Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 21:57

Waarom is het zo lastig om een kleine lening af te sluiten.


Bijtje82

Bijtje82

28-05-2023 om 09:42

tsjor schreef op 28-05-2023 om 09:00:

[..]

Het probleem is dat ze (de banken) de afweging uit handen hebben gegeven aan particuliere bedrijven, die dus toegang hebben tot heel veel informatie: waar woon je, hoeveel verdien je, heb je kinderen, etc.. Het zit allemaal in algoritmes waarvan niemand meer weet wat er in zit. Vergelijk de toeslagenaffaire en de belastingdienst. Op basis daarvan komen die bedrijven tot een advies, wat dus heel vaak negatief is. Vergelijk het meisje dat een NS-abonnement wilde afsluiten.

Het kan zijn dat een heroverweging aanvragen bij de bank wel mogelijk is, omdat de bank dan zelf gaat kijken. Dat zou gunstig zijn. Maar mijn ervaring had te maken met een garage en dan ga ik niet al mijn inkomsten, uitgaven en rekeningen van de afgelopen 3 maanden overleggen. Het kan ook zijn dat bij een hypotheekaanvraag de bank toch al zelf gaat kijken en geen gebruik maakt van dit soort bedrijven. Dan komen ze tot andere afwegingen (nog een lening als de waarde van het huis dat toelaat).

Een alternatief is: klacht indienen bij consumentenbond.

Ik vind het vooral verontrustend dat die bedrijven blijkbaar zoveel persoonlijke informatie kunnen vergaren en gaan gebruiken. Het is een groter privacy-probleem dan google of meta, omdat de verzamelde informatie echt gebruikt wordt voor belangrijke beslissingen die invloed hebben op je leven.


Tsjor

Was bij mijn eigen bank ook afgewezen voor rood staan. Maar mijn spaargeld staat niet bij hen. Rente elders was veel gunstiger.

Klopt wat je zegt, ze hebben echt toegang to veel te veel. In mijn geval ga ik nat op 50k verdwenen vermogen in een jaar tijd.

Al die instanties krijgen toegang tot al je persoonlijke uitgaven en dat vind ik echt kwalijk. Het gaat niemand wat aan waar ik mijn geld spendeer. En ze mogen tot een jaar terug kijken. Dus tja, dan zijn er nogal wat uitgaven als je net een nieuw huis hebt o.a. 

TO, ik begrijp nog steeds niet goed waar je je nou zo druk over maakt. Dat je zus wel mag lenen, dat banken informatie inwinnen,dat jij niet mag lenen? Als je daar allemaal geen last van wil hebben, zorg dat je niet hoeft te lenen. Of leen van je zus als zij het wel zo makkelijk loskrijgt van de bank.

'Als je daar allemaal geen last van wil hebben, zorg dat je niet hoeft te lenen'.' Wat een advies. Ze schreef toch dat er op dit moment iets fout is gegaan in haar budgettering, waardoor ze nu even eigenlijk voor korte tijd een lening nodig had.
Dus jouw advies is: maak geen fouten in je budgettering. Geweldig.  Mens, wees foutloos en je zult nergens meer last van hebben.

Tsjor

tsjor schreef op 28-05-2023 om 09:00:

[..]

Het probleem is dat ze (de banken) de afweging uit handen hebben gegeven aan particuliere bedrijven, die dus toegang hebben tot heel veel informatie: waar woon je, hoeveel verdien je, heb je kinderen, etc.. Het zit allemaal in algoritmes waarvan niemand meer weet wat er in zit. Vergelijk de toeslagenaffaire en de belastingdienst. Op basis daarvan komen die bedrijven tot een advies, wat dus heel vaak negatief is. Vergelijk het meisje dat een NS-abonnement wilde afsluiten.

Het kan zijn dat een heroverweging aanvragen bij de bank wel mogelijk is, omdat de bank dan zelf gaat kijken. Dat zou gunstig zijn. Maar mijn ervaring had te maken met een garage en dan ga ik niet al mijn inkomsten, uitgaven en rekeningen van de afgelopen 3 maanden overleggen. Het kan ook zijn dat bij een hypotheekaanvraag de bank toch al zelf gaat kijken en geen gebruik maakt van dit soort bedrijven. Dan komen ze tot andere afwegingen (nog een lening als de waarde van het huis dat toelaat).

Een alternatief is: klacht indienen bij consumentenbond.

Ik vind het vooral verontrustend dat die bedrijven blijkbaar zoveel persoonlijke informatie kunnen vergaren en gaan gebruiken. Het is een groter privacy-probleem dan google of meta, omdat de verzamelde informatie echt gebruikt wordt voor belangrijke beslissingen die invloed hebben op je leven.


