Home » Forum » Werken in het mbo

Werken in het mbo

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

24 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
student
Werken in het mbo

Ik ga me inschrijven voor de opleiding docent omgangskunde. Ik heb met een docente meegelopen en was helemaal verbaasd over de mentaliteit van de mbo'ers en vooral de houding van de docent hierin. Mobieltjes waren continu in gebruik; leerlingen waren druk in gesprek over een opdracht voor een ander vak. Boeken waren niet meegenomen en werden door de docent toen her en der bij collega's bij elkaar gescharreld...
Ik snap dat de leerlingen andere dingen véél belangrijker vinden dan school, maar ik vond dat ze erg respectloos met de docent omgingen. En verbaasde me erover dat de docent dat tolereerde.
Ik vraag me af of het nu alleen bij de docent ligt, of ook bij de school zelf, dat daar al minder regels zijn over het gebruik van mobieltjes e.d. Als ik docent was zou ik zeggen: mobieltjes weg en als je geen boek bij je hebt, zorg je zelf maar dat je op een andere manier de opdracht maakt. Of ben ik nu heel naïef aan het denken?!
Is er hier iemand met ervaring in het werken op een mbo?
Ik hoor het graag!

Saskia

fryskdumke
Weet je zeker

dat je deze opleiding wilt gaan doen?
Ik vind je in het stukje hierboven redelijk negatief klinken.

Maaike
Niet mbo maar

Mijn dochter zit in havo 4 en daar is het beleid, op de hele school (dus ook de oudere jaren) dat mobieltjes uit moeten in de klas.
Trouwens, als jij de docent bent, dan bepaal jij dat toch? Ik neem aan dat jij dat in je klas gewoon mag zeggen, mobieltjes gaan hier uit. Zelfs op mijn werk, tijdens vergaderingen wordt toch dringend verzocht je mobiel uit te zetten, of op stil in ieder geval. Je moet toch bij de 'les' blijven.
Volgens mij is dit ook wel per docent verschillend, denk je ook niet? Ik hoop dat er nog een docent mbo reageert en anders kan je natuurlijk zelf ook eens gewoon mbo's bellen of op de website van een mbo kijken, misschien kan je een schoolregelement vinden, meestal staat daar ook wel bij wat het beleid is omtrent mobieltjes.

Sancy
Artikel

ik kwam een artikel tegen over mobieltjes op school:
http://leerkracht.kennisnet.nl/4135/column-scholen-radeloos-over-mobielt...
Toch iets om over na te denken.

student
Wat reacties

Ja, fryskdumke, ik weet zeker dat ik de opleiding wil gaan doen. De dingen die ik neerzette waren een kant van het verhaal, waar ik graag wat reacties op wilde krijgen. De andere kant van het verhaal zie ik ook: nonchalante leerlingen, die toch enthousiast over een stage kunnen vertellen; ogenschijnlijk niet geïnteresseerde leerlingen die toch een zinnig antwoord geven... Daar word ik juist blij van!

De tip om beleid te gaan zoeken op websites is ook een goeie. Ik vind het aangehaalde artikel ook heel interessant, niet verbieden maar gebruik maken van...

En hoe je als docent voor de klas staat bepaalt een heleboel. Het leren hoe je als leerlingen met elkaar en met de docent omgaat; luisteren naar elkaar; hoort naar mijn gevoel ook bij het vak van docent. Niet alleen kennis overdragen. Zeker in het vakgebied van zorg en welzijn, waarbij je in je werk ook alleen maar met mensen te maken hebt.

Bedankt! Saskia

Leraar in het mbo
Ach

Als je er zo aan begint, zou ik er niet aan beginnen. Dat is gedoemd te mislukken. Veel frustratie en spanning. Mbo-ers zijn zo en je moet heel erg interessant zijn, wil je dat omdraaien. Heeft met overwicht niet zo veel te maken. In het MBO heb je echt niet zo veel overwicht nodig om les te geven, maar overtuigingskracht en interessante lessen. Omgangskunde is geen vak waar de handen voor op elkaar gaan. Of je moet bij AW oid gaan werken. Dus je zit al bij voorbaat met een probleem. Te denken dat je dit soort gedrag kan oplossen met strenge regels, is onzin. Ze zijn bijna volwassen....

