Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkgever laat personeel bezetting oplossen tijdens eigen vakantie

Hoe zouden jullie omgaan met onderstaande situatie?

Mijn werkgevers, bestaande uit twee personen, plannen nu voor de derde keer dit jaar een eigen vakantie in. Natuurlijk hebben zij recht op vakantie, begrijp me niet verkeerd.

Hetgeen dat me tegenstaat is dat het voor mij en mijn collega steeds weer neerkomt op extra dagen werken. Dat wordt niet gevraagd, mijn werkgever gaat daar standaard vanuit.

Die extra dagen zijn voor een keer niet zo erg, maar de laatste jaren wordt het vanzelfsprekend om dat 2 of 3 keer per jaar te doen. 

De extra dagen trekken een zware wissel op mijn gezin. Ik ben na zo'n periode geregeld doodop. Mijn dochter heeft opvang nodig als ik werk (man en ik werken niet dezelfde dagen en uren). Dat kan niet altijd even gemakkelijk geregeld worden.

Is deze gang van zaken normaal? Gaat dit overal zo? We zijn maar een klein team van 5 personen. 4 parttimers inclusief de eigenaren zelf en 1 collega die op zaterdagen werkt.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? 

Als we er tegenin gaan krijgen we meestal de wind van voren. Ik voel me ook een erg inflexibele collega als ik nee zeg als ik echt niet kan!

Bovendien heb ik nu nog helemaal geen inzage in de planning thuis voor de periode die ze weg willen. Moet ik nu al aangeven dat het lastig wordt als ik het niet weet?

Ik hoop dat jullie een goed advies hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken.


Staat het niet ergens in je contract/handboek? Ik denk dat je hier niet heel veel tegen kan doen, als jij op vakantie bent moeten jouw dagen ook opgevangen worden toch?

Tientje84

Tientje84

16-05-2024 om 19:22 Topicstarter

Ja dat klopt. Ik weet niet of dit ergens in een CAO staat vermeld. Meestal is een onderling overleg en planning om eruit te komen. Maar dat gebeurt vaak pas nadat hun vakantie is geboekt. 

Ik vind het echt niet erg als dit af en toe gebeurt. Misschien ben ik de inflexibele zeurpiet, dat kan. Maar het gaat mij om de vanzelfsprekendheid waarop dit gaat.

Erg lastige kwestie, omdat ik niet altijd alle dagen kan werken i.v.m. geen oppas/opvang. 

Tja het blijven de eigenaren dus ik denk niet dat je er heel veel tegen kunt doen, voor dagen dat je geen opvang hebt zou ik proberen te ruilen met een collega. En dat ook aangeven bij het overleg/planning maken. 

Dit lijkt me niet iets dat in de cao geregeld is. Als jullie al onder een cao vallen. Ik zou kijken of er iets in je contract staat, maar verwacht dat niet.
Hoe staan je collega’s erin? Ik snap namelijk helemaal dat het niet altijd te regelen valt. Zeker niet als je kinderen hebt. Kun je de extra gewerkte dagen wel compenseren? En hoe gaat het als jij/jullie op vakantie willen? Kun je dat ook zonder overleg boeken?

Ik zou denk ik het gesprek hier over aangaan. Niet met negatieve insteek, maar gewoon dat je niet voor een voldongen feit wordt gesteld. En kan er geen invaller of vakantiekracht ingezet worden?

Tientje84

Tientje84

16-05-2024 om 19:41 Topicstarter

Jonagold, wij vallen wel onder een CAO, maar daar staan geen afspraken over vakantieplanning in. Mijn collega is het met me eens, zij moet ook vaak extra dagen of dagdelen werken als de eigenaren op vakantie zijn. Zij heeft ook een kind (puberleeftijd).

De extra dagen worden gecompenseerd als tijd-voor-tijd. Als wij op vakantie willen, moeten we vooraf vakantie aanvragen/overleggen voordat we de vakantie boeken.

Nick90 schreef op 16-05-2024 om 19:16:

Staat het niet ergens in je contract/handboek? Ik denk dat je hier niet heel veel tegen kan doen, als jij op vakantie bent moeten jouw dagen ook opgevangen worden toch?

Als een werknemer op vakantie gaat moet de werkgever dat oplossen, daar ben je werkgever voor. Andersom is dat natuurlijk niet zo. 

OP, wat niet kan dat kan niet. Je hebt een contract voor een bepaald aantal uren en bent niks extra's verplicht. Fijn en leuk als dat wederzijds eens anders kan om elkaar te helpen, maar niet vanzelfsprekend zoals nu. 2 of 3 keer per jaar je vakantie door je personeel laten oplossen is geen stijl. Dan de toko maar een dagje of weekje dicht. 

Hoe leuk is deze baan verder? Er zijn meer dan genoeg banen op het moment, ik zou aangeven wat haalbaar voor je is en vooral wat niet en dan lossen ze het maar op. Tenzij je deze baan 100% zeker wilt houden dan is ja en amen misschien beter. 

Tientje84

Tientje84

16-05-2024 om 21:06 Topicstarter

SJSL, ik geef elke keer aan wanneer ik wel en niet kan werken. Met name de dinsdag- en woensdagmiddagen zijn lastig. Wanneer ik nee zeg, wordt mijn collega benadeeld, omdat zij dan degene is die dit moet opvangen. Dat kan natuurlijk ook niet altijd.

De grootste voordelen van mijn baan zijn de korte afstand en het feit dat ik een vast contract heb, iets dat tegenwoordig een uitzondering is. Ik ben er al heel wat jaren in dienst. Mijn werkgevers weten hoe mijn gezin in elkaar zit.

