Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

02-05-2012 om 15:59

Wanbetaler; het loopt uit de hand! help jurist?!

Okee een paar draadjes hoger heb ik het over een wabetaler die echt niet voor de door mij geleverde dienst (een website) wil betalen. Ik heb voor het project een offerte afgegeven en hoewel ik geen krabbel heb, is dit dus wel een overeenkomst.
Ze klaagt ook pas over de site nadat ik 2x een herinnering heb verstuurd om te betalen. Na overleg met een juridisch adviseur heb ik deze website gisteravond uit de lucht gehaald en de oude website teruggeplaatst. Dit ook omdat ze zei dat ze mij wel kon aanklagen voor mijn slechte werk.
Maar nu is ze woedend (had ik ook verwacht) omdat de oude site er weer staat en stond ze dus bij mij voor de deur!
Daar had ze ook mee gedreigd toen ze me vanochtend belde. Ik heb nadat ze niet voor rede vatbaar bleek ook opgehangen. Dus toen ze aan de deur stond en wederom niet voor rede vatbaar bleek wilde ik de deur dichtdoen. Zij wilde zich naar binnen wurmen. Ik werd toen wel even boos (en ik was best bang)
Ik heb dus de politie gebeld (ik had al informatief gebeld), zij blijkbaar ook, want ineens waren er twee politie. Zij is dus weggestuurd. Ik heb de situatie aan de agent uitgelegd. Die kon er ook niet veel mee. Ik heb nogmaals met een juridisch adviseur gebeld. Volgens deze sta ik in mijn recht.
Net krijg ik nog het bericht dat ze me gaat aanklagen en een schadevergoeding per dag gaat eisen. En pas als ze site online staat kunnen we het volgens haar over een eventuele betaling hebben. Zij wil minder dan de helft betalen... (meer zou het niet waard zijn)
Ik ben nog steeds overtuigd dat ik in mijn gelijk sta, maar waar eindigt dit?! Deze klant blijkt erg onredelijk, en eerlijk gezegd vind ik dit best eng. Ik zie haar in staat om een knokploeg op ons af te sturen.
Ik blaas hier dus ook even stoom af, dit hakt er wel een beetje in zeg.
Wat kan ik eigenlijk nog doen? Mijn man wil een melding / aangifte bij de politie doen van bedreiging. Is dat redelijk?
Heeft iemand nog goede tips? Alvast bedankt.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2012 om 18:30

Ja, dat is redelijk

Ja, ik zou een melding doen, geen aangifte. Waarom? Als je een aangifte doet, en je hebt de pech dat het geseponeerd wordt,verdwijnt het uit haar dossier. Een melding blijft altijd staan, en daar kun je volgende keren (die hopelijk niet plaatsvinden) naar terug verwijzen. Hou verder een kort lijntje met de politie, vertel bij je melding dat je meer problemen verwacht. Zie je haar op de stoep, gelijk bellen. Meld dit ook bij je juridisch adviseur.

jurist

jurist

02-05-2012 om 21:07

Alles schriftelijk vastleggen!

ik ben geen strafrechtspecialist, dus alleen even vanuit contractueel perspectief een reactie.

Zet alles wat je doet en waarom op papier c.q. in een e-mail die je aan de klant stuurt en ook cc aan de jurist (of ander e-mail adres - als bewijs dat jouw verzonden e-mail is aangekomen als ze dat ontkent).

Verder lijkt me dat je schriftelijk voorstelt: OF geen website en geen betaling OF wel website en wel (volledige) betaling.

Maar ik vind het persoonlijk ook een enge situatie zoals je die beschrijft en de vraag is of je het dat waard vindt. Vanuit juridisch perspectief heb je gelijk, maar of je het risico van een knokploeg wilt lopen....

Misschien dat je wat dat betreft ook kunt aangeven dat je open staat voor een schikking (genoegen nemen met een lager bedrag) en dat je de site er dan weer opzet. Dan krijg je in elk geval wat geld (zelf een voorstel doen of haar vragen een serieus tegenvoorstel te doen), en dat is misschien beter dan niets (of een knokploeg).

Nb Ook als je n.a.v. advies Fiorucci een melding bij de politie doet: doe ook dat schriftelijk, met uitgebreide onderbouwing over de bedreiging en het binnen proberen te dringen (zou ik zeggen) om de ernst van de zaak duidelijk te maken. En op papier, zodat de politie niet later kan zeggen: het was ons niet duidelijk dat het een serieuze zaak was.

