Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moeder

Moeder

19-09-2014 om 23:31

Vraag over de brandgang

Vandaag kreeg ik een brief van de woningbouwvereniging. De brief was zonder naam en envelop dus ik neem aan dat het hele blok dezelfde heeft gekregen.
Ik citeer: De brandgang achter uw woning kunt u beschouwen als een verlengstuk van uw tuin. U bent verantwoordelijk voor het onderhoud van de brandgang die aansluit aan uw tuin. Het geeft u ongehinderd toegang tot de tuin en dient tevens als vluchtweg bij eventuele calamiteiten.
Voor het gebruik van de brandgang gelden een paar spelregels. Deze houden onder meer in: het regelmatig verwijderen van onkruid, het opruimen van zwerfvuil en het vrijhouden van de gang met betrekking op gft-containers, afvalzakken, tuinafval of fietsen. Ook dienen overhangende takken van struiken en bomen te worden gesnoeid.

Dus als ik het goed begrijp mag ik de brandgang onderhouden maar mag ik hem niet gebruiken om spullen neer te zetten. Dat kan zo toch niet kloppen? Of ik beschouw hem als verlengstuk van mijn tuin en gebruik hem dan naar eigen inzicht of het is niks wat hoort bij het door mij gehuurde en dan heb ik op dat gebied geen verplichtingen.

Mijn vingers jeuken om een pinnige brief te schrijven naar aanleiding van die aanmatigende brief van de woningbouwvereniging maar ik wil graag eerst weten of iemand iets hier over weet?

amk

amk

19-09-2014 om 23:38

ja dat mogen zij

omdat ze voorwaarden Mogen stellen aan hetgeen zij verhuren. Zo mag je ook bv niet zonder toestemming muren verplaatsen.
Vergelijk het met een recht van overpad, dan mag je ook niet belemmeren maar valt het onderhoud wel onder jouw verplichtingen.

Katniss

Katniss

19-09-2014 om 23:40

Logisch toch

Het is een brandgang, een vluchtweg, dus daar kun je geen eigen spulletjes neerzetten want die belemmeren de doorgang. Het is ook in je eigen belang dat je het een beetje netjes houdt.

Miekemieke

Miekemieke

20-09-2014 om 09:31

laten doen en huur omhoog

Je kunt ook samen met de andere bewoners de woningbouwvereniging vragen om het onderhoud van de brandgang uit te besteden. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan natuurlijk.
Ik woon in een koopwoning en het gemeentegroen groeit nogal eens de brandgang in. Kleine moeite om zelf even met de snoeischaar te boel te trimmen. Ik vind dat je ook als buurt samen best een beetje verantwoordelijk kunt zijn voor je omgeving.

Barvaux

Barvaux

20-09-2014 om 09:58

brandgang

Ik vind het woord 'brandgang' behoorlijk ouderwets, anderen noemen het 'de achterom', wij vroeger 'de poort'.

Het is dus niet per definitie een soort 'brandtrap'. De meeste rijtjeshuizen, gebouwd vanaf eind jaren zestig heeft de 'poort' als een manier om bij je achtertuin te komen. Logisch dat je daar niet van alles mag neerzetten want dan kan degene die na jou woont er niet meer langs. Als je als laatste in een rijtje woont kan dat anders zijn maar soms kun je er aan twee kanten uit en dan woont er niemand als laatste.

Nu inderdaad zo'n brief schrijven slaat nergens op. Het is logisch dat je het een beetje onkruidvrij houdt en de buurman van het koophuis achter ons doet het ook niet helemaal goed: hij heeft een tegel die verzakt is naast zijn houten schutting. Hij komt daar niet maar wij kunnen wegzakken met de fiets. Na bijna een jaar heeft hij er eindelijk weer wat zand onder gelegd.

