Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ppc

ppc

13-11-2012 om 14:33

Wat mag wel en niet in schuldsanering

Mijn vriendin gaat waarschijnlijk het traject in van wsnp. Voor haar een opluchting, ik zie dat er een last van haar schouders valt. Natuurlijk weet ze ook dat het niet makkelijk zal zijn, maar ze is vol goede moed. Mijn vraag is: in hoeverre kan ik mijn vriendin helpen? Bijvoorbeeld: met kerst krijg ik altijd een tegoedbon (ik kan zelf kiezen wat voor soort bon, dus boekenbon, dinerbon of iets dergelijks). Dit jaar heb ik gekozen voor een gedeelte bij AH en een gedeelte slagersbon, om die aan mijn vriendin te geven zodat ze lekker boodschappen kan doen met Kerst. Maar mag ze die nu aannemen, of moet ze dat ergens opgeven? Hoe gaat dat verder? Mag ik haar bijvoorbeeld wekelijks een tas boodschappen geven? Of mag ik haar geld geven?
Alvast bedankt voor de reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

13-11-2012 om 15:20

Dat lijkt me niet zo moeilijk ppc

Als jij als privepersoon je vriendin verrast met een tas boodschappen (al doe je dat wekelijks), welke haan zal daar naar kraaien? Stel dat je haar 5x per week uitnodigt om te komen eten. Hoeft zij geen boodschappen te doen. Niemand die daar iets van kan zeggen. En zij rept er gewoon niet over. Geld geven, handje contantje, lijkt me ook geen probleem. Pas als je het op haar bankrek. stort zouden er problemen kunnen ontstaan.
Gr. Bibi

Zijdelings

Zijdelings

13-11-2012 om 15:54

Nou bibi...

Zo vrijblijvend als jij het nu schetst is het volgens mij toch ook weer niet. Zijdelings heb ik te maken gehad met een familielid in de WSNP en die moest financiele giften melden en afdragen. Het bedrag van de gift komt dan ten goede aan de schuldeisers.
En inderdaad kun je best boodschappen, kleding en andere praktische zaken geven. Maar, hier kunnen vragen over gesteld worden door de bewindvoerder. En als het hem/haar opvalt dat je uitgavenpatroon wel opvallend laag is wat betreft boodschappen kun je verdacht worden van het niet opgeven van zwarte inkomsten of het bijvoorbeeld verkopen van spullen uit de inboedel zonder dit te melden. Je komt niet zomaar in de WSNP en je wilt niet het risico lopen om er weer uit te liggen en alsnog zelf je schulden te moeten dragen. Ik zou de kennis van ppc aanraden om met de bewindvoerder te spreken over het aannemen van boodschappen en andere zaken. Of deze vraag voor te leggen aan het juridisch loket.
Want echt, je wilt niet dat het traject wordt verlengd of afgebroken doordat je verdacht wordt van het niet melden van giften of inkomsten.

ppc

ppc

13-11-2012 om 16:11

Zijdelings

inderdaad zijdelings, jouw uiteenzetting klinkt bekender dan wat Bibi schetst. Maar ik heb er nog nooit mee te maken gehad, behalve dat ik wel eens iets opgestuurd heb naar iemand die in de Wsnp zat. En dat moest ook naar een ander adres dan haar eigen adres. Ik weet dat dat te maken heeft met het feit dat de post langs de bewindvoerder gaat, maar mijn vraag was eigenlijk: hoe ver gaat die 'macht' van een bewindvoerder. En uiteraard wil ik mijn vriendin juist niet in de problemen brengen, maar haar juist helpen!

Af en toe een leukigheidje

Ik denk dat af en toe een leukigheidje geen problemen geeft. Koekjes mee als je op de koffie gaat. Af en toe te eten uitnodigen en een pannetje met iets meegeven voor thuis. Kind een keer mee naar het zwembad. Bioscoopkaartjes. Kerstpakket.