Brabander
Eh, leraar

"Te denken dat je dit soort gedrag kan oplossen met strenge regels, is onzin. Ze zijn bijna volwassen...."
eh, in "de maatschappij" moeten deze bijna-volwassenen zich toch ook aan regels houden; of zijn het allemaal anarchisten? "
"Mbo-ers zijn zo" en dus? Extra noodzaak voor duidelijke afspraken lijkt me, op schoolniveau. Maar heel vaak is er weinig solidariteit onder de leraren. De zwakkere/beginnende leraren hebben de meeste problemen, en de ervaren/sterkere leraren hebben persoonlijk in hun lessen geen last, en zijn dan ook niet bereid om tijd en energie te steken in de verbetering van de algehele discipline. En het "management" staat niet voor de klas, en ervaart het probleem niet zelf.

Leraar in het mbo
Brabander

Brabander, op het werk zijn mensen ook met hun telefoons bezig. Een MBO (ieg de niveau 4) is gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Ze gedragen zich niet heel anders dan ongeinteresseerde mensen in het echte leven die bij elkaar in een groep moeten zitten.
Wanneer mensen iets interessant vinden, luisteren ze en gaan ze niet spelen met hun telefoons.

Maylise
Leraar in het mbo

Ik geef college op een universiteit. De mensen aan wie ik les geef zijn althans officieel voor 99% volwassen. Toch hanteer ik strenge regels. Dat moet namelijk als je een grote groep mensen voor je hebt zitten. Anders wordt het echt chaos en komt niemand meer aan iets opsteken van de les toe. Een keer een telefoon af laten gaan kan gebeuren maar met mobieltjes spelen, werkcolleges niet hebben voorbereid of uitgebreid praten tijdens het college is niet acceptabel. Wie dat doet stuur ik er uit. Volwassen of niet. Wie volwassen wilt zijn dient zich ook zo te gedragen.

Leraar in het mbo
Maylise

Dat lijkt me logisch.

Brabander
Leraar

"Dat lijkt me logisch" reageer je op Maylisse. Vind ik ook; dus waarom niet bij jou in de klas?
Als mensen in de schouwburg zitten, spelen ze ook niet met hun telefoons. Ik zou zeggen: als je niet geinteresseerd bent, en je kunt je niet aan de regels houden, dan blijf je maar thuis. Waarom geen algemeen verbod op school op mobieltjes en MP3-spelers en dergelijke tijdens de les?

Leraar in het Mbo
Brabander

Brabander, uit jouw vraag begrijp ik dat jij denkt dat bij mij in mijn MBO klas alles mag :-) En dat je een regel instelt en dat MBO studenten dan gelijk ook iedere les daar naar luisteren en dan nooit meer een telefoon pakken :-) Dream on...:-)
Mijn Mbo leerlingen zijn heerlijk leerlingen, in het algemeen heel gemotiveerd om zich de kennis eigen te maken die ze nodig hebben voor het beroep dat ze gekozen hebben. Fatsoensregels gelden overal, dus niet door elkaar heen praten, geen telefoons gebruiken of gesprekken voeren in de klas, geen rotzooi achterlaten, elkaar op een normale manier aanspreken. Die regels gelden ook op mijn MBO.
Strengere regels op scholen? Dat zou best kunnen, maar dan moeten ouders niet bellen als de telefoon van hun zoon of dochter is afgepakt. Want vaak willen ouders die regels wel voor het kroost van een ander, maar niet voor hun eigen kroost. Van het eigen kind mag de telefoon niet ingenomen worden, het eigen kind mag de les niet uitgestuurd worden bij onbetamelijk gedrag want het heeft recht op les, het eigen kind kan niet nablijven want het heeft een baantje en moet werken.
Dus blijft over: maak je les interessant genoeg, dan luisteren je leerlingen en hoef je minder op de regels te zitten.

