Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

opleiding

opleiding

25-09-2011 om 21:52

Wanneer is het oude stampwerk overgegaan in ellenlange verslagen schrijven?

Na jaren van niks nu weer in een opleiding en ik word helemaal gek van al die verslagen die je moet maken, verslag van dit, verslag van dat, een beetje normaal stampwerk is er niet meer bij lijkt het. Waarom is dat toch allemaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ef

Ef

29-09-2011 om 21:51

Vroeger was ook niet alles...

Ik heb zelf nog een interne opleiding voor verpleegkundige gevolgd binnen een instelling. (bestaat niet meer, ik woonde intern op het instellingsterrein en volgde een traject werken leren, de opleiding was “in dienst” van de instelling) Dat is nu 22 jaar geleden en wat ik me vooral herinner uit die tijd is dat je veel minder hoefde te schrijven en vast te leggen, maar dat er ook veel meer willekeur was.
Je werkte op een afdeling en daar kon je zomaar een kreng van een werkbegeleider treffen, of een team vol ouwe trutten, en als die niet van plan waren om jou een voldoende te geven (omdat ze bijvoorbeeld niet mochten) voor je praktijk kon je het wel schudden, hoe goed je ook je best deed. Het was jou woord tegen het hunne, en de opleiding koos bijna altijd de kant van de afdeling.

opleiding

opleiding

29-09-2011 om 22:27

maar dat is niet veranderd, want de verslagen en opdrachten en weet ik veel, moeten ook getekend worden door je stagebegeleider of praktijkbegeleider, en als dat diezelfde zure dame is

Ef

Ef

29-09-2011 om 23:06

Klopt!

Inmiddels ben ik zelf regelmatig werkbegeleider op mijn afdeling, en ondanks dat ik diep van binnen inmiddels al wel een beetje een zure ouwe trut ben , doe ik altijd erg mijn best om iedere nieuwe leerling of stagiaire enthousiast en met een frisse blik te begeleiden. Soms tref je een leerling die niet goed functioneert en dankzij al die POB's en PAB's kan je dan wel sneller aantonen waar nog aan gewerkt moet worden. Soms tref je een leerling die echt niet geschikt is voor het vak, en dan moet ik als werkbegeleider veel meer moeite doen dan vroeger om aan te tonen waar het niet goed zit.
"Vroeger" was een zinnetje als : "attitude is onvoldoende" al genoeg om je jaar over te laten doen.