Tsjor

Maar hoe komt zo’n bedrijf dan aan al die gegevens? Die krijgen toch geen informatie van de belastingdienst? Of geven de banken door aan dat bedrijf hoeveel er op de rekening binnenkomt en uitgaat?

Ik geloof je wel, maar vraag me dat dus af. En mag dat allemaal wel in het kader van privacy?

In plaats van een klacht in te dienen bij de consumentenbond, heb je misschien meer aan het Kifid.

Bijtje82

Bijtje82

28-05-2023 om 19:33

Schemerlampje schreef op 28-05-2023 om 17:43:

[..]

Maar hoe komt zo’n bedrijf dan aan al die gegevens? Die krijgen toch geen informatie van de belastingdienst? Of geven de banken door aan dat bedrijf hoeveel er op de rekening binnenkomt en uitgaat?

Ik geloof je wel, maar vraag me dat dus af. En mag dat allemaal wel in het kader van privacy?

Dat gaat dus met IDIN.

Maar als ik nu zo zit te lezen staat er op hun website dat ze alleen de persoonsgegevens mogen inzien. Terwijl de paar die ik geprobeerd heb alle transacties blijkbaar konden inzien. Zelfs een tot een jaar terug. Die heb ik zelf geweigerd, dat ging mij echt te ver. Dan vraag ik me nu toch echt af in hoeverre dat dan daadwerkelijk mag.

Als ze om een afschrift vragen mag je ook geen enkele transactie zwart maken. Anders wordt je sowieso afgewezen. 


https://www.ambtenarenlening.nl/kennisbank/waarom-moet-ik-een-bankafschrift-aanleveren-bij-het-afsluiten-van-een-lening/

 Vroeger kwam je nog weg met het saldo en je inkomsten. De rest deed je uitvlakken. Zeker privé transacties. 

Uit het artikel in Trouw over Focum:

'Op de website legt het bedrijf kort uit welke gegevens ze waarom verwerken. Om opdrachtgevers als NS inzicht te geven in hun klanten en de kredietwaardigheid van die klanten worden: naam, geboortedatum, nationaliteit, adres, woonplaats, geslacht, e-mailadres, telefoonnummers, bankrekeningnummers en (betaal)gegevens en financiële
gegevens van vroeger en nu verwerkt, meldt de site.

Die gegevens krijgen ze van onder meer de Kamer van Koophandel, de rechtbank, het Kadaster, de Staatscourant, dag- en weekbladen en andere voor iedereen toegankelijke bronnen. Maar ook incassobureaus, andere (handels)informatiebureaus en opdrachtgevers waarmee iemand een zakelijke of financiële relatie heeft (gehad).'

In het voorbeeld van het NS-abonnement bleek dat er ooit iemand met schulden had gewoond op het adres van de betreffende vrouw. De NS wilde zelf niets veranderen, dat moest bij Focum gebeuren. Uiteindelijk is dat wel gebeurd, na wat media-ophef.

Of het mag in verband met de privacy, dat weet ik niet. In de AVG staat wel dat je geen persoonlijke beslissingen mag nemen op basis van algoritmes. Maar ja, dat gebeurt nu eigenlijk zo vaak.

De consumentenbond heeft hiervoor een speciaal meldpunt geopend: https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/meldpunt-de-dupe-van-je-data

Tsjor



Er gebeurt vziw ontzettend veel wat helemaal niet mag van de AVG, maar de Autoriteit Persoonsgegevens heeft onvoldoende mensen om op alle klachten een onderzoek te doen. Waarmee ik maar wil aangeven dat je niet moet denken 'het zal wel mogen anders had de AP wel ingegrepen'

Bijtje82 schreef op 28-05-2023 om 19:33:

[..]

Dat gaat dus met IDIN.

Maar als ik nu zo zit te lezen staat er op hun website dat ze alleen de persoonsgegevens mogen inzien. Terwijl de paar die ik geprobeerd heb alle transacties blijkbaar konden inzien. Zelfs een tot een jaar terug. Die heb ik zelf geweigerd, dat ging mij echt te ver. Dan vraag ik me nu toch echt af in hoeverre dat dan daadwerkelijk mag.

Als ze om een afschrift vragen mag je ook geen enkele transactie zwart maken. Anders wordt je sowieso afgewezen.


https://www.ambtenarenlening.nl/kennisbank/waarom-moet-ik-een-bankafschrift-aanleveren-bij-het-afsluiten-van-een-lening/

Vroeger kwam je nog weg met het saldo en je inkomsten. De rest deed je uitvlakken. Zeker privé transacties.

Dat heeft dan vooral weer te maken met het eventueel wegpoetsen van schulden. Er zijn natuurlijk schulden die niet bij het BKR geregistreerd staan.