Structurele hulp is een tikje link, en misschien moet ze dat maar gewoon met de bewindvoerder bespreken (of jij met die bewindvoerder, t.z.t): ik wil wel mijn vriendin helpen,maar niet de schuldeisers: tot welke grens kan mijn vriendin hulp/aardigheidjes aannemen zonder dat het gedonder geeft.

groeten,

Temet

mari39

mari39

13-11-2012 om 19:06

Ppc

ik zou hier ook wat voorzichtig mee zijn, zeker met meer structurele hulp. Ik doe vrijwilligerswerk als budgetcoach voor mensen in de schuldhulpverlening dus heb er wel eens mee te maken gehad.
Ik zou ook niet de betreffende bewindvoerder van je vriendin benaderen met deze vraag. Die kunnen erg rechtlijnig en op de letter van de wet staan. Je loopt dan het risico dat de bewindvoerder stellig zegt dat niets mag en dan ook nog eens je vriendin nauwlettend in de gaten gaat houden. Ik zou eerder de informatie meer anoniem proberen te verkrijgen, via google of een totaal ander bewindvoeringskantoor.
Ik wil overigens niet zeggen dat je niet mag helpen hoor, maar ik zou het kleinschalig en onopvallend houden. Ook met schenken van contant geld of boodschappen, als dit betekent dat het weekgeld dan niet opgaat. Dat gaat opvallen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-11-2012 om 19:57

Wsnp

Ik heb zelf in de WSNP gezeten. Alle hulp en steun van vrienden en familie is meer dan welkom in die drie loodzware jaren, zolang het niet tegen de regels van de WSNP ingaat. Ga zeker niet contact opnemen met de bewindvoerder! Je vriendin mag best af en toe wat eten, kleding, een kerstpakket oid aannemen maar ik zou heel voorzichtig zijn met geld geven of iets anders wat de schuldeisers mogelijk kan benadelen. Als de bewindvoerder erachter komt, wordt je vriendin meteen uit de WSNP gegooid. Daarnaast zou ik als ik je vriendin was geen ander postadres opgeven. De controle van de post door de bewindvoerder, die ongeveer 13 maanden duurt, is er niet voor niets. De controle is heel streng, net als de verplichtingen en regels van de WSNP. Een misstap en je wordt er echt zonder pardon uitgegooid en je krijgt geen tweede kans.
Harstikke fijn van je at je je vriendin wilt helpen maar nogmaals, kijk uit. Hou het idd kleinschalig en onopvallend.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-11-2012 om 20:01

Bewindvoerder

Nog iets over de bewindvoerder: die heeft alleen een adviserende en vooral controlerende taak. Hij geeft alles weer door aan de rechter-commissaris en deze bekijkt of de schuldenaar zich aan de regels en verplichtingen houdt. Zo niet, kan de r-c het traject verlengen of beeindigen en/of andere sancties opleggen.

+ Brunette +

+ Brunette +

13-11-2012 om 21:02

Tips.

Als je vriendin bijvoorbeeld honderd euro per week pint om haar boodschappen en andere uitgaven van te doen, wie weet dan waar het geld heen gaat? Of moeten er tegenwoordig bonnetjes worden bewaard?

In plaats van eten zou je ook kleren kunnen geven. Samen winkelen of een cadeaubon van de H&M of C&A. Komt ook wat minder owatbenjezielig crisis-achtig over dan boodschappenpakketten of pannetjes soep. Het lijkt me ook zuiverder want het staat verder af van noodzakelijke uitgaven: je hebt elke dag voedsel nodig anders ga je dood. Met kleren ligt dat anders, ook al zijn ze versleten en uit de mode. Denk ook aan tijdschriften, een bioscoopbon, kleine dingen die het leven sjeu geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2012 om 00:15

