Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Liz

Liz

17-10-2015 om 09:14

Wat verdien je achter de kassa (15 of 16 jaar)?

Weten jullie wat 15- en 16-jarigen achter de kassa bij bijv. Kruidvat kf AH verdienen? Hoeft niet op de cent nauwkeurig .

En weten jullie wat het bruto en netto is?

Of is dat hetzelfde omdat je loonbelasting terug kunt vragen (hoeveel mag je dan max in een jaar verdienen?) - kan me nog vaag zoiets van vroeger herinneren.

Maakt het uit of het overdag of vrijdagavond is of op zaterdag?

Nb Verdient achter de kassa hetzelfde als vakkenvullen?


Jamie

Jamie

17-10-2015 om 09:50

tja

Meestal nemen ze pas aan met 16 voor achter de kassa en dan is het niet veel meer dan het minimumloon. AH geeft een allin loon (inclusief vakantiegeld en winstuitkering.

Met 15 jaar verdien je met 2 uur werken 8,92 euro en met 16 jaar 10,32 maar ga dat getal dus niet vergelijken met een bedrijf wat je geen all-in loon geeft!

En ja dat is bij scholieren met een bijbaantje gewoon ook het nettoloon.

Paula

Paula

17-10-2015 om 11:43

Action

Mijn dochter is kassamedewerker bij de Action, is 16 jaar en verdient € 4,15 (netto). Vakantiegeld krijgt ze apart. Op zondag verdient ze het dubbele. De winkelmedewerker verdient meer dan de vulploeg.

Ze zegt dat het bij de AH lager ligt, rond de € 3,15 bij 16 jaar.

bieb63

bieb63

17-10-2015 om 14:06

voordeel bij AH

Ze krijgen een aparte bonuskaart waarop voor elke boodschap 10% aan kind wordt uitgekeerd (dus 10% korting die niet aan de kassa wordt verrekend, maar die naar kind gaat). De korting wordt per kwartaal uitbetaald. Ennuh..... kind doet natuurlijk weinig boodschappen , maar pa en moe wel.... Wij nemen de pas dus mee (mag), en kind krijgt best een aardig bedragje per kwartaal uitgekeerd. Moet je er als ouder uiteraard wel op letten dat je niet vaker bij de AH boodschappen gaat doen, dan dat je eigenlijk wil. Maar wij doen een beetje om en om (Jumbo/AH) voor de bonusdingen en eigenmerk enz. Tikt lekker aan voor kind.

Liz

Liz

17-10-2015 om 16:21

Bieb

Oh, dat klinkt heel goed! Wij kopen (bijna) altijd bij AH. En best veel... Dochter is opeens een stuk geinteresseerder . Slapend "rijk" worden is altijd interessant..

Henriette123

Henriette123

17-10-2015 om 16:41

Max 70 euro

Bedrag dat je kind per drie maanden maximaal kan kregen via de bonus kaart is wel ongeveer 70 euro.
Blijft een leuk bedrag.

Dianne

Dianne

18-10-2015 om 09:43

5 euro meer

Het maximum van die kortingskaart bij AH is 75 euro per kwartaal. En vakkenvullen en kassa betalen bij de ah hetzelfde. Vlgs mij hebben meer supermarkten zo'n kortingssysteem.

Marie

Marie

18-10-2015 om 10:12

Ah-medewerkerskaart - niet altijd

Hier heeft oudste bij AH gewerkt. Ik wist van de mogelijkheid van een medewerkerskaart en ik haar vragen of zij die ook had. Dochter wist niet waar ik het over had. Kwam er via iemand anders achter dat ze bij een franchise-AH werkte en die hebben dat dus niet.
Heel verwarrend, want het lijkt wel een "echte" AH. Let daar dus wel op en ga er maar vanuit dat ze als ze 18 is op mag hoepelen.

Emma

Emma

18-10-2015 om 10:35

Etos

Dochter, net 15, gaat vakken vullen bij Etos voor 3,45 per uur. Ik kan er een dubbeltje naast zitten
Ik heb nog niks gehoord over vakantiegeld.
Valt Etos niet onder AH?

