Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Docent

Docent

17-01-2018 om 11:17

Wat te doen met nare ‘roddel’ (?) over collega?


@Emma

@Emma

26-01-2018 om 09:05

Stevig woordje

Vertrouwenspersoon moet een stevig woordje praten met jouw collega. Het is echt niet jouw pakkie an. Vertrouwenspersoon er voor dit soort dingen, voor de veiligheid op school, voor jou en ook voor jouw collega. Dat jij hier op deze manier op wordt aangesproken is echt niet normaal. Kun je niet nog een keer naar de vertrouwenspersoon?
Doet me denken aan een ontruimingsoefening waarbij ik een collega het gebouw uit moest sturen. Diegene heeft geweigerd en was woest op mij. Die is hard aangepakt door de brandweer. Echt wel ander verhaal, maar ook aangepakt door degene die dat hoort te doen, niet jij dus.

Fransien

Fransien

26-01-2018 om 09:41

zaak voor de vertrouwenspersoon

Deze collega van jou was bezig met roddelen over een andere collega, en wel op de meest schadelijke manier. Als deze roddel zich had verspreid was je collega zijn goede naam en reputatie kwijt, het had hem op ontslag kunnen komen te staan ook al lag de waarheid anders dan de roddel deed vermoeden.

Waarom was je vak-collega zo halsstarrig? Had ze er belang bij dat je andere collega het werken/leven onmogelijk gemaakt werd?
De manier waarop zij reageert met doodzwijgen en alle samenwerking torpederen is schadelijk voor jullie vak en maakt jou normaal werken onmogelijk.

Heeft je vak-collega er belang bij dat de andere collega ontslagen wordt? Is dit een persoonlijke wraakneming? Haar gedrag doet zoiets vermoeden.

Hoe dan ook is dit werk voor de vertrouwenspersoon, die zal haar op haar gedrag moeten aanspreken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-01-2018 om 10:04

probleem van collega

Collega heeft geroddeld. Nu probeert ze de schuld bij jou te leggen op een heel gemene manier: doodzwijgen. Dat is emotionele chantage: "Jij doet niet wat ik wil, daarom straf ik jou door te zwijgen."

Dat is een onwerkbare situatie. Tevens probeert collega het probleem (aangesproken worden op roddelgedrag) bij jou neer te leggen. Met succes, want jij voelt je vervelend en schuldig.

Leg het probleem terug waar het hoort: bij collega. Zij heeft geroddeld, niet jij. Jij hebt juist erger voorkomen! En wat anderen ook zeggen: bespreek dit met de vertrouwenspersoon, want collega is bezig de sfeer goed te verzieken en een onwerkbare situatie te creëren.

Niet jouw fout. Laat je niks aanpraten. Of aanzwijgen in dit geval.

Docent

Docent

26-01-2018 om 11:06

Lief van jullie

Om te reageren. Ik voel me inderdaad best vervelend. Had collega natuurlijk ook beter van te voren kunnen waarschuwen DAT ze gecontacteerd zou kunben worden. Misschien was t dan beter gevallen. Maar ja. Achteraf praten. En t ging allemaal net iets te snel.

Ik las trouwens het draadje nog even vluchtig terug. En zag dat ik ergens halverwege dat ik er min of meer al een beetje vanuit ging dat waar rook is vast ook vuur is.,,,zo gaat dat dus met roddels. Je gaat toch stiekem een beetje invullen, en beeld vormen. Welke kroeg, welke leerling. Bah. Ben ondanks dit achteraf gezeik toch blij dat ik dingen in gang heb gezet. Heb gelukkig verder niets in school gehoord over de roddel. Niet van andere collega’s, niet van leerlingen. En de collega waar het over gaat oogt ook vrij relaxed als ik hem zie. Fijn.

Overigens moet ik idd wel iets doen met de nare houding van mijn roddelende collega. Want andere vakgenoten vroegen al wat er aan de hand was, en ik kan hen natuurlijkheid niet in detail vertellen wat er gebeurd is. Ik wil juist vermijden dat het verhaal op die manier alsnog weer wordt opgerakeld. Bah.

