Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Docent

Docent

17-01-2018 om 11:17

Wat te doen met nare ‘roddel’ (?) over collega?

Ik geef les op een middelbare school. Gisteren vertelde een heel nabije collega me iets wat ik liever niet gehoord had: een jonge collega heeft recentelijk staan zoenen met een eindexamenleerlingen een lokale uitgaansgelegenheid. Daar zijn foto’s, die klaarblijkelijk op school circuleren....het zoemt rond onder een aardig deel van de eindexamenleerlingen.

De jonge collega is overigens recentelijk getrouwd.

Of het echt waar is allemaal kan ik natuurlijk niet helemaal traceren, maar de collega van wie ik het gehoord heb vertrouw ik volkomen. Die heeft dit niet verzonnen, maar daadwerkelijk gehoord van haar leerlingen. Dat verhaal kan natuurlijk overdreven zijn, maar of het nietwaar, niet waar of half-waar is...invaller gevallen vind ik het een bijzonder onplezierige toestand. De collega doet er niks mee heeft ze me verteld. None of her business, ze zoeken het maar uit.

Ondertussen wilde ik dat ik niks gehoord had, maar nu ik het weet ligt het me zwaar op de maag. Mijn gut feeling zegt dat het best wel eens waar zou kunnen zijn. Niet aardig misschien, maar hij is er wel het type voor. In dat geval lijkt het me goed dat collega op een of andere manier aangesproken wordt op iets wat in mijn ( en ik denk iedereens) ogen echt niet kan.
Als het niet waar ( of zwaar overtrokken) is lijkt het me minstens net zo belangrijk dat er iets gedaan wordt, en collega de kans krijgt om zijn reputatie een beetje te zuiveren.

De enige optie die ik eigenlijk kan bedenken is de stoute schoenen aantrekken en collega vertellen wat ik gehoord heb. Zodat hij er iets mee kan doen. Maar tegelijkertijd voelt het als een raar soort ‘bemoeien met’ , met ook nog eens het bijkomend risico dat ik in een vervelend parket terecht kom. Stel dat het wel waar is? En dat het dankzij mijn bemoeienis uit de hand loopt? Stel dat hij toegeeft dat het idd echt gebeurd is? Dan heb ik nog meer ‘belastende informatie’. Wil ik helemaal niet eigenlijk. In theorie kun je voor zoiets ontslagen worden lijkt me.

Ik kan natuurlijk ook niks doen, en hopen dat ik het weer vergeet. Maar dat voelt ook niet echt goed.

Bah. Eigenlijk wilde ik dat ik niks gehoord had.

Wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen?

Docent


Moeder43

Moeder43

17-01-2018 om 11:31

Directie!

Het verbaast me dat er blijkbaar geen regels hiervoor zijn! Het lijkt me iets wat echt niet kan en dat de schooldirectie zich erover moet buigen, niet jij. Ik zou, aanvankelijk zonder namen te noemen, het verhaal aan de directie voorleggen en vragen wat zij adviseren om te doen.

Kaori

Kaori

17-01-2018 om 12:43

Vertrouwenspersoon

Dit is iets wat ik met de vertrouwenspersoon zou bespreken. Die is getraind voor dit soort dingen. Heeft geheimhoudingsplicht en weet de regels.
Samen kunnen jullie dan eventuele vervolgstappen bepalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 12:53

Als ik de directeur was

zou ik de personen in kwestie onvoorbereid tegelijkertijd, eventueel wel in aparte kamers, op gesprek vragen, zodat er geen eventuele intimidatie kan plaatsvinden, of verhalen verzonnen worden.

Ik zou dus inderdaad óf een vertrouwenspersoon óf de directie hiervan op de hoogte brengen. Vervelend als het niet waar blijkt te zijn, maar nog vervelender als het wel waar is en er niet ingegrepen wordt.

Trix

Trix

17-01-2018 om 13:12

Hee collega...

Weet je dat er een enorme vette roddel over jou de ronde doet?
Ik weet niet wat ervan waar is (hopelijk niks), maar ik zou even in gesprek gaan met de directeur als ik jou was. Want dit komt in no time bij de directie terecht en dan kun je het maar beter vóór zijn.
Of woorden van gelijke strekking.
Dat lijkt mij stap 1.

