Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraag over groene kaart US

Ik heb een schoonzus (hoewel ik gescheiden ben heb ik goed contact met mijn schoonfamilie) die al ruim een half jaar in de US woont waar zij heen kon met een door een loterij gewonnen groene kaart. https://www.esta-aanvragen.nl/green-card-amerika/111/122/ Ik had daar nog nooit van gehoord. Nu is de vraag, mag zij dan op vakantie naar Nederland? Ik probeerde natuurlijk te googlen en het lijkt er op dat het niet weersproken wordt. Maar echt duidelijke informatie vind ik niet. Ze vermoedt zelf dat het niet mag. Het zou jammer zijn als ze uit voorzichtigheid maar niet komt. Weet iemand hier meer over, of hoe je daar achter kunt komen. Ze komt zelf niet uit Nederland maar uit een land waaruit mensen van alles doen om er maar weg te komen. Nu is zij er dus vrij makkelijk weggekomen, maar is nu bang dat ze haar rechten verspeelt als ze hierheen op vakantie komt en daarom misschien te voorzichtig.

Zolang ze maar niet langer dan een jaar uit de VS vertrekt, of regelmatig langer dan een half jaar afwezig is.
Voorwaarde voor behoud van de groene kaart is namelijk dat je echt in de VS woont.

Thera

Thera

11-09-2022 om 15:53 Topicstarter

Dat zou mooi zijn, nu nog haar overtuigen.. 
Haar dochter die op dit moment een tweejarige masteropleiding in Hongarije doet, zou dan namelijk ook komen en dan kunnen ze elkaar weer zien

Ze heeft de diversity lottery gewonnen en is echt geëmigreerd? Dus ze heeft een social security nummer, mag daar werken enz? Volgens de regels mag ze dan het land verlaten en kan ze terugkomen.  

Thera

Thera

11-09-2022 om 16:46 Topicstarter

ja, ze mag daar werken. Waar ik nog niet helemaal snap, als Amerikaans burger mag je zonder visum komen voor een kort verblijf, maar of zij dat dan wel nodig heeft, een visum is me nog niet duidelijk

Als zij een verblijfsvergunning heeft in de VS, lijkt het mij wel dat ze dan ook op vakantie mag. Of ze wel of niet een visum nodig heeft, zou je op kunnen zoeken. Dat hangt waarschijnlijk af van haar nationaliteit, niet van waar ze woont.

Thera

Thera

11-09-2022 om 17:00 Topicstarter

oh, dat wordt dan lastig, want Nederland geeft normaal geen visum aan mensen van haar nationaliteit. Maar misschien wel als ze weten dat ze zo weer terug kan naar de VS. Ik moet dan denk ik maar de IND bellen. 

Inderdaad IND bellen. Waarschijnlijk heeft ze inderdaad een visum nodig, dat kan worden geweigerd als men vreest dat je niet meer teruggaat. Een green card maakt het Waarschijnlijker dat je wel weer vertrekt.

Terwijl ik dit tik, sta ik op Schiphol om schoonzus uit te zwaaien die weer teruggaat naar Indonesië. Haar visum kwam uiteindelijk pas een week of twee voor haar vertrek naar Nederland rond, iedere keer als iemand van daar hierheen wil komen is er visumgedoe. Het komt uiteindelijk wel iedere keer goed, overigens.

Je moet de green card zien als een toestemming om in de vs te wonen, werken en verblijven. Maar ze is dan nog steeds staatsburger  van het land van herkomst. Dat is ook het paspoort dat ze heeft. De Nederlander douane ziet haar als een inwoner van dat land, en heeft niets te maken met wat andere landen haar als een visum hebben gegeven. Met de IND bellen om te vragen wat ze moet doen voor een bezoekersvisum voor Nederland lijkt me dus een goede. 
Dit kan ze (ooit) veranderen door American citizen (staatsburger) te worden. Maar daarvoor is het nu waarschijnlijk nog te vroeg. 

Kleine correctie: ze is inzittende van de VS (woonplaats) maar ze is burger van haar herkomstland (nationaliteit).

Temet schreef op 11-09-2022 om 17:15:

Kleine correctie: ze is inzittende van de VS (woonplaats) maar ze is burger van haar herkomstland (nationaliteit).

Had ik toch  nog de woorden omgedraaid bij het uit mijn hoofd terugvertalen. Ik heb het aangepast. Dank je! 

Thera

Thera

11-09-2022 om 17:57 Topicstarter

Temet schreef op 11-09-2022 om 17:08:

Terwijl ik dit tik, sta ik op Schiphol om schoonzus uit te zwaaien die weer teruggaat naar Indonesië. Haar visum kwam uiteindelijk pas een week of twee voor haar vertrek naar Nederland rond, iedere keer als iemand van daar hierheen wil komen is er visumgedoe. Het komt uiteindelijk wel iedere keer goed, overigens.

Dat is dan best wel stressen, want je wil dan liever wachten met je vlucht boeken tot je je visum hebt denk ik

" Dat is dan best wel stressen, want je wil dan liever wachten met je vlucht boeken tot je je visum hebt denk ik". Klopt, ik weet niet precies wat ze geregeld had, maar haar ticket had ze al voordat haar visum rondkwam. Ik weet niet of ze had geregeld dat ze haar ticket zo nodig ook weer terug kon geven als het met dat visum niet was gelukt. Maar dat gedoe heeft ze dus elke keer. Omgekeerd niet, als er mensen van hier daarheen gaan moet je ook een visum hebben, maar dat regel je vziw gewoon door een contante betaling op het vliegveld van aankomst (weet het niet meer precies, maar het is in elk geval nooit een probleem)

Overigens, nu het een nieuwe dag is, zie ik ineens nog een foutje in mijn eerdere posting: het woord is ingezetene, niet inzittende (dat is meer iets voor auto's).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.