Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Brave Hendrik

Brave Hendrik

19-03-2018 om 20:38

Wel/niet ziek melden bij UWV

Na jaren lang getouwtrek is de kogel door de kerk. Ik wil niet langer meer. Het afgelopen half jaar heb ik tot twee keer toe heb ik mijn baan verloren, doordat ik mijn kop er niet bij had als gevolg van alle spanningen thuis. Daarom heb ik nu besloten om schoon schip te maken en eerst de scheiding te regelen.
Ik zit dus in de WW en heb dus de verplichting om te solliciteren. Maar als ik eerlijk ben, zie ik mij niet in staat om te werken en maak liever zo snel mogelijk schoon schip zodat ik dan weer relatief opgeruimd aan de slag kan. Ik heb inmiddels een flatje geregeld waar ik binnenkort naar toe kan, maar verder werkt mijn ex in alles tegen. Ze wil geen mediation, werkt tegen ten aanzien van ouderschapsplan, financiële scheiding, kinderen behoorlijk en eerlijk informeren en ga zo maar door.
Het zal dus nog wel een tijdje duren voordat ik mijn leven weer enigszins op de rit heb. Wanneer ik mij bedenkt dat ik morgen weer zou moeten werken, of solliciteren, schiet ik compleet in de stress. Ik moet bekennen dat ik deze houding vroeger compleet zou hebben afgekeurd, maar vraag mij nu toch af hoe ik hiermee moet omgaan. Moet ik mij ziek melden bij het UWV? Of haal ik mij daarmee meer gedoe op mijn hals dan het schrijven van een aantal pro forma sollicitaties? Zo ja wat komt er dan op mij af? Is er een andere site waar ik mij verder hierover kan informeren? Ik heb niet het idee dat het UWV mij hierover goed kan informeren.

vraag

Als je je ziekmeldt dan zul je op enig moment worden opgeroepen bij de verzekeringsarts, die dan kijkt of je geschikt bent om je oude werk te doen. Is het antwoord nee, dan krijg je een ZW-uitkering en word je zo af en toe eens opgeroepen. Er zouden reïntegratie-activiteiten kunnen zijn, maar meestal gebeurt er niets behalve af en toe een medische beoordeling. Het helpt overigens wel als er iets van een behandeling gaande is. Na een jaar ziektewet proberen ze je eruit te gooien op basis van een soort verkapte wia-keuring, maar daar hoef je je voorlopig niet druk om de te maken.

Wat wel van belang kan zijn voor je positie: hoe ben je je laatste baan kwijtgeraakt? Wat dat gewoon het niet-verlengen van een tijdelijk contract>? Of was je in je werk ziek en heb je je beter gemeld om met een zogenaamde beëindigingsovereenkomst uit dienst te kunnen gaan?

Groeten,

Temet

overigens

Dit draadje is beter op zijn plaats in de rubriek Werk Recht en Geld, misschien kan je forumbeheer om verplaatsing vragen.

Groeten,

Temet

Brave Hendrik

Brave Hendrik

19-03-2018 om 21:43

tijdelijk contract

Temet, dank je. Overigens had ik een tijdelijk contract. Dat hebben ze beëindigd, omdat ze vonden dat ik mijn kop er niet bij had. Dat kon
contractueel gewoon.
Inmiddels ben ik onder behandeling van een therapeut en daarnaast ook met mijn ex ivm verbeteren van de communicatie tbv de kinderen, maar dat schiet totaal niet op.

