Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique

Monique

06-01-2021 om 20:50

Wachttijden sociale huurwoningen


Deirdre

Deirdre

12-01-2021 om 22:50

Wij ook

Wij zijn dan wel geen echte ouderen (55), wij zouden ook wel kleiner willen wonen. Maar dan gaan we veel meer betalen dan we nu aan ons huis kwijt zijn.
We wonen in een buitenwijk van Amsterdam in een huis met drie verdiepingen. Ik zou wel naar een appartement willen, maar die kosten ook veel en dan komen daar nog de maandelijkse servicekosten bij. Duss ook wij hebben besloten te blijven.

Niki73

Niki73

12-01-2021 om 23:02

Ik ook

Ik wil ook best kleiner gaan wonen, maar dit huis is grotendeels afbetaald en alles wat ik leuk vind is veel duurder. Ik blijf dus nog een paar jaar.

Iphi

Iphi

13-01-2021 om 06:58

Temet

'En dan heb je dus, na alle stress en vaak ook kosten ( zelfs na die vergoeding) van de verhuizing, een huis dat kleiner is dan wat je had. Nou, joepie.'

Nou, eigenlijk wel. Maar dat ging om een groot koophuis, dat is ingeruild voor een kleiner huurappartement. De huur is iets hoger dan de hypotheek was, maar we hebben geen onderhoudskosten (en zorgen) meer en schoonmaken kost minder tijd. Blij.

Tessa

Tessa

13-01-2021 om 12:56

Grote sociale huurwoning

Toen ik dit huis kon huren van de woningbouwvereniging woonden mijn kinderen nog thuis. Ondertussen zijn ze allemaal uitgevlogen en zit ik alleen in een huis met 4 slaapkamers, een zolder, kelder, voortuin en achtertuin met buitenberging. Enorm veel ruimte dus voor mij alleen.
Ik sta ingeschreven voor een kleinere, gelijkvloerse woning met het oog op eventuele gezondheidsproblemen op latere leeftijd. Daarom krijg ik geregeld het actuele aanbod toegestuurd maar vrijwel alle appartementen zijn duurder dan wat ik nu aan huur betaal. Dan zijn er nog de kosten van het verhuizen, het opknappen en inrichten van een nieuwe woning en het in acceptabele staat achterlaten van het oude huis.
Ik leef van een arbeidsongeschiktheidsuitkering en heb dus weinig budget en geen spaargeld. Verhuizen is voor mij gewoon niet realistisch.
Dus heel jammer voor dat gezin wat zit te springen voor een groter huis maar ik blijf zitten waar ik zit.
Ik denk dat er heel veel mensen in vergelijkbare omstandigheden in (veel) te grote woningen zitten, mijn buurvrouw bijvoorbeeld. De kleinere woningen zijn er, het probleem zit hem in een aantal duizenden euro voor de kosten en eventueel een huurmatiging. Stel je eens voor dat de overheid via de woningbouwvereniging een voorstel zou doen aan al die mensen. Dan kun je snel veel mensen aan geschiktere woning helpen. Daar kun je niet tegen op bouwen én het is veel goedkoper dan nieuwe huizen bouwen.
Maar dit zal wel te simpel gedacht zijn voor de politiek. Daar moet alles ingewikkeld en duur zijn.

Paperclip

Paperclip

13-01-2021 om 13:10

Verhuissubsidie

dat zou een hoop schelen! Dat je als 'scheefhuurder' wat betreft ruimte de kosten van de verhuizing naar een kleinere woning vergoed zou krijgen. En ook bij scheefhuur als het gaat om teveel inkomen kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Ergens moeten er toch een keer wat opties bedacht en geregeld worden om de woningmarkt weer vlot te trekken...

Triva

Triva

13-01-2021 om 14:40

Temet

" Wil je die overhalen, dan zal je dus het verhuizen naar een kleinere woning aanzienlijk aantrekkelijker moeten maken dan het nu is (en dan nog krijg je niet iedereen zo ver)."

