Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

boef

boef

03-11-2009 om 14:33

Wat te doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Boef

Boef

17-11-2009 om 11:19

Tina

Sorry voor mijn late reactie, ben ziek geweest. Ik was erg benieuwd naar je reactie Tina omdat ik mij niet bedenken kan wat ik de samenleving allemaal wel niet kost als tbm. Ook na het lezen van je reactie blijft het lastig. Als bij een echtpaar 1 van de 2 voldoende of ruim voldoende verdient wordt daar ook belasting naar betaald. Het kan zijn dat dat gelijk is aan mensen met 2 lage inkomens. Is het dan onrechtvaardig dat de niet werkende man/vrouw later AOW krijgt? Of had deze niet werkende man/vrouw betaald werk moeten gaan verrichten zodat hun gezamelijk inkomen nog hoger zou worden en er nog meer belasting betaald moet worden? Waarom moet die belasting van 2 personen komen? En hoe bij deeltijd? Is het dan gerechtvaardigd dat echtparen beiden deeltijd werken? Daarmee misschien eenzelfde inkomen zou hebben dan dat 1 van beiden zou werken en belasting betaalt.

Ik heb ook nog eens diep nagedacht over alle toeslagen en kan echt niet bedenken welke toeslagenik gebruik. Kun je wat specifieker zijn?

Ik denk toch dat het dan meer een principekwestie is(en dat mag). Dat je vindt dat man en vrouw werken MOET. Maar het is niet zo dat elke tbm de samenleving geld kost.

Boef

Freebee

Freebee

17-11-2009 om 14:14

Begrijp het ook niet

Tina, net als Boef begrijp ik het ook niet. Misschien maar even naar een concreet voorbeeld. Over de eerste 18.000 betaal je 33,6 % belasting, over datgene dat je verdient tussen de 18.000 en 54.000 betaal je 42% en daarboven 52%. Van hetgeen je moet betalen gaat een algemene heffingskorting af van 2000 euro. Bedragen zijn enigszins afgerond, om makkelijker te kunnen rekenen. Stel nou mijn man verdient 100.000. Dan betaalt hij dus: 45088 minus de heffingskorting is 43088. Ook krijg ik de heffingskorting (aanrechtsubsidie), dus ontvangt de belastingdienst per salso 41088. Stel nu dat mijn man en ik elke 50.000 verdienen. Dan betalen we elk 19488 minus de heffingskorting is 17488. Keer twee ontvangt de belastingdienst dus 35.000 euro van ons als stel, waar zij van ons alleenverdienersstel 41000 ontvangt. Ik begrijp dus ook niet wat jij zegt. Andere toeslagen ontvangt het alleenverdienende stel niet. Wel ontvangt het tweeverdienende stel kinderopvangtoeslag. Inderdaad ontvangen uiteindelijk man en vrouw in beide gevallen AOW, maar het alleenverdienende stel heeft jarenlang 6000 euro meer belasting betaald en geen kinderopvangtoeslag ontvangen, dus dat is bijna ondoenlijk om uit te rekenen wat voor de maatschappij meer oplevert/meer kost, ik ben geen actuarieel rekenaar.

boef

boef

23-11-2009 om 13:58

Tina

Jammer dat je niet reageert. Ik had graag je reaktie gelezen op de laatste postings.

groeten Boef

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.