Doenja

Doenja

20-03-2018 om 09:21

waar zit het hem in en verwachtingen

Afgezien van het feit dat een echtscheiding er aardig in kan hakken, wil ik even reageren op je opmerking dat je eerst de echtscheiding wil afwerken en dan pas in staat bent om te werken. Wil je niet bang maken, maar als je pech hebt, kan het zo maar zijn dat je 3-5 jaar bezig bent met de scheiding af te werken. Vooral als de andere party telkens hoger beroep aan tekent, of als de situatie nu eenmaal heel ingewikkeld is. Rechtbanken zijn overbelast, zaken lopen van zitting tot uitpsraak zo maar een half jaar vertraging op omdat de rechters geen tijd hebben om zich in de zaak te verdiepen. Triest maar waar. Been there done that.
Maar hoe hou je het vol de komende tijd? Je hebt al woonruimte, dat is goed. Je raakt gestresst van het idee te moeten solliciteren laat staan werken. Dat je daar hulp voor hebt gevonden is een heel goed begin. Probeer met die therapeut te werken naar een situatie dat je wel in staat bent om te werken. Dat hoeft niet over een week, maarga niet zitten wachten tot alles afgewerkt is mbt je echtscheiding. Misschien was je oude baan te stressvol? Tijd om te kijken naar waar je kwaliteiten en behoeften nu liggen. Of laat je therapeut ook een diagnose stellen en op papier zetten. Je zit dan wel in de WW, maar ben je niet gewoon ziek? Dan hoor je in de ziektewet te zitten, en dan hoef je voorlopig niet te solliciteren. Misschien krijg ik totaal geen lof over dit advies, maar geen enkele werkgever zit te wachten op een nieuwe werknemer wiens hoofd vol zit met allerlei prive problemen. Kijk ook eens naar vrijwillers initiatieven waar je toch bezig kunt zijn en zo vanuit die positie werkt aan herstel. Je moet wel eerst uitzoeken of dat mag ivm je WW.
En soms is de oplossing om toch maar weer een poosje aan de slag te gaan. En dan kun je ook totaal verrast worden door werk in een bedrijf waar ruimte is voor jou en je problemen die nu eenmaal bij je horen. En als het niks is, kun je alsnog weer terug in de WW. Ik heb niet het idee dat je misbruik maakt van je positie, en voor mannen is jouw gedachtegang al helemaal not done. Misschien maakt dat ook waarom je even 'op slot' gaat en geen uitweg ziet. Een man hoort te werken en geen slap gezever of zoiets. Je bent je baan kwijt en je zoekt naarstig naar iets nieuws zeg je dan. Voor jezelf weet je dat je ook bezig bent om alles een plekje te geven en om te leren gaan met het het feit dat je geen controle hebt over hoe en wanneer de scheiding afgerond zal zijn.

ja, ziekmelden kan

Je bent dus werkloos geworden omdat je tijdelijke contract afliep en niet werd verlengd. Ik ga even niet uitleggen waarom ik die vraag stelde, dat is nu niet zo spannend, maar ik kan je wel zeggen dat je je in principe zonder problemen ziek kan melden. Daarna gaat het dan waarschijnlijk zoals ik al schreef: je wordt opgeroepen bij een arts die de zaak beoordeelt, en als de ziekmelding wordt geaccepteerd dan zal er op gezette tijden weer een controle volgen.

Hou er rekening mee dat de eerste drie maanden de WW doorloopt, wat met name betekent dat je dus drie maanden WW opsoupeert. Maar goed, dat doe je ook als je gewoon in de WW zit. Zoals ik al zei heeft het UWV mogelijkheden tot reïntegratie-activiteiten, maar de praktijk is volgens mij dat mensen tussen de keuringen met rust worden gelaten, zeker in het begin. Ik zou me dus inderdaad ziekmelden. Twee tips: ten eerste, let op of je ziekmelding wel verwerkt wordt door het UWV. Daar gaan nog wel eens dingen fout (bel na een week of twee als je niks hoort). Ten tweede: neem naar de afspraak met de arts de namen en adressen van je artsen /behandelaars mee. Als je een verklaring over je problemen/een uitdraai van het dossier mee kan nemen is dat handig, maar dat kan niet altijd. En neem je medicijnen mee als je die hebt, maar dat staat geloof ik al in de oproep van het UWV zelf.

Laatste opmerking: als het UWV besluit dat je niet of niet meer ziek bent in de zin van de ziektewet dan moet je binnen twee weken bezwaar maken als je het er niet mee eens bent. In allerlei andere kwesties heeft een mens zes weken, hier maar twee. Hou dat dus in de gaten.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2018 om 09:55

Ziekmelden kan

maar ik vraag me ook af of je gebaat bent bij een ziekmelding waarbij je 100 procent ziekgemeld staat. Ik geloof volledig dat je niet 100 procent in staat bent een nieuwe baan op te pakken, maar je zou wel kunnen kijken of je iets op 'therapeutische basis' kunt doen. Ik zou nu wel insteken op 100 procent ziek, maar probeer het UWV dan vervolgens zover te krijgen dat je via reïntegratie je werkzame leven weer op mag pakken. Doen ze dat niet, dan heb je in ieder geval even de tijd gehad om jezelf te herpakken. Tijdens de ziektewetperiode word je vanaf, dus ná de derde maand de ww vooruitgeschoven. Je bent 3 maanden ww kwijt. Maar die zou je vermoed ik zomaar ook kwijt raken als je zo blijft doormodderen.

nee

Kaaskopje, dit is geen arbeidsovereenkomst. De ZW kent twee smaken: ziek of niet.