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 10:55

emma

Het is altijd 8% vakantiegeld dus dat krijgt ze dan later.

Dianne

Dianne

18-10-2015 om 10:59

marie

"ga er maar vanuit dat ze als ze 18 is op mag hoepelen."
Ja, dat is bij iedere supermarkt (tenzij je teamleider oid wordt) en ook mag je niet langer dan 2 jaar blijven want er worden geen vaste contracten uitgegeven aan gewone vakkenvullers en kassamedewerkers en dat vind ik geen fijne ontwikkeling. Ik weet niet hoe het zit met drogisterijen en warenhuizen (hema ook tot 18, action, xenos dacht ik ook).

Lusithania

Lusithania

18-10-2015 om 11:03

zoon

Zoon heeft in september zijn derde jaarcontract gehad, voor minimaal 2 uur per week. Hij heeft volgens de nieuwe regels een vast contract en zit nu gebeiteld tot zijn aow

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 11:23

ach

Je kan zo weer bij een andere supermarkt solliciteren. Mijn zoon is 16,5 en is al weer helemaal klaar met AH (figuurlijk).

bieb63

bieb63

18-10-2015 om 21:28

Dianne

Oh, daar had ik nog niet bij stil gestaan eerlijk gezegd. Maar anderzijds werkt neefje al vanaf z'n 16e bij de AH als vakkenvuller als bijbaan en nu is hij 20 er werkt er nog steeds..... Gaat dat altijd zo?

Yura

Yura

20-10-2015 om 11:44

Vanaf 16

Achter de kassa mag je sowieso wettelijk gezien pas vanaf 16. Als je dochter nog 15 is zal ze dus als vakkenvuller moeten solliciteren. Dochter (16) verdient bij Jumbo 3,88 per uur. Bruto is netto neem ik aan, omdat ze weinig verdient. Of het vakantiegeld er gelijk bij uit wordt betaald of 1x per jaar moet komende maand blijken als ze de eerste keer uitbetaald wordt.
Ze heeft een contract als hulpkracht en volgens de cao hoeven die alleen op zondag (100%) extra betaald te worden.

Dianne

Dianne

20-10-2015 om 14:52

Bieb

Hier gaat het de laatste tijd zo, niet alleen bij de AH, ook bij veel andere werkgevers. En er zijn ook nog overgangsregelingen, waarbij jongeren toch nog een jaar extra konden blijven. Volgens oudste dochter worden degenen die wat ouder zijn en een vast contract hebben het minimum aantal uren van hun contract ingezet, niets meer.

Dianne

Dianne

20-10-2015 om 14:55

Jamie

Ik begrijp je opmerking niet zo. Bedoel je te zeggen dat je zoon uitgekeken is bij de AH en nu bij een andere supermarkt solliciteert/werkt? Daar zal het niet veel anders zijn. Hier vinden ze caissiere en medewerker verkoopklaar ook niet de meest bruisende baan maar ze zijn iedere maand wel weer erg blij met het bedrag dat gestort wordt waarmee ze veel leuke dingen kunnen doen of gaan doen.

Jamie

Jamie

20-10-2015 om 15:17

nee

Hij heeft eerst een half jaar gewerkt bij een supermarkt op twee ochtenden van 6-8 dus nog voor er klanten kwamen. Als je dan dingen te horen krijgt op je functioneringsgesprek dat je 'klanten geen gedag zegt' en dat je 'niet hebt afgebeld voor een gesprek' terwijl hij dat wel had gedaan maar de een of andere sukkel dat niet had doorgegeven is mijn zoon er al snel klaar mee. Zo wil hij niet behandeld worden.

Bij de AH is het blijkbaar landelijk algemeen geaccepteerd dat je twee uur op het rooster staat (tot half 10) en dan pas net voor elf uur buiten staat. 's Avonds dus en ja dan gaat de wekker soms weer om 6:15. Dat zou nog prima zijn ware het niet dat ze soms gewoon een kwartier minder uitbetaald krijgen dan de originele 2 uur die op het rooster stond maar dus 5 kwartier hebben over gewerkt.

