Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

evenzo

evenzo

23-03-2012 om 19:38

Werk in zorg; klacht naar mij toe

Wie werkt er in de hulpverlening en kan mij helpen? Er werd mij onlangs verweten dat ik niet enthousiast genoeg was naar een client toe. Ik hoor wel vaker dergelijke dingen over mij, hoewel niet heel vaak gelukkig, ook goede dingen. Hoe zou het kunnen dat ik niet enthousiast over kom? Heeft iemand goede tips?
Ik heb oa motivational interviewing gedaan, maar in de praktijk vind ik het moeilijk om dit voort te zetten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is het van belang?

Je werkt in de zorg begrijp ik? En nu krijg je "gelukkig niet vaak" het verwijt dat je niet enthousiast genoeg bent?
Hoe belangrijk is het om enthousiast te zijn in je werk? Van wie krijg je precies deze verwijten? Van de cliënten? Of van je baas of collega's? Is enthousiame de enige of de belangrijkste eigenschap in je werk? Zo nee, welke andere eigenschappen zijn er belangrijk? En heb je deze eigenschappen wél in huis?
Kortom: ik zou eerst even heel goed nadenken van wie precies de kritiek komt en of die door iedereen gedeeld wordt. Vervolgens zou ik nagaan of het essentieel is dat je iets met die kritiek doet. Het klinkt een beetje of je onzeker bent geraakt over je kwaliteiten omdat er één puntje uitgelicht is.
Ga niet overhaast een hoe-word-ik-enthousiast-cursus volgen. Je hebt vast veel eigenschappen die je heel geschikt maken voor je werk!
n@nny

evenzo

evenzo

23-03-2012 om 22:30

Nog wel eens andere dingen

toevallig had ik 2 'negatieve' dingen achter elkaar; inderdaad zijn het patienten. Ik hoor ook wel goede dingen gelukkig maar ik ga twijfelen. Ik weet mijn zwakke punt: ik ben vaak te laat met dingen, maar daar hoor ik dus zelden iets over. Het ging deze persoon ook over dingen die ik per telefoon had gezegd; ik was meer aan het 'navragen' dan 'adviezen geven'. moeilijk. Hij zei ook niet dat hij meer info wilde...
Mijn vakgebied is wel lastig omdat veel mensen het probleem bij een ander (mij) neerleggen terwijl ze zelf van alles niet kunnen en ik moet dat dan maar 'oplossen'...

dc

dc

23-03-2012 om 23:28

Communicatietechnieken bestuderen

Je kunt om dit soort problemen te voorkomen terugvragen of dit antwoord aan de verwachtingen van de patient voldoet. Terugkoppelen dus.

Over de telefoon goed communiceren is een vak apart. Het helpt vaak al om even de vraag aan het begin te herformuleren voor je aan het antwoord begint. Lijkt in het begin enorm onnatuurlijk, maar scheelt bergen tijd en frustratie.

Misschien kun je communicatietechnieken bestuderen en oefenen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.