Ef

Ef

29-09-2011 om 23:10

O jee

Ik bedoel natuurlijk Pop en pap

Verwoorden

Wat mij persoonlijk erg stoort aan al die verslagen en pop's en pap's is dat het er bij bepaalde beroepsopleidingen opeens enorm ertoe doet hoe goed jij als student dingen kan verwoorden/op papier kan zetten.
Zelfs als jij erg gegroeid bent in de praktijk en het best erg goed doet. Als je het niet op papier kan zetten is het 'niks', telt het niet mee,doet het amper ter zake. En dan nog wel 'op tijd' ook graag.
Gelukkig kan oudste dat heel gemakkelijk, die heeft alles zo op papier staan. Niet verbazingwekkend want ze was altijd al goed in dingen als opstellen en tekstverklaringen. Ze heeft een grote woordenschat ook dat is belangrijk ik al die verslagen.
Maar ik had b.v. een jongen als stagair die na een beetje bijsturen in praktijk best goed functioneerde, enorm gegroeid was en veel had geleerd van zijn praktijk stage. Maar het voor geen meter op papier kon zetten. Hij kon het gewoon niét verwoorden. Hij kon het niet in een pop of pap schrijven, maar ging wel degelijk vooruit in zijn functioneren. Zijn verslagen waren dramatisch en veelal niet op tijd klaar. En soms waren die verslagen zelfs onsnapbaar en moest je écht 6 keer lezen voor je begreep wat hij bedoelde. Woorden als 'attitude' waren hem volslagen onbekend. Maar ook b.v.'motivatie' was lastig voor hem. Hij kwam niet verder dan : 'dat moet beter' en 'ik vind het wel/niet leuk'.
Hij begreep ook gewoon de hele clou van al die verslagen en pop's niet.
Ik heb hem er enorm mee geholpen, 'm woorden in de mond gelegd en dat schreef hij dan braaf op en ook zijn begeleider van school heeft zich er enorm voor ingezet. En qua inzet kan hemzelf ook niks verweten worden, ik heb nog nooit een stagaire gehad, die een woordenboek meenam elke dag en dat deed hij b.v. wel.Hij deed een wat lager niveau en slaagde uiteindelijk omdat zijn praktijk zó veel beter was dan zijn verslaglegging en hij zo de boel kon compenseren. Maar hij wilde een niveau omhoog. Qua theorie m.b.t. andere vakken stond hij er ook best goed voor (kwestie van uit de kop leren volgens mij). Hij wilde graag een niveau omhoog...en had dat qua theorie en praktijk best gekund, dat weet ik gewoon zeker. Maar moest er na 1 jaar mee ophouden. Eigenlijk alleen maar omdat hij het qua taalvaardigheid niet aan kon en op dat hogere niveau niet kon voldoen aan alle papierwerk dat van hem gevraagd werd.
Zó zonde. Want als hij eenmaal werkt hoeft hij ook niet zulke ingewikkelde uitgebreide verslaglegging te doen en heeft hij die woordenschat ook niet nodig.
Dus waarom moest hij daarop struikelen?
groeten albana

Asa Torell

Asa Torell

30-09-2011 om 11:17

Middel en doel

Het lijkt me dat middel en doel enigszins met elkaar door de war zijn geraakt hierbij. Voor mezelf heb ik er wel heel veel aan dat ik tegenwoordig meer opschrijf en dit gestructureerder doe. Ik schrijf zowel planningen als verslagen/aantekeningen van wat ik al gedaan heb. Dit opschrijven helpt me enorm om tijdig knelpunten te zien aankomen, mogelijke verbeterpunten op te sporen en geen fouten te herhalen. Dus ik kan me goed voorstellen dat men wil dat leerlingen dit al in hun opleiding leren: een gestructureerde aanpak waardoor ze wellicht sneller van hun fouten leren. Zoals bij ons bijvoorbeeld geprobeerd wordt om studenten labjournaals te leren bijhouden.
Ook heb ik gemerkt dat 'vaardigheden' (ofwel competenties) nuttige dingen zijn, naast het opdoen van kennis. Bijvoorbeeld kunnen schrijven, presenteren, plannen, omgaan met apparatuur om maar een paar voorbeelden uit mijn werk te noemen. Uiteindelijk moet je bij het uitoefenen van een beroep tenslotte dingen DOEN en niet alleen van alles weten.
Maar ja, zoals ik het hierboven lees is het allemaal nogal doorgeslagen en schiet het zijn doel behoorlijk voorbij. Dit alles zou een bescheiden deel van de opleiding moeten uitmaken ipv. de hoofdmoot, zou ik zeggen. En de planningen e.d. die je opstelt moeten vooral voor jezelf zijn (om een bepaald te beoordelen einddoel mee te bereiken) en niet hetgene wat als eindprodukt wordt beoordeeld.

Ef

Ef

30-09-2011 om 16:37

In de praktijk

In de praktijk (in mijn paktijk tenminste, gezondheidszorg) wordt tegenwoordig ook veel meer verslaglegging gevraagd dan vroeger, iedere patient heeft een uitgebreid verpleegplan en behandelplan met doelen, actiepunten, verpleegproblemen, etc. Overdreven misschien en je typt je als verpleging een slag in de rondte, maar het heeft wel als voordeel dat je veel beter weet waar je mee bezig bent. Ook patienten (of familie) kunnen meer grip hebben op de behandeling, omdat ze weten wat er in verpleegplan staat en aan de bel kunnen trekken als er iets niet gaat zoals afgesproken.
Leerlingen en stagiaires moeten later zelfstandig in de praktijk kunnen functioneren, en dus leren hoe dit soort plannen in elkaar zitten en weten hoe ze die moeten maken. Een stagiair die in zijn verslagen niet verder komt als "omdat ik het leuk vond" gaat ook niet uit de voeten komen met een verpleegpaln of zelfs maar de raportage.

mirreke

mirreke

02-10-2011 om 15:54

Doorgeslagen, op computer in te vullen?

