Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat gebeurt er als mijn zoon 18 wordt? (bijstand )

Ik ben een alleenstaande moeder met een thuuswonende zoon van bijna 18 jaar. Helaas ben ik afgekeurd (Wia) en ontvang een aanvullende bijstandsuitkering.  Ik begrijp dat het kindgebonden toeslag wegvalt. Wat kan ik nog meer gaan verwachten?

Ik geloof dat je wel behoorlijk in inkomen kan dalen. Niet alleen de toeslag betreft kgb dat wegvalt, ook de kinderbijslag. Daarnaast heeft je zoon weer recht op zorgtoeslag maar moet dan ook weer zelf verzekerd zijn op een zorgpolis. Dat bedrag gaat dus omhoog. 
Voor specifiek jouw situatie moet je bij je gemeente informeren. De inkomsten van je kind gaan meetellen als inkomen en stel dat je boven de bijstandsnorm voor samenwonenden komt, want je bent dan geen alleenstaand ouder meer maar met twee volwassenen, dan heb je wellicht geen recht meer bijstand maar mogelijk wel op toeslag die je krijgt van gemeenten voor minima bijvoorbeeld. Kwijtschelding voor belastingen en waterschap, maar dan moet je waarschijnlijk aantonen dat je niet meer hebt dan 110-120% van het minimuminkomen. Dat ligt er echt aan waar je woont en of die gemeente rekening houdt met inwonenden van 18-21 jaar.  

Ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd maar ik weet wel dat een alleenstaande ouder en inwonend kind nooit als samenwonend worden behandeld maar altijd als twee alleenstaanden. En vziw gaat de kostendelersnorm pas in als je kind 27 wordt (al weet ik niet of die wijziging al is ingevoerd).

Ik zou een gesprekje vragen met je contactpersoon bij de sociale dienst, of bij een bureau sociaal raadslieden om het hele verhaal compleet te krijgen.

O ja, zit er in die Wia ook nog een stukje Toeslagenwet? Want dan moet je waarschijnlijk ook aan het UWV doorgeven dat je zoon 18 wordt

Nee, het inkomen van een kind tot 21 jaar wordt niet meegeteld. Het kind telt ook niet mee voor de kostendelersnorm. Anoniem007 blijft de bijstand voor een alleenstaande krijgen. 

Als je kinderalimentatie krijgt, dan wordt die straks niet meer van je uitkering ingehouden. Dat kan heel erg veel schelen.

Als kind nog in voortgezet onderwijs zit, kan hij de tegemoetkoming scholieren aanvragen. Maar de kosten gaan ook omhoog. Kind moet een eigen zorgverzekering afsluiten. Er is een checklist hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/achttien-jaar-worden/vraag-en-antwoord/checklist-bij-18-jaar-worden

Kinderalimentatie hoort vanaf het 18e jaar naar het kind zelf te worden overgemaakt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.