Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

12-02-2019 om 21:07

Werkgever vraagt uitstel betaling

Vandaag las ik in het nieuws dat Intertoys uitstel van betaling heeft aangevraagd. Toevallig werkt dochter daar sinds 2 jaar (bijbaantje) en zij vraagt zich af wat nu.

Volgens de media gaat het op dit moment voor personeel gewoon verder. Leidinggevende van dochter weet op dit moment nog niet meer dan wij. Bepaalde dingen kan ik wel inschatten, maar dit is niet de eerste keten waar dit gebeurt. Wie heeft hier eerder mee te maken gehad?

Ik weet dit is op dit moment nog geen faillissement, maar die kant zou het op kunnen gaan. Anders verwacht ik een flinke reorganisatie met eventueel overname. Iemand tips waar mijn dochter op moet letten? Liefst zou ze willen blijven, dus bij voorbaat wat anders zoeken, gaat ook wat ver.

V@@s

V@@s

12-02-2019 om 21:10

bijbaantje toch

Dan zou ik gewoon afwachten wat er gaat gebeuren. Ze heeft ervaring, dus ze wordt als het toch mis gaat vast snel genoeg elders aangenomen.

Flavia

Flavia

12-02-2019 om 21:18

Vakbond

Wat geeft de vakbond aan?

Afwachten.

Meestal geen leuke tijd om er te werken, richting faillissement. Boze klanten omdat spullen niet meer retour mogen, gezeur met ladingen cadeaubonnen waar mensen nog van af willen, voorraden die niet meer worden aangevuld en dus steeds legere schappen. Van collega's afscheid nemen die weg gaan, of wel op zoek zijn naar andere baan.
Maar dat is voor mensen die er al lang werken en het hun fulltime baan is, toch weer anders. Je dochter kan het gewoon rustig afwachten en misschien toch wat om zich heen kijken voor een andere bijbaan.

Triva

Triva

12-02-2019 om 21:27

Tjonge een bijbaantje.

Heeft ze een contract voor onbepaalde tijd? Dat zou na 24 mnd moeten namelijk?

Anoniem

Anoniem

12-02-2019 om 21:34

Bijbaantje

Het is aan de ene kant inderdaad maar een bijbaantje. Veel minder erg dus dan voor de mensen voor wie dit een vaste baan is, maar voor dochter is haar werk wel belangrijk. Ze werkt er inmiddels 2 jaar en heeft het juist enorm naar haar zin. Haar collega’s zijn belangrijk voor haar. Allemaal niet heel bijzonder, maar bijzonder genoeg voor haar om niet meteen iets anders te willen zoeken. Vandaar gewoon benieuwd waar ze verder tegen aan kan gaan lopen en waar we op moeten letten.

Caesar

Caesar

12-02-2019 om 21:37

Uitstel van betating

Dat betekent dat er onvoldoende cash is om aan alle financiële verplichtingen te voldoen. Salaris betalingen zijn dus ook onzeker.
Wegwezen zo snel het kan en een ander baantje zoeken.
Als je blijft werken zonder salaris uitbetaling en de boel gaat op de fles krijg je helemaal niets.

Caesar

Caesar

12-02-2019 om 21:41

Pavlov

Wat is dat toch voor rare Pavlov reactie van sommigen om altijd maar weer over de vakbonden te beginnen? Versteende overblijfselen uit lang vervlogen tijd. Vakbonden hebben de boot volledig gemist en zijn nu zo goed als machteloos.

Anoniem

Anoniem

12-02-2019 om 22:18

Ook een goede les

Ik denk dat dit ook een goede les voor dochter kan zijn. Ook van dit soort situaties leer je immers en dat kun je beter vanuit een bijbaantje doen dan vanuit een vaste baan. Al is dit baantje nog zo belangrijk voor haar, dit is voor haar wel allemaal relatief.

Iemand schrijft zo snel mogelijk weg wezen, omdat salarisbetalingen meteen al onzeker zouden zijn. Is dat zo? Of krijg je dan meer een soort paniekvoetbal? Zelf werk ik in een heel andere sector, als daar sprake is van een faillissement (dus nog een stap verder dan dit uitstel van betaling), dan worden de salarissen de eerste paar weken opgevangen. Ik heb niet scherp hoe dat bij winkels is.

En stel dat die werkgever opeens niet betaalt, zou het dan kunnen dat je later alsnog krijgt voor de gewerkte uren? Winkels blijven vaak in eerste instantie wel open, hoe is dat bij andere ketens met de salarissen gegaan?

