Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraag omtrent belastingaangifte

Afgelopen jaar was ik in loondienst en heeft mijn man voor het eerst het hele jaar uitkering ontvangen.
Altijd kregen wij geld terug ivm rente lening eigen huis en nu moet ik in ene een flink bedrag gaan bij betalen. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?

Even fictief:
ik loon 30000 loonheffing 7000 premie zvw 2373
man WAO via UWV 20000 loonheffing 6000 premie zvw 0
man aanvullende uitkering ABP 10000 loonheffing 4000 premie zvw 600

Wij betalen nog steeds rente over de hypotheek.

Iemand enig idee waar de extra betaling vandaan komt?

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 17:13

Arbeidskorting?

Misschien door het wegvallen van de arbeidskorting omdat je man niet heeft gewerkt? Of anders misschien omdat je man altijd in het 42% of 52% tarief viel en nu lager, waardoor je rente-teruggaaf minder wordt. Kan ook nog door de combinatiekorting komen, die krijg je volgens mij alleen als beide ouders werken.

amk

amk

07-03-2014 om 18:20

combinatie korting

of de uitkeringen in het verkeerde deel invullen tegenwoordige ipv vroegere arbeid?

Als je lid bent van de vakbond kunnen zij alle ins en outs voor je meenemen. Ze zijn vaak beter op de hoogte van de aangifte dan de belastingdienst.

wizzer

wizzer

07-03-2014 om 19:52

te weinig verdiend

Je inkomen is een stuk lager dan je vooraf hebt geraamd vermoed ik. De voorlopige teruggave is erop gebaseerd dat je minder belasting betaald omdat je hypotheekrente aftrek hebt. Daarvoor krijg je dus teruggave (in feite is dit dus teruggave van belasting die wordt ingehouden door werkgever/uitkeringsinstantie als ze je loon overmaken).

Verdien je opeens veel minder dan kan het zijn dat de teruggave meer is dan dat je feitelijk het afgelopen jaar aan belasting betaald hebt. (Je kunt niet meer je hele recht op hypotheekrente aftrek verzilveren omdat je gewoonweg niet meer kunt terugkrijgen dan dat je eerst betaald aan belasting).

Je hebt dus teveel teruggekregen en moet dat dus nu alsnog weer betalen.

Urslau

Urslau

07-03-2014 om 19:59 Topicstarter

wisser, amk en katnis

Bedankt voor jullie input. Ik denk dat het inderdaad iets met combinatiekorting en arbeidskorting is. Ik weet genoeg van belasting om te weten waar ik extra geld vandaan moet halen. De uitkeringen staan goed. Heb ik nog extra gecheckt.
Vandaar dat ik extra verrast was dat in plaats van quitte draaien of terug krijgen we nu in ene flink moeten bij betalen. Het gaat echt van bijna 2000 terug krijgen naar bijna 2000 betalen. De 52% schijf zal misschien ook nog meespelen. Dat is nu 42% geworden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.