Brabander
Leraar

ok, ik had niet door dat je weliswaar vergoeilijkend schreef over het (foute) gedrag van de leerlingen, maar dat dit niet voorkomt bij jou in de klas. Dus concreet: zijn er bij jou op school dwingende regels, of moet elke docent het maar zelf uitzoeken? En in hoeverre wordt elke docent geholpen door een consequent management en collega's om die regels ook te kunnen opleggen/handhaven?

student
Leraar in het mbo

Ik begrijp je reactie niet zo goed. Erg negatief.

Leraar in het mbo
Student

Misschien klink ik negatief. Dat is niet de bedoeling. Ik heb de afgelopen 10 jaar veel zij-instromers kapot zien gaan in de klas. Kwamen met een boodschap, zij zouden het onderwijs wel even opschudden, want het moest anders. En ze lopen tegen dikke muren aan. Tegen onwillige studenten, lastige directie, werkdruk waar ze geen idee van hadden (leraar heeft toch zoveel vakantie :-))
En natuurlijk moet je in het onderwijs beginnen met idealen. Dingen die je anders wil doen, wil verbeteren. Maar je moet ook heel flexibel zijn. De lol kunnen inzien van jongvolwassenen en pubers, van hun nukken en hun grillen. En begrip op kunnen brengen voor hun wereld, kunnen invoelen waar je hen mee kan prikkelen om jouw stof op te pakken.
Als je er alleen ingaat om ze te leren hoe ze volgens jou met elkaar om moeten gaan, loop je stuk.

liat
Net een jaar in het mbo gewerkt

en ik vond het heel heftig. Het is heel makkelijk te roepen dat je strenger moet zijn, maar veel mensen branden op omdat je moet wordt van dat constant politie-agent spelen.

Maar als ik een mobiel zie, dan vraag ik of die in de tas kan. Ik vind het erg storend om te praten tegen mensen die ondertussen naar een scherm staren. Maar ik ken collega's die het sms'en toelaten, als de studenten hun lessen maar niet verstoren. Zij richten zich op de studenten die wel willen.

Massi Nissa
Brabander

"Dus concreet: zijn er bij jou op school dwingende regels, of moet elke docent het maar zelf uitzoeken? En in hoeverre wordt elke docent geholpen door een consequent management en collega\'s om die regels ook te kunnen opleggen/handhaven?"
Tja. Ik sta al een tijdje voor de klas en kan je melden dat schoolbreed opgelegde regels een wassen neus zijn. Leuk voor in de schoolgids. Uiteindelijk moet elke docent het in de jungle van zijn eigen klaslokaal helemaal zelf redden. Het is fijn als het management team achter je staat bij conflicten, het is fijn als er collega's zijn die je willen steunen, maar als puntje bij paaltje komt, is het leraarschap een behoorlijk eenzaam beroep en moet je het gewoon in je eentje afkunnen. De ene docent doet dat met kadaverdiscipline, de ander doet het met interessante lessen, een derde is onweerstaanbaar grappig, weer een ander speelt leerlingen tegen elkaar uit, zoveel hoofden zoveel manieren. Als een docent de groep niet aankan, is er niet zo gek veel wat omstanders daaraan kunnen doen. Lesgeven is een beetje als zingen. Hoeveel coaching je er ook tegenaan gooit, je zult nooit ver komen als het je niet van nature ligt. Ik heb ook veel beginners zien afbranden, maar wat nog veel pijnlijker is, zijn de mensen die het na vijftien of twintig of dertig jaar helemaal zat zijn en niets anders meer kunnen of durven doen. Die mensen slepen zich naar hun pensioen en hun leerlingen lijden mee.
Hoe dan ook, roepen om strengere regels en hardere straffen heeft in het onderwijs heel weinig zin.
Groetjes
Massi

Brabander
Massi en leraar

toch typisch Nederlands. In Belgie en Duitsland gaat het er wat betreft discipline heel anders aan toe; ik zeg niet dat dit "beter" is. Maar voor de zwakkere broeders wel makkelijker.
Ik vind het als buitenstaander een beetje treurig dat collega's elkaar zo in de steek laten; en dat er geen management/structuur is om dit aan te pakken.

