Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenie

Evenie

10-10-2018 om 10:44

Vrijwilligers- versus betaald werk

Vanwege medische klachten en fysieke beperkingen heb ik helaas het laatste stukje van mijn betaalde baan moeten opgeven (ik schrijf al even mee in het 'UWV' draadje). Ik ben inmiddels volledig arbeidsongeschikt verklaard en een betaalde baan zit er echt niet meer in. Daar heb ik me bij neer gelegd. Maar.. ik wil wel nog graag iets doen met mijn tijd. Dus heb ik me in de wondere wereld van het vrijwilligerswerk gestort.

En sta verbaasd te kijken; ik zag vrijwilligerswerk als meedraaien in de sportkantine. Koffie schenken in een verzorgingshuis. Middag rolstoel duwen. Of kinderen voorlezen. Maar nu ik rond kijk, kom ik (gebaseerd op mij kennis en ervaring) terecht bij hele andere dingen.. zo zoekt een stichting hier in de buurt een receptioniste/sectetaresse. Met complete functie-omschrijving. En eisen ('geen 9 tot 5 mentaliteit'). Pardon..? Dat klinkt als een gewone betaalde baan..?
Als ik zoiets zou gaan doen heb ik het idee dat ik iemand anders brood uit de mond stoot..

Heb ik nou een compleet verkeerd beeld..? Of mis ik iets..?

bicyclette

bicyclette

10-10-2018 om 10:53

ja, verkeerd beeld

"ik zag vrijwilligerswerk als meedraaien in de sportkantine. Koffie schenken in een verzorgingshuis. Middag rolstoel duwen. Of kinderen voorlezen."

Grappig, dat beeld heb ik nooit gehad. Ik heb sinds mijn 15e altijd al vrijwilligerswerk gedaan, maar daarbij nooit koffie geschonken of een rolstoel geduwd. Wat ik wel heb gedaan: groepen kinderen begeleid, evenementen georganiseerd, communicatieplannen geschreven, websites gebouwd, in besturen gezeten, cursussen gegeven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2018 om 11:04

Nee hoor

Dat werk is er ook wel. Vraag maar eens na bij het plaatselijke verpleeghuis.
Dat draait op vrijwilligers. Zo was het in ieder geval bij mijn moeder. Zonder vrijwilligers geen uitjes.

juf Ank

juf Ank

10-10-2018 om 11:09

nee,

Jou w beeld is niet verkeerd; het begrip vrijwilliger is onderhevig aan een maatschappelijke verandering. Maar dat lijkt soms op misbruik van mensen. Maar hou goed in de gaten dat je natuurlijk nergens perse aan hoeft te voldoen. Je moet het alleen doen als je vanuit je zelf voelt dat dat het voor je is. 'Geen 9 tot5 mentaliteit voor een gratis receptioniste....'tssssssssss

Emmawee

Emmawee

10-10-2018 om 11:18

Verantwoordelijkheid

Ik werk in een welzijnsorganisaties met ruim 600 vrijwilligers in zeer uiteenlopende functies. Zowel zelforganisatie van gezellige activiteiten, als het interviewen aan de hand van een gestructureerde vragenlijst, het geven van taallessen, maar we hebben ook chauffeurs en telefonisten die meerdere dagen per week komen werken.
Bij ons zijn in de loop der jaren ook banen komen vervallen en zijn er taken overgenomen door vrijwilligers. Wij zijn hierbij altijd kritisch op het verdringen van banen.
Een voorbeeld. De receptioniste van een locate is met pensioen gegaan en werd niet vervangen. De receptie is nu niet meer vast bemand, maar we hebben wel een vrijwilliger die daar op maandagochtend zit. Op dat moment is het namelijk druk en komen er veel mensen met vragen. Deze vrouw weet veel van wat er speelt in de buurt en vindt het leuk om anderen te informeren. Een andere vrijwilliger bestelt nu de maaltijden. Zij gaat hiervoor op donderdagmiddag in de receptieruimte zitten. Als we een stagiair hebben heeft die ook zijn of haar werkplek in de receptieruimte. Dit alles onder leiding en verantwoordelijkheid van de professionele kracht.
Wij zouden op deze plek geen vrijwillige receptioniste zoeken voor de hele week. En zeker niet zo'n eis stellen als "geen 9 tot 5 mentaliteit".

