Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Waar moet je op letten in een tijdelijk huurcontract?

Een kennis van mij overweegt om een huis te gaan huren van een eigenaar van een koopwoning die zijn huis niet verkocht krijgt en het daarom te huur aanbiedt.

Ik weet dat wet voor dit soort gevallen versoepeld is, maar waar moet mijn kennis op letten als de normale huurbescherming niet van toepassing is? Wat zet je in ieder geval in zo'n contract?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

28-09-2010 om 18:38

Leegstandswet

Ten eerste moet je toestemming hebben van de geldverstrekker van de hypotheek. Zonder toestemming mag je niet verhuren. Veel banken verlenen deze toestemming nu wel als er toestemming van de gemeente is op basis van de leegstandswet. Verder moet je er bij tijdelijk verhuur goed opletten dat er een einddatum in het contract staat. Ook moet er nergens een stilzwijgende verlenging staan. Ook kan je erin opnemen dat woning beschikbaar moet zijn voor eventuele kijkers en dat de woning ontruimd wordt als verhuurder de woning verkoopt. De vraag is alleen of de huurder hiermee akkoord gaat. Alleen de einddatum (een harde datum waarvan niet afgeweken kan worden door beide partijen) is gangbaarder.

Sterre42

Sterre42

28-09-2010 om 18:39

Termijn

Hoi Chris,

De termijn moet er uitdrukkelijk in genoemd zijn. En kan jouw kennis tussentijds opzeggen?

Kan de woning tussentijds worden verkocht of alleen na de huurperiode?

Hoe zit dat met bezichtigingen? Kan de makelaar dan zomaar naar binnen of wordt een bezichtiging kortgesloten?

Dat soort dingen moeten wel duidelijk in het contract staan.

Ik heb ons huis ooit ook eens een half jaar verhuurd omdat de verkoop op zich liet wachten. Een uitkomst. Bovenstaande vragen hadden wij allemaal verwerkt in het contract. Een makelaar heeft trouwens wel een standaard contract, maar wij vonden bovenstaande aanvullingen wel belangrijk. Ook hadden wij er duidelijk ingezet dat er veranderingen aan de woning mochten worden aangebracht, of zaken uit de woning verwijderd. Voor dit soort zaken hadden wij dan ook een waarborgsom gevraagd.

Tip voor je kennis: maak foto's van het huis voordat je er in trekt. Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan over de staat van de woning bij het betrekken ervan.

Sterre42

Sterre42

28-09-2010 om 18:43

Toestemming geldverstrekker

Wij hebben die toestemming destijds niet gevraagd maar het voor een half jaar gewoon gedaan. In de tussentijd is de woning verkocht.

Let ook even op de kleine letters bij de belastingdienst. Er is een drempel(bedrag) ivm hypotheekrente aftrek. Je kunt onder bepaalde voorwaarden onderverhuren zonder dat je hypotheekrenteaftrek gelijk in gevaar komt. Wij konden ons huis een half jaar verhuren zonder dat onze hypotheekrenteaftrek in gevaar kwam. Wij bleven net onder het max. toegestane bedrag.

ChrisH

ChrisH

29-09-2010 om 20:44 Topicstarter

Sterre, vlinder bedankt

Bedankt voor jullie tips. Er zaten toch wel een paar bij waar ik zelf niet zo snel aan had gedacht. Hopelijk gaat het op deze manier lukken voor mijn kennis, hij verdient het.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.