Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kari1

Kari1

27-03-2010 om 08:28

Vraag over successie

Ik vraag me al een tijdje iets af.
Tegenwoordig is de partner van de overledene degene die erft, daarvoor hoef je geen testament meer te hebben. De kinderen erven virtueel een deel van het vermogen en de overblijvende ouder heeft dan een "schuld" aan de kinderen (die helemaal nooit afgelost hoeft te worden, hij/zij kan al het geld gewoon opmaken). De kinderen betalen wel successierecht over het virtueel geërfde geld. Dat hebben we hier een paar jaar geleden allemaal afgehandeld.
Hoe gaat het verder als de overblijvende partner ook overlijdt (en het geld niet heeft opgemaakt)? Dan erven de kinderen het volledig overblijvende geld, dus ruim meer als bij het eerste overlijden toen de helft nog van de partner was en de andere helft verdeeld werd over partner en kinderen. Betaal je als kind dan weer successierecht over dat hele bedrag? Terwijl je een paar jaar eerder ook al hebt betaald over een deel van datzelfde bedrag? Of mag je het toen betaalde eraf trekken?
Het komt anders zo oneerlijk voor. Je moet betalen over iets wat je helemaal niet (en misschien nooit) krijgt en vervolgens moet je later nóg een keer betalen.
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
LenaO

LenaO

27-03-2010 om 09:32

Niet dubbel

Het gedeelte dat eerder is afgehandeld, wordt niet opnieuw belast. Op het aangifteformulier kan dit ergens worden opgevoerd als schuld van de langstlevende ouder aan de kinderen.

Kari1

Kari1

27-03-2010 om 15:09

Lena

Kijk, dat komt mooi overeen met mijn gevoel van rechtvaardigheid.
Die schuld van de ouder aan de kinderen blijft dus staan en dat mag je aftrekken van het vermogen als ik je goed begrijp.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.