Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jibbe

Jibbe

18-09-2018 om 15:09

vraag hoe solliciteren als herintreder

Ik heb 15 jaar gewerkt (welzijnsachtig, in elk geval geen bedrijfsleven), en ben er nu 10 jaar tussenuit geweest. Heb niet buitenshuis gewerkt, alleen voor mijn gezin (met IADH-kids) gezorgd. Nu alles marcheert wil ik graag weer aan de slag.

Waar leg ik nu het beste uit waarom ik 10 jaar niet gewerkt heb en wat ik heb gedaan? Ik ga dat uiteraard niet uitgebreid doen, maar moet dat wel aanstippen natuurlijk. In twee zinnen in de brief zelf? Of alleen in het cv, onder apart kopje?


Niet

Probeer eens het gewoon weg te laten. En als men er naar vraagt dan meldt je dat je thuis voor je gezin gezorgd hebt. Nu ze ouder zijn wil je weer graag buiten de deur werken. Daar is toch ook niets mis mee?
Hoe overtuigder je bent van jezelf des te makkelijker men daar overheen stapt.
Je schijnt de arbeidsmarkt mee te hebben, dus zou ik er zeker vanuit zelfvertrouwen instappen.

Anno

Anno

18-09-2018 om 16:47

Hier

Gewoon kort het gat in mijn CV verklaard met " in de tijd dat ik thuis nodig was heb ik..blabla vrijwilligerswerk blabla ".
Geen haan die er naar gekraaid heeft.

Biebel

Biebel

18-09-2018 om 17:42

Niet. Zo wel:

Je brief is de motivatie waarom je deze functie wil. Zou je nu ergens anders werken, dan noem je ook niet waarom je weg wil. Dus: hier niets over melden, alleen benoemen wat je aantrekt in de functie en wat je specifiek meeneemt om aan bepaalde eisen te voldoen.

Je cv is een samenvatting van wat je bent + wat je kunt. Dat is wat anders misschien dan het 10 jaar geleden eruit mocht zien. Laat je geboortedatum weg. Je leeftijd kunnen ze dan misschien wel berekenen maar he... als ze dat doen zijn ze al geïnteresseerd.
Zorg voor een korte profielomschrijving van jezelf. Zonder dat ik je ken, zou een voorbeeld kunnen zijn "Ik ben een ervaren welzijnswerker, met veel ervaring met Iets Aan de Hand Kinderen. Door mijn rustige uitstraling weet ik moeilijke situaties snel onder controle te krijgen en dankzij mijn energie rust ik niet voordat ik de juiste oplossing voor alle betrokken partijen heb".
En meldt bij de chronologische opsomming je laatste baan, en eventueel vrijwilligerswerk. Ja, je hebt dan een gat in je cv. Maar, en ik herhaal mijzelf, op het moment dat ze dat ontdekken hebben ze al zoveel van je cv gelezen dat ze geïnteresseerd zijn.

Jibbe

Jibbe

20-09-2018 om 08:14

Bemoedigend

Jullie reacties, fijn! Ik heb gisteren gebeld en toch terloops laten vallen dat ik herintreder ben. Leek geen probleem en ik werd uitgenodigd te solliciteren. Wat ik dus gauw ga doen. En dan zal ik er in de brief verder maar geen aandacht op vestigen, lijkt me? Ben benieuwd.

Guera

Guera

20-09-2018 om 08:30

Niet eens

Ik zit vaak aan de andere kant cv s door te spitten en ik ben echt niet perse geïnteresseerd als ik een cv gewoon fatsoenlijk heb doorgenomen. Je gaat wel eerder aan de kant als er vaagheden in staan. Hoezo geen geboortedatum? Hoezo het gat niet benoemen? Je kunt toch in je cv zetten 2008 -2018 gezin, zorgtaken, vrijwilligerswerk (als je dat ook gedaan hebt).
In je brief hoef je er niet op terug te komen. Dan kijk je vooruit. Wat heb ik te bieden. Welke aanknopingspunten zie ik.
Succes!