Als jullie het niet onderhouden zul je dat tegen betaling door de verhuurder moeten laten doen (of soms de gemeente die ook eigenaar kan zijn) en daar schiet je financieel natuurlijk niets mee op. Het is ook vaak iets wat ze doen om actie te ondernemen als er buren klagen (nr X heeft altijd zijn vuilniszakken in de weg staan of Y heeft er brandnetels staan).

Theekopje

Theekopje

20-09-2014 om 15:12

Hele woning

Voor je hele woning geldt dat het weliswaar jouw woning is, maar dat je die niet geheel naar eigen inzicht mag gebruiken. Je moet de boel onderhouden en zorgen dat jouw manier van bewonen geen schade of hinder veroorzaakt voor anderen. Je mag van de meeste woningbouwverenigingen ook geen stinkende vuilniszakken wekenlang op je balkon neerzetten, ook al is het jouw balkon.

Moeder

Hoe zie jij dat voor je dan, als je vindt dat je recht hebt om jouw helft van de brandgang te gebruiken om spullen te stallen? Stel, jij zet je kliko's of je fiets daar neer. De meeste achterpaden zijn maar een meter breed. Hoe denk je dan dat mensen er nog door kunnen met hun fiets? Zeker als de buurman dan van hetzelfde recht gebruik mag maken en ook zijn kliko's daar neer zet?

skik

Moeder

Moeder

21-09-2014 om 16:54

Brandgang

Ik ben de laatste in de rij dus van mijn spullen zal niemand last hebben. Uiteraard wil ik ook dat de brandgang onderhouden wordt. "Mijn" stuk heeft geen begroeiing maar als ik of de kinderen naar de straat willen met de fiets, moeten we ons door de struiken worstelen. Behoorlijk irritant en daar heb ik ook over geklaagd. Ik vind dat de woningbouwvereniging zich er makkelijk vanaf maakt door te stellen dat de huurders dat maar moeten onderhouden. Dat betekent in dit specifieke geval dat we afhankelijk zijn van de goodwill van de rest van het blok en dat werkt in de praktijk niet. Wat ook meespeelt is dat de begroeiing nog niet eens van de huurders is, maar van het aangrenzend terrein wat niet onderhouden wordt.
Natuurlijk wil ik niet dat de brandgang geblokkeerd wordt met allerlei spullen. Dat spreekt voor zich. Ik zie alleen geen logica in het wel verantwoordelijk stellen voor het onderhoud maar het vervolgens niet naar eigen inzicht mogen gebruiken.

Angela67

Angela67

21-09-2014 om 16:58

gebruiken?

maar wat wil je dan qua gebruiken, als je het eens bent met het feit dat de doorgang ongehinderd moet zijn?
gr Angela

Barvaux

Barvaux

21-09-2014 om 17:00

nou dan

Als iemand het stuk niet goed onderhoudt moet de verhuurder daar die persoon op aan spreken, niet jij. Als het komt van een naastgelegen groenstrook zul je wellicht bij de gemeente moeten zijn.

Moeder

Moeder

21-09-2014 om 17:07

Gebruik

Het ging mij om het principe. Ik gebruik die brandgang alleen om met de fiets door te lopen, ik heb er verder niks staan. Mij irriteerde die brief alleen zo erg dat ik me afvroeg of een verhuurder mag stellen dat je iets wel moet onderhouden maar niet naar eigen inzicht mag gebruiken.
Ik heb vorig jaar al geklaagd over het onderhoud en toen zijn blijkbaar mensen aangesproken want na een tijdje konden we weer vrij door. Maar er gebeurt niks structureels en ik heb weinig zin om elke paar maanden te klagen als het weer een ondoordringbaar oerwoud is.

Moeder

"Ik vind dat de woningbouwvereniging zich er makkelijk vanaf maakt door te stellen dat de huurders dat maar moeten onderhouden. Dat betekent in dit specifieke geval dat we afhankelijk zijn van de goodwill van de rest van het blok en dat werkt in de praktijk niet."