Effect

Ik zou overwegen het gesprek aan te gaan met de collega maar dat niet alleen te doen. Bedenk wie je daarvoor mee wil nemen. Is de vertrouwenspersoon iemand die daarin openlijk en effectief is? Of anders een mentor van mogelijke leerlingen die daarmee te maken hebben gehad.
Liefst dezelfde dag nog, in een een tweetje met een collega van school die je daarin goed kent als teamlid. Niet groter maken dan nodig is, maar wel duidelijk maken dat hij opvalt met dit gedrag en dat er minimaal 2 paar ogen op de hoogte zijn en mee blijven kijken. Anderzijds als het niet waar is daar ook op letten. Wie houdt zich met die roddel bezig?
Mogelijk dat de betreffende leerkracht daar zicht op heeft? Dan ga je daar ook het gesprek aan, met de leerling en de mentor.
Zo direct mogelijk en zo zorgvuldig mogelijk.
Maar misschien heeft de school er wel een regel over. Dat zou in het schoolreglement moeten staan. Dan nog is het belangrijk om dit niet te negeren.
Niet voor de reputatieschade van een leerkracht maar ook niet mogelijk ontoelaatbaar sexueel ongewenst gedrag naar een leerling door een leerkracht.
Valse beschuldigingen zijn een feit. Het gebeurt. Maar ongewenst sexueel gedrag en misbruik bestaat ook. Belangrijk is dat het ophoudt.

Docent

Docent

17-01-2018 om 14:28

Niet zo simpel dus.....

Want jullie zeggen eigenlijk allemaal iets anders. Maar niemand zegt ‘laat maar’. Dus dat sterkt me wel in het idee dat ik iets moet doen. De vertrouwenspersoon op school is een zeer integere en bekwame dame. Ik heb haar gemaild dat ik even met haar wil praten. Vanaf daar kan ik nog steeds van alles besluiten.

Ik vind het echt een kutsituatie. .

Docent

School

Misschien ben ik daarin verwend in het speciaal onderwijs. Maar als ouder kan ik mijn kind niet alleen opvoeden en beschermen. Een deel ligt ook bij de volwassenen van de school. Je hoopt dat mensen op school ook hun verantwoordelijkheid kunnen en durven te nemen.
Toen ik jonger was, het was ook een andere tijd, heb ik daar achteraf wel dingen laten liggen. Nu ik ouder ben en in een andere tijd, heb ik meer zelfvertrouwen en meer tekst en meer vaardigheden om zaken aan de orde te stellen. Daarin kun je ook een voorbeeld zijn voor kinderen.

Docent

Docent

17-01-2018 om 14:46

Mee eens Anne.

Ik ga ook zeker iets doen. Voelt absoluut niet goed om dit te negeren.

Docent

Tijgeroog

Tijgeroog

17-01-2018 om 15:40

Directie

Of het nou waar is of niet, het lijkt me iets waar de directie van op de hoogte moet zijn. Het gaat al rond onder de leerlingen, inmiddels begint het bij de docenten te komen, dus er moet hoe dan ook iets mee gebeuren.

Collega

'De collega doet er niks mee heeft ze me verteld. None of her business, ze zoeken het maar uit.' Behalve dan doorvertellen, dat doet je collega wel. En daarmee laat ze de roddel verder rollen. Zonder dat ze zelf enig zicht houdt op waar die naartoe rolt. Smakeloze lafheid.
Goed dat je de vertrouwenspersoon om een gesprek hebt gevraagd.

Tsjor

Docent

Docent

17-01-2018 om 15:49

Tsjor

Eerlijk gezegd denk ik dat ze het aan mij heeft verteld omdat ze ( correct) inschat dat ik er WEL iets mee ga doen. Maar je hebt gelijk, wel een tikje laf om het zo te spelen.

Docent

Sneeuwdottir

Sneeuwdottir

17-01-2018 om 16:17

Nee, niet

Nee, geen goed gedrag van die jonge docent, maar als je hierop actie onderneemt heeft dit enórme gevolgen terwijl die eindexamenleerlinge het vermoedelijk leuk vond, dat zoenen. En het over een paar jaar nog steeds geen probleem.
Dan nog hoort het niet natuurlijk, overwicht docent/leerlinge, me-too, etc etc maar jee zeg, het gaat om een meid van 17 of 18 of zo. En zo erg is wat zoenen ook weer niet, al lijkt het me beter (ook voor de overige leerlingen) als het nooit gebeurd was en niet meer gaat gebeuren.

