Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nicky

Nicky

28-09-2016 om 21:11

werkzaam via uitzendbureau en ziek

Blijkbaar vervalt je overeenkomst bij een uitzendbureau bij ziekte als je nog in fase A zit. Maar mijn vriend is al eerder ziek geweest tijdens fase A en kon daarna toch weer aan het werk bij dezelfde opdrachtgever. Nu was hij onlangs weer ziek (kampt met rugklachten), hij heeft zich intussen beter gemeld maar de opdrachtgever had nu even geen werk, hij zou zich laten horen wanneer hij weer iets beschikbaar heeft.
Het uitzendbureau is hiervan op de hoogte. Er is door de contactpersoon van het uitzendbureau, tijdens telefonisch contact, (nog) niks gezegd over het beƫindigen van de overeenkomst met hen. Mijn vriend moet contact opnemen zodra hij gebeld wordt door de opdrachtgever, andersom heeft de contactpersoon van het uitzendbureau ook gezegd dat hij contact opneemt zodra hij iets weet.
Ik kan het niet helemaal volgen, het zou fijn zijn als mijn vriend weer terug naar die opdrachtgever kan omdat hij dat werk met plezier doet. Andersom was opdrachtgever ook tevreden over mijn vriend en probeert ook zoveel mogelijk rekening te houden met de rugklachten van vriend. Maar omdat ik gelezen heb dat de overeenkomst afloopt bij ziekte van de uitzendkracht of als opdrachtgever (tijdelijk) geen werk heeft, dan heb ik er weinig vertrouwen in. Mijn vriend wil niks liever dan zo snel mogelijk aan het werk uiteraard. Hij heeft wel een mail gestuurd met de vraag of hij zich nu weer moet melden bij het UWV maar daar is nog geen antwoord op gekomen.
Tijdens het ziekzijn van mijn vriend is er regelmatig telefonisch contact geweest tussen hem en de persoon die over de ziekmeldingen gaat en ook tussen mijn vriend en het uitzendbureau. Tijdens die gesprekken is er niet gesproken over het feit dat de overeenkomst zou aflopen door de ziekte. Ik kan er begrip voor opbrengen als er twijfels zijn mbt het kunnen/blijven uitoefenen van bepaalde werkzaamheden door de rugklachten van mijn vriend. Maar dan zou het wel fijn zijn als dit duidelijk gecommuniceerd zou worden naar hem.

Wie heeft hier verstand van?

bieb63

bieb63

28-09-2016 om 21:39

UWV

Op de site van het UWV staat precies vermeld hoe en wat. E.e.a. heeft ook te maken of je vriend een uitzendbeding heeft.

Nicky

Nicky

28-09-2016 om 22:52

de vorige keer

heeft hij ziektegeld gekregen via het uitzendbureau, zat althans bij het salaris, dus niet via het UWV, Er was wel een brief van het UWV waarin stond dat er een ziekmelding was doorgegeven. Naderhand weer een brief van het UWV dat hij niet voor ziektegeld in aanmerking kwam omdat hij alweer beter was toen het recht op ziektegeld in zou gaan. Dus nogal verwarrend allemaal.
Als ik het goed begrepen heb, wordt de overeenkomst beƫindigd bij ziekte als er een uitzendbeding is. Maar dat zou dan de vorige keer al gebeurd moeten zijn. Ik heb mijn vriend het advies gegeven om morgen nog eens de contactpersoon van het uitzendbureau te bellen en goed door te vragen hoe het nu precies zit zodat hij en ik weten waar we precies aan toe zijn.

gemeld

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.