Veel sterkte.

Sahara

Sahara

02-05-2012 om 22:42

Voorstel

Ik zou haar schriftelijk een voorstel doen om eerst de helft te betalen (die heeft ze je toch al toegezegd). Pas als je helft ontvangen hebt, zet je de website weer online. De andere helft moet ze daarna binnen 30 dagen betalen.

Dat doet ze waarschijnlijk niet maar dan zie je maar weer verder. Je kan dan een incassobureau inschakelen of zo.

Wel heel naar allemaal. Ik hoop dat het goed afloopt voor je.

Sassie

Sassie

03-05-2012 om 09:08

Incasso bureau

Als ik je berichtje zo lees, lijkt het mij niet erg waarschijnlijk dat deze dame gaat betalen; ook niet als je een voorstel doet. Gevoelsmatig zou ik er inderdaad ook eerst schriftelijk melding van maken bij de Politie en het daarna uit handen geven bij een incasso bureau. Deze lui zijn het toch min of meer gewend om met dit soort asocialen om te gaan.
In vind het persoonlijk erg ver gaan dat ze je nu zelfs aan de deur bedreigd heeft want zo zie ik het gewoon.

Geen voorstellen meer doen en neerleggen bij de 'professionals' op incassogebied. Dit ga je namelijk op eigen houtje niet winnen (je geld krijgen dan).

Negeren

Je hebt werk gedaan (inspanningsverplichting), dat moet betaald worden. Zij betaalt niet, dus krijgt ze het werk niet. Daarmee is het klaar.
Kennelijk wil ze toch heel graag die website. Die kan ze kopen: na ontvangst van de betaling wordt ie online gezet. Ze kan het ook nalaten en dan krijgt ze 'm niet.
Niet bang worden, je staat in je recht.
Helaas is dat geen garantie tegen gezeur.
Maar wel: alles noteren. Als ze blijft zeuren (dreigen, etc), doe dan aangifte van stalking. Als ze werkelijk aan komt zetten met een rechtszaak, dan gaat ze die niet winnen.
Het heeft geen zin om te onderhandelen. Ze wil die website voor weinig of zelfs gratis. Rupsje nooit genoeg.
Blijf op je eigen standpunt staan.
Groet,
Miriam Lavell

Sassie

Sassie

03-05-2012 om 10:23

Zzp-er

Ik vind dit zo erg! Het is dat ik geen advocaat ben anders had ik je gratis geholpen, echt! Dit is gewoon pure oplichting! Kun je geen aangifte doen van oplichting? Dit geintje zal ze niet alleen bij jou proberen, maar bij meerdere mensen.

In ieder geval dat incassobureau erop zetten!

Jammer dat je de site toch weer online gezet hebt.
Ik weet het niet hoor. Is er hier nou niemand die haar op juridisch punt kan helpen? Je hebt toch zo'n programma op tv over oplichters? Kun je die niet eens contacten?!

Sassie

Sassie

03-05-2012 om 10:26

Oh enne zzp-er

"Ik werd ook onder druk gezet met een nare mail en ben talloze malen gebeld".

Heb je dit gemeld bij de politie? Mail bewaren als bewijs!

Sassie

Sassie

03-05-2012 om 10:38

Intimidatie

Deze oplichter (want dat is het gewoon) dreigt alleen maar. ze gaat je echt never en nooit aanklagen. Ze weet dat je in je recht staat en dat het haar zelf geld gaat kosten! Ook het aanvragen van een rechtszaak kost de aanvrager geld! Dat gaat ze echt nooit doen!

Inderdaad wel erg jammer dat je je hebt laten intimideren en de website toch online gezet hebt. Ze weet nu dat ze je in de tang heeft.
Ik zou zelf de site eraf halen en herhalen wat Mirjam zegt. Oplichters hebben een ontzettend grote bek, maar doen echt niets hoor.