Toch vind ik het enorm doorgeslagen, al die verslagleggingen en rapportages. Wat ik mij kan voorstellen in dergelijke gevallen waarbij de lagen hogerop willen dat veel wordt vastgelegd, is dat men standaard verslagen opstelt waarbij bv. bepaalde antwoorden kunnen worden aangekruist. Zodat je wel aan verslaglegging kunt doen, maar niet zelf veel hoeft te verwoorden. Met natuurlijk ruimte om zelf eea in te vullen.
Het lijkt me veel sneller gaan, en toch liggen er dingen vast. Kind van vriendin doet opleiding tot gehandicaptenbegeleider (niveau 4) en moet toch veel van dergelijke verslagen zelf schrijven. Wat ik me afvraag: worden die ooit wel gelezen?
Als je werkt met lijsten die op de computer kunnen worden ingevuld, en ook door een computer kunnen worden vergeleken, lijkt me dat ook bv. missers (bv. bed van patiënt is door drie verschillende verzorgers verschoond (of juist niet) veel eerder worden opgemerkt, en dan ook verbeterd kunnen worden. Hierbij is de taalvaardigheid van een verzorger veel minder belangrijk.
Ik ben zelf niet werkzaam in de zorg, dus misschien gebeurt dit al lang?

Ligt aan het niveau

Ik werk ook in de zorg, maar die stagair deed niveau 2. En bij ons hoeft niveau 2 alleen maar korte belangrijke dingen op te schrijven en geen uitgebreide verlaglegging te doen. En ook vooral dingen aan kruisen (dit gedaan,dat gedaan, dus afkruisen). Dat doet niveau 4 en ook een klein beetje niveau 3. Dat je zonder uitgebreide verlaglegging amper niveau 2 kunt doen vindt ik buiten proportie, zeker als je in praktijk en qua sociale vaardigheden wel goed functioneerd. En zelfs voor niveau 3 vindt ik het buitengewoon. Bij ons hoeft niveau 3 alleen aanvullingen te doen in al (bestaande) dossiers en dingen als valpartijen te noteren enzo. En als niveau 3 al een verslag moet schrijven in een voorkomend geval, kunnen ze er altijd iemand bij roepen met niveau 4 die dat vaker heeft gedaan. Soms doen mensen met niveau 3 dat ook wel,maar dan doen ze het als 'aanvulling' op diegene die verantwoordelijk is voor dat verslag (iemand met niveau 4 dus) en die kan het dus altijd verbeteren of aanvullen of anders verwoorden.
groeten albana
Bij ons gaat het overigens wel digitaal.
groeten albana

Vandaag in trouw

Er zijn er (natuurlijk) meer die vinden dat de het verslagen maken etc is doorgeslagen. Vandaag in Trouw:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2943629/2011/10/03/Docenten-bijscholen-prachtig-maar-niet-zo.dhtml

Groeten,

Temet

opleiding

opleiding

03-10-2011 om 19:02

Ja temet!

Dat is heel herkenbaar dat stuk! Ja, mijn competenties zien er geweldig uit op papier, maar welke kennis heb ik nu werkelijk opgedaan?

Massi Nissa

Massi Nissa

04-10-2011 om 07:11

Yep x2

Helemaal eens met Sini, die opleiding is een lachertje. Het enige wat je daarvoor moet kunnen, is leuk verslagjes schrijven, liefst met kekke opmaak en een flitsend snelbindertje. Pffff.
Ik vind trouwens toch allang dat je lesgeven pas leert voor de klas. Hoe kun je nu zoiets organisch uit een boek opdoen?
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.