Trakteren

Wat je als wsnp'er mist is "luxe". Het is zo heerlijk om die luxe getrakteerd te krijgen. Zomaar eens samen naar een eettentje. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Een knapperig broodje met een kop koffie of thee is al pure verwennerij. Maar inderdaad een mooi tijdschrift waar je zelf het geld niet voor hebt is ook altijd fijn om te krijgen. Flow is bijvoorbeeld een tijdschrift waar vaak leuke dingetjes bij zitten die gebruikt kunnen worden. Niemand kan je wat maken als je met kerst een paar biefstukjes of een kerststol geeft. Bij grote giften is het verstandig om dat niet aan de grote klok te hangen. Wij hebben een nieuw bankstel van mijn schoonouders gekregen. We waren er zielsgelukkig mee en er is nooit een probleem geweest. We zitten er nog steeds op
Ik ben het er niet mee eens dat voedselpakketjes als zielige crisispakketten ervaren worden. Alles wat extra is naast wat je zelf kunt kopen is welkom. Als de ontvanger het als zielig ervaart, moet hij/zij zich achter de oren krabben. Zo hebben wij eens spullen uit het kerstpakket van de buren gekregen. Volgens mij wisten ze niet dat wij in de wsnp zaten, het was gewoon een spontaan gebaar. We hebben uiteraard aangegeven dat we het leuk van ze vonden, maar hoe leuk, dat beseften ze niet.
Ik zou gek genoeg dan een beetje moeite gehad hebben met samen winkelen voor een nieuw kledingstuk die betaald wordt door de gever. Natuurlijk is dat lief, maar ik zou dan denk ik toch liever een cadeaubon krijgen waarmee ik zelf kan afrekenen in de winkel.
Structurele hulp is op zich wel mogelijk. Niemand die zich zal interesseren voor een tas boodschappen die wekelijks wordt achtergelaten en ook niet voor iets normaals als samen eten. Zolang er maar niet bewezen kan worden dat je wekelijks een bepaald bedrag gedoneerd krijgt. Giften (cadeaubonnen e.d.) nooit over de post versturen. Ook rekeningen betalen is, hoe goed dat ook bedoeld wordt, sterk af te raden. Dat valt namelijk wel op.

Wat ik niet begrijp

komt zo,n bewindvoerder dan bij je thuis? om te kijken of er luxe dingen in de koelkast liggen? of controleert zo iemand of je soms uit eten gaat?
Hoe ver gaat dat?
en als iemand wekelijks een tas boodschappen komt brengen ,en de persoon maakt het geld verder op aan kleding voor de kinderen oid? wordt dat ook gecontroleert?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-11-2012 om 15:51

Controle

De bewindvoerder komt bij aanvang van de WSNP bij je thuis om alles uit te leggen, het vrij te laten bedrag (leefgeld) te berekenen en te zien of er (luxe)goederen in huis zijn die verkocht kunnen worden. Daarna komt hij ongeveer om de 6 maanden. Iedere paar maanden moet je kopieen van al je inkomsten en afschriften van je geld/spaarrekening indienen.
Een van de regels van de WSNP is ook dat je geen goederen mag verkopen of weggeven. Prioriteit 1 is zoveel mogelijk geld genereren voor afbetaling van de schuldeisers. En nee, niemand die moeilijk gaat doen over een kerstpakket, op een etentje getrakteerd worden of aannemen van (tweedehands) kleding zolang de schuldeisers op geen enkele wijze benadeeld worden. De sancties zijn streng en nogmaals, je krijgt geen tweede kans meer.

mari39

mari39

14-11-2012 om 16:02

Nou

ik heb in deze regio nog nooit gehoord of gemerkt dat een bewindvoerde langskomt. Maar wel maandelijks alle salarisstroken opsturen (indien er werk is), bankafschriften kopieren (kost heel veel geld). De postblokkade duurt min. 13 maanden, en dan ziet de bewindvoerder wel alles, want de post wordt geopend. Deze kan dan zien of je nieuwe schulden maakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2012 om 18:59