Jammer

zzp-er, als zelfstandigen maak je dit soort dingen mee. Een keer of wat. Gaandeweg krijg je gevoel voor dit soort gevallen. Die klanten neem je dan niet of laat je eerder in delen betalen waardoor de schade beperkt blijft. Het is een kwestie van ervaring.
Jammer dat je je onder druk laat zetten door dreiging met rechtszaken. Failliet ben je niet. Wat de tegenpartij kan verhalen is alleen dat bedrag dat eventueel de geleden schade is, maar dan moet die partij wel gelijk krijgen.
Jij bent de partij met schade.
Een website mag je niet zomaar van de site halen als dat feitelijk schadelijke gevolgen heeft voor de klant en dan ook nog alleen als die schade de jouwe overstijgt.
Les voor de volgende keer: je werk gaat niet online voordat er betaald is.
Groet,
Miriam Lavell

Over haast en slecht betalen

Ik werk ook als zelfstandige, maar in een heel ander vak. Haast kan misschien op een fraudeur duiden, maar denk ik ook op wat anders. Mensen die erge druk op je uitoefenen (dit heeft Heel Erge Haast, of dit is van Zeer Groot Belang) zijn ook vaker mensen die zichzelf veel belangrijker vinden dan anderen. En dat zijn ook vaker mensen die slecht van betalen zijn.

Dus inderdaad: juist bij grote haast boter bij de vis.

Wat Miriam zegt, klopt. Ervaring helpt, op een gegeven moment krijg je een betere antenne voor de risicogevallen. Maar mensen die niet of slecht betalen zul je houden, helaas.

Dat is overigens de reden - maar dit geheel terzijde - dat wij hier strak vasthouden aan het kasstelsel: inkomsten tellen pas mee als ze zijn ontvangen. Wie het factuurstelsel hanteert moet al BTW afdragen als-ie een rekening heeft verstuurd, en moet dan later weer kunstgrepen toepassen als betaling uitblijft. Onze boekhouder heeft meermalen voorgesteld over te stappen op het factuurstelsel. Wij maken dan duidelijk dat wij in dat geval overstappen naar een andere boekhouder, en dan is de discussie weer voor enige tijd gesloten.

Groeten,

Temet

Toch geld innen

ik zou toch het geld willen krijgen, het feit dat ze jouw ontworpen website toch online laat staan geeft weer dat ze tevreden is over het product, dus dan moet zij ook betalen.

Inderdaad kopieën bewaren van alle mail, zodat je bewijs in handen hebt (misschien ook printscreens maken elke dag dat de website online is met de datering onderin, zodat jij bewijs hebt dat de site zolang online is?)

Ik zou het ook niet pikken, intimideren, ammehoela, door de site online te zetten ´beloon´ je haar ook nog..maar goed, dat is gebeurd, nu nog betalen!

Sterkte

Zzp-er

Wat ik ervan begrepen heb zit het zo: je hebt het factuurstelsel, en daarbij worden inkomsten ingeboekt op het moment dat je factureert, en dan ben je ook BTW verschuldigd, en je hebt het kasstelsel waarbij inkomsten pas worden geboekt als het ook feitelijk binnenkomt. Onder het factuurstelsel kun je ook wel weer BTW terugkrijgen als je nota niet voldaan wordt, maar dan moet je wat extra's doen.

Vroeger werkte ik op een kantoor dat een BV was en mij is toen verteld dat je in dat geval verplicht bent het factuurstelsel te hanteren, nu werk ik als zelfstandige samen met allerlei andere zelfstandigen onder 1 dak, en elk van ons hanteert het kasstelsel.

Maar hoe het precies zit weet ik niet, daar hebben wij de boekhouder voor. Ik weet dus ook niet wanneer je precies verplicht bent om het factuurstelsel te hanteren.

Groeten,

Temet

vrouw van

vrouw van

03-05-2012 om 13:43

Btw

man (ook zzp) verwerkt de BTW bij binnenkomst, behalve aan het eind van het jaar. En dan betekent dus dat we aan het eind van het jaar een hogere afrekening hebben en aan het begin van het jaar minder afdragen. Dit is toegestaan door een inspecteur van de belasting, die toen (in het begin van de zzp-periode) bij ons kwam controleren of man wel zzp was. Eigenlijk is dit niet zoals ze het graag zien, maar het mocht dus wel. Komt ook omdat er bij ons niet meer dan anderhalve maand zit tussen factuur en betaling.

Schadevergoeding?