Jibbe

Jibbe

20-09-2018 om 08:33

Guera

Net op tijd jouw reactie ook nog gelezen. Mooi, dus in de brief verder niks over het gat, en in cv kort benoemen: gezin, mantelzorg?
Dank je!

Guera

Guera

20-09-2018 om 08:48

Jibbe

Eerlijk duurt het langst. Dus niet te vaag doen. En zoals ik zei probeer met name in te haken op waarom je daar wil werken en wat je meebrengt. Een opsomming van het verleden halen ze uit je cv. Welke kwaliteiten heb jij en hoe passen die in het gevraagde profiel...Dat is waar ik op let. Als ik geen enkele keer benoemd zie waarom iemand bij ons zou willen werken. Of iets over gevraagde vaardigheden dan gaat het aan de kant.

Jibbe

Jibbe

20-09-2018 om 08:54

Top

Dat is allemaal geen punt: ik voldoe aan het profiel (overgekwalificeerd maar dat wordt wellicht gecompenseerd door de periode dat ik niet gewerkt heb) en kan goed duidelijk maken waarom ik er graag wil werken en waarom zij veel aan mij kunnen hebben.
Zat alleen met dat gat.

Jibbe...

Hoe krampachtiger je doet over dat gat, hoe gekunstelder het aanvoelt. Of dat nou negeren/ wegmoffelen is of er juist overdreven uitleg over geven, waarom je x jaar niet ( betaald) gewerkt hebt.

Doe gewoon of het volstrekt vanzelfsprekend is, die pauze, en benoem idd waarom jij,nu,voor deze baan de perfecte kandidaat bent. Dat je fris en fruitig aan de (her) start verschijnt, en er echt zin in hebt kan ook in je voordeel werken, toch?.

Ingrid

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2018 om 13:59

Vanzelfsprekend

"Doe gewoon of het volstrekt vanzelfsprekend is, die pauze"

Is toch ook vanzelfsprekend voor een herintreder?

Een man heeft waarschijnlijk meer uit te leggen... (of *is* Jibbe een man?)

Biebel

Biebel

20-09-2018 om 14:06

Ik beoordeel ze ook

... die cv’s. Of in elk geval deed dat. En wegmoffelen vind ik iets verzinnen als ‘zorg verlenen’. Of er een andere mooie term voor verzinnen. Daar prikte ik zo doorheen. Waar ik wel van houd is openheid; het gat er gewoon laten zijn zodat ze de vraag kunnen stellen. Ja, je werkervaring eindigt 10 jaar geleden. En daar is niks geheimzinnigs aan. Hooguit noem je het gezin, maar bij mij zou je daar minder punten mee scoren. Dat gezin heb je tenslotte nu nog steeds - en ik ook - en dat maakt me voor je sollicitatie niets uit.
Met een gat op je cv vraag ik je wel in het gesprek hoe het ontstaan is.

En je geboortedatum weglaten vaag? Dat vind ik een tikje ouderwets standpunt. Je mag niet op leeftijd selecteren, de sollicitant probeert het cv te beperken tot een pagina, dus waarom zou het erop moeten? Tijd genoeg om er naar te vragen als je de sollicitant aangenomen hebt.

Maar ik zie dat je al gebeld hebt. Super! Dat maakt het veel eenvoudiger, want dan kun je verwijzen naar dat gesprek.

Jibbe

Jibbe

20-09-2018 om 14:26

"Is toch ook vanzelfsprekend voor een herintreder?"

Nou, voor mij niet hoor. Ik kan mijn (onze) keuze voor mezelf en zeker tav de kinderen goed verantwoorden. We hebben moeilijke tijden gekend. Inmiddels denk ik dat ik hier minder nodig ben en daar ben ik erg blij om. Snak er naar weer aan de slag te gaan.
Maar vanuit de buitenwereld word je vaak toch meewarig bekeken hoor, als thuisblijfmoeder. De vooroordelen over afhankelijke vrouwen en moeders die zichzelf onmisbaar wanen en daarmee de kinderen afhankelijk en dicht bij zich willen houden, vliegen je soms om de oren.