Hier kun je dus extra geld krijgen om te verhuizen.

Voor wat betreft het probleem woonomgeving (je wil in dezelfde wijk blijven): daarom moet er veel meer gemêleerd gebouwd worden. Appartementen en rijtjeshuizen dus dicht bij elkaar.

Triva

Triva

13-01-2021 om 14:43

oja

Die verhuissubsidie is voor ouderen die een groot huis achterlaten dus en ja die zal heus wel weer niet toereikend zijn maar toch net weer wat.

Subsidie

Die is hier in Amsterdam ook, ogv de gemeentelijke regeling "van groot naar beter". Een vrij riante verhuiskostenvergoeding. Maar de resultaten vallen tegen omdat bij een nieuwe huurder dus vaak direct de huur naar het maximale bedrag wordt opgeschroefd.

Paperclip, je zou woningruil kunnen proberen. Ik weet van een huurrechtjurist dat woningcorporaties in Amsterdam ook bij woningruil nog wel eens willen proberen de huur op te krikken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Mocht in jouw situatie zoiets spelen, vraag dan advies bij je lokale organisatie voor huurders (als die er is).

Groeten,

Temet

He, dat is mooi!

Toch even de Amsterdamse regeling erbij gezocht en die is kennelijk gewijzigd: als de nieuwe woning meer kost dan de oude, wordt de huur verlaagd (behalve bij nieuwbouw). Nou maar hopen dat dat helpt.

Groeten,

Temet

Verhuiskostenvergoeding.

Dat wordt ouderen in een eengezinswoning hier ook aangeboden, zijn behoorlijke bedragen, afhankelijk van de inkomsten. Aanpassingen in de woning worden sneller afgewezen of de eigen bijdrage daarvan is omhoog gegaan. Kleiner en gelijkvloers gaan wonen wordt aangemoedigd.
Aangepaste keuken, badkamer, traplift, drempels eruit, bredere deuren, allemaal te kostbaar in een huis. Vaak ook best zonde, zoveel jaar later moest alles er weer uit.

Lotte

Lotte

15-01-2021 om 09:46

noord oost groningen

wat ik las is dat in noord oost groningen de wachttijd erg kort is. Bij Acantus is de wachttijd 6 tot 9 maanden. (bron rtvnoord juni2020)
Dus als je snel naar Nederland wil verhuizen. Zou dat een optie zijn.

Monique

Monique

15-01-2021 om 23:02

Bedankt en wat toelichting

Wat veel reacties! Bedankt!
Ik heb me ondertussen ingeschreven voor Zeeland/Oost Brabant.
Hier doen ze ook aan lotingen, 1e reageerder en snelle beslisser, dus wie weet...

Iemand schreef dat ze me afwachtend vond omdat ik nog niets ondernomen zou hebben.
Ik was al ingeschreven bij omgeving Dordrecht en in Amsterdam.
Deze 2 had ik uitgezocht zodat ik bij familie of vrienden in de buurt zou komen.
Ik kan niet bij hun in huis. Helaas heb ik de mogelijkheid om bij m'n ouders in te wonen, verspeeld door in 2014 me over te laten halen om in relatietherapie te gaan. Dat leek goed te gaan. En m'n ouders verhuisden naar een seniorenwoning waar geen (klein)kinderen mogen inwonen. Vlak daarna, ging m'n relatie weer bergafwaarts.
Sindsdien wist ik niet meer wat ik zou kunnen doen en waar te beginnen en zat ik 'vast'.
Juist omdat ik me vast voel zitten, heb ik Amsterdam en Dordrecht uit m'n hoofd gezet en wil nu dus veel breder zoeken. Al kom ik in limburg/Groningen te wonen, dan woon ik alsnog 2000 km dichterbij m'n familie dan dat ik nu doe😊

Ik heb geprobeerd om eerst werk te vinden. Bij een paar werkgevers kreeg ik als reactie of ik terug wilde reageren als ik daadwerkelijk in Nederland woon.
Dus toch maar eerst woonruimte zien te vinden.