In theorie zou men vanuit UWV vast ook wel iets arbeidstherapeutisch kunnen, maar volgens mij gebeurt er in de praktijk zo goed als niks. Ik zou daar geen verwachtingen van hebben. Plus dat je niet weet wat je je op de hals haalt: op het moment dat UWV vindt dat jij iets arbeidstherapeutisch kan terwijl je zelf vindt van niet, zijn er weer problemen. Ik zou dus vooral niet bij UWV op actie aandringen - als ze zelf komen is het vroeg genoeg - en gewoon in eigen tempo aan herstel werken. Zie je iets leuks aan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk langskomen waarvan je denkt dat je daarvan opknapt, dan vooral doen (wel melden bij UWV).

En zie je tijdens je ZW-periode toevallig toch je droomvacature langskomen dan belet geen mens je om daarop te solliciteren. Als die procedure lekker loopt kan je je altijd nog beter melden en is iedereen blij.

Groeten,

Temet

hoe lang gaat het duren, denk je?

Hoe lang gaat het duren, denk je?
En hoeveel maanden heb je nog recht op WW?
En als je er weer bovenop bent, hoe moeilijk of makkelijk zou het dan zijn om weer werk te vinden?

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je "binnenkort" naar een eigen woning gaat en dat je net een therapeut hebt. Ik denk dat er best snel verbetering kan zijn als je eenmaal in je eigen woning zit. Het risico dat je aan het eind van je WW nog steeds niet in staat bent om te werken/solliciteren, schat ik erg laag in.

Maar ziekmelden is een manier om beschermd te zijn voor als het allemaal toch erg tegenvalt met je eigen herstel. Voor als je het eind van de WW bereikt zonder dat je hersteld bent. Of voor als de arbeidsmarkt in jouw vakgebied slecht is en je maar beter een stuk WW kunt "bewaren" voor als je weer beter bent.

Je kunt je niet aan het eind van je WW ziekmelden met het verhaal dat je eigenlijk al maanden ziek was. Als je je wilt ziekmelden, moet je het nu meteen doen.

Ja, op een gegeven moment moet je gaan reintegreren, en dat gaat vaak van 'we stellen wat hoge eisen en we kijken of dat lukt of niet'. Dat kan een hoop stress geven. Vooral bij mensen die denken dat ze altijd zo ziek zullen blijven als dat ze op dat moment zijn. Maar dat geldt voor jou niet. Jouw problemen zijn omgevingsgebonden en tijdelijk. Je zult er linksom of rechtsom wel weer bovenop komen, de vraag is vooral of je er met 'rust' sneller bovenop komt. En als de reintegratieverplichtingen je niet aanstaan, kun je je altijd beter melden. Of een baan nemen.

Bespreek ook vooral met je therapeut hoe lang hij denkt dat het gaat duren en wat hij denkt dat verstandig is.

nav Syboor

"Je kunt je niet aan het eind van je WW ziekmelden met het verhaal dat je eigenlijk al maanden ziek was"

het kan wel, maar handig is het niet. Nogal wat mensen melden zich nog snel ziek vlak voor hun WW afloopt. Die ziekmeldingen worden iha met wat extra scepsis bekeken, heb ik gemerkt. Dus de conclusie van Syboor is helemaal juist: als je je wilt ziekmelden, doe het dan nu. De situatie is er ook naar.

Groeten,

Temet
.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2018 om 14:39

Temet

Mijn gedachte was dat als je ziekgemeld bent, je misschien na een poosje in samenspraak met het UWV kunt kijken wat je wél aankunt. Op die manier zit mijn dochter ook in de ziektewet. Ze is na een jaar van 'we laten je met rust', nu bezig met reïntegratie. Uiteraard in de hoop dat ze weer zal kunnen werken, maar wel in de wetenschap dat de situatie momenteel niet ideaal is. Bij haar is de situatie wel duidelijker dan bij (tijdelijk) mentaal onvermogen om te werken.