Docent

@Emma

@Emma

26-01-2018 om 11:16

docent

Ja gedoe in de vakgroep is een bijkomend probleem, veroorzaakt door je collega. Zij moet echt worden aangesproken op haar niet-professionele houding. En dat moet de vertrouwenspersoon doen, niet jij. Vraag de vertrouwenspersoon of ze je kan helpen. En als de andere collega's vragen stellen aan jou: jouw collega heeft een probleem, niet jij.
Succes met deze situatie!

Uitpraten

Ik vrees dat je door al je pogingen om het uit te praten eigenlijk alleen maar erger maakt, want op een of andere manier dwing je dan toch je collega te laten inzien, dat haar gedrag niet goed is.
Soms zijn er pijnlijke situaties, zoals deze, die je juist niet moet uitpraten. Het is eigenlijk allemaal te complex, omdat het gaat om vertrouwen. Op een heel ingewikkelde manier. Dat kan er beter wat tijd overheen gaan en kun je later, als alles wat meer gezakt is wellicht achteraf nog een keer met elkaar praten.
Idem met collega's in de vakgroep. Probeer een neutraal zinnetje te vinden wat je kunt gebruiken om hinderlijke vragen af te wimpelen: we hebben een vervelend akkefietje, maar dat lost zich vanzelf wel op. Zoiets. Ga het zeker niet in het team bespreken, want met elkaar kom je niet uit dat complexe vraagstuk van vertrouwen. Hooguit kan ene leidinggevende van het team op een later tijdstip een keer een algemene, neutrale informatie geven, waarin dan met name benadrukt wordt hoe je als collega's om kunt gaan met roddels en met nare verhalen over andere collega's. Al dan niet terechte beschuldigingen van seksuele relaties tussen onderwijsgevenden en kinderen komen op een school wel vaker voor. Als het goed is zijn er protocollen en anders zouden die gemaakt moeten worden.

Tsjor

Docent

Docent

09-03-2018 om 14:42

Inmiddels 1 1/2 maand verder....

( het verhaal van de roddel over de met een leerling zoenende docent)

Het is een vrij vervelende situatie aan het worden. Ik heb van de vertrouwenspersoon begrepen dat mijn roddelende collega in januari officieel berispt is omdat ze geweigerd heeft ook maar een woord te zeggen over waar haar nare roddel vandaan kwam. Ik vind het echt heel vreemd dat haar loyaliteit naar een leerling of klas gewonnen heeft van haar loyaliteit naar de organisatie / de betreffende collega. Andere optie is natuurlijk ( maar dat zou wel heel triest zijn) dat de roddel door haar zwaar overdreven was of wie weet zelfs verzonnen. Maar dat wil ik eigenlijk niet geloven.

De roddel zelf is gelukkig ( denk ik) een stille dood gestorven.

Maar collega negeert me nu al 6 weken. Zegt niets terug als ik haar goedemorgen wens ( want ik probeer wel ‘normaal’ tegen haar te doen, dus groet gewoon als ik haar tref), loopt de teamruimte uit als ik binnenkom, meldt zich ziek op de dag dat we een sectievergadering+ etentje hebben. Ik heb het een aantal weken aangezien, maar het lijkt er niet op dat er verandering aanstaande is. Het is extreem ongemakkelijk in een clubje van een collega of 5-6, paar collega’s geven nu ook aan zich erg oncomfortabel te voelen met deze situatie. Ik heb collega vandaag geappt met de vraag of we in ieder geval voor de werkbaarheid binnen de sectie een manier kunnen vinden om dit op te lossen, maar ik verwacht er eigenlijk niet zoveel van.

Iemand hier nog ideeën om iets in beweging te krijgen?

Docent

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2018 om 15:20

Hogerop spelen

Ik denk dat je ook dit moet opschalen.

Wat zij doet kan echt niet!

Fransien

Fransien

09-03-2018 om 16:17

Inderdaad opschakelen

Je collega creeert door haar gedrag een onwerkbare situatie.

Er is al vast komen te staan dat jij juist gehandeld hebt door de vertrouwenspersoon bij deze roddel te halen.
Je collega is nav deze roddel officieel berispt.

Je collega weigert nog een woord tegen je te zeggen en weigert in je buurt te zijn en loopt weg uit de ruimte als jij binnenkomt en komt een ruimte niet binnen als jij er bent.
Het zou me niet verbazen als ze geen antwoord geeft op emails van jou en jou uit de verzendlijst haalt als ze een email beantwoord waar jij op de cc staat.