Vakbond is dochter niet lid van. Ik vind het ook noet meer vanzelfsprekend dat iedereen daar lid van is. Wel kan ik met dochter bespreken dat ze zoiets in de toekomst wel kan overwegen en ik kan haar uitleggen wat een bond in zo’n geval voor je kan betekenen.

Ooit heb ik zelf een keer een vakantiebaantje gehad en terwijl ik daar werkte, brandde opeens dat hele bedrijf af. Echt al jaren geleden dus. Vakantiewerk verliep dus helemaal anders dan gepland, maar ik heb er enorm veel van geleerd en ik hoop dat dochter zo ook van deze ervaring leert, al hoop ik stiekem dat ze haar baantje gewoon houdt.

Salaris.

Het uitstel is aangevraagd, als dat wordt afgewezen gaat het bedrijf waarschijnlijk failliet.
Als de loonbetalingen stoppen kan je een uitkering aanvragen bij het UWV. Maar het faillissement is niet uitgesproken, uitstel nog niet goedgekeurd, dus op dit moment zijn salarisbetalingen onzeker. Hoe dat zit bij een bijbaan, misschien oproepcontract, weet ik niet.

Als het geld minder belangrijk is, dan kan je het zien als een leermoment.

Bij een faillissement neemt het UWV vaak het achterstallig salaris op zich en gaat zich als een preferente schuldeiser richting de failliete werkgever gedragen. De leveranciers, pandjesbazen lopen daarmee meer risico dat ze minder van hun geld zien dan dat de werknemers hun geld niet krijgen. Het kan wel een fiks aantal weken duren voor je het achterstallig salaris krijgt. Dat is voor een bijbaantje vervelend, maar als je er van moet leven, kan dat een ramp zijn. Het betreft hier een uitkering uit betalingsonmacht. Dit heeft niets te maken met eventueel ww-rechten/uitkeringen. De UWV kan je daar meer over vertellen.

Zolang ze nog niet ontslagen is wegens bedrijfsmatige redenen zoals de surseance of faillissement, is ze verplicht gewoon haar werk te doen als dat wordt gevraagd. Ze kan natuurlijk wel gaan rond kijken en als ze wat anders vindt, ontslag nemen. Zodra ze formeel ontslagen is, heeft ze wellicht recht op ww. Maar ook daarvoor moet je bij het UWV zijn.

Kijk anders ook eens op de site van het Juridisch loket.

Angela67

Angela67

13-02-2019 om 08:24

ceasar

en juist vanwege jouw opmerkingen is het goed dat er vakbonden zijn.
het feit dat jij te bekrompen bent voor solidariteit op deze schaal betekent dat ze inderdaad aan betere pr moeten doen (daar worstelen wel meer instituten mee), maar dat maakt de noodzaak niet minder.
gr Angela

Caesar

Caesar

13-02-2019 om 10:07

Angela

“het feit dat jij te bekrompen bent voor solidariteit op deze schaal”

En waar haal je dat nou weer vandaan? Vakbonden zijn tandeloze tijgers geworden. Daar heb ik verder part nog deel aan. Ze hebben zichzelf buitenspel gezet.

rode krullenbol

rode krullenbol

13-02-2019 om 10:11

Beste Caesar,

Je schrijft: "Ze hebben zichzelf buitenspel gezet."

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wil je deze uitspraak misschien nader toelichten?

Flavia

Flavia

13-02-2019 om 10:17

opvallend

Het is alleen erg opvallend dat zodra er iets aan de hand is binnen een bedrijf het aantal vakbondsleden sterk toeneemt.
Een beetje eenzijdig wel de lusten niet de lasten van veel mensen.

CaO onderhandelingen gaan niet vanzelf en bedrijven hebben regelmatig heel vreemde ideeen over beoordelingen en beloningen (alleen je manager over je salaris laten bepalen bijvoorbeeld, leuk maar als je relatie met je manager niet goed is heb je wel een probleem, of je manager laten beslissen of je wel of geen verlofuren hoeft op te nemen voor bv doktersbezoek. (collega die aangereden was moest wel uren opnemen voor haar doktersbezoek, collega met kanker niet.)

Deeltijders die geen overuren kunnen maken omdat ze eerst tot 40 uur moeten werken en de uren daarboven pas overuren zijn als de werkgever dat als overuren bestempeld en van die extra uren maar een deel betaald krijgen want dat mag je van werknemers verwachten. Het was maar een voorstel van het bedrijf in de CaO.