Ik ben al een langere tijd aan het rondkijken naar andere mogelijkheden, is het niet gemakkelijk om een baan bij mijn diploma's en werkervaring te vinden. Toch blijf ik het proberen.

Ik krijg het gevoel dat ik met opzet zo inflexibel ben, terwijl het echt een geval van niet-kunnen is. Op zich wil ik er ook niet weg, maar het feit dat de werkgevers weinig rekening met ons als werknemers houden blijft wel aan me knagen.

Je werkt niet voor niks parttime, logisch dat je niet zomaar extra kan werken. Vind ik niet inflexibel hoor. 
Kan er geen 'sorry wegens vakantie gesloten'. bordje op de deur?
Heb je het al eens serieus besproken met je werkgevers? Dat je het vervelend vindt?

Bij een klein bedrijf stem je vakanties op elkaar af, dat hoort er in die situaties wel bij. Maar daarbij houd je wel rekening met bijvoorbeeld schoolvakanties. Het kan niet zo zijn dat zowel jij als je collega niet in schoolvakanties vrij kunnen krijgen terwijl jullie schoolgaande kinderen hebben. 

Het probleem zit hem er in dat je bazen er zonder meer vanuit gaan dat hun personeel wel extra komt werken, terwijl ze niet overleggen over wanneer ze vakantie willen. 
Veel mensen die parttime werken, doen dat met een reden. Je kind kan niet zomaar extra dagen op de bso terecht. Daarnaast vind ik het ook niet terecht dat je bazen jou daarmee met extra kosten voor opvang opzadelen. 
Tijd voor tijd is leuk, maar kun je dat ook ooit opnemen? Want als jij vrij hebt, moet je collega weer extra werken en vice versa. 

Kortom; het zou fijn zijn als er overlegd en afgestemd werd.

Ook al zou er wel overlegd worden over wanneer de baas met vakantie gaat, dan nog kan een werkgever er niet vanuit gaan dat tijdelijke onderbezetting ivm vakantie wordt opgevangen doordat de mensen die niet met vakantie zijn dan meer uren maken dan is afgesproken. 

Baas moet maar uitzendkrachten inhuren, of inderdaad de tent dichtgooien. 

Als ik de geluiden uit Den Haag erbij betrek dan snap ik het wel: je regelt je zaakjes niet goed, en dan roep je dat het crisis is om de rechten van mensen die toch al onderop liggen nog wat verder in te perken. Maar (ook) in het arbeidsrecht werkt dat zo niet.

De werkgever die dit wil, moet het vziw in cao of arbeidscontract regelen. Er zijn vziw wel sectoren waarin met wisselende werkweken wordt gewerkt om pieken en dalen in het werkaanbod op te vangen. Maar dan staat het uitdrukkelijk in het contract.

Extra werken is een gunst, geen verplichting. Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe lang de werkgevers dan op vakantie zijn. Praten we over enkele dagen per keer hun afwezigheid opvangen of meerdere weken? Flexibel zijn is prima als het binnen je mogelijkheden ligt en het een vraag is zonder dwang en verwachtingen. 

"Als we er tegenin gaan krijgen we meestal de wind van voren."
De wind van voren? Echt? Klinkt niet als prettige werkgevers.

Tientje84

Tientje84

17-05-2024 om 06:13 Topicstarter

Bedankt voor jullie adviezen en meedenken. Fijn dat er meer zijn die denken zoals ik. 

Deze kwestie is inderdaad niet prettig. 
Het drukt de sfeer en geeft mij en mijn collega veel stress. We praten er onderling regelmatig op dezelfde manier over. 

Dit keer gaat het om een week. Twee weken komt ook voor.
Dus ik sta in mijn recht om vast te houden aan de uren die ik kan werken? 
Meestal draait het uit op een extra zaterdag en woensdagmorgen werk. Dat is algauw 1 dag extra op een normale 3,5 daagse werkweek. Nogmaals voor een keer of twee keer per jaar vind ik het niet erg, maar het wordt steeds vaker. 
Het betekent dat mijn collega dan twee middagen alleen is. Niet ideaal, omdat we normaal al teveel werk hebben voor een volledige bezetting. Alleen werken betekent voor ons geen pauze en veel teveel werk.
Erg stressvol. 

Ik zou over een week echt niet moeilijk doen.  Ik zou alleen aangeven dat ik het wel zo eerlijk zou vinden als het in overleg gaat.  Maar goed ik werk in de zorg en wij moeten altijd elkaars diensten opvangen bij vakantie of afwezigheid. 

In een klein bedrijfje is dat volgens mij moeilijk vast te leggen. Je doet veel uit  loyaliteit van beide kanten: samen de schouders eronder, maar dat is een wankel evenwicht. De wind van voren krijgen als je zaken bespreekbaar wil maken klinkt niet als goed voor dat evenwicht. Ik weet niet in hoeverre het bedrijfje jou aan het hart gaat, ik zou er een hard (hart) hoofd in hebben. 

Kimdekim schreef op 17-05-2024 om 06:37:

Ik zou over een week echt niet moeilijk doen. Ik zou alleen aangeven dat ik het wel zo eerlijk zou vinden als het in overleg gaat. Maar goed ik werk in de zorg en wij moeten altijd elkaars diensten opvangen bij vakantie of afwezigheid.

Maar aan het eind van de rit krijg jij die uren terug toch?

Ik zou me ook zorgen maken over een baas die niet tegen feedback kan en je 'de wind van voren' geeft. Ik weet niet exact hoe dit er uit ziet maar zou voor mij reden zijn om naar iets anders te kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.