Blijkbaar wisselend

De bewindvoerder is nooit bij ons langs geweest. Er is aanvankelijk wel iemand van de kredietbank geweest.
Ik zou trouwens niet weten hoe ze het kunnen bewijzen als je iets verkoopt. Wij hebben boeken verkocht om sinterklaas te kunnen vieren. Soms moet je wat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-11-2012 om 19:44

Tuurlijk

Tja, de ene bewindvoerder is de andere niet... En ook ik heb weleens wat kleine dingen verkocht. Om eten te kunnen kopen of een verjaardagscadeautje voor zoon oid. Maar verder heb ik me atijd strak aan de regels van de WSNP gehouden; ik had teveel verhalen gelezen en gehoord op de diverse WSNP-fora over mensen die uit de WSNP gegooid waren omdat men achter bepaalde zaken kwam die in strijd waren met de regels...

Wat mag wel?

Ook ik zit te denken om in de WSNP te gaan. Ik heb door een fout van de sociale dienst een enorme belasting aanslag gekregen, ik krijg daarnaast nog eens een naheffing van het CAK.

Maar goed even wat vragen van mij uit;

Ik heb een zoon die in Eindhoven op een instelling woont, hij moet met het openbaar vervoer naar Nuenen naar school, die ov kosten moet ik zelf betalen. Kan dat dan door blijven gaan?

Ik heb mijn auto al verkocht omdat ik deze niet meer kan betalen. Ik heb van dat geld een scooter gekocht om mijn zoon toch nog op de instelling te kunnen bezoeken,of om naar gesprekken te gaan op de instelling of de school.
Zit de kans erin dat ik die scooter dan ook weer moet verkopen?

Ik slaap slecht door al die schulden en wil liever niet in de WSNP maar zo gaat het ook niet langer..

Miroy

Begin eens met gewoon naar de gemeentelijke schuldhulp te gaan. Dan zit je nog lang niet in de WSNP en kan je informatie krijgen over wat er mogelijk is.

Sterkte ermee

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-11-2012 om 14:11

Miroy

Als je grote schulden hebt, moet je allereerst naar de gemeente gaan. Voor iemand een aanvraag kan indienen voor het wettelijk traject (WSNP) moet men eerst het minnelijk traject in. Mocht een of meer van de schuldeisers hier niet aan mee willen werken kan een aanvraag WSNP worden gedaan.
Wat je wel en niet precies mag wordt zeker ook persoonlijk bekeken. Het kan zijn dat je voor bepaalde noodzakelijke kosten een extra bedrag mag houden bovenop je leefgeld. Of je kan ze vergoed krijgen via de Bijzondere Bijstand. En als die scooter echt noodzakelijk blijkt te zijn, mag je hem wellicht houden.
Ga zo snel mogelijk naar de gemeente! Vanaf het moment dat je in de schuldhulpverlening zit (van aanvraag tot start gaan daar meestal zo'n 8 weken overheen), mogen schuldeisers je nl. niet meer lastig vallen en hoef je je niet druk te maken om vorderingen en incassobureaus.

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/het-minnelijke-traject.html
http://www.wsnp.rvr.org/burger/index.cfm

Agchie

Agchie

15-11-2012 om 16:12

Belastingdienst

Hoi Miroy,

Veel verstand heb ik er niet van, maar ik loop ook het risico van een flinke belastingaanslag. Nu was ik aan het zoeken op internet en ontdekte ik dat ik misschien in aanmerking kom voor kwijtschelding van de belastingschuld, omdat ik heel laag inkomen heb. Is dit iets waar je al naar gekeken hebt?

Groet,

Agchie

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2012 om 20:11

Belasting

Ik vrees dat de belastingdienst wel een van de taaiste schuldeisers is als je in de schuldhulp iets van ze gedaan wilt krijgen. Maar als je contact met ze opneemt en met ze bespreekt of er een betalingsregeling mogelijk is, blijkt er toch wel eens wat te kunnen. Blijf dus in gesprek met de belastingdienst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.