Vrijwilligerswerk moet altijd een win-win-situatie zijn. En niet iedereen houdt van rolstoel duwen of koffie schenken. Wat dat betreft is het fijn dat er zo'n gevarieerd aanbod aan vrijwilligersfuncties is. Ik raad je aan om iets te gaan doen waar je het echt sneller van gaat kloppen, in een organisatie waar ze vrijwilligers niet alleen maar zien als onbetaalde medewerkers.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2018 om 12:14

van 9 tot 5

Zo'n toevoeging zou bij mij toch de wenkbrauwen wat naar boven jagen hoor. Je mag er van uit mag, lijkt mij, dat je vrijwilligerswerk met plezier doet, dus niet op je horloge kijkt of de tijd alsjeblieft al om is. Doe je dat wel, dan is het niet leuk genoeg kennelijk. Maar om te 'eisen' dat je soms meer moet werken dan eigenlijk de afspraak is, vind ik voor vrijwilligerswerk toch wat te ver gaan.

Emmawee

Emmawee

10-10-2018 om 12:29

Sterker nog...

Die opmerking over geen 9-tot-5-mentaliteit doet vermoeden dat hier blond de oude vacaturetekst voor een betaalde functie is overgenomen.

Emmawee

Emmawee

10-10-2018 om 12:29

Blind

Niet per se blond.

bicyclette

bicyclette

10-10-2018 om 12:51

geen moeite mee

Ik heb geen moeite met zo'n opmerking over 9-tot-5 mentaliteit. Als voor de organisatie flexibiliteit erg belangrijk is, dan is het goed om daar op voorhand duidelijk over te zijn. Of het nu om een betaalde of vrijwilligersfunctie dat, dat maakt wat dat betreft geen verschil.

Zeker bij de 'high level' vrijwilligersfuncties zijn stevige eisen heel gebruikelijk. Denk aan de penningmeester die vele duizenden euro's beheert, een bestuurslid dat contacten met grote sponsors onderhoudt, de evenementencommissie die grote sportwedstrijden organiseert. Maar net zo goed aan het maatje/buddy voor iemand met een beperking: die zal ook worden gevraagd om zich hiervoor bijvoorbeeld minimaal een jaar in te zetten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-10-2018 om 13:08

Dat is op sommige plekken wel herkenbaar hoor

dat vrijwilligerswerk komt in de plaats van betaald werk. Ik zie dat wel gebeuren in mijn werksituatie in de gezondheidszorg. Gaat niet meteen, maar wel geleidelijk. Een aantal jaar geleden de activiteitenbegeleiding wegbezuinigd en nu is er dan toch weer een huiskamerproject dat op vrijwilligers draait en ongeveer hetzelfde doet als destijds de activiteitenbegeleiders. Dat soort situaties. Niet goed vind ik dat ook.

Dus in die zin zou ik wel kritisch zijn in wat ik oppak. Maar het is wel dubbel, want als betaald werk komt het ook zo maar niet terug.

Aagje

Lou

Lou

10-10-2018 om 13:22

Ook dubbel

Vroeger was ik vrij rigide tegen vrijwilligerswerk: broodroof, marktverpesting. Maar nu ik zelf voor een arme en zeer zinvolle stichting werk (betaald) ben ik maar wat blij dat ik een vormgever heb gevonden die geheel gratis de krantjes wilde opmaken. Inmiddels wordt deze vormgever ook betaald trouwens, daar ben ik dan weer nóg blijer mee.

Ze betalen niet veel, mij ook niet, maar als je de rest dan rekent in karmapunten vanwege het goede doel, is het fijn werk. Zelf zou ik nog steeds niet zo makkelijk vrijwilligerswerk gaan doen. Ik doe wat ik doe en dat doe ik goed, en van de opbrengst moet ik boodschappen doen, denk ik dan (zzp). Nou ja, dubbel dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-10-2018 om 18:22

Uitbuiten

Organisaties en bedrijven zijn natuurlijk nooit te beroerd om je goede bedoelingen en de sociale wetten zoveel mogelijk te benutten.

Ik zou ook niet verwachten dat ze aardiger voor je zijn omdat je voor niets werkt. Liefdadige instellingen zijn soms de grootste wespennesten.

Je kunt er wel van leren als je je ogen open houdt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2018 om 19:17

Ad Hombre

Je kunt constateren dat macht, geld, testosteron, etc. geen onderscheid maken tussen betaald en vrijwillig gedaan werk. Je bent een integer mens, of je bent het niet. Maar het gejammer over de dure directeur ben ik zo zat. Doe het dan lekker zelf, zou ik tegen zo'n klager willen zeggen, gratis uiteraard.

bicyclette

bicyclette

10-10-2018 om 20:35

type organisaties

Een groot deel van het vrijwilligerswerk vindt plaats binnen verenigingen of stichtingen waar geen personeel is. Die clubs bestaan bij de gratie van vrijwilligers. Zonder vrijwilligers zouden ze überhaupt niet kunnen bestaan.