En hoe vind jij dan dat achterpaden bij koopwoningen onderhouden zouden moeten worden? Daar is geen overkoepelend orgaan voor, daar moet iedereen het ook zelf doen.

skik

koopwoning

Wij hebben een koopwoning, onze buren hebben een oprit en niets te zoeken in die brandgang. Hun coniferenhaag aan de achterkant van de tuin groeit lekker. Die struiken versmallen de brandgang met de helft. Iedere keer maar vragen of zij willen snoeien, en dan hopen dat het snwl gebeurt, heel irritant. Een paar weken geleden hebben we zelf de motormaaier er maar langs gehaald, het is toen wel iets korter geworden dan goed is voor die planten.

Ik vind het vooral frappant dat niemand hier lijkt te denken aan waar de brandgang voor is. Laten we het vooral niet de achterom of iets anders gaan noemen, het is een brandgang zodat de brandweer er door kan om ook aan de achterkant te kunnen sproeien. Vuur verspreidt zich enorm snel en als je in zulke nood verkeert WIL je echt dat een brandweerman MET al zijn uitrusting gemakkelijk door de brandgang kan rennen om jullie, je kinderen, huisdieren en bezittingen zoveel mogelijk te redden van een gruwelijke dood/ondergang. Tevens zou het ook wel eens jullie enige uitweg kunnen zijn in zo'n situatie waarin je echt geen tijd hebt maar moet vluchten voor je leven.

Ook heeft de woningbouwvereniging niet alleen het recht, maar zelfs de plicht om jullie te wijzen op jullie verantwoordelijkheid m.b.t. veiligheids- en huurreglementen. Waarom niet eens onderzoek doen en/of alles doorlezen waarvoor getekend is dmv het huurcontract?

Gebrek aan kennis is een keuze, maar het is handiger (en ook veel socialer) om je gewoon aan het huurcontract, reglementen, veiligheidsvoorschriften, APV, landelijke en lokale wetgeving te houden. Dat niet doen kan resulteren in huisuitzetting en dat heeft grotere gevolgen dan op het eerste gezicht al lijkt. Plus: Je zult dan nooit te maken krijgen met justitie voor een mogelijke "dood door schuld" of "dood door nalatigheid". Of met nabestaanden die uitzinnig van verdriet en boosheid zijn.

Succes met het onderhouden van de geheel vrije brandgang.


Ok, dus een bewoner heeft geklaagd over de toestand van de brandgang, en als reactie stuurt de woningbouwvereniging een brief naar alle bewoners om de verantwoordelijkheden duidelijk te maken. Dat is een logische stap 1. 

Hopelijk helpt die brief. Als het niet helpt, en er komt weer een nieuwe klacht, dan kan de woningbouwvereniging alsnog stappen nemen. Dat kan zijn mensen individuul aanspreken, en als dat niet helpt of niet mogelijk is spullen verwijderen / snoeien. Zo'n brief van te voren zorgt in elk geval dat bewoners minder recht van klagen hebben als "hun" spullen worden verwijderd of "hun" planten worden beschadigd. Ze waren gewaarschuwd. 

Tegelijkertijd is het logisch dat de woningbouwvereniging geen aankondigingen of beloftes voor vervolgstappen doet. Het goedkoopste is toch als de bewoners het zelf oplossen, en de woningbouwvereniging kan niet zomaar servicekosten gaan doorbelasten voor iets wat tot nu toe altijd de verantwoordelijkheid van de bewoners is geweest.

Het lijkt alsof topic starter wil dat de woningbouwvereniging een aantal stappen overslaat: dat ze meteen andermans spullen moeten gaan weggooien, andermans groen snoeien, en de kosten daarvoor gaan doorbelasten, zonder mensen de kans te geven het zelf op te lossen. Zo werkt het niet. Maar als topic starter wil dat die vervolgstappen er komen zal ze vaak en luidruchtig moeten blijven klagen over de toestand van de brandgang.

Het gaat om een bericht uit 2014

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.