Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Alide

Alide

21-09-2018 om 13:53

Wat betaalt een bijbaan van een student?

Ouders van studenten, weten jullie nou wat een student zo'n beetje netto bijverdient met een bijbaan?

Een student die niet samenwoont?

Ik snap dat het kan verschillen, maar wat is een beetje gebruikelijk voor de niet minimaal betalende baantjes?

En vervolgvraag: weet iemand wat universitaire studenten (dus nog niet afgestudeerd) die op het vlak van hun studierichting en gebruikmakend van die kennis iets van een dag per week werk doen zoal netto per uur verdienen? Is daar iets globaals over te zeggen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-09-2018 om 14:26

Niet veel

Mijn dochter verdiende als 18-jarige 6,85 en nu iets meer dan 7 euro bruto (= ook netto) in een supermarkt. Als je een beetje courante studie doet kun je op een gegeven moment semi-geschoold werk doen. Bijv bloedprikken in het ziekenhuis als je geneeskunde doet, of IT-bijstand geven. Horeca betaalt ook beter en daar zijn veel vacatures.

Bij de studie

Er is ook wat te verdienen met commissiewerk of bestuurswerk bij HBO of Universiteit.

Commissiewerk 50-100 euro per maand per commissie.

Bestuurswerk: de hoogte wordt bepaald door de decaan en er is nog een voorziening bij DUO zie ik daar, onder bestuursbeurzen.

Stage

In het Hoger Onderwijs kun je soms ook een stage hebben die je tot 500,- euro per maand oplevert.

mam

mam

21-09-2018 om 20:27

Op de uni

Dochter 20 heeft twee verschillende contracten op de uni, ene is ongeveer tientje per uur bruto, andere een euro meer. Daarnaast een bijbaan in het werkveld (hbo-niveau) ook ongeveer elf euro per uur met daarnaast reiskostenvergoeding en pensioenopbouw.

Wat dit netto is weet ik niet, scheelt ook per baan heeft te maken met wel/geen loonheffing of hoe dit ook heet.

OND

OND

23-09-2018 om 14:20

Hoeveel mag een Nederlandse student bijverdienen?

met behoud van kinderbijslag?
Met behoud van studiebeurs/studietoelage?
Hoeveel mag hij op jaarbasis verdienen met belastingvrijstelling?
Vanaf welk bedrag op jaarbasis wordt hij geacht op eigen benen te staan, waardoor de fiscale aftrek voor de ouders wegvalt?
Dat is allemaal net iets ingewikkelder dan "wat betaalt een bijbaan van een student? ", maar het bepaalt wel hoeveel zo'n student uiteindelijk mag verdienen zonder repercussies voor zichzelf of de ouders.
Je hebt mensen die niet verder kijken dan "wat betaalt een bijbaan van een student? ", onwetend over de gevolgen op de langere termijn...

O inderdaad

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/bijverdienen.jsp

"Doet u mbo of valt u nog onder het oude stelsel van studiefinanciering voor hbo en universiteit? Dan mag u niet te veel bijverdienen. Anders moet u studiefinanciering terugbetalen. Dit geldt ook als u alleen een studentenreisproduct hebt.
Onder het leenstelsel mag u wel onbeperkt bijverdienen.

Hoeveel u mag bijverdienen
De grens voor bijverdienen is in 2018 € 14.456,- (voor 2017 € 14.215,75). Het gaat om uw verzamelinkomen of belastbaar loon. Als u de grens voor bijverdienen nadert, moet u uw studiefinanciering en reisproduct stopzetten."

Lente

Lente

23-09-2018 om 19:57

OND, er is in NL geen fiscale aftrek voor ouders

Helaas.......

OND

OND

23-09-2018 om 20:52

Tja, neem me niet kwalijk

dat ik het zo even brutaalweg zeg, Lente, maar hier zijn die paar minuten die het kost om een kind te verwekken, wellicht de best betaalde in een mensenleven )).

Lente

Lente

23-09-2018 om 20:58

Ik snap wat je zegt en ook weer niet

Als je een kind verwekt, moet je het ook kunnen ondersteunen in het leven.
Anders moet je er niet aan beginnen.

OND

OND

23-09-2018 om 21:33

Dat

kan ik enkel maar met u eens zijn.

Dymo

Dymo

24-09-2018 om 16:41

hier

Dochter verdient 11 euro bruto per uur bij een groot theater in de hoofdstad. Zij draait gemiddeld 12 diensten per maand van ongeveer 5 tot 6 uur per dienst.

@Emma

@Emma

25-09-2018 om 08:03

Bijbaan

Dochter van 17 werkt naast haar supermarktbaan ook in de branche waarin ze een mbo4-opleiding volgt. Dat is een middag per week en het betaalt iets meer dan de supermarkt. Ze heeft geen tijd om meer te verdienen dan belastingtechnisch toegestaan.

Off topic: de wereld is echt wel anders dan 19 jaar geleden, die paar minuten waarin zij werd verwekt (zie ook het topic "de jongeren"). Flauw hoor, pffff 🙄

OND

OND

26-09-2018 om 00:55

Het verwekken van een kind brengt in België

in het beste geval tenminste € 75 980 op over een periode van 26 jaar.
Dat is niet inbegrepen gekapitaliseerde rentes op die inkomsten, kortingen op rente op hypothecair krediet, studietoelagen en -beurzen, de verschillende stelsels van tijdskrediet om voor de kinderen te zorgen, subsidiëring en fiscale aftrekbaarheid van kinderopvang, de "maximumfactuur" in het lager onderwijs, de "maximumfactuur" medische kosten minderjarigen, de gratis basistandheelkundige zorg voor minderjarigen, de ...