Zou je ook een schadevergoeding kunnen eisen voor iedere dag dat ze die site onrechtmatig gebruikt? (Ze heeft er tenslotte niet voor betaald...) Of zit dat juridisch gezien weer heel lastig in elkaar? Een schrale troost: dit soort mensen komen zichzelf op den duur toch wel knetterhard tegen. Op een dag heeft ze iemand tegenover zich staan die misschien wel twee knokploegen oid heeft.

Gr. Poezie.

ervaringsdeskundige

ervaringsdeskundige

03-05-2012 om 19:44

Ga zsm met incasso starten

Het product is geleverd en geaccepteerd, want ze heeft het in gerbuik genomen. Dat is dus goed, ze moet het dus gewoon betalen.
Een incassotraject is dus logisch en levert misschien iets op, zoniet, dan zullen zij je kunnen vertellen hoe je verder kan en wat dat kost.

Jesse_1

Jesse_1

04-05-2012 om 12:22

Merkwaardig

Ik begrijp dat je niet zomaar haar website offline mag zetten, maar je hebt haar OUDE site weer erop gezet. Dan lijd ze toch geen schade? Ze claimt toch juist dat jouw miserabele mislukt nieuwe site haar schade toebrengt?!

Sancy

Sancy

04-05-2012 om 18:32

Hmm

"Is bij iemand in huis proberen binnen te dringen strafbaar? En zo ja wat is de sanctie?"
Dat kan huisvredebreuk zijn, art. 138 Sr:
Lid 1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie. Aangezien ze heeft aangebeld en jij hebt opengedaan, is het dan van belang dat je haar vervolgens 'gevorderd' hebt te vertrekken van jouw woning/erf. Daar zijn eigenlijk 2 vorderingen voor nodig: 1 x zeg je dat ze van jouw terrein moet gaan (letterlijk). Vanaf dat moment bevindt ze zich wederrechtelijk op jouw terrein. Gaat ze niet, dan herhaal je het bevel om weg te gaan nog eens waarmee je feitelijk vaststelt dat ze niet aan jouw vordering wil voldoen.
"Die klant vindt zichzelf heel eerlijk en ze vindt zich volledig in haar recht staan. Zij heeft dus iemand die haar blijkbaar juridisch ondersteund, en dreigt daarmee."
Nou ja, ik ben daar niet zo van onder de indruk hoor. Zeker niet wat die klant van zichzelf vindt lijkt me in deze onbelangrijk ;-) Ik denk dat jij moet zorgen dat je feiten en emotie gescheiden houdt (en ja ik snap dat het moeilijk is). Je woordkeuze (Dús, blijkbaar, dreigt) toont je emoties. Houd het simpel. Je bent zelf een andere mening toegedaan, klaar. Als je kennissen hebt die 'een beetje thuis zijn in de juridische wereld' wil dat ook niet zeggen dat zij je de absolute waarheid gaan verkondigen over waar het gelijk ligt. Net zo min als dat de klant gelijk heeft puur omdat ze schijnbaar juridische ondersteuning heeft.

jurist

jurist

05-05-2012 om 14:47

Incassobureau dat vordering overneemt zoeken

Zzp'er, nog een advies.
Je hebt volgens mij incassobureaus die namens jou proberen de vordering (die je op haar hebt) te innen. Die doen in principe werk dat ook een advocaat zou kunnen doen (alleen is die duurder).
Daarbij moet jij als opdrachtgever de kosten betalen (van tevoren precies navragen wat het je kost, m.n. als de vordering niet of niet helemaal geind kan worden).

Volgens mij heb je ook incassobureaus (of misschien heten die anders) die de vordering overkopen van de opdrachtgever. Die zeggen: oke, je hebt een factuur openstaan van 1500 euro. Jij kan van ons (zeg) 750 euro krijgen en dan is de vordering van ons en is het op onze kosten en op ons risico dat wij de vordering wel of niet (helemaal of gedeeltelijk) kunnen innen.

Als ik jou was (gezien de toestanden en n.m.m. het grote risico dat je dit bedrag niet makkelijk gaat kunnen innen) zou ik een bureau zoeken dat jouw vordering van je over kan nemen. Krijg je wel minder geld, maar heb je dat geld snel en ben je van het risico dat je niets kunt innen (plus de kosten van het bureau) af.

Ik weet niet of je zo'n bureau kunt vinden dat dat doet en of ze deze specifieke vordering willen overnemen, maar ik hoop het wel voor je.