Dat is natuurlijk anders bij zorgorganisaties of ziekenhuizen die hun personeelsbestand aanvullen met vrijwilligers. Zolang dat voor de 'extraatjes' is, is dat prima, maar je ziet soms wel dat die 'extraatjes' eigen gewoon bittere noodzaak zijn voor de clienten of patiënten. Dat moet je je wel van te voren realiseren. De kans is aanwezig dat je zo betrokken raakt bij de clienten - en ziet wat clienten tekort komen - dat je over je eigen grenzen heen gaat (of er 's nachts wakker van ligt).

Evenie

Evenie

11-10-2018 om 12:45

Dank voor de reacties

Dank allemaal voor het reageren. Ik geloof dat ik mijn ideeen over vrijwilligerswerk maar een beetje moet bijstellen... Ik heb er geen bezwaar tegen om me te verbinden aan een stichting (of iets dergelijks), in die zin dat ze op me mogen rekenen. Vrijwillig maar niet vrijblijvend.

Maar ik zie nog steeds dingen als evenementen voor kinderen verzorgen, cursus geven of in het bestuur van een vereniging zitten (voorbeelden die hier boven werden genoemd) meer als vrijwilligerswerk dan een -onbetaalde- baan als receptioniste of secretaresse.. Krijg een beetje een vervelende smaak in mijn mond van het idee dat de directie wel (goed) betaald wordt, zeg maar. Die van de stichting met die vacature zeker.

Ik ga me verder orienteren via de vrijwilligerscentrale in mijn woonplaats. En goed opletten op uitbuiting e.d.

Dubio

Dubio

14-10-2018 om 19:34

Let op toestemming/definitie vrijwilligerswerk UWV

Zelf doe ik vrijwilligerswerk bij verschillende organisaties. Twee daarvan zijn strak georganiseerd, met profielen, opleidingseisen, vrijwilligersovereenkomsten, evaluatiegesprekken etc., bij twee andere is het een, euh, wat vloeiender gebeuren. Dat is mooi als je daarin past, bij één bepaalde organisatie levert het wat frustraties op tussen de "oude garde" en de "jeugd", die níet altijd bereikbaar en à la minuut beschikbaar is. Overigens krijgt één organisatie betaald voor de inzet van bepaalde vrijwilligers bij bepaalde evenementen. Het gaat bij de vier organisaties in mijn visie deels om onbetaald werk dat een baan zou kunnen zijn, maar waarvoor geen budget is.

Ongeacht wat jij als vrijwilligerswerk ziet: als je het combineert met een uitkering is het verstandig de visie van de uitkerende instantie (of dat nu de gemeente of UWV is) te controleren. Ik heb de indruk dat je veelal vooraf toestemming moet hebben en dat niet alles als vrijwilligerswerk wordt gezien. Bijv. bij een WW-uitkering (ik weet niet is het UWV daar heel duidelijk in; zie hun website. In theorie is hun definitie afgestemd op hun visie dat vrijwilligerswerk geen betaalde arbeid mag verdringen, heb ik begrepen.

Evenie

Evenie

14-10-2018 om 20:43

Dank Dubio

Ik weet dat ik vooraf toestemming moet hebben van het UWV. Met mijn type uitkering (WIA/IVA) mag dat, maar dan moet het uiteraard wel 'echt' vrijwilligerswerk zijn. Dat is een van de reden waarom ik dat via die vrijwilligerscentrale wil doen; wat zij aanbieden is erkend. Ze kunnen daarnaast helpen zoeken naar wat bij mij past. Ik zit deels in een rolstoel en kan lang niets alles meer.

OND

OND

15-10-2018 om 12:51

Hoe erg het ook tegen mijn zin is

(en het is zéér tegen mijn zin!), ik kan niet anders dan AH (#12) hier bijtreden.

Ik heb een jaar of 20 vrijwilligerswerk gedaan, in zo goed als alle mogelijke vormen, van een beetje schilderen en behangen tot en met telefoonpermanentie zelfmoordpreventie en alles daartussenin.
Ik heb het vrijwilligerswerk hier zien evolueren (degraderen...) van een vrijwillige, grootmoedige, gratis dienst aan de samenleving, tot een fuik waarin goed menenden gevangen worden, die niet (meer) betaald aan de slag kunnen.

Ze dragen bij aan de promotiekansen van die hogerop.
Ze dragen bij aan het versieren van budgetten.
Ze dragen bij aan het "outsorcen" van reguliere banen.
Ze dragen dus bij aan zowat alles wat ze uitdrukkelijk niet wilden.
Te mijden. Ik doe het nooit meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.