Leraar in het mbo
Management en collega's

In het MBO worden leraren steeds meer lopendebandwerkers. Er zijn een aantal lessen te vergeven die gegeven moeten worden, we moeten steeds meer lessen draaien en ook steeds meer dezelfde lessen achter elkaar. Dus gewoon 10 keer exact dezelfde 2 uursmodule. Heel veel verschillende studenten, zodat je je studenten nauwelijks leert kennen, docenten zijn onderling uitwisselbaar dus weten je naam vaak ook niet, laat staan dat je hun naam weet. Dat drukt de pret van het lesgeven danig. Je bouwt geen band op met je leerlingen als je zo moet lesgeven.
Uit vorige scholen herken ik wat Massi schrijft. Op de MBO school waar ik werk herken ik het niet. Collega's steunen elkaar niet bijzonder, maar soms ook wel. Het management geeft wél ruggesteun daar waar dat nodig is. Al is het op mijn MBO nauwelijks nodig dat je steun hebt van je management op niveau 4. Niveau 2 is een ander verhaal. Daar moet je nog wel eens echt ingrijpen en dan is het prettig als je niet de volgende les zo'n hork weer in de klas hebt zitten alsof er niets is gebeurd.

Leraar in het Mbo
Brabander

Als je het onderwijs in Belgie en Duitsland vergelijkt met dat van Nederland moet je ook de opvoeding bekijken. Duitse en Belgische kinderen worden ook anders opgevoed. Minder vrij, minder brutaal, meer op de achtergrond dan Nederlandse kinderen. Kijk maar eens op een camping. Je haalt de Nederlandse kinderen er zo tussen uit als er een gemengde populatie is van Fransen, Duitsers en Belgen.

Brabander
Leraar

"In het MBO worden leraren steeds meer lopendebandmedewerkers. " Dat laten jullie dan toch echt zelf gebeuren. "Vroeger" kwam het management voort uit de leraren. Nu is dat een aparte "klasse", die vaak veel te weinig voeling en verstand hebben van het feitelijke onderwijs. Kijk naar de misstanden in het HBO. Kijk naar de graaicultuur onder de managers. En de leraren zijn keurig tegen elkaar uitgespeeld. Dat is al begonnen met de "HOS". Men heeft de "zittende" leraren gepaaid, en de instromers genaaid. Het niveau van de leraren is zorgerlijk (mede door de te lage salarissen); en die moeten toch zorgen voor "de toekomst".

Leraar in het Mbo
Brabander

Brabander: ""In het MBO worden leraren steeds meer lopendebandmedewerkers. " Dat laten jullie dan toch echt zelf gebeuren"
Ik zou heel graag van jou willen horen hoe ik al die pijnpunten die jij opnoemt had kunnen voorkomen. Of nog liever wil ik van jou horen hoe wij leraren dit kunnen oplossen.
Voor zover ik weet heb ik altijd op een partij gestemd die het niet eens was met bovenstaande mistandenopsomming in het onderwijs. Kan jij me vertellen wat ik nog meer kan doen?

student
Leraar in het mbo

bedankt voor al je bijdrages naar aanleiding van mijn vraag. Je hebt mijn ogen geopend voor wat betreft het bij de les houden van de leerlingen. Ik heb me ingeschreven voor de opleiding en heb er veel zin in.

Groeten, Saskia

Leraar in het Mbo
Geweldig :-)!

Had ik ook gedaan als ik jou was :-)))!

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.