Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Faith

Faith

20-10-2011 om 14:54

Vragen over samenwonen en kinderen

Ik ben bezig de instanties in te lichten dat ik ben verhuisd. Net bij de Sociale verzekeringsbank de tip gekregen dat ik er misschien beter voor kan kiezen de kinderen op het adres in te laten schrijven bij degene die het minst verdiend, omdat dat meer kindgebondenbudget oplevert. Wij hebben co-ouderschap over de jongsten.
Wat is wijsheid en hoe kom ik hierachter? Ik ben gaan samenwonen en denk dat mijn inkomen dan op wordt geteld ofzo bij dat van mijn partner(omgekeerd) en ik minder zal verdienen dan mijn ex. Wie heeft adviezen??? Dank je! Faith

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

20-10-2011 om 15:23

Voor toeslagen

Voor je toeslagen heb je in het jaar dat je gaat samenwonen twee periodes. Voor de maanden dat je samenwoont is je toetsingsinkomen het gezamenlijk inkomen van jou en je partner.
Let erop dat als je je kind laat inschrijven bij je ex, hij ook de kinderbijslag krijgt. Dat kan misschien weer van invloed zijn op jullie onderlinge alimentatie.

Faith

Faith

20-10-2011 om 16:03

Vic

Hoi Vic, dank je wel. We hebben geen partnerschap nog, wel heb ik aangegeven dat ik bij hem ga wonen voor de GBA. Worden we dan vanzelf fiscale partners?
De kinderbijslag komt op de kinderrekening. gr Faith

Vic

Vic

20-10-2011 om 16:09

Is veranderd

"We hebben geen partnerschap nog, wel heb ik aangegeven dat ik bij hem ga wonen voor de GBA. Worden we dan vanzelf fiscale partners?"
Dat is dit jaar veranderd, in die zin dat je niet meer duurzaam gescheiden kunt zijn en geen fiscaal partners. Hoe dat verder zit met samenwonen heb ik me niet in verdiept. Maar goed, dit gaat over toeslagen, en je bent toeslagpartners (is iets anders dus) zodra je met een andere volwassene samenwoont.
Komt het kindgebonden budget ook op de kinderrekening? Dan kun je inderdaad zonder risico wel je kind bijschrijven bij de ouder met het laagste toetsingsinkomen (=gezinsinkomen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.