Voor een hypotheek kan ik me er nog wat bij voorstellen. Dat daar allemaal wat strengere regels voor zijn, als je ziet wat voor ellende daar allemaal uitgehaald is de afgelopen jaren. Maar voor een korte persoonlijke lening zou het toch wel wat makkelijker mogen: Je betaald immers al grof geld voor een relatief klein bedrag in de vorm van gigantische rentes. 

Elpisto schreef op 30-05-2023 om 15:00:

[..]

Dat heeft dan vooral weer te maken met het eventueel wegpoetsen van schulden. Er zijn natuurlijk schulden die niet bij het BKR geregistreerd staan.

Voor een hypotheek kan ik me er nog wat bij voorstellen. Dat daar allemaal wat strengere regels voor zijn, als je ziet wat voor ellende daar allemaal uitgehaald is de afgelopen jaren. Maar voor een korte persoonlijke lening zou het toch wel wat makkelijker mogen: Je betaald immers al grof geld voor een relatief klein bedrag in de vorm van gigantische rentes.

Nou dat hopen ze dat je dat gaat betalen.

'... als je ziet wat voor ellende daar allemaal uitgehaald is de afgelopen jaren.' Het merkwaardige is dat de analyse is gemaakt, dat de financiële ellende van 2008 de schuld van de burgers was en dat daarom de duimschroeven bij de burgers zijn aangedraaid.
Dat klopt niet. Deels kwam de bankencrisis door politiek in Amerika van Bush jr. met de gedachte dat het voor mensen zonder geld goed zou zijn als zij een huis zouden kopen, met lening, omdat ze dan altijd kapitaal op zouden bouwen. Dat stortte in toen de huizenprijzen gingen dalen.
In Nederland hebben de banken actief reclame gemaakt voor de aflossingsvrije hypotheken met prachtige plaatjes: een groter huis én een boot én minder betalen. Relatief gezien zijn niet zo heel veel mensen in de financiële problemen gekomen indertijd. Over het algemeen worden hypotheken goed terugbetaald.
Op dit moment zijn er wel heel veel mensen die niet meer een huis kunnen kopen of huren. Mensen die ondertussen een hele dure particuliere woning moeten huren. Of geen onderdak hebben. Dat is nu een veel groter probleem.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

30-05-2023 om 18:43

tsjor schreef op 30-05-2023 om 16:51:

'... als je ziet wat voor ellende daar allemaal uitgehaald is de afgelopen jaren.' Het merkwaardige is dat de analyse is gemaakt, dat de financiële ellende van 2008 de schuld van de burgers was en dat daarom de duimschroeven bij de burgers zijn aangedraaid.
Dat klopt niet. Deels kwam de bankencrisis door politiek in Amerika van Bush jr. met de gedachte dat het voor mensen zonder geld goed zou zijn als zij een huis zouden kopen, met lening, omdat ze dan altijd kapitaal op zouden bouwen. Dat stortte in toen de huizenprijzen gingen dalen.
In Nederland hebben de banken actief reclame gemaakt voor de aflossingsvrije hypotheken met prachtige plaatjes: een groter huis én een boot én minder betalen. Relatief gezien zijn niet zo heel veel mensen in de financiële problemen gekomen indertijd. Over het algemeen worden hypotheken goed terugbetaald.
Op dit moment zijn er wel heel veel mensen die niet meer een huis kunnen kopen of huren. Mensen die ondertussen een hele dure particuliere woning moeten huren. Of geen onderdak hebben. Dat is nu een veel groter probleem.

Tsjor

Wij hebben destijds idd ook een soort van problemen gehad met onze hypotheek vanwege de crisis.

We betaalden altijd netjes, nooit wat over gehoord. Tot inderdaad ineens mensen in de problemen kwamen met hun hypotheek. 

Kregen we ineens mail van de bank dat we achterlieten met betalen. We waren ons van geen kwaad bewust, werd iedere maand automatisch afgeschreven zonder problemen. 

Toen bleek ineens dat ze wilden dat we een maand vooruit gingen betalen ipv wat zij noemden achteraf. Wij woonden toen net samen en hadden het nog niet geweldig breed, dus dat was destijds echt wel een probleem. De medewerker durfde toen nog te opperen dat het vakantiegeld er weer aan kwam, dus konden we daar wel van doen. 

Nou meneer, ik weet niet wat jij met je vakantiegeld doet maar wij gaan op vakantie. Toen maar de afspraak gemaakt dat we 75 euro extra zouden betalen. Dat ging ook automatisch en na een kaar kregen we de vraag of we aub wilden stoppen met extra betalen, want we hadden inmiddels nog maar een maandbedrag van 300 euro ipv de 750 die het normaal zou zijn. Vinden banken niet zo leuk, want dan lopen ze rente mis. 😁 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.