Je juridische bijstand bij ontslagprocedures: ook de vakbond die de ingangen bij het bedrijf kent, levert vaak meer op dan een standaardrechtsbijstand is de ervaring.

mijk

mijk

13-02-2019 om 11:12

Vakbond (ot)

Man was lid van vakbond daar waren cao-onderhandelingen. Hij kreeg mail van vakbond dat er een akkoord was maar dat ze uit principe niet mee onderhandeld hadden en dat ze DUS niet precies wisten wat er in stond..... We kregen wel voortdurend aanbiedingen voor kortingen bij de blokker. Geen lid meer dus Het principe van een vakbond is prachtig maar we hadden niet echt een idee dat ze dat zelf nog wisten......

Mijk

Flavia

Flavia

13-02-2019 om 11:21

Kijk (of)

En je man heeft niet gevraagd waarom ze niet meededen?
Als dat bij ons zou gebeuren hebben de kaderleden het halve bedrijf in hun nek hangen.
Nu zijn onze medewerkers toch wel van het meedenken en zijn meerdere cao voorlichtingsavonden door het bedrijf na bezoek aan onze vestiging maar afgebroken omdat de medewerkers beter konden rekenen en de bedrijfsvertegenwoordigers met hangende pootjes terug moesten.

Marie

Marie

13-02-2019 om 18:28

Zelfstandige winkel?

Zag vandaag op FB van diverse Intertoyswinkels berichten voorbij komen dat zij zelfstandige winkels zijn en gewoon door blijven gaan als speelgoedwinkel. Misschien is dat bij jullie dochter ook het geval?

Orlid

Orlid

13-02-2019 om 21:59

Flavia

Is het een idee dat je een aparte discussie start over vakbonden? Interessant!

13 weken

Het UWV betaalt tot 13 weken achterstallig salaris (salaris dat niet betaald is voorafgaand aan het faillissement) en tot 6 weken opzegtermijn (salaris over de periode nadat de werkgever het ontslag heeft aangezegd; het hangt wel af van je contract en je arbeidsduur of je 6 weken krijgt of minder).

Ze hoeft dus niet bang te zijn dat ze niet betaald krijgt voor haar werk. Als ze ontslag neemt op niet komt opdagen, dan verspeelt ze haar recht op loon over de opzegtermijn van de werkgever. Dat zou zonde zijn.

Ze hoeft niet te wachten totdat het faillissement definitief is uitgesproken of afgewend. Zodra ze niet meer betaald krijgt, kan ze een uitkering bij het UWV aanvragen, terwijl ze ondertussen gewoon doorwerkt. Dat is geen WW en gaat ook niet ten koste van haar WW rechten.

Sawo

Sawo

16-02-2019 om 08:42

rustig afwachten

Hoi

Mijn dochter had een bijbaan bij de Manfield toen ze failliet gingen. Behalve dat het natuurlijk een spannende tijd was is er verder niets gebeurd. Ze zijn overgenomen en op dezelfde voet doorgegaan. Er zullen vast minder winkels komen maar ik zou als ik je dochter was even rustig afwachten.

succes
Saar

Anoniem

Anoniem

16-02-2019 om 10:39

Bedankt

Bedankt voor het meedenken!

Ik blijf blij dat het voor dochter slechts om een bijbaan gaat. Ze heeft het er echt enorm naar haar zin en ik hoop voor haar (en natuurlijk alle anderen) zeker dat het goed komt, maar ik ben toch blij dat ze niet van de inkomsten afhankelijk is.

De informatievoorziening tot nu toe vind ik niet sterk. Als er op mijn werk iets is, worden we altijd goed geïnformeerd, terwijl dochter de informatie vooral uit de media moet halen. Officieel heeft ze helemaal niets gehoord en ook haar leidinggevenden weten niet meer.

Dochter is wel al weer een aantal keren wezen werken deze week. De winkel waar zij werkt hoort bij de 3 best lopende Intertoys in het land. Bij een doorstart of overname zou dat positief kunnen zijn. En anders moet ze verder zoeken. Ze krijgt nu per uur aanzienlijk minder betaald dan haar vriendinnen, dus als ze wat anders moet zoeken, zal ze er in dat opzicht waarschijnlijk niet slechter op worden, maar we hopen dat dit toch goed komt. Ben dus blij met het Manfield voorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.