Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werk bevalt niet, heb ik recht op uitkering op basis van mijn voorgaande werk?

ik had een uitkering, heb een baan gevonden maar dat is hem helaas niet.
Ik verdien minder dan dat mijn uitkering was.
Weet iemand of ik als ik bijvoorbeeld een VSO krijg ik op de een of andere manier recht heb op mijn uitkering die ik had en dus gebaseerd was op mijn vorige salaris.
Ik hoorde ergens dat als ik binnen 2 maanden een VSO kan regelen mijn originele uitkering blijft. Kan iemand dat bevestigen?

Wat is een VSO? Wel een tegenvaller dat je baan niet bevalt maar is het geen optie om intussen verder te kijken naar een andere baan terwijl je nog aan het werk bent? 

Zit je proeftijd er al op? En heb je nu geen recht op aanvulling tot uitkeringshoogte? Had je dit allemaal niet vooraf berekend? Kun je over je salaris nog onderhandelen met de werkgever?

Ik vermoed dat je een jaarcontract hebt, dan is je proeftijd maximaal een maand. Binnen die proeftijd kun je altijd weg, zelfs zonder reden op te geven aan de werkgever. Ben je er al een maand? 
of je dan weer recht hebt op je uitkering, kun je aan het UWV vragen. 
echter, een uitkering is weliswaar een recht, maar ook een gunst. Als je ervan uitgaat dat werken per definitie niet leuk is, dan blijf je hier en zoek je intussen verder naar iets anders. Als ik genoeg geld had, zou ik ook niet werken, maar je hand willen ophouden bij de overheid terwijl je een baan hebt, klopt natuurlijk niet. 
en dat je nu minder verdient dan je aan uitkering kreeg, dat wist je toen je begon. Maar een uitkering kan ook stopgezet worden als je niet gaat werken als je een baan aangeboden krijgt, dus kijk daarmee uit. 
mijn advies: bel het UWV, die betalen de uitkeringen, dus die kunnen je precies vertellen hoe of wat. 

VSO = vaststellingsovereenkomst.
Ik zou er als werkgever geen geven, maar misschien de jouw wel. 

je wil dat je huidige werkgever je ontslaat met een vaststellingovereenkomst zodat je weer een uitkering kan ontvangen. Waarom zou je werkgever dat doen?

Je kan ook nu gaan solliciteren op andere functies. En is het niet ook gewoon heel erg wennen aan het weer opnieuw gaan werken? Het is een enorme stap om vanuit thuisblijven weer aan het te gaan. Zeker nu met corona (thuiswerken en kinderen en zo). 

Heb je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd?

Want met een contract voor bepaalde tijd mag je niet tussentijds opzeggen. 

Marie111 schreef op 30-12-2021 om 20:26:

Heb je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd?

Want met een contract voor bepaalde tijd mag je niet tussentijds opzeggen.

Klopt dat wel? Op een site voor ondernemers vind ik dit: 

Geen opzegtermijn

In de proeftijd mag je het jaarcontract opzeggen zonder toestemming van het UWV of de kantonrechter. Er geldt geen opzegtermijn en je hoeft je werknemer geen vergoeding mee te geven.

Je mag het ontslag mondeling meedelen, maar het is netjes en ook verstandig om een ontslagbrief te sturen. Omgekeerd staat het ook de werknemer vrij om in de proeftijd het contract te beëindigen.

Bijtje82

Bijtje82

31-12-2021 om 10:39

Waarom bevalt het werk niet? En wat zou je dan wel willen doen? 
Dat zul je eerst voor jezelf duidelijk moeten krijgen, anders zal iedere volgende baan tegenvallen. 

Rhonda schreef op 30-12-2021 om 20:36:

[..]

Klopt dat wel? Op een site voor ondernemers vind ik dit:

Geen opzegtermijn

In de proeftijd mag je het jaarcontract opzeggen zonder toestemming van het UWV of de kantonrechter. Er geldt geen opzegtermijn en je hoeft je werknemer geen vergoeding mee te geven.

Je mag het ontslag mondeling meedelen, maar het is netjes en ook verstandig om een ontslagbrief te sturen. Omgekeerd staat het ook de werknemer vrij om in de proeftijd het contract te beëindigen.

Als je door je proeftijd heen bent moet je de rest van het jaar blijven.

Een contract voor bepaalde tijd bevat vaak wel de mogelijkheid van tussentijdse opzegging. Zo'n opzegging is dan mogelijk, maar wel volgens de regels die gelden voor opzeggingen in contracten voor onbepaalde tijd.

Suus, voor vragen over je uitkeringsrechten moet je bij het UWV zijn. Kijk op de site, vind je dan het antwoord niet, bel dan de klantenlijn (BSN bij de hand houden). Zeg dat je hebt begrepen dat je baan misschien tussentijds beëindig wordt  en dat je je afvraagt hoe de uitkering dan wordt berekend.

Groeten,

Temet

Rhonda schreef op 30-12-2021 om 19:20:

Ik vermoed dat je een jaarcontract hebt, dan is je proeftijd maximaal een maand. Binnen die proeftijd kun je altijd weg, zelfs zonder reden op te geven aan de werkgever. Ben je er al een maand?
of je dan weer recht hebt op je uitkering, kun je aan het UWV vragen.
echter, een uitkering is weliswaar een recht, maar ook een gunst. Als je ervan uitgaat dat werken per definitie niet leuk is, dan blijf je hier en zoek je intussen verder naar iets anders. Als ik genoeg geld had, zou ik ook niet werken, maar je hand willen ophouden bij de overheid terwijl je een baan hebt, klopt natuurlijk niet.
en dat je nu minder verdient dan je aan uitkering kreeg, dat wist je toen je begon. Maar een uitkering kan ook stopgezet worden als je niet gaat werken als je een baan aangeboden krijgt, dus kijk daarmee uit.
mijn advies: bel het UWV, die betalen de uitkeringen, dus die kunnen je precies vertellen hoe of wat.

Het UWV bellen of mailen lijkt me ook de meest verstandige keuze. Ik weet niet of de mogelijkheid bestaat dat het UWV het verschil tussen huidige salaris en uitkering aanvult? Het is volgens mij toch al beter om vanuit een baan verder te solliciteren dan vanuit een uitkering, in het eerste geval kun je op het gemak verder kijken want er komt al een inkomen binnen. 

https://ontslag-krijgen.nl/ontslag/contractvorm/ontslag-in-proeftijd
Ipv aan UWV je vraag voorleggen, kan je ook  met je werkgever in beraad. 
Eens een situatie beleefd waarin mijn contract reeds verlopen was en werkgever daar te laat achter kwam. Ik kon jammergenoeg niet blijven wegens reorganisaties. Werkgever gaf aan dat ik maar naar het UWV moest gaan voor aanvraag ww-uitkering. Maar UWV stuurde mij terug; werkgever diende maar mijn ontslag aan te vragen want zo eenvoudig kon een werkgever niet van zijn mensen af. Na beraad met werkgever is het contract met nog een maand verlengd. Zo was er geen sprake van ontslag door eigen schuld en behield ik recht op uitkering.
Bespreken met UWV is een beetje als in je vingers snijden.

Verder is op de website van UWV ook uitleg over berekening uitkering igv een hogere uitkering bij een vorige baan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.