Je collega en jij werken in een klein team en je zult wel met elkaar moeten communiceren en werken.
Je andere collega's vinden het al bijzonder ongemakkelijk worden. Weten zij eigenlijk wat er gebeurd is?

Dit gedrag is onaanvaardbaar, ze gedraagd zich als een rancuneus klein kind. Het is pest-gedrag van de passief-agressieve soort en pest-gedrag is niet aanvaardbaar op de werkvloer.

Je kunt twee dingen doen, je kunt via je leidinggevende of je kunt via de vertrouwenspersoon. Bespreek wat er gebeurd is, geef aan dat jij normaal bent blijven doen maar dat zij je negeert en ontwijkt op een dusdanige manier dat het hele team er last van heeft.
Een goede leidinggevende en/of vertrouwenspersoon gaat met je collega praten om van haar te achterhalen wat haar dwars zit en haar te vertellen dat dit gedrag niet gepikt wordt.
Mocht zij niet meer met jou samen wensen te werken, zal daar een oplossing voor gezocht moeten worden. Zij staat daarin zwak omdat zij al een berisping heeft gekregen en jij de hele tijd op een normale manier met haar om bent blijven gaan.

Je zult moeten opschakelen omdat deze collega zonder zetje van buitenaf echt niet gaat bijdraaien, want dan zou ze dat al veel eerder gedaan hebben.

Ava

Ava

09-03-2018 om 16:43

Eens met Francien

Je kan eventueel nog, voor je eigen gevoel omdat jullie toch een vriendschap hadden, haar een mail sturen (of een briefje in het postvak) dat dit een vervelende en lastige situatie aan het worden is en of zij open staat voor een gesprek hierover om dat op te lossen. Zegt ze nee, speel je het door naar de vertrouwenspersoon of naar de leidinggevende, zegt ze ja dan wacht je het gesprek af en besluit je daarna of je nog 1 van de 2 hiervoor genoemden moet inschakelen. Dan weet je dat jij er echt alles aan gedaan hebt en het niet aan jou ligt. Het ligt in de verwachting dat ze nee zegt, maar dan heb je haar toch een kans gegeven.

Mmmmmm...

Vervelend dat dit zo naettert, en het gedrag van die collega van die collega is bijzonder onprofessioneel. En toch vraag ik me af of je het nu weer hogerop moet gaan zoeken. Met een officiele berisping heeft die dame al een flinke douw gehad.

En ligt een deel van het probleem ook niet in jouw bereidheid direct geloof te hechten aan zo'n onwaarschijnlijk verhaal? Dat is toch ook de reden dat je naar die vertrouwenspersoon bent gestapt. Niet om een roddelende collega erbij te lappen, en zo voelt zij het nu misschien wel.Het is jammer dat je haar daar niet van op de hoogte hebt gesteld.

Is er geen vriendelijke, sociaal vaardige collega met wie je op haar af kunt stappen, zodat ze niet om je heen kan, om in een informele setting de kou uit de lucht te halen.Want emails gaat ze geheid niet beantwoorden.

Desnoods bied je je excuses aan, je doel is weer een werkbare situatie te creëren, niet perse je gelijk te halen.

Succes ermee.

Fransien

Fransien

10-03-2018 om 16:01

6 weken

Deze collega heeft ongetwijfeld een douw gehad van die berisping, dat geloof ik ook wel. Ze had dat kunnen voorkomen door haar bronnen te noemen. Tenzij zij zelf de bron was van een valse roddel natuurlijk en dan was die berisping meer dan terecht.

Dat ze de eerste week, desnoods twee, loopt te ontwijken is nog tot daar aan toe. Maar dan moet je jezelf toch weer een beetje bij elkaar rapen en redelijk normaal gaan doen. Dat jullie niet meer beste vrienden zijn, prima, maar vakinhoudelijk moet er overlegd kunnen worden en in één kamer kunnen zijn hoort niet eens ter discussie te staan.

Als niemand hier iets aan doet gaat dit van kwaad tot erger. De aangewezen personen om haar er op te wijzen dat haar gedrag niet kan, zijn de leidinggevende en de vertrouwenspersoon.
Je kunt het zelf nog proberen, maar kleine kans dat dat iets uithaalt. Zes weken doodzwijgen is belachelijk rancuneus en het feit dat ze ook nog eens de kamer uit gaat duidt op een drama queen met een groot gebrek aan zelf-reflectie, die draait alleen bij als ze geen andere optie heeft.

