Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

verhuizertje

verhuizertje

26-03-2010 om 14:19

Waarschuwing deposito oftewel lekkere jongens bij sns

3 jaar geleden hebben wij ons aardige bedrag aan spaargeld op een SNS 5-jaars deposito gezet. Het geld was bedoeld voor als ons droomhuis langs zou komen, en in de voorwaarden van de deposito staat dat het geld er zonder boete eerder dan de looptijd af mag voor aankoop van een huis (dachten wij).
Nu is het is zover, over een paar maanden gaan we verhuizen. Met ons eigen spaargeld, overwaarde en nieuwe hypotheek krijgen we het mooi rond. Dus SNS bank alvast gebeld hoe dat geld vrij komt. Moet ik ze een opdracht gaan geven zodat het op de datum van overdracht bij de notaris staat? Nee mevrouw, als u het huis gekocht heeft dan kunt u tot 3 maanden nadien met een kopie van de stukken schriftelijk verzoeken om het geld op uw rekening te storten. Fijn, maar ik heb het geld nodig om het huis te kúnnen kopen, op de datum van overdracht moet het bij de notaris zijn. Hoe krijg ik het geld te pakken vóór de overdracht?
Bankjongetje werd wat geïrriteerd en vond dat geneuzel in de marge. Nou mevrouw, de notaris kan toch zien op uw afschriften dat u dat geld heeft, daar gaan ze heus niet moeilijk over doen.
Notaris maar eens gebeld. Die moest een beetje lachten en zei, ja ik kan vast wel zien dat dat geld op uw rekening staat maar ik wil het op MIJN rekening zien. Ja, zo'n vermoeden had ik eigenlijk al. We zitten gelukkig niet aan ons plafond qua hypotheek en kunnen het bedrag van ons spaargeld er ook bijlenen. Dat moet dan snel weer afgelost worden als dat spaargeld aan de bank ontfutseld is. Maar ik baal er wel van.
In de voorwaarden van de deposito staat 'geen retourrente is verschuldigd bij het voortijdig beëindigen of gedeeltelijk opnemen van een Keuzedeposito in geval van aankoop van een eigen woning die als hoofdverblijf' etc. Hierbij dus de waarschuwing dat je niet zoals wij moet denken dat je dat geld dus kunt gebruiken BIJ de aankoop van een huis. Je kunt het pas opnemen als je een huis hebt gekocht. Eigenlijk vind ik het verlakkerij!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De linkmiechels

Is er niet een of andere geschillencommissie voor banken oid. Daar lijkt me dit nou een leuk gevalletje voor. Wat een onzin, zeg. Als het gaat om opnemen van geld "in geval van de aanschaf van X of Y" dan kan een normaal mens dat toch niet anders lezen dan als opnemen *met het oog op* de aanschaf van X of Y (en dus voorafgaande aan de transactie)? Waar heb je anders geld voor nodig, om je de muur in dat nieuwe huis mee te behangen?

Weet je zeker dat er geen misverstand is? Ik zou geloof ik ook maar even een briefje eraan wagen.

Eigenlijk zou ik het volgende doen: uitzoeken of er een geschillencommissie oid is, en dan een briefje schrijven dat meneer zus en zo je dit- en-dat verteld heeft, dat je dat hoogst merkwaardig vindt en eigenlijk denkt dat hier sprake moet zijn van een misverstand en dat je dus hoopt dat men (= de hotemetoot van de betreffende afdeling) het eerder ingenomen standpunt wil herzien, en zo niet, dan geschillencommissie (indien van toepassing) en/of Kassa/Radar.

SNS, zo kan het dus niet!

Overigens heb ik zelf ook wel eens gehad dat mij door mijn hypotheekverstrekker werd verteld dat iets niet kon, waarop ik met een verwijzing naar voorwaarde x.y sub z erop wees dat het wel kon, waarna ongeveer per kerende post herziening en excuses. Men maakt natuurlijk ook wel eens gewoon een foutje.

Succes ermee

Temet

Temet

Toke

Toke

26-03-2010 om 17:34

Schriftelijk verzoek

Ik zou een schriftelijk verzoek indien met kopie van de aankoopakte en een aankondiging van de passeerdatum van verkoop nieuwe woning. Met het verzoek om jullie spaartegoed x-dagen voor de passeerdatum aan notaris Huppelelepup over te maken, zodat ook duidelijk is dat jullie dit bedrag voor de aankoop gebruiken.
Afsluiten met het verzoek om een bevestiging. En dan even zien waarmee ze reageren.
Volgens mij kan het bijna niet kloppen wat de bankmedewerker je verteld heeft, maar misschien was dat gewoon iemand die in een callcenter de eerste telefoons afvangt.
Dus eerst maar even schriftelijk naar de bank zelf. Bank moet zelf een klachtenprocedure hebben. Als die niet tot het gewenste resultaat leidt, dan kun je nog naar het KiFid, onafhankelijke geschillencommissie voor de financiële sector. Maar dan weet je zeker dat je je geld niet op tijd hebt, want dat duurt een tijdje.

verhuizertje

verhuizertje

27-03-2010 om 08:12

Goed advies

van jullie Temet en Toke. Ik ga een briefje schrijven aan de bank. Het is ook wel heel raar dat in geval van aankoop niet zou worden gezien als met oog op aankoop.
Telefonisch info inwinnen werkt niet zo goed blijkbaar. Ik heb dat wel eerder gehad, bij banken maar ook bij m'n zorgverzekering. Dan worden je dingen verteld waarvan je later denkt maar dat is toch gek? De mensen aan de telefoon weten gewoon niet goed hoe het zit en ze zeggen maar wat. Slordig maar helaas.

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 09:00

Sns

Toevallig heeft mijn man ook een paar akkefietjes gehad met de SNS-bank. Ook iets met het opzeggen van een rekening (wegens overlijden van de rekeninghouder waarbij ze de volledige opnamekosten in rekening wilden brengen) Telefonisch is hem tot 2 keer toe iets anders verteld. Uiteindelijk is hij met zijn kwestie naar de manager van het lokale filiaal gegaan. Die was ook niet tevreden met de telefonische verhalen en heeft er voor gezorgd dat het geld onmiddelijk zonder extra kosten van die rekening af kon.

vlinder72

vlinder72

27-03-2010 om 11:22

Klacht

Dien een schriftelijke klacht in bij de SNS bank. Gewoon opsturen ter attentie van de directie met als onderwerp Directieklacht. Wordt de brief in ieder geval serieus genomen. Zeker als je de moeite neemt om even de naam van de directeur van de SNS bank erbij zoekt. Geef aan wat je wilt en per welke datum het geld op rekening van de notaris moet staan. Krijg je een negatieve reactie dan kan je daarna naar de KIFID gaan. Hou er alleen wel rekening mee dat de KIFID niet snel gaat (een maandenlang traject) en je moet wel geld betalen om daar je klacht in te kunnen dienen. Een volhardend klachtentraject richting de directie van een bank gaat sneller en is meestal doeltreffender. De KIFID doet er niet alleen lang over maar neemt ook erg wazige standpunten in. Oh en je mag pas naar de KIFID als je het volledige klachtenproces van de sns bank hebt doorlopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.