Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anne

Anne

27-02-2020 om 10:51

Wat is nou een echt fijn (makkelijk, snel in te richten, overzichtelijk) budgetsysteem

Ik wil nu echt heel graag mijn financiële situatie inzichtelijk maken. Wat komt er in, wat gaat er uit.

Ik heb zelf wel eens een Excel overzicht gemaakt. Op zich ben ik daar wel handig in. Ik ging dan de vaste lasten uit mijn bankafschriften afleiden. En ook alles wat daarnaast nog werd uitgegeven. Dat was een heidens karwei. En het overzicht was tamelijk statisch.

Toen heb ik een poging gewaagd met een digitaal kasboekje van mijn bank. Het is al lang geleden hoor, maar volgens mij hield ik daar ook na een paar pogingen mee op omdat ik (in mijn herinnering) veel tijd kwijt was aan rubriceren van de inkomsten en uitgaven. En moest ik vervolgens nog een hele studie maken van de uitkomsten. Eigenlijk was het een chique manier van mijn eigen Excel-overzichtje.

Heb gisteren wat zitten googlen. Er is van alles en ik zie door de bomen het bos niet. Op zich ben ik wel fan van Excel. Maar dan zo eentje waar ik in 1 oogopslag over het jaar kan zien wat er wanneer af gaat en hoeveel er uiteindelijk overblijft.

Heeft iemand voor mij het ei van Columbus?

Angela67

Angela67

27-02-2020 om 11:19

afas

heb nu even geen tijd voor toelichting, maar Afas was gratis en erg handig!
gr angela

Merel

Merel

27-02-2020 om 11:30

ook excel

Ik doe het zelf ook met excel (numbers eigenlijk, want ik heb een mac, maar dat is ongeveer hetzelfde)
Als je het eenmalig goed opzet kom je wel gelijk aan maand en jaar bedragen, alles wat vast is kan je alvast invullen (huur, gas, water, licht, abonnementen) en variabel vul je dan bijvoorbeeld 1x per maand in. Verder bewaar ik kassabonnetjes van alles wat ik koop en die vul ik dan een keer per week (zo ongeveer) in. Ik heb een paar vakjes in excel; supermarkt, benzine, kleding, overig. Het leuke (lastige) van het bewaren van kassabonnetjes en invullen is, dat je ineens ontdekt hoeveel je ongemerkt koopt (ik koop dus steeds minder )
Ik vind excel (numbers) op zich wel fijn, ik kan in een oogopslag zien wat ik uitgeef aan de supermarkt, benzine, energie. (per maand en per jaar ) Je kunt natuurlijk nog meer rijen met categorieën aan maken.
Maar misschien is er nog wel een veel fijner systeem te vinden, ik lees mee.

Antje

Antje

27-02-2020 om 13:06

Ynab!

Niet gratis, wel heel gebruikersvriendelijk. Geeft veel inzicht.

zebra

zebra

27-02-2020 om 13:12

app van de bank

ik weet niet of dat bij alle banken zo is maar ik kan zo kijken wat ik per maand kwijt ben aan verzekeringen, boodschappen, brandstof en nog meer dingen.

Zebra

Maar daarvoor heb je zelf vooraf moeten aangeven welke betalingen in welke categorie vallen. En dan heb je de app dus niet nodig, dat kun je zelf ook in een excellbestandje.

Triva

Triva

27-02-2020 om 14:38

Sydney

Volgens mij zijn die dingen zelflerend. Dus een paar keer tijd besteden en het wordt steeds beter.

Overigens pin ik áltijd. Dan hoef ik geen bonnetjes te bewaren.

Ik doe het al zeker 16 jaar in excel. Niet te moeilijk, doen, afronden op euro of vijf euro. Verdelen in auto/scooter, boodschappen, kleding/schoenen, overige, vaste lasten en inkomsten. Kost weinig tijd omdat ik eens per maand door het overzicht loop.

Mijn man pint nog wel eens, nou dat komt gewoon bij overige.

zebra

zebra

28-02-2020 om 11:43

Sydney

ik heb die app al een tijd op mijn mobiel dus dan geen excelbestandje nodig.

Zebra

Dat was niet het punt.

Anne

Anne

02-03-2020 om 21:23

Dank!

Ik ga jullie tips bekijken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.