Krampachtig, klopt wel. Ik zat in mijn maag met dat gat. Om wat ik hierboven schreef. Maar inmiddels minder, want het telefoongesprek liep heel goed. Dus de brief gaat vandaag weg.

Precies ad

Het is ook vanzelfsprekend voor jibbe. Ze was alleen zelf bezig er een soort van ‘ding’ van te maken. En hoe meer je je excuseert, dingen uitleg of wegmoffelt hoe meer kans dat de lezer van de brief zich (ook) gaat afvragen of dat wel zo’n goed idee is, een herintreder uitnodigen.

Wat je zelf vol overtuiging brengt, wordt meestal probleemloos geaccepteerd.

Ingrid

Nou, jibbe,

Je zegt t zelf toch? Prima keuze. Heel goed uit te leggen aan wie dan ook. Hou t in je brief summier, en doe er ‘gewoon’ over. In t gesprek kun je evt dingen toelichten, en ook dat kun je heel positief brengen.

Bv..,heerlijk om op je 45e fris en fruitig aan een nieuwe carrière te beginnen. ( ter info: ik heb dat gedaan. Op mijn 47 e een volstrekts andere carrière gestart. Na 15 jaar internationaal bedrijfsleven en 10 jaar thuis sta ik nu sinds een jaar of 5 voor de klas op een middelbare school. En echt, ik vind de combi vsn mijn levens en werkervaring samen met het feit dat ik blanco en met fris enthousiasme zo’n nieuwe werkomgeving binnen stap echt een pré. In vergelijking met de jonkies sta ik een stuk steviger in mijn schoenen, en in vergelijking met de oude hap ben ik een stuk minder uitgeblust en vastgeroest.)

Succes!

niet te veel nadruk op gezin

Zet het niet in het CV. Zet in je brief dat je na X jaar thuis graag weer aan de slag wilt. Voor de functie relevant vrijwilligerswerk kan wel in je CV, maar onder een apart kopje (dus niet in het lijstje met 'banen').

Ga je in je brief niet verdedigen. Je hebt niets om je voor te schamen. Schrijf vooral niet dat jouw gezin jou nodig had, en al helemaal niet dat ze je extra hard nodig hadden. Je weet nooit wie zo'n brief leest. Misschien wordt je brief gelezen door een herintreder met "gewone" NADH kinderen, wil je zo iemand beledigen? Misschien wordt je brief gelezen door een werkende ouder met jonge kinderen waar iets mee aan de hand is, wil je zo iemand zich schuldig laten voelen?

Als het in het gesprek ter sprake komt, kun je beginnen met zeggen hoe gezegend jullie waren dat jullie als gezin je dit konden veroorloven. Daarmee kun je niemand voor z'n kop stoten. En als mensen vragen naar je kinderen kun je daar natuurlijk wat over vertellen.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2018 om 18:50

Syboor

Dat gezegend klinkt meer alsof je een gelovig christen bent... (Kan soms als een voordeel gezien worden)

Anno

Anno

20-09-2018 om 23:53

Ad offtopic

Bestaan er ongelovige christenen?