En nb zorg dat je algemene voorwaarden vermelden dat je 1) gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling en/of betaling in etappes kunt vragen 2) je pas websites online zet na volledige betaling EN belangrijk: HANDEL er ook naar! En bovendien: je kunt bijv. ook opnemen dat ze x procent of x euro vooraf betalen, na milestone ..... (laten zien van bepaalde aspecten) weer x procent of x euro (evt. ook meer milestones als het grotere projecten zijn) en laatste milestone betalen (en ontvangen hebben!!) voor online zetten.

Succes ermee. Nare ervaring, maar probeer er je voordeel mee te doen voor de toekomst.

Evanlyn

Evanlyn

07-05-2012 om 13:55

Misschien

ook bewijs verzamelen van het feit dat ze de website daadwerkelijk gebruikt. Ze kan hem er natuurlijk ook zo weer af halen als haar dat zo uitkomt, tijdens een rechtszaak.

Evanlyn

Evanlyn

08-05-2012 om 12:47

O ja, en smaad

Het is alleen smaad als het niet waar is. Dus als je je beperkt tot bewijsbare uitspraken, kan ze je wettelijk gezien niks maken. Maar uit handen geven lijkt me idd beter. Dan kan je ook zeggen dat je de vordering nu eenmaal uit handen hebt gegeven en dat er nu helaas niks meer aan te doen is (behalve betalen dan). Zo creëer je afstand, met het oog op je gezin.

Ik heb zoiets ook aan de hand gehad. Ik had als student een hele zomer gewerkt aan een vertaling en niets gekregen. Ook een haastklus. Eerst beweerde de opdrachtgever dat het te duur was (hoewel we het bedrag van tevoren overeen waren gekomen), vervolgens dat hij al betaald had. Ik rekende echt op dat geld om het volgende studiejaar door te komen, dus ik ben zelf gaan procederen. Het voelde erg goed toen ik uiteindelijk als jong studentje beslag op zijn bankrekening kon laten leggen, maar eng was het wel. Overigens kwam hij helemaal niet opdagen bij de rechtszaak, hij voelde natuurlijk wel dat hem dat niet zou helpen.

Overigens bedoelde ik eigenlijk met die printout van jouw website die nu gebruikt wordt, dat je kan bewijzen dat hij (ooit) gebruikt en dus geaccepteerd is.

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2012 om 12:22

En....

Je kunt best haastklussen aannemen, maar dan moeten ze eerst betalen. Als het een serieuze klant is met oprechte haast zou dat geen probleem moeten zijn.

Sassie

Sassie

10-05-2012 om 11:00

Vordering

Heeft het incassobureau de vordering helemaal van je overgenomen? Begrijp ik dat nu goed?

Zzp-er

Ja, een spoedtarief is inderdaad een idee. En zo vreemd is dat niet, ik zie wel vaker dat voor extra snelle levering etc extra moet worden betaald. Natuurlijk alleen doen als je dan ook daadwerkelijk het werk binnen de gestelde termijn kan afmaken, maar dan is er zeker niets tegen een spoedopslag.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

10-05-2012 om 12:03

Zzper

Ja, een spoedtarief lijkt me een prima idee. En zeker tijdens het eerste gesprek duidelijk filteren welke dingen gewoon niet haalbaar zijn gezien de haast, en dit ook goed communiceren. Overigens, bij klanten als deze zou het nooit goed zijn geweest, dit is toch het type: kan ik niks vinden, dan verzin ik wel wat...

Rosase

Rosase

10-05-2012 om 20:22

Boos worden

Afgaand op jouw verhaal denk ik dat ze wel uitkijkt met boosworden. Volgens mij is dit er eentje van dreigen, dreigen, dreigen en dan tot het randje gaan. Maar niet eroverheen.

Daar zit dan maar een ding op en dat is ijskoud blijven (als is het dan maar ogenschijnlijk) en haar (ook binnen de lijnen) terugpakken. En daar ben je nu mee bezig.

Ik geloof overigens ook niet dat je iets had kunnen doen om dit te voorkomen. Deze mevrouw is erop gespitst om zoveel mogelijk voor weinig te krijgen.

Typische radarklant.

Copyright

Copyright van een website is ingewikkeld; de teksten zijn immers niet door jou geschreven maar door de klant.