Ik heb ook al eerder voor vakantiewoningen / campings geïnformeerd. Maar dat is vaak toch nog prijzig en een nadeel is dat je je daar meestal niet mag inschrijven en ook geen huurtoeslag kan aanvragen.

Iemand opperde woningruil. Zou een mogelijkheid zijn als diegene naar Spanje wilt verhuizen en m'n aanstaande ex op de koop toe neemt😉

Meerdere mensen hebben plaatsen/gemeenten met een mogelijke kortere wachttijd, genoemd, deze ga ik zeker nog bekijken.
Bedankt voor alle reacties.

40er

40er

16-01-2021 om 08:11

Monique

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zie hier in de buurt geregeld appartementen voorbij komen voor €500 exclusief g/w/e. Gaat vaak via een makelaar of een verhuursite. Hier is het oosten van het land.
Misschien ook nog iets om naar te kijken.
Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2021 om 10:53

Monique

Van de woningruil was ik voor ik van Spanje wist 😅. Ik stel me zo voor dat je je ex niet bepaald aanbeveelt, dus die optie doen we maar niet.

Triva

Triva

18-01-2021 om 13:07

40er

Het had toch best geholpen als je de link naar zo'n voorbeeld hier neer zet en anoniem reageert. Hoe moet ts nu gaan zoeken 'in het oosten des lands'? Geef gewoon een voorbeeld?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2021 om 14:42

Dat mag toch niet?

Is het niet in alle gemeenten zo dat woningen (niet zijnde kamers) onder de huurgrens alleen via de voorgeschreven gecontroleerde weg mogen worden verhuurd, met controle op inkomen e.d. tegen scheefhuren?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-01-2021 om 22:33

Mwah

Bij dit soort particuliere woningen wordt wel een behoorlijk vast jaarsalaris gevraagd.
En ik denk dat dat nou net het probleem is van TS. Zonder woning geen werk en zonder werk geen woning. Het is ontzettend moeilijk om terug te keren naar Nederland als je geen vangnet hier hebt.

Kitty

Kitty

18-01-2021 om 23:04

Inderdaad

Ik vraag me af, hoe je dan huursubsidie krijgt bij deze inkomenseis:

“ men dient te voldoen aan de inkomenseis van 4x huur bruto inkomen dus € 2904,00 totaal inkomen “

...bij proefberekening zonder poespas € 47,- huursubsidie. Dat zet niet echt zoden aan de dijk. Maar ik zou t pas echt knap vinden als je ‘opeens’ vanuit Spanje zo’n € 2900,- aan bruto maandinkomsten weet te regelen.

Klink leuk allemaal, maar niet echt haalbaar.

Monique

Monique

18-01-2021 om 23:09

He kaaskopje, ik dacht juist mooi hem in te kunnen ruilen😉😂 helaas

Het is inderdaad erg moeilijk om terug te keren naar Nederland. Dat is ook hetgeen ik op fora over dit onderwerp lees.
Gelukkig kan en mag ik me wel inschrijven bij de woningbouwverenigingen. Dit heb ik juist nagevraagd, omdat ik geen inkomen kan aantonen.
Maar dat blijkt geen punt te zijn.
Als ik een woning toegewezen krijg, mag ik gewoon een bijstandsuitkering aanvragen, aldus de woningbouwverenigingen.

Uiteraard hoop ik daar niet, of anders zo kort mogelijk, gebruik van te hoeven maken.
Ik blijf zoeken voor vacatures en reageer er ook al op vanuit Spanje.

40er,bedankt voor deze links. Ik ga ze ook bekijken.

Lente

Lente

19-01-2021 om 18:22

Wat voor werk zoek je eigenlijk?

Misschien kunnen we daar over meedenken.

Voorbeeld: momenteel is de GGD blij met mensen die kunnen nabellen na coronatest, kunnen prikken van vaccinatie, e.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.