Nou is hij ook weer niet iemand die dat blijkbaar slikt dus hij heeft aan de bel getrokken en jawel hij bleek nu net in de winkel te werken met de grootste problemen van het land (yeah right...) en hij mocht praten met een toevallig aanwezige hoge mevrouw. Het gaat nu wel een stuk beter maar hij is het zat. Het gaat hem totaal niet om wát hij moet doen (dat begreep je inderdaad verkeerd). Hij vond het bij de AH ook veel gezelliger dan bij die eerste supermarkt omdat je vrijwel altijd met 1 of 2 anderen werkt maar steeds langer moeten blijven omdat anderen er een potje van maken of omdat ze gewoon te weinig personeel hebben en een keer een soort gijzeling omdat er beter gefifoot moest worden waren de druppels. Hij fifoot prima maar 1 fout van een collega en de hele wand moest die avond over. Knettergek zijn ze daar.

Jamie

Jamie

20-10-2015 om 15:20

oja

Hij had bijna een baan te pakken als fietskoerier bij de pizzaboer (was inderdaad de ideale baan voor hem geweest) maar nee ze vroegen of hij zijn scooterrijbewijs wilde gaan halen want ze wilden toch liever een scooteraar... Tja daar begint hij dus niet aan, als mountainbiker wil hij nog niet dood gevonden worden op (of onder) iets met twee wielen en een motor

Lusithania

Lusithania

20-10-2015 om 20:16

Vakkenvuller

Zoonlief is vakkenvuller en wil niet achter de kassa of iets anders waar je je hersens uit kan zetten. Werken betekent voor het hersens uitzetten.
Daarnaast heeft hij ook nog een ander baantje. Hij poetst bij een bedrijfje (een grote ruimte) en heeft er ook wel eens tekeningen in het systeem gezet en dat is dan echt wel dat de hersenen 'aan' moeten staan.

Jamie

Jamie

20-10-2015 om 21:56

lusithana

Sorry maar ik begrijp je tekst niet goed, het lijkt er op dat er wat woorden zijn weggevallen. Kun je bij het vakkenvullen niet je hersens uitzetten en achter de kassa wel? Wat betekent: Werken betekent voor het hersens uitzetten.

Lusithania

Lusithania

20-10-2015 om 23:29

Jamie

Zoonlief zegt dat ie zijn verstand uit zet en niet verder hoeft na te denken. Bij de kassa zou hij dat wel moeten doen.

Dianne

Dianne

23-10-2015 om 14:18

jamie

Klinkt alsof die supermarkt van je zoon de boel niet helemaal goed op orde heeft. Was hier ook een tijdje toen mijn oudste er nog werkte. Tegenwoordig hebben ze de boel een heel stuk beter voor elkaar.
Mijn zoon moet ook wel eens langer blijven, krijgt dan wel uitbetaald. Bij een teamleider werkt hij liever niet. Deze "vergeet" nog wel eens extra uren op te schrijven. Mijn dochter zit achter de kassa. Die is altijd op de afgesproken tijd klaar. Dat schijnt ook wel wat gemakkelijker te gaan.
Ik hoor ook verhalen over andere supermarkten. Bijvoorbeeld onhaalbare eisen stellen waardoor deze niet gehaald worden en onbetaald afgemaakt moeten worden, 10 minuten na het heel of half uitloggen en nog een klus afmaken zodat deze niet uitbetaald worden, zelf al klaar zijn maar pas weg mogen als iedereen klaar is en dus onbetaald wachten. En toch doen ze het allemaal want je houdt er toch wel leuk geld aan over.
Een ding mogen mijn kinderen niet doen en dat is pizzakoerier (of een ander soort eten bezorgdienst).