Maar copyright van foto's of door jou gemaakte / gekochte afbeeldingen is veel helderder. Zet in elk geval in je contract dat de copyright pas overgaat naar de klant als de betaling ontvangen is.

Probeer die fotograaf te vinden. Met een beetje geluk is hij nog steeds formeel copyright houder van de foto's. Een beetje goedkope shared hosting provider haalt een site meteen weg als een copyright houder met redelijk bewijs een klacht indient. En dan zetten ze er geen oude backup voor terug.

Een site niet mogen weghalen, dat hebben we bij mijn werk wel eens meegemaakt bij het faillissement van een instelling met een belangrijke maatschappelijke rol. Maar daarvoor gold dat onze kosten (alleen maar het in de lucht houden van de site, voor het bouwen was al betaald) veel lager waren dat de nadelen die de klant zou ondervinden als de site plat ging. En na de doorstart hebben we er gewoon weer mooi aan verdiend.

Sassie

Sassie

19-05-2012 om 13:59

Politie

Ik heb dus de politie gebeld (ik had al informatief gebeld)….,zij blijkbaar ook, want ineens waren er twee politie. Zij is dus weggestuurd.

Er wordt hier tamelijk makkelijk overheen gestapt, maar ik vind dit bij nader inzien best een vreemde stap van de politie (van de kant van de klant/oplichter dan). De politie gaat namelijk nooit op pad omdat iemand zijn/haar gelijk wil halen.…Wat heeft zij de politie verteld dan? Dat zij verhaal bij je gaat halen en dat ze bang is dat ze dan neergeschoten wordt
of zoiets?

Hmm

deze truthola heeft ze nu al heel veel tijd, slapeloze nacht en enorm veel stress, bakken energie en angst geleverd.

ik zou mijn handen er vanaf trekken, ga langs bij een incassobureau die de kosten voor hun inzet bij haar verhaalt en verder klaar ermee, geen advocaten, geen gedoe meer.

En dan verder met je werkzaamheden, je facturering en contracten aanpassen. Mensen hoeven je niet aardig te vinden, ze moeten je goed vinden, daar selecteren ze op en daar voor moeten ze ook betalen.

Hier begin ik pas met werken als de 1e factuur betaald is, loopt vrijwel alle communicatie over de email en neem ik zelf het risico dat de laatste factuur niet betaald wordt (omdat ik die pas opstuur als mijn werk gedaan is). Je kan meerdere factuurmomenten in een project opbouwen, hieraan vast zitten ook de opleveringen. Ik ben interieurontwerper en werk met so, vo en do's en dan eindoplevering. Bij elk van die momenten worden er in besprekingen de punten afgewerkt, heb ik alles geleverd, is alles duidelijk, overal wordt voor getekend. Ik wil bewust niet zitten tussen 3e partijen en de klant, ik lever mijn ontwerpen, meubels ed koop ik niet in (verdien ik dus ook niets op), maatwerk meubels lever ik zelf (en verdien ik wel op). Maar alles pas na betaling, ik heb dat dus een keer geleerd zoals jij dat nu ook leert.

Als websiteontwerper heb je denk ik minder langdurige relaties met opdrachtgevers dan ik als interieurontwerper. Omdat je elkaar niet kent moet je zakelijk blijven, vriendelijk maar zakelijk. Haast kost geld, haast kan alleen als de klant ook zich inzet door zich aan de afspraken rondom producten/diensten en aan de facturering te houden, een normaal denkend en handelende klant weet dat, begrijpt dat en handelt dus ook zo. Zo niet dan is er een onwerkbare situatie en stop jij je inzet want dan is de relatie al verzuurd.

Ik zou dus als advies aan je geven: laat die hola lekker d'r rottige leven zonder jou dooremmeren. Incasseren, reflectief naar je eigen administratie kijken en weer verder.

Grutjes

ik kan echt niet spellen... Gelukkig ben ik beter in ontwerpen ;-)

Ik ben nu al een flinke tijd weer druk, voor een grote trouwe klant, ik ren wat harder en ik lever meer dan gevraagd wordt, zij waarderen dat en zo zit ik al 11 jaar regelmatig bij hun aan tafel, zij kennen mij, ik ken hen. Ik ben dus flink aan het brainstormen hoe ik nog meer van dit soort contacten kan opbouwen, dit is zo prettig werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.