Je kan in elk geval niet zeggen dat de belastingbetaler niet zijn best doet om het krijgen van kinderen te ondersteunen. En toch komen we niet verder dan 1,7 kind/gezin...

Helaas kosten die koters veel meer dan ze opbrengen en hier leven zo'n 15% van de kinderen in gezinnen met een inkomen onder de Europese armoedegrens. Er zal dus eens goed moeten bekeken worden of de centen niet anders en beter kunnen besteed worden.

Triva

Triva

26-09-2018 om 08:05

waarom

was deze vraag eigenlijk 'spoed' ? Als iedereen er voortaan 'spoed' voor gaat zetten leest niemand dat meer als eerste. Welke spoed kan er zijn? Bang dat je studentekind een baan neemt met een salaris wat beter kan? Mijn zoon is tevreden met het salaris van postnl omdat hij op zaterdag overdag kan werken. Ja natuurlijk haalt hij meer binnen in de horeca op zaterdagavond maar dan heeft hij wel wat anders te doen. Een euro meer maar op onhandige tijden of met een leidinggevende waar je gek van wordt doet 't hem niet hoor.

Alide

Alide

26-09-2018 om 11:20

Triva

Je hebt gelijk. De vraag was even echt spoed, maar de echte spoed is er vanaf. Ik heb Forumbeheer al gevraagd "spoed" eraf te halen, maar dat hebben ze niet gedaan. Je hebt gelijk dat we dat niet te vaak moeten gebruiken.

En nee, het heeft niet met mijn eigen kinderen te maken. Meer i.v.m. een vraag van een collega die een student wil inzetten en wil weten wat dan een beetje redelijk tarief is. En het gaat dus wel om werk in het verlengde van de universitaire studie van die student.

Alide

Alide

26-09-2018 om 11:23

hoge verdiensten

Omdat het gaat om beter betalend werk, ben ik dus vooral benieuwd naar mensen die weten van studenten die echt goed verdienen.

Dus niet in supermarkt, maar banen van boven de EUR 10 of zelfs EUR 15 bruto per uur.

En mensen die weten van bijbanen van studenten waar ze iets met hun universitaire studie doen.

Ik ben echt benieuwd.

Die collega dacht aan EUR 20, en volgens mij is dat overdreven veel. De reacties tot nu toe lijken daar wel op, maar deels zijn ze niet echt vergelijkbaar (nl. supermarkt werk etc.). Maar het leek mij handig om te horen wat voor ervaringen jullie hebben met - goed - betalende bijbanen van studenten.

Dees

Dees

26-09-2018 om 11:45

Weten?

Waarom wil je het weten en waarom is het spoed

OND

OND

26-09-2018 om 12:32

€ 20/h?

Dan wil ik weleens weten wat die collega van u verdient en wat hij een "normaal loon" vindt...
Ik ken er hier niet veel die €20/h verdienen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-09-2018 om 13:05

20 euro per uur?

Lees het draadje eens over uurlonen. Je moet wel wat kunnen om daarboven te komen. Dan heb je het over zo’n 3500 per maand op fulltime basis.

Leeftijd, ervaring...

Is de student 18 jaar of ver boven de 20?
Zijn er in het betreffende vakgebied moeilijk mensen te vinden?
Is deze student erg goed in zijn werk en heeft al veel ervaring?

Komt er bij dit salaris nog vakantiegeld en uitkering bij ziekte of is het "all in"?

Lente

Lente

26-09-2018 om 14:21

Bijles instituut

Online kun je dit soort instituten vinden die studenten zoeken om de bijles te geven. Ik zag ergens 11 euro per uur staan. Dat hoeven geen studenten te zijn die al vergevorderd zijn in hun studie. Wel moeten ze de vakken op het VO gehad hebben met goed resultaat.

Lente

Lente

26-09-2018 om 14:23

CAO Universiteit, onderzoeksassistent

Je kunt ook hier kijken:
https://www.caouniversiteiten.nl/wp-content/uploads/2017/08/CAO-Nederlandse-Universiteiten-2-juli-2016-30-juni-2017.pdf#page=38

Dat zijn de salarisschalen. Je zou kunnen kijken naar onderzoeksassistent of promovendus. Dat geeft wel een indicatie.

neef

Doet een studie die niet zo heel veel voorkomt en is erg goed in zijn vakgebied. Hij heeft wel een aantal bijbanen gehad waarbij hij inderdaad rond de 20 euro per uur verdient.
Hij is 22.

Dochter 21 euro bruto per uur

Derdejaars rechtenstudent werkt bij een fiscaal adviesbureau, hoeft niet meer te lenen, nog drie vakken en haar scriptie.
Ik vind dat ze erg veel verdient, ik verdien maar 6 euro meer per uur en werk al bijna 30 jaar in mijn vak (ander) . Maar ik ben blij voor haar!

Triva

Triva

27-09-2018 om 07:20

jammer

Je maakt er spoed van en dan blijkt 5 dagen later dat de vraag totaal de lading niet dekt. Beetje jammer.

OND

OND

28-09-2018 om 16:27

Fiscaal advies is dan ook

wel een van die dingen die ècht aanzienlijke financiële en maatschappelijke meerwaarde opleveren.
In niks te vergelijken met rekken vullen in de supermarkt.
Dat mag beter betaald worden /s

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.