-mijn-voorlopige-aanslag-stoppen

Niet echt klantvriendelijk, maar goed.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-06-2020 om 17:35

Even opgezocht

Ze proberen het op de website zo goed in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het onbegrijpelijk wordt, maar het is echt heel eenvoudig. Het is mij ook gelukt Gewoon de gegevens aanpassen. Als je bij hypotheekrente 0 invult zou je al een eind moeten komen.

Geen verstand van

Geen verstand van

05-06-2020 om 18:47

Dank

Bedankt allemaal. Gelukkig vinden jullie het ook nogal vaag, inderdaad is de makkelijk taal van de bd alleen maar verwarrend.

Ik heb inderdaad voor automatisch invullen gekozen, leek me wel handig, maat ik wist niet wat ik dan moest wijzigen. Maar als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon bv de hypotheekrente op nul zetten en dan krijg ik een gewijzigde versie thuis waarschijnlijk.
Wist niet dat ik zoiets mocht doen -)

Dees

Dees

05-06-2020 om 22:04

Opnieuw

Volgens mij moet je gewoon opnieuw een voorlopige teruggaaf invullen dan gaan ze de boel herrekenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.