Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Warmtenet gebruikers en wat gaan we nou betalen

Tot nu toe ben ik meestal vaag over hoe de energie in mijn woning is geregeld. Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die gasloos wonen.

Hoe heb jij het geregeld? En hoe zit het in het verbruik en kosten?

Ik heb zelf een huurwoning van een woningbouw vereniging, sociale huur zelfs. Ik heb de jaarnota’s van de afgelopen jaren vergeleken en ik vind het vaag. Voor de warmte in huis is het WKO systeem. Warmte-koude opslag staat het voor. Ik heb vloerverwarming. Omdat deze warmte via een bedrijf gaat waar je een contract MOET tekenen kun je hiervoor dus niet switchen. Nu is dat met de huidige energiemarkt ook niet aan de orde maar daarvoor kon het dus ook niet.
Voor de overige stroom (stopcontacten en licht) zit ik bij een energieleverancier die ik wel kan wijzigen. Ik heb nooit een vast contract gehad dus ik kan zo weg. Hier gebruik ik maar weinig. Eerder betaalde ik 70 euro per maand maar sinds aantal jaar geleden de droger stuk ging heb ik een grote teruggave. Ik gebruik nu ongeveer 20-30 euro uiteindelijk dus het voorschot kan minimaal voor de helft omlaag.
Voor de warmte middels WKO is mijn voorschot flink gestegen. Bijna het dubbele. Ondat de energiebelasting niet opgaat voor warmte krijg ik geen korting op die nota. 
Herkent iemand zich in dit verhaal? En hoe schat jij het dit jaar in? Kun je besparen? Welke dingen heb je gedaan sinds de prijzen omhoog zijn gegaan? 
Ik hoor heel graag hoe anderen dit systeem ervaren

Eppos

Eppos

26-01-2023 om 08:09 Topicstarter

Heb de Jaarnota gehad en ik krijg gelukkig geld terug. Heb me nog niet verdiept in het verbruik maar voor nu denk ik dat alles praktisch uit zetten heeft geholpen om niet nog een extra verrassing te krijgen achteraf. Ben ook geneigd om de verwarming gewoon aan te zetten omdat ik het regelmatig zo koud heb dat ik heel warm moet douchen om weer beetje bij te trekken.
Nu nog afwachten wat die andere nota doet. Die heeft het bedrag van 70 naar 200 gegooid. Minus de korting moet ik 100 euro betalen terwijl ik heel weinig stroom afneem. Ik denk daar maar eens over bellen. Of ik wacht een maand want dan komt de eindrekening en zal blijken of
ze een foutje hebben gemaakt of dat mijn stroom dan zo omhoog is gegaan. 
Dat de gasprijs steeg was duidelijk maar stroom is toch niet verdubbeld? En bovendien kreeg ik meer dan de helft terug. Nu heb ik wel meer stroom afgenomen ivm een kacheltje maar meer dan 70 maandelijks dat het naar 200 moet lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk. Is stroom echt drie x zoveel tegenwoordig? 

Eppos schreef op 26-01-2023 om 08:09:

 
Dat de gasprijs steeg was duidelijk maar stroom is toch niet verdubbeld? En bovendien kreeg ik meer dan de helft terug. Nu heb ik wel meer stroom afgenomen ivm een kacheltje maar meer dan 70 maandelijks dat het naar 200 moet lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk. Is stroom echt drie x zoveel tegenwoordig?

Stroom is zeker duurder geworden maar niet 3x zoveel. Wel moet er weer energiebelasting betaald worden en dat scheelt behoorlijk. 

Mijn maandbedrag was 20 euro en is nu 54 euro. Ik heb een slimme meter en daarop zie ik dat de kosten voor januari ruim daarboven komen terwijl het verbruik iets lager is dan vorig jaar. De kostenteller voor januari  staat nu al op 90 euro. Maar dat komt doordat het energieplafond nog niet is toegepast. Dat gebeurt pas bij de eindafrekening geloof ik. 
Als ik het zelf uitreken, kom ik enkele euro's onder mijn maandbedrag uit. 
Heb jij een slimme meter?  Of kun je die krijgen?  Dan kun je zelf goed volgen wat je verbruikt per uur. Zo wordt ook duidelijk hoeveel je kacheltje verbruikt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.