Wat betreft dat je vooral niet verkeerde verwachtingen moet wekken, dat ben ik uiteraard met je eens. Ik doe al anderhalf jaar niet anders. Dus als vragen naar 'wat kan ik wél?' de verwachtingen te hoog doen worden, is dat inderdaad geen goed idee.

kaaskopje

"Ze is na een jaar van 'we laten je met rust', nu bezig met reïntegratie". Dus kennelijk was ze na dat jaar meer dan 35% arbeidsongeschikt? Want anders word je uit de ZW geknikkerd en kan je het verder helemaal zelf uitzoeken, ziek of niet. Dat is wat ik vaker zie: een paar keer "we laten je met rust/we kijken het nog even aan", en dan na een jaar die pseudo-wiabeoordeling en daar is het gat van de deur mevrouw, veel succes met uw 4 sollicitaties per 4 weken (niet de schuld van UWV maar van de wetgever, trouwens)

Maar wat ik vooral bedoel te zeggen: als UWV zich niet met je bemoeit, kan je zelf bedenken wat je nog kan en wilt. Maar op het moment dat je actief aan UWV gaat vragen om hulp bij reïntegratie dan heb je, als ze dat verzoek oppakken, niet meer in de hand wat zij aan jou gaan opleggen. Kan meevallen (zal ook vaak meevallen trouwens), maar het kan ook tegenvallen en dan zit je er wel aan vast.

Ik heb al in meer draadjes laten blijken dat ik geen erg hoge pet op heb van de effectiviteit van de reïntegratieactiviteiten vanuit UWV, vandaar mijn scepsis.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2018 om 01:20

Temet

Ja, ze is nog arbeidsongeschikt. Ik heb de indruk dat ze nu het geluk heeft dat ze nog via het uitzendbureau reïntegratie krijgt, maar ik begrijp dat dat ook een keer ophoudt en dan moet ze toch onder de vleugels van het UWV. Ze is vorig jaar aan een pols geopereerd en dit jaar volgt de tweede. Al met al gaat het dan nog maanden duren en dan maar kijken hoe het verder gaat. We zijn me het gezin wel, hè?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen hoge verwachtingen heb van mijn aanstaande reïntegratie, maar ik ben allang blij dat ik nu bij de juiste instantie zit. Ik heb vandaag ook met een ander reïntegratiebedrijf gesproken, maar die komen pas in actie als ik uit de WW rol. Dat is volgend jaar juli. Tenzij mijn bezwaar succes heeft natuurlijk.

Kaaskopje (ot)

We dwalen af van het draadje, maar je opmerking intrigeert me:

" Ik heb vandaag ook met een ander reïntegratiebedrijf gesproken, maar die komen pas in actie als ik uit de WW rol"

Wie betaalt die lui dan? Want als jij geen uitkering van het UWV meer krijgt, en je krijgt ook geen bijstand omdat je partner wel een UWV-uitkering heeft (+ eventuele toeslag) dan ben jij dus een niet-uitkeringsgerechtigde. Uit welk potje wordt het reïntegratietraject dan gefinancieerd? Niet uit jouw portemonnee, neem ik toch aan.

Groeten,

Teet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2018 om 11:15

Temet (inderdaad o.t.)

Ik heb even terug zitten lezen wat ik gister zoal gedaan heb op internet . Ik constateer dat ik met Particibaan gechat heb en bij de Oogvereniging gelezen heb. Die heb ik in mijn geheugen gecombineerd, dat is niet handig. Ik moest wel lachen om de naam Particibaan. Dat is rijp voor een cabaret.

Particibaan heeft gezegd dat ze pas in actie komen als ik geen uitkering meer heb. Ik heb een medewerkster via de chat gesproken en een deel van het gesprek opgeslagen, ik ken mezelf en weet dat ik me later niet alles meer goed kan herinneren. Terecht gedacht dus .

De Oogvereniging helpt je via een aantal bijeenkomsten waarbij ervaringsdeskundigen adviezen en tips geven hoe je jezelf het beste kunt presenteren en er zijn coaches, zelf ook met een oog'probleem' die je kunnen begeleiden. 80 procent van de mensen die op deze manier geholpen is, zou een baan hebben gevonden. Als je bedenkt dat de normale praktijk een stuk lager ligt, is dit positief. Je moet lid zijn van de vereniging en dan betaal je 28,nog wat per jaar, of je betaalt een eenmalige bijdrage van 50 euro en dan word je een jaar lang begeleid. Ze werken o.a. met jobcoaches, die zelf ergens werken en een nieuwkomer begeleiden vanuit eigen ervaring. Ze roepen mensen ook op zich als jobcoach aan te melden, zodat het netwerk van jobcoaches kan groeien. En verder lijkt het veel op wat ik bij Visio ga doen. Ik was ook verbaasd over het lage tarief. Natuurlijk hoop ik na Visio geen hulp aan ze te hoeven vragen, maar ik vind het handig om te weten dat het bestaat.

Vanaf het woordje 'bestaat' besloot ik spontaan dat ik een uitgebreide mail aan de Oogvereniging moest schrijven, die is dus onderweg. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.