Beleid

Ik zou niet op de persoonlijke toer gaan. Jammer dat ze niet meer aardig tegen je doet, maar dat zij zo. De school is e rniet om je vriendschappen in stand te houden. Wel voor een goede werkbare sfeer in een team, maar meer nog voor een goed beleid rondom eventuele seksuele overschrijdingen.
Ik zou wel willen bespreken of het beleid in zijn algemeenheid eens doorgesproken kan worden, binnen het team. Dus wel van bovenaf. De geschetste situatie (mogelijk docent met leerling in een seksueel getinte ontmoeting) is echt een serieus probleem. Dat zou voor iedereen duidelijk moeten zijn. Het is een probleem voor de leerlingen (die in een afhankelijkheidssituatie zitten), voor de leerkrachten (die zomaar beschuldigd kunnen worden) en voor het imago van de school.
En dan zou de vervolgvraag aan de orde moeten komen: wat doe je als je daarvan hoort? Wat is dan het beleid? Wat verwacht de school van je? Waarom is dat belangrijk voor je collega's, voor de leerlingen etc.
En dan als laatste de vraag: hoe ga je daarna met elkaar in het team om? Er is bij zo'n incident van alles gaan schuiven, er is rumoer ontstaan, er zijn allerlei gedachtes geweest die wel of niet terecht waren. Hoe zorg je er dan met elkaar voor dat de sfeer daarna weer werkbaar is.
Mij lijkt dat iemand van de directie of personeelszaken en/of de vertrouwenspersoon een dergelijk gesprek binnen het team zou moeten entameren.

Tsjor

@Emma

@Emma

12-03-2018 om 15:37

Niet hele team

Ik denk juist andersom: als je dit in het team bespreekt met als doel een idividueel geval op te lossen zit je er naast. Degene die zich aangesproken zou moeten voelen slaat dicht en zegt helemaal niks meer, degenen die er buiten staan maken zich druk om niks. Wat mij betreft is er maar één optie: de betreffende docent aanpakken, desnoods om werkweigering of opzettelijk verstoren van de samenwerking en daarmee de kwaliteit van het onderwijs en de uitstraling van de school.
Dat moet de leidinggevende doen. Ik zou je aanraden een dossier aan te leggen met gedragingen van haar.

Docent

Docent

12-03-2018 om 17:33

Tsjor

Het gaat niet om aardig doen. Of om vriendschap. Meer dan ‘ prettige collega’s ‘ waren we in het verleden ook niet. Het gaat om ‘normaal’ kunnen overleggen over de cijfers of normering van een gemeenschappelijk proefwerk. Gewoon goedemorgen zeggen als je elkaar treft in de teamruimte. Antwoord krijgen op een mailtje over iets school-gerelateerds. Dat soort dingen. En dat lijkt tot nu toe een brug te ver. Meer dan hatelijke blikken krijg ik niet.

Docent

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2018 om 18:03

Die goede morgen

Daar kun je niet op sturen.

Op het consequent niet reageren op werkmails wel.
Daar zou ik wel een issue van maken. Verschrikkelijk onprofessioneel gedrag.

Docent

Docent

12-03-2018 om 19:32

Ginny

Hm. Ik vind onder ‘normaal met elkaar omgaan’ eigenlijk ook wel horen dat je iets terugzegt als je wordt aangesproken. Of dat nou een simpel ‘goedemorgen’ is, of een vraag van het genre ‘heb jij het proefwerk over hoofdstuk 3 al ingepland?’ Ik voel me er nogal ongemakkelijk bij eigenlijk. Natuurlijke neiging is om dan ook maar niets meer tegen/aan collega te zeggen/vragen, maar op die manier begin ik me eigenlijk ook onprofessioneel te gedragen. Doe ik soort van ‘mee’ . Negeer ik haar ook. En dat wil ik helemaal niet. In een groepje van 5 kun je niet opeens doen alsof iemand niet bestaat. Toch?

Docent

Het geval

Dat iemand zo sterk reageert is niet helemaal in orde. Natuurlijk heb je het uit haar handen genomen, dat kan een machteloos gevoel geven.
Maar dat het zo heftig is kan ook betekenen dat het met haar zelf te maken heeft. Sommige mensen vertellen je een proefballonnetje om te kijken hoe je daar mee omgaat.
Mogelijk heeft ze zelf gezoend met een leerling? En zit nu in een heel moeilijk parket want ze heeft een achteloos en uitproberend verhaal over een collega bij elkaar verzonnen, gelogen dus, en zelf is ze mogelijk kwetsbaar voor een roddel over een situatie die ze zelf bij de hand heeft gehad.

Als je het zelf niet kunt zou ik de vertrouwenspersoon vragen het gesprek met haar aan te gaan. Je kunt ook gewoon vragen hoe het met haar gaat? En dan even heel goed luisteren en de ruimte voor haar nemen. Misschien niet bij de eerste keer, maar als je laat merken dat je geinteresseerd bent kan ze er op terug komen wat dit nu voor haarzelf betekend.

Vragen dus, niet veronderstellen, maar je realiseren dat er eigen narigheid achter kan zitten als iemand emotioneel klem reageert.

Het was de opmaat naar het vertellen van een geschiedenis die haar zelf als jongere was overkomen met sexueel ongewenst gedrag. Waarbij niemand haar, ondanks de signalen, beschermd heeft. En dat kan nu niet meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2018 om 22:29

Klopt Docent

Maar het is zo moeilijk meetbaar.
Ik denk dat je dat bijna niet kunt afdwingen. Maar oké is het inderdaad zeer zeker niet.

@Emma

@Emma

13-03-2018 om 07:33

AnneJ

Je zou het bijna gaan denken. Maar het is niet aan Docent om daar iets mee te willen. Dat moet toch echt door iemand in een managementslaag worden aangezwengeld. Nooit je vingers aan branden!

marie

marie

13-03-2018 om 16:45

Wat een fantasie

Je hoeft hier toch niet vanalles bij te halen?
Wat rol van bron precies is doet niet ter zake, ze heeft in vertrouwen geroddeld en dat vertrouwen is geschonden.
Ik denk dat veel mensen daar erg pissig om zouden zijn.
Nee, dat geroddel was niet netjes, maar het vertrouwen beschamen zonder aankondiging ook niet.
Lastige situatie hoor!

@Emma

@Emma

13-03-2018 om 17:22

En dan nog gedraag je je niet zoals de collega van docent natuurlijk

Trix

Trix

13-03-2018 om 17:51

Vertrouwenspersoon

Ik vind dat eerlijk gezegd toch ook een misser van de vertrouwenspersoon. Die had moeten zeggen: bespreek eerst met je bron dat je zijn / haar naam aan mij gaat geven. Maar goed, zo is het niet gegaan. Vertrouwelijkheid is soms heel ingewikkeld.
Nu vind ik het zaak dat de vertrouwenspersoon dit recht gaat zetten. En dat duidelijk wordt bescherming van leerlingen tegen grensoverschrijdende leraren, maar ook de bescherming van leraren tegen roddels, belangrijker is dan de vrijheid om in vertrouwen te kunnen roddelen.
Dus docent, terug naar de vertrouwenspersoon!
En AnneJ... vind jij echt dat de door jou veronderstelde redenen / oorzaken van dit gedrag, goedpraten dat een volwassen collega zich zo gedraagt??

Nee Trix

Ik vind het een vorm van emotionele onrijpheid, maar ik heb zelf wel meegemaakt dat mensen een proefballonnetje oplieten die uiteindelijk over henzelf bleek te gaan.
En bovendien dat een meer dan verwachtte heftige emotie kan betekenen dat er ander, vergelijkbaar, zeer naar boven komt.

Mieke

Mieke

13-03-2018 om 19:06

Toch een tegengeluid

Ik denk dat ik ook heel boos zou zijn als iemand achter mijn rug om naar de vetrouwenspersoon zou gaan en ik daardoor in de problemen zou komen. Nu wordt deze collega als een roddeltante gezien. Als de dader zelf (ze heeft vast zelf gezoend met een leerling). Maar dat weten wij helemaal niet.

Misschien heeft ze echt van iemand gehoord en heeft ze het inderdaad aan TS doorverteld. Net zoals TS zelf deed. Zij vertelde het hier en misschien ook wel thuis of aan vrienden. Waarom daarna dan niet eerst weer terug naar de verteller om te zeggen dat dit echt doorgegeven moet worden aan de vertrouwenspersoon en of ze dat zelf gaat dien. Of samen. En anders die jij het. Dan had je ook kunnen uitleggen waarom je melding wil doen. Ik zou mij ook verraden vielen als iemand achter mijn rug om een melding gaat doen. En ik betwijfel of ik daarna een naam zou gaan noemen. Geen idee. Misschien wel, misschien ook niet. Alleen als ik daar de noodzaak van zou inzien.

En ik zou daarna ook best een poos boos zijn maar ik zou dat wel tegen he zeggen en ook waarom ik boos ben.

Maar goed. Ik heb er dan ook een bloedhekel aan als mensen achter iemands rug om gaan klagen over iemands werk of acties bij een manager zonder diegene er zelf op aan te spreken.

Veerle

Veerle

13-03-2018 om 20:37

Mieke / TO

Ik kan mij voorstellen dat de collega die de roddel aan TO vertelde baalt dat ze erop aangesproken (berispt) is.

Interessant is wel, dat TO erg met het verhaal van die collega zat en VOOR ze naar de vertrouwenspersoon hier naar OO kwam met de vraag "wat moet ik doen?". Ze is niet over 1 nacht ijs gegaan, heeft hier aan (veel) mensen advies gevraagd en kwam toen, gezien de reacties erop uit dat ze naar de vertrouwenspersoon toe zou gaan. Dit even ter verdediging van TO, die niet zomaar wat gedaan heeft, maar (na advies!) welbewust.

Wat de berispte collega betreft: ik SNAP dat zij baalt.
Neemt niet weg, dat haar gedrag nu stuitend is en zeer onvolwassen en onprofessioneel. Als ze baalt, oke, maar dat moet niet eindeloos duren. Bovendien zou ze beter aan TO kunnen zeggen wat haar dwars zit en dan kan TO uitleggen wat haar overwegingen waren en misschien zelfs zeggen "bij nader inzien had ik inderdaad beter eerst tegen jou kunnen zeggen dat ik naar de vertrouwenspersoon toestap als je het zelf niet doet".

Maar dit gedrag van de berispte collega is gewoon heel fout. En ook al baalt ze er heel erg van, geen reden om zich zo lang zo fout te gedragen.

Ik zou als ik TO was, eerst nog een poging doen om zelf met de collega een gesprek te voeren. Duidelijk zeggen dat je haar gedrag heel vervelend vindt, en daar graag over wilt praten.

Als ze niet reageert, dan laten weten dat je er hulp bij gaat vragen, omdat je het niet werkbaar vindt en slecht voor de afdeling, school, leerlingen en jullie beiden.

Dan heb je deze collega in elk geval een kans gegeven het met jou uit te praten voordat je andere actie onderneemt. Als je meteen de vertrouwenspersoon inschakelt doe je het WEER zonder haar te waarschuwen.

Ava

Ava

14-03-2018 om 19:08

Andere kant

Grotendeels eens met wat hierboven allemaal geschreven is.

Toch moet ik iets kwijt. Dat de collega boos is betekent dat zij haar eigen verantwoording hierin niet wil nemen. Ze schuift de schuld op TS. Niet terecht, vind ik, zoals hier ook genoemd wordt. Ik snap dat zij haar verhaal ook even kwijt moest en dit in vertrouwen deed. Waar ik moeite mee heb is dat je zelf je mond niet kan houden, het doorverteld en dan verwacht of eist (in stilte) dat die haar mond wel gehouden had. Alleen nam TS wel de verantwoording, die zij dus niet wenst te nemen.

Als je (zij) zelf je (haar) mond niet kan houden, moet je (zij) niet verwachten dat een ander dat wel kan of daar zelfs toe verplicht is, meer dan jijzelf (of haarzelf in dit geval).

juf Ank

juf Ank

14-03-2018 om 19:13

oi oi

en zulk soort figuren geeft les aan onze kinderen..... kreun.... (niet bedoelt aan het adres van TS)

@Emma

@Emma

14-03-2018 om 22:43

Ach Juf Ank

Leraren zijn net mensen. Wat maakt dat jij denkt dat deze dingen niet op een school zouden kunnen gebeuren? Je doet je naam geen eer aan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.