Henriette123

Henriette123

23-10-2015 om 14:38

Tevreden kassamedewerker

Hier een inmiddels 23 jarige die nog steeds in het kassa team werkt achter de zelfscan, vast contract.
Bevalt hem nog steeds prima. Doordat deze AH van s' morgens 7 of 8 uur tot s'avonds 10 uur open is, kan hij vrij makkelijk veel uur op een dag maken. AH ligt vlak bij zijn universiteit, en hij werkt vaak aansluitend aan zijn college uren, of blijft op de universiteit tot hij moet werken, hierdoor bijna geen reistijd.
Langer werken wordt altijd uitbetaald.

Dianne het op elkaar moeten wachten aan het eind van de avond, heeft waarschijnlijk met veiligheid te maken.
Zolang er met kassaladen gelopen wordt, mag de buitendeur niet open.

bieb63

bieb63

23-10-2015 om 15:32

veiligheid en teamgeest

Hier ook in een kleine AH. Is open tot 9 uur 's avonds. Als je 'dienst' hebt vanaf 7:15 (als vakkenvuller), dan werk je tot 21:30, want nadat de klanten weg zijn, moet er nog geveegd worden enzo. Maar..... je sluit met z'n allen af en wacht op elkaar. Wordt wel uitbetaald. Nadeel is wel dat het vaak een stuk later wordt dan 21:30 en dat is op een doordeweekse dag niet altijd fijn.

Dianne

Dianne

23-10-2015 om 15:51

hier ook

Zo gaat het hier ook, Bieb.
En misschien was ik niet duidelijk over wat er bij een andere supermarkt gebeurt. Een deel zit (onbetaald) te wachten, totdat de anderen (betaald) klaar zijn met werken. Waarom niet iedereen door laten werken (betaald) en tegelijk naar buiten maar dan eerder? Daar ging het mij om. Veiligheid etc snap ik ook wel.

bieb63

bieb63

24-10-2015 om 14:33

Dianne

Dat ligt natuurlijk ook aan de vakkenvullers zelf..... Iedereen (bij de AH van onze dochter) werkt officieel tot 21:30. Als men klaar is, is men klaar. Maar als het nog niet klaar is, dan werk je met z'n allen door. Waarom zou je op iemand moeten wachten? Dan help je toch? En dan is iedereen uiteindelijk sneller klaar. En heeft ook iedereen gewerkt tot bijv. 22:00 uur. Dat wordt dan ook uitbetaald. Zo niet, dan geef je dat aan en wordt het alsnog uitbetaald. Er is tot de afsluiting altijd een teamleider aanwezig, dus die weet dat je gewerkt hebt tot welke tijd. Je kan ook buiten staan wachten, maar dat wordt dan natuurlijk niet gezien als werken....

Dianne

Dianne

24-10-2015 om 17:33

precies, bieb

Precies, Bieb, helemaal met je eens. Hier gaat t ook zo, behalve dan bij die ene teamleider waar zoon dan even achteraan moet gaan. Dat durfde hij eerst niet zo goed maar tegenwoordig wel. Goed leerpunt voor hem dus.
Bij die andere supermarkt waar een maat van zoon werkt, moeten de ouderen (lees: de duurdere) dus dan wachten van de "baas"en de jondere werknemers werken door. Scheelt kennelijk een paar euro.

Liz

Liz

30-12-2015 om 12:37

Zondagen bij AH

Nog even een terugkoppeling.

Dochter is aangenomen bij AH en gaat achter de kassa werken.

Gaat vermoedelijk regelmatig op zondag werken.

Begrijp ik goed dat ze dan op zondag 200% ipv 100% op de andere dagen (en vrijdagavond) uitbetaald krijgt? Dat zou een mooie meevaller zijn.

Ze heeft er zelf niet naar gevraagd, maar ik ben wel benieuwd.

Hortensia

Hortensia

30-12-2015 om 12:47

Gefeliciteerd en 200%

Gefeliciteerd!

Ik heb gehoord dat die 200% er inderdaad is, maar wel zal gaan verdwijnen, maar of dit al erdoor is, of alleen nog maar een voorstel weet ik niet.

Jamie

Jamie

30-12-2015 om 13:13

nieuwe CAO

Er is een nieuwe CAO op komst, die is er nog niet door maar ik denk dat je daar even op moet zoeken want als die in gaat is dat met terugwerkende kracht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.