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2018 om 07:24

Anno

Ja hoor, die zou je cultureel christen kunnen noemen. Ik denk dat de meerderheid van de christenen in NL daar onder valt.

bieb63

bieb63

21-09-2018 om 13:29

Guera

Dat hangt er toch een beetje van af wie de sollicitaties leest/beoordeelt. Ik ben zelf ook jaren betrokken geweest bij sollicitaties beoordelen. Zelf las ik altijd eerst het CV. Om te zien wat voor opleiding iemand had en wat aan werkervaring. Hangt een beetje van de vacature af hoe zwaar e.e.a. weegt, maar meestal was te weinig of niet relevante opleiding en werkervaring een reden om de sollicitatie ter zijde te leggen. Een goede brief in de ruime zin van het woord verandert daar niet zoveel aan. Van de sollicitaties met twijfel over de opleiding/werkervaring en uiteraard mét relevante opleiding en ervaring werden de brieven wel uitgebreid gelezen, waar dan een positieve of negatieve toevoeging op volgde. Ik denk dat veel bedrijven dat zo doen. In de sollicitatiebrief zelf kun je natuurlijk prachtig positief naar voren komen, maar als uit de CV blijkt dat je opleiding en ervaring te weinig aansluit, dan wordt het hem dan toch meestal niet. Dus veel bedrijven kijken toch eerst naar de CV om i.i.g. een concreet beeld te hebben voordat ze energie stoppen in een brief die dan wellicht niet zo relevant meer is.

bieb63

bieb63

21-09-2018 om 13:30

Geboortedatum

Overigens vind ik het weglaten van een geboortedatum nogal onzinnig. Uit de opleiding en werkervaring weet je toch wel hoe oud iemand ongeveer is. Het komt inderdaad meer over als iets in eerste instantie wegmoffelen.

OND

OND

22-09-2018 om 18:27

Wie werkelijk te stom is om iets zinnigs te doen

kan nog altijd recruter worden... Blijkbaar worden ze vooral uit dat vijvertje opgevist. Jammer genoeg een horde die elke sollicitant moet nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2018 om 02:06

OND

Gelukkig is recruter geen bestaand beroep.

Flavia

Flavia

25-09-2018 om 07:56

Kaaskopje

Als dat zo is wie belt mij dan op mijn werk om me een andere baan aan te bieden? (Gebeurt minstens 2x per week, verschillende bureaus die duidelijk hun target moeten halen)

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2018 om 09:03

Flavia

Als het om het beroep recruiter gaat, kijk dan eens hoe OND het geschreven heeft .

juf Ank

juf Ank

25-09-2018 om 11:02

OND

"wie werkelijk te stom is om iets zinnigs te doen'...Het klinkt zo rot. Is dat nou nodig? Er zijn inderdaad mensen wiens IQ niet toereikend is, dat is lastig genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2018 om 12:48

Juf Ank

En dan zelf ook met schrijffouten reageren. Ik maak ook genoeg schrijffouten trouwens. Maar ik hoop niet dat mijn toon over schrijffoutjes en woordkeus, Franse benamingen die in Frankrijk/België niet gangbaar zijn, zo onaangenaam is als van onze Zuiderbuur. Recruiter is voor een zichzelf tot de hogere intelligentia rekenende man als OND kennelijk toch een lastig woord om, zonder de Van Dale er op na te slaan, vlekkeloos online te zetten.

OND

OND

26-09-2018 om 00:45

Ik heb mezelf

nooit tot de "hogere intelligentia" gerekend, Kaaskopje... Dat zal dan uw interpretatie zijn, zeker?
Mijn excuses dat ik geen hoge pet op heb van recruIters: ik ken van zeer nabij hun werkwijzen. Die zich overigens al langer mogen verheugen in de belangstelling van Skepp en Skepsis.
Hetzelfde geldt trouwens voor een flink deel van de managementtheorieën (spelling correct, Kaaskopje?) die gisteren, vandaag en morgen in zwang waren/zijn/zullen zijn.

Jibbe

Jibbe

09-11-2018 om 09:31

Update

Heb de baan!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2018 om 09:59

Gefeliciteerd!

Wat leuk voor je . Veel plezier in je nieuwe baan.

Oregano

Oregano

09-11-2018 om 10:38

Gefeliciteerd!!!!

Had even meegelezen omdat ik straks ook weer ga solliciteren met een gat door burn-out. Wat fijn voor je!
Veel plezier in je nieuwe baan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.