Natuurlijk is er veel kans dat dit sowieso wel bij de directie terecht komt nu het een grote roddel is geworden, maar ik vind het allemaal wel erg doorgeslagen, die angst van nu.
Allemaal fatsoensrakkers en angsthazen. En inderdaad: ik vind het enorm veel bemoeien als je dit gaat laten weten. Je maakt er dan wel degelijk iets erg groots van. Want reken maar dat dat gebeurt.

Als je nu wist dat zo iemand er even stevig op aangesproken kon worden, maar zo is de sfeer tegenwoordig niet meer (zie reacties hierboven). Dat wordt einde docent zijn.

Is het een goede docent?

Nee dit kan niet

Vroeger niet en nu niet. Het gaat niet om leeftijd maar om machtsverhoudingen. Als dit echt gebeurd is, is deze docent ook kwetsbaar voor chantage. Dus al zou het in consensus zijn, dit kan gewoon niet.

Net als arts/patiënt ook echt niet kan

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2018 om 16:29

Sneeuwdottir

Ook in onze jeugd al waren relaties of avances tussen leerkracht en leerling absoluut not-done. Het is niet iets van 'tegenwoordig', en heeft met angst al helemaal niet te maken.

Iedere leerkracht weet hij dit niet hoort te doen. Echt iedere leerkracht. En natuurlijk weet ook iedere leerkracht dat het leeftijdsverschil tussen oudste leerlingen en jongste leerkrachten minimaal kan zijn, en de verleiding groot. Maar het hoort niet, het mag niet, punt. Hoe vrijwillig of gewenst van beide kanten het ook kan zijn.

En natuurlijk ligt dit binnen no time bij de directie. Grote kans dat 'docent' niet de eerste/enige is die even melding maakt van dit gerucht.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-01-2018 om 16:48

ijsvogeltje

"Ook in onze jeugd al waren relaties of avances tussen leerkracht en leerling absoluut not-done. Het is niet iets van 'tegenwoordig', en heeft met angst al helemaal niet te maken. "

Het zal wel not-done geweest zijn. In mijn schooljeugd gebeurde het wel en ik heb nooit gehoord dat de betreffende docent er last mee kreeg. Dus in de seventies werd daar volgens mij wel degelijk anders mee om gegaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 16:50

Sneeuwdottir

Ook al zou het meisje 22 jaar zijn en de leraar 23... het is niet gelijkwaardig door de rolverdeling leerling/leraar. Dat kan belachelijk aanvoelen, maar ik vind het goed dat het zo ligt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2018 om 16:58

Jee Ad, zo oud al.

Ik zat in de 80'er jaren op het VO en daar was het wel degelijk een issue. Ik kan mij nog herinneren dat er een docent is ontslagen vanwege seks met een leerlinge. Maar je hebt ongetwijfeld gelijk dat er in die tijd wat minder op werd gehandhaafd.

Maar om het weg te zetten als iets dat samenhangt met 'de angst van tegenwoordig' (zoals Sneeuwdottir doet) is gewoonweg niet waar. (en bovendien: vroeger was niet alles beter)

Docent

Docent

17-01-2018 om 16:59

Ad,

Daar heb je vast gelijk in. Maar het is nu 2018. Als een van de weinige mannen hier heb je misschien een verfrissende kijk op de zaak. Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond?

Docent

tante Sidonia

tante Sidonia

17-01-2018 om 17:30

jullie

gaan er allemaal vanuit dat de leerling een meisje was en de docent een man. Wat een aannames weer. Dat staat nergens. Het hadden twee mannen(jongen en man) of twee vrouwen kunnen zijn of de docent een vrouw en de leerling een jongen. Maar hoe dan ook voor het verhaal doet het er niet toe, want het kan en mag gewoon niet.

je moet er zeker iets mee. Ik vind ook dat je niet geheimzinnig mag doen over van wie je het gehoord hebt, diegene is ook inderdaad nogal slecht bezig door er niets mee te doen maar wel door te vertellen. Laf.
Waar is dan je verantwoordelijkheidsgevoel?

eerlijk gezegd voelt het voor mij ook niet goed dat jij tot enkele keren zegt dat je dit liever niet had geweten. Waar is jouw verantwoordelijkheidsgevoel, want is het werkelijk zo dat je het liever maar niet weet as een leerling misbruikt wordt door een collega van jou, enkel en alleen omdat jij dan moreel gezien je collega moet 'verraden'; klokkenluider moet worden? Heb je werkelijk zo weinig oog voor de kwetsbaarheid van de leerling?

Ik snap best dat het niet leuk is om de kastanjes uit het vuur tehalen. Maar kom op....

Sneeuwdottir

Sneeuwdottir

17-01-2018 om 17:35

meer eens dan jullie denken, maar...

Ja, tuurlijk, vroeger was zeker niet alles beter en ik ben het er doorgaans ook mee eens dat je erg moet uitkijken met dit soort dingen. In principe is het not-done.
Ik zeg ook zeker niet dat ik het wel prima vind. Ik til er alleen niet zó zwaar aan en volgens mij is dat wel degelijk nogal veranderd de laatste decennia. En de gevolgen zijn denk ik enorm.

Ik ben ongeveer even oud als jij IJsvogeltje (ja sorry, ik ken je) dus in dezelfde tijd op een middelbare school, en op mijn school was het niet helemaal 'not-done'. Ja eigenlijk wel, iedereen wist dat het niet mocht, maar in de praktijk kende ik heel wat voorbeelden, ook binnen mijn eigen vriendenkring. Meestal vrij onschuldig, maar wel over de grens. Natuurlijk wist iedereen dat het niet bij de directie terecht moest komen maar op de een of andere manier ging dat meestal goed, of iemand kreeg eens een waarschuwing.

Trouwens, bij mijn moeder (begin jaren '60, katholiek deel van NL) gebeurde er ook wel eens wat, maar dat was wel heeeeeel voorzichtig en superstiekem.

In ieder geval vind ik het uit de school klappen (haha) van 'docent' haar niet zo mooi staan in dit geval.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2018 om 17:43

tante Sidonia

"Wat een aannames weer. Dat staat nergens."

Jawel hoor, dat staat in het startbericht.
'hij is er wel het type' voor (daarmee verwijzend naar de docent)
'staan zoenen met een eindexamenleerlingen' (ik ga er vanuit dat die nu er niet hoort te staan, en er dus 'leerlinge' moest staan)

tante Sidonia

tante Sidonia

17-01-2018 om 17:43

sneeuwdottir

Ik vind jouw zienswijze echt verwerpelijk. Er maar vanuit gaan dat de leerling het waarschijnlijk wel leuk vond. Wat een onzin. Het gaat hier om een machtsverhouding en daarbinnen mag zoiets niet plaatsvinden. Ongeacht wie wat of waar.

En dan je opmerking:'Zo erg is zoenen nu ook weer niet' Nou echt wel!!! Als dit binnen de machtsverhoudingen misschien alleen gebeurd is omdat de leerlingen het misschien niet durfde weigeren of het een beetjes spannend vond maar eigenlijk geen nee durfde zeggen en onduidelijk is geweest.... Durf je serieus te beweren dat dat 'niet zo erg is'???

En iedereen die het daar niet mee eens is is een angsthaas of een fatsoensrakker....

uhhhhhhhh ik kots je mening echt uit.

tante Sidonia

tante Sidonia

17-01-2018 om 17:45

ijsvogeltje

Ja ik zag bij het nalezen ook dat de docent een man leek te zijn. Maar of de leerling een meisje was, is er niet uit te halen.

niet relevant

Os ze het misschien allebei wel wilden, enz. Punt is dat een docent dit niet mag doen. Om vele redenen die ik hopelijk niet hoef uit te leggen. Mocht betreffende docent serieus interesse hebben in het meisje, dan had hij ook kunnen wachten tot ze van school was, bijvoorbeeld.
Maar een docent die zoent met een leerling op een plek waar anderen bij zijn, die heeft op zijn (aller, aller-) minst een heel erg stevige waarschuwing nodig.

Sneeuwdottir

Sneeuwdottir

17-01-2018 om 17:57

tsjonge Sidonia

Nou nou Sidonia, waarom moet je me meteen zo de grond in stampen? Je mag wel gewoon zeggen dat je het totaal niet met me eens bent hoor, meteen over kotsen beginnen is behoorlijk onaardig.

Nogmaals, ik vind het óók not-done! Ik vind óók dat die man een waarschuwing moet en een stevig gesprek! Ik vind het ook belangrijk dat die regels er zijn.

Probleem is alleen (vind ik dus, en niemand met mij ) dat het niet een stevig waarschuwend gesprek wordt en dat het enorm groot gemaakt wordt.
En ja, het is ook niet niks - daar verschillen we hier wel wat van mening (tenminste, ik vind het het wel een dingetje is en niet goed, de rest vindt het zo'n beetje rampzalig), maar ik heb dus de uit te kotsen mening dat je zoiets ook te groot kunt maken.

Boink

Boink

17-01-2018 om 18:06

Wat maakt dat uit dan/ Sidonia

Voor het verhaal maakt dat niets uit toch of het hetzelfde geslacht is of niet? Waarom stoort dat zo?

Ontopic: ik zou eerst naar de betrokken leerkracht gaan, vertellen wat je weet en vindt dat je daar iets mee moet. En dat vervolgens met de directie of vertrouwenspersoon opnemen.
Vervelend voor zijn partner ook.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2018 om 18:28

vrijwilligheid (of niet)

Of de leerling/leerlinge in kwestie dit vrijwillig der, is wel degelijk relevant. Maar niet voor 'docent'. Het enige dat docent hoeft te doen, is het melden bij vertrouwenspersoon of kwestie. 'onder de leerlingen gaat dit verhaal rond, volgens mij moeten jullie daar iets mee'.

Ik vind dat er twee argumenten zijn om dit te melden. Allereerst omdat dit soort zaken gewoon besproken moet worden. We hebben in Nederland nu eenmaal afgesproken dat het niet mag/hoort daar een leerling en een leerkracht meer dan vriendschappelijk met elkaar omgaan. Het andere argument dat er iets gaande is onder de leerlingen. En dat geeft onrust, gedoe en wat dan ook maar. Ook daar moet de directie van op de hoogte zijn. Het kunnen juist de leerlingen zijn die dit groot maken. En dat gaat wel over twee mensen: een leerling en een docent, waar iedereen nu een mening over aan het vormen is (het zou jouw zoon of dochter maar zijn op die foto's die de hele school, en verder, rond gaan). En reken maar dat er flink op los gespeculeerd wordt onder leerlingen.

Het is vervolgens aan de directie om passende maatregelen te nemen. Passend, want de situatie is natuurlijk wel degelijk relevant. Blijkt er sprake van onvrijwilligheid, dan zal hij vast op staande voet worden ontslagen, en zal er aangifte worden gedaan. Een directie gaat er natuurlijk anders mee om als het (bijvoorbeeld) om een 18-jarige gaat die dolverliefd is op haar/zijn 22-jarige docent. Maar dat stuk is voor d directie, die afweging hoef je als docent niet te maken. Je hoeft het alleen maar even te melden.

En geheel OT voor Sneeuwdottir: volgens mij is het kwartje gevallen (door jouw nieuwe nick)

Sneeuwdottir

Sneeuwdottir

17-01-2018 om 18:36

overtuigingskracht, voor IJsvogel

OT aan IJsvogeltje: Mooi dat het kwartje vermoedelijk gevallen is vanwege mijn nick!

Je bent de wijste hier (blijft tenminste ook rustig en welbespraakt) en ook een van de weinigen met overtuigingskracht - wat mij betreft.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2018 om 18:39

dank (maar wel veel typfouten)

Dank Sneewdottir

Er staan trouwens wel veel typefouten in mijn stukje. Typen en eten koken gaan niet echt goed samen.

Trix

Trix

17-01-2018 om 19:39

IJsvogeltje (en anderen)

Ik ben het helemaal met jou eens en ik vind het ook heel terecht dat TS de vertrouwenspersoon heeft ingeschakeld. Toch zou ik zelf liever mijn collega eerst de kans geven om deze stap zelf te nemen. Vooral als je zelf niet precies weet wat zich heeft afgespeeld. Ik zou me er zelf pas in mengen als die persoon vervolgens geen actie onderneemt.

Verder... in mijn tijd (jaren '80) was er zeker wel een leraar die openlijk een relatie had met ee leerling. Hij een soort oude hippie, zij een prachtige blonde droomvrouw van 17 / 18. Was bij iedereen bekend en werd gewoon geaccepteerd één van de rare dingen. Zoals er wel meer rare dingen zijn. Ik geloof dat hij later (jaren '90) wel is ontslagen, om eenzelfde soort situatie. Toen kon het blijkbaar opeens niet